Gå til innhold

Er det på tide å slette de? Barndomsvenner som gir faen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lagr ut tråder her inne tidligere om de, men jeg har vært i en såkalt vennegjeng i mange år men de har vært veldig sånn «hit men ikke lengre med de» så å si hele veien. Har aldri blitt sluppet ordentlig inn i varmen om dere forstår men bare litt..

På barneskolen var vi skikkelig close, og på ungdomsskolen havnet jeg litt utenfor som mange andre. Så begynte videregående og vi fikk nye venner men vi fortsatte å henge med hverandre i ny og ned. Jeg har alltid blitt invitert i bursdager osv, men aldri nå lengre etter jeg fikk barn og livet på stell. I følge de har jeg alltid vært deres klovn, og når livet litt ble skikkelig bra og jeg fikk mer orden enn de så var jeg ikke bra nok da heller.. 

Det begynte med at jeg fikk tilbake kontakten med ei, for p så bli sluppen inn i varmen for å så bli totalt ekskludert på dagen da ingen snakket med meg lengre. Hun ene var i dåpen til datteren min, og jeg var ikke invitert i 30 årsdagen hennes men det var alle andre. Så ble jeg ikke invitert i bursdagen til hun andre, og til slutt var jeg helt ute av «gjengen» igjen. 

Jeg har jobbet hardt for å komme meg etter oppveksten med ekskluderingen. Idag har jeg master, tre barn, gift og har et eget firma med alt man kan drømme om. 

Jeg vil ikke la de ødelegge for meg, men når jeg hadde bursdag forrige uke fikk jeg ikke en eneste bursdagshilsning fra noen av de. Igjen var det vondt! Jeg hevet meg over det, og jeg tenker at vi har ingen kontakt og det er helt normalt at de ikke gratulerer meg med dagen. Spørsmålet mitt er, skal jeg slette de fra sosiale medier eller vil det bare bli enda mer for de å snakke om? 

Jeg har sluttet å følge flere av de og jeg skjuler deres sosiale innlegg på insta og face, og har bare sluttet å følge to stykker som jeg ikke har snakket med på mange mange år. Men er det ikke bedre om jeg lar de som er igjen bare bli for å slippe dramaet så tar jeg aldri kontakt med de eller liker noe av det de legger ut? 

Jeg vil ikke få de til å framheve med som barnslig og dramaqueen! Jeg skal snart gifte meg og jeg har bestemt meg for å ikke invitere noen av de, og det vil igjen skape blest men jeg ønsker ikke dårlige venner i mitt bryllup.. Kanskje bare la de se at jeg legger ut bilder av brudekjoler og livet mitt som de ikke er inkludert i lengre? 

Føler at jeg har mye sinne til de, men føler jeg må la det gå. Jeg vil bare leve et godt liv å legge ut det jeg ønsker fra mitt liv uten å forvente noe tilbake. På en måte er det litt morsomt at jeg har «lyktes så bra» fordi det misliker de nok sikkert veldig og på den måten er det bra de følger med..’

Anonymkode: 49f1f...9b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Overskriften ble litt feil, det jeg lurer på er vel at jeg skaper bare flere problemer med å skape drama ved å slette de. Jeg ser jo ikke på det de legger ut uansett! 

Jeg tenker at hvis jeg sletter de alle så vil de dramatisere dette veldig, og snakke om det sammen?

For å vinne mest er det kanskje best å ignorere de 100%, og ikke se noe av det de legger ut for å ignorere de 100%,..

• Liker 1
Skrevet

Om du ikke vil ha kontakt med dem, så er det bare slette. Om de snakker om det, så er det ikke noe å bry seg om siden du uansett ikke vil ha kontakt med de. Om de lager drama av det, så overser du dem.

Anonymkode: bcc06...43d

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette er tenåringsdrama. Du er voksen. Vil du ha de i livet ditt, så har du de I livet ditt. Vil du ikke ha de så sletter du de. Ikke gjør det så vanskelig. 

Anonymkode: 2003c...f96

• Liker 5
Skrevet

Ville nok bare satt på den innstillingen at jeg ikke ser hva de legger ut. Å blokkere/unfriende folk er for drama i mine øyne. Hva er vitsen med det? Dere er over 30år. Mitt inntrykk er at mange føler det sånn som deg. Men vi får jo bare den ene siden av dette. Og de jeg kjenner i virkeligheten som klager på slike barndomsvenner (et par kollegaer), oppleves som ganske krevende personer. De forstår det nok ikke selv, men de har personligheter jeg kan skjønne at folk er ambivalente til. Så mitt råd er å heller fokusere på vennene du har fått senere i livet, de passer sikkert bedre til den du er. Og fokuser på ditt kommende bryllup😊 Ikke tenk at du er i konflikt med disse damene, tenk at dere har vokst fra hverandre.

Anonymkode: a40f4...4e5

• Nyttig 3
Skrevet

Himmel og hav, gnager du ENDA på dette? Det er jo flerfoldige måneder siden dette skjedde og du har skrevet en haug med tråder om det.  Hvorfor i alle dager har du ikke slettet dem enda?

Du må virkelig se å komme deg videre. Oppsøk gjerne psykologisk hjelp, det kan tyde på at du kan trenge hjelp til å bearbeide noe når du fortsatt bruker tid og energi på dette.

Anonymkode: 46f97...b07

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Dette er jo skikkelig tenåringsdrama, disse damene har tydeligvis aldri vokst opp. Og jeg tenker du bare skal være glad for, at du ikke trenger å ha de i livet ditt. De er jo tydelig veldig usikre på seg selv, de "dumper" deg fordi du har livet på stell, liksom. Sikkelig patetisk, snakk om å ikke unne noen noe godt. Typisk misfornøyde kvinner. 

Du må kjenne etter hva som føles riktig for deg, slett dem hvis du ikke vil ha noe med dem å gjøre og føler deg helt ferdig. Lager de noe drama så skal du bare heve deg over det, ikke synk ned på deres nivå. Og jeg syntes så absolutt, at du ikke skal invitere noen av de i bryllupet ditt. Der skal det kun være mennesker som ønsker deg alt godt! Tar de kontakt igjen så syntes jeg du skal ignorere, det er jo helt klart at du egentlig ikke betyr noe for dem. Det er trist, når man egentlig vil passe inn - men dette er patetiske voksne kvinner, som folk flest har vokst ifra. Du går ikke glipp av noe med det "shit snakket" de driver med, og du kommer nok til å få andre gode venner hvis du prøver å oppsøke frivillighet eller andre organisasjoner, eller hobbyer. 

Anonymkode: 2365b...a8e

Skrevet

Men kjære vene, har ikke du sagt (og ikke minst fått entydige tilbakemeldinger her) mange ganger allerede at du skal slette og bryte og bli ferdig med dette? La det gå, de er åpenbart ikke interessert og det gir deg ingenting å fortsette å velte deg i dette.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Deg igjen ja... er ikke her inne så ofte, men husker jeg har lest om denne 30-årsdagen opp og «venninnegjengen». 
Er nok bare å innse at de er «tapt». Få deg nye venninner:-) kan være de er misunnelig siden du gjør det bra i livet. 

Anonymkode: bb58e...07f

• Liker 4
Skrevet

Du kan slette, hvis du har lyst. Og så kan du oppsøke psykologhjelp i tillegg for det er ikke normalt å henge rundt på et forum og poste om samme problemstilling i måned etter måned. Du har et veldig usunt oppheng. 

Anonymkode: f8511...4e8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har lagr ut tråder her inne tidligere om de, men jeg har vært i en såkalt vennegjeng i mange år men de har vært veldig sånn «hit men ikke lengre med de» så å si hele veien. Har aldri blitt sluppet ordentlig inn i varmen om dere forstår men bare litt..

På barneskolen var vi skikkelig close, og på ungdomsskolen havnet jeg litt utenfor som mange andre. Så begynte videregående og vi fikk nye venner men vi fortsatte å henge med hverandre i ny og ned. Jeg har alltid blitt invitert i bursdager osv, men aldri nå lengre etter jeg fikk barn og livet på stell. I følge de har jeg alltid vært deres klovn, og når livet litt ble skikkelig bra og jeg fikk mer orden enn de så var jeg ikke bra nok da heller.. 

Det begynte med at jeg fikk tilbake kontakten med ei, for p så bli sluppen inn i varmen for å så bli totalt ekskludert på dagen da ingen snakket med meg lengre. Hun ene var i dåpen til datteren min, og jeg var ikke invitert i 30 årsdagen hennes men det var alle andre. Så ble jeg ikke invitert i bursdagen til hun andre, og til slutt var jeg helt ute av «gjengen» igjen. 

Jeg har jobbet hardt for å komme meg etter oppveksten med ekskluderingen. Idag har jeg master, tre barn, gift og har et eget firma med alt man kan drømme om. 

Jeg vil ikke la de ødelegge for meg, men når jeg hadde bursdag forrige uke fikk jeg ikke en eneste bursdagshilsning fra noen av de. Igjen var det vondt! Jeg hevet meg over det, og jeg tenker at vi har ingen kontakt og det er helt normalt at de ikke gratulerer meg med dagen. Spørsmålet mitt er, skal jeg slette de fra sosiale medier eller vil det bare bli enda mer for de å snakke om? 

Jeg har sluttet å følge flere av de og jeg skjuler deres sosiale innlegg på insta og face, og har bare sluttet å følge to stykker som jeg ikke har snakket med på mange mange år. Men er det ikke bedre om jeg lar de som er igjen bare bli for å slippe dramaet så tar jeg aldri kontakt med de eller liker noe av det de legger ut? 

Jeg vil ikke få de til å framheve med som barnslig og dramaqueen! Jeg skal snart gifte meg og jeg har bestemt meg for å ikke invitere noen av de, og det vil igjen skape blest men jeg ønsker ikke dårlige venner i mitt bryllup.. Kanskje bare la de se at jeg legger ut bilder av brudekjoler og livet mitt som de ikke er inkludert i lengre? 

Føler at jeg har mye sinne til de, men føler jeg må la det gå. Jeg vil bare leve et godt liv å legge ut det jeg ønsker fra mitt liv uten å forvente noe tilbake. På en måte er det litt morsomt at jeg har «lyktes så bra» fordi det misliker de nok sikkert veldig og på den måten er det bra de følger med..’

Du skriver først at du er gift, for så å skrive at du skal gifte deg snart?! Og hva er «etfirma med alt du kan drømme om»? Uansett, de bryr seg tydeligvis ikke, så tror ikke du skal være redd for at de snakker om deg i det hele tatt, eller at de blir såret eller overrasket over å ikke bli bedt i bryllupet, så det er det samme hva du gjør..

Anonymkode: 68ba7...979

Gjest supernova_87
Skrevet

Jeg tror jeg ville sletta de. 

Det hadde vært det beste for meg. Sår fra barndommen kan ta tid å reparere, og jeg hadde ikke ønsket meg påminnelser fra mennesker som hadde behandlet meg dårlig fra jeg var barn opp til i dag. De og du fortsetter å skape drama med å ha dem der. Kutt de ut, og se deg aldri tilbake. 

Kanskje du er litt ambivalent til dette, og frykter å slette dem, for "hva om du angrer". Men da kan du tenke at du gjorde det som var bra for deg. Mange av oss holder kontakt med mennesker som bryter oss ned, uten å helt forstå hvorfor. Kanskje det er et kontrollbehov, hvis vi har dem der så vet vi i alle fall hvor vi har dem. Men å gi slipp på den kontrollen, og å gi slipp på dem i livet ditt tror jeg blir mye bedre. 

Du skal selvsagt ikke invitere mobbere og utestengere som ikke en gang inviterer deg i bursdag til en bryllupsfest! Sett grenser for deg selv, og vit at du er verdt mer enn hot-and-cold-oppførsel i vennskap. 

Skrevet
supernova_87 skrev (15 timer siden):

Jeg tror jeg ville sletta de. 

Det hadde vært det beste for meg. Sår fra barndommen kan ta tid å reparere, og jeg hadde ikke ønsket meg påminnelser fra mennesker som hadde behandlet meg dårlig fra jeg var barn opp til i dag. De og du fortsetter å skape drama med å ha dem der. Kutt de ut, og se deg aldri tilbake. 

Kanskje du er litt ambivalent til dette, og frykter å slette dem, for "hva om du angrer". Men da kan du tenke at du gjorde det som var bra for deg. Mange av oss holder kontakt med mennesker som bryter oss ned, uten å helt forstå hvorfor. Kanskje det er et kontrollbehov, hvis vi har dem der så vet vi i alle fall hvor vi har dem. Men å gi slipp på den kontrollen, og å gi slipp på dem i livet ditt tror jeg blir mye bedre. 

Du skal selvsagt ikke invitere mobbere og utestengere som ikke en gang inviterer deg i bursdag til en bryllupsfest! Sett grenser for deg selv, og vit at du er verdt mer enn hot-and-cold-oppførsel i vennskap. 

Du har så rett❤️

Skrevet

Du snakker om folk du ikke har vært close med siden barneskolen….

Dette er ikke naturlig.

Som du selv sier, dere skled fra hverandre og fant nye venner på ungdomsskolen.

Du drømmer om noe som ikke eksisterer mer.

Noen av de fra barneskolen ble venner igjen som voksen. Da blir en venner på nye premisser, med utgangspunkt i hvem en er i voksenlivet. At du tilfeldigvis var venn med noen av dem på barneskolen er totalt irrelevant.

Folk finner seg nye venner og nye gjenger når en er voksen.

Å ha oppheng i tenåringsdama omkring hva folk du var venner med på barneskolen måtte tenke og mene…. Det er skikkelig sært - for å si det rett ut.

Konsentrer deg om og bruk tid på de relasjonene du har i livet ditt. Det er det som betyr noe :) 

Høres ut som det beste for deg ville være å slette disse folka på sosiale medier ja. Du ødelegger bare deg selv ved å gnage på ting som ikke er.

Anonymkode: f6bc1...3a2

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.11.2022 den 17.50):

Ville nok bare satt på den innstillingen at jeg ikke ser hva de legger ut. Å blokkere/unfriende folk er for drama i mine øyne. Hva er vitsen med det? Dere er over 30år. Mitt inntrykk er at mange føler det sånn som deg. Men vi får jo bare den ene siden av dette. Og de jeg kjenner i virkeligheten som klager på slike barndomsvenner (et par kollegaer), oppleves som ganske krevende personer. De forstår det nok ikke selv, men de har personligheter jeg kan skjønne at folk er ambivalente til. Så mitt råd er å heller fokusere på vennene du har fått senere i livet, de passer sikkert bedre til den du er. Og fokuser på ditt kommende bryllup😊 Ikke tenk at du er i konflikt med disse damene, tenk at dere har vokst fra hverandre.

Anonymkode: a40f4...4e5

Hvis du synes det er drama at noen sletter noen, så tenker jeg at det er du som er den dramatiske. Man kan ha mange udramatiske grunner til å slette, og det er helt opp til den enkelte. Det skjønner man når man er blitt voksen. 

Anonymkode: bae98...af4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.11.2022 den 17.50):

Dette er tenåringsdrama. Du er voksen. Vil du ha de i livet ditt, så har du de I livet ditt. Vil du ikke ha de så sletter du de. Ikke gjør det så vanskelig. 

Anonymkode: 2003c...f96

Enig.

Anonymkode: bae98...af4

Skrevet

Jeg har satt de på unfollow. Slipper drama. 

Anonymkode: 3bdb7...3c8

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.11.2022 den 17.33):

Overskriften ble litt feil, det jeg lurer på er vel at jeg skaper bare flere problemer med å skape drama ved å slette de. Jeg ser jo ikke på det de legger ut uansett! 

Jeg tenker at hvis jeg sletter de alle så vil de dramatisere dette veldig, og snakke om det sammen?

For å vinne mest er det kanskje best å ignorere de 100%, og ikke se noe av det de legger ut for å ignorere de 100%,..

Skjønner ikke greia med å «slette» ? 
Kan du ikke bare minske kontakten da? 
Du er skuffet og såret, og vil da gå til det drastiske å slette på fb.. hva sitter du igjen med? 

Anonymkode: c19e1...26d

Skrevet

På tide å legge ungdomsskolen og tilhørende takter bak seg. 

Ting er jo ikke slik lenger, vennskap er dynamiske. Skulle vi samlet det som var en god gjeng på barneskolen eller ungdomsskolen ville vi vært utrolig forskjellige mennesker, og mange ville ikke gått godt sammen lenger. Jeg ser for eksempel at ei jeg var nær nå er mye med ei vi ikke hadde noe med å gjøre i klassen, for de har flyttet i nærheten av hverandre, har menn som trives godt sammen, deler interessen for dyr og har barn i samme alder. Uten at det sårer meg, da jeg vet jeg nå er veldig ulik min daværende nære venninne. Mine nærmeste nå er de jeg har møtt de seneste årene, som ligner meg mer med tanke på hvor de er i livet.

Og selvfølgelig har jeg likevel beholdt alle på facebook og så videre, å drive å slette blir jo bare barnslig. Noen har jeg ikke snakket med på årevis, noen har jeg bevisst faset ut da de fortsatt snakker om ungomsskolelærere og stort sett lever for sladder, noen møter jeg en sjelden gang. 

Anonymkode: 6b23b...d22

Skrevet

Du har spurt endel ganger om dette nå?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...