Gå til innhold

Autisme og lav kroppshøyde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Greta thunberg som har autisme er 149cm høy selvom moren hennes er hele 177cm. Dette fikk meg til å lure kan autisme ofte gi kort slutthøyde? 

Det er jo veldig rart at man blir så mye lavere enn moren sin? Og faren er normalt høy også. 

Anonymkode: d6407...bdc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sønnen min er 174 og voksen. Har autisme. Det er jo ikke av de høyeste å være 174 som mann, men det er heller ikke noe "unormalt" lavt.

At Thunberg er lav behøver jo ikke bety at alle andre autister er lave.

Anonymkode: 8f7ff...8e0

• Liker 3
Skrevet

Sønnen min på 15 år er 180 cm nå, og han har noen år til han skal vokse. Han har autisme. Jeg er 160 cm, og far er 174 cm, så sønnen vår er høy med tanke på høyden til foreldrene.

Anonymkode: feed0...c85

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Greta thunberg som har autisme er 149cm høy selvom moren hennes er hele 177cm. Dette fikk meg til å lure kan autisme ofte gi kort slutthøyde? 

Det er jo veldig rart at man blir så mye lavere enn moren sin? Og faren er normalt høy også. 

Min autistiske 11 åring er 150. Vil tro hun blir like høy som meg på 170. 

Anonymkode: ccdb9...04e

Skrevet

ALLE jeg kjenner med autistiske trekk eller autisme, alle 6 er menn høyere enn 180, høyeste er 194.

Anonymkode: c1f59...0fd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg fant dette der det står at gutter med autisme har tendens til å være høyere og ha større hode enn gutter uten autisme, mens hos jenter er det helt motsatt der de er lavere i høyden og mindre hoder enn jenter uten autisme. 

https://www.spectrumnews.org/news/in-autism-head-and-body-size-varies-with-gender/

Girls with autism tend to have smaller heads and bodies than their typically developing peers, whereas boys with the disorder tend to have average-sized heads and slightly larger bodies, report two studies published in July.

• Nyttig 3
Skrevet

Jeg spekulerer litt nå, men ei jeg kjenner som er autist er veldig opptatt av å spise "korrekt" og spiser sannsynligvis for lite.

Det kan kanskje forklare kjønnsforskjellen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vet om en som er 190 cm og autist. Kjenner også ei som har Aspergers, hun er 158. 

Anonymkode: 9d59b...c1c

Skrevet

Jeg er autist, kvinne og 174 cm. 

Jeg tenker at høyden til Greta Thunberg sier ikke noe mer om høyden til autister enn den gjør om f eks svensker.

Èn person av flere millioner autister i verden har ikke noen statistisk signifikans lizm

Anonymkode: 92320...83c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

hun har vel aspberger og ikke austime

Anonymkode: f31bb...525

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

hun har vel aspberger og ikke austime

Anonymkode: f31bb...525

Asperger er autisme.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Asperger er autisme.

Eh, virkelig? Er du sikker på det?

Anonymkode: abe8f...d2c

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ja, Asperger er gått over til å kun hete Autisme nå i den nye diagnosemanualen som vi er igang med å gå over til.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det har alltid vært en del av autismespekteret 

Anonymkode: 793ff...427

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ja, det er det. Asperger var brukt om en grad av autisme, og er på autismespekteret. Ofte en mildere grad av autisme. 

Nå sies det at begrepet Asperger ikke lenger skal brukes, men psykologen på DPS brukte det flittig under hele utredningen av min sønn, så sent som nå i oktober.

Anonymkode: 8f7ff...8e0

• Liker 3
Skrevet

Aldri tenkt på.

Nevøen min med Asperger er normalt høy, min far som oser autistiske trekk er høy. Far til nevø som har Asperger+endel attåt har og normalhøyde for menn. 

Min sønn som har diagnosen barneautisme er litt (men ikke mye) lengre enn snittet, ble født relativt lang. 

Anonymkode: 02d3c...2b7

Skrevet

Er selv Asperger, og det jeg tenker at er en viktig faktor å regne med, er at vi bruker helt ekstremt med energi på å tenke (MYE mer enn vi handler). Dette utspeiler seg videre til høyere forbrenning (mange følelser i bildet) og dessverre spisevegring for noen. Jeg overtenkte svært mye før, og da i forbindelse med mat. Jeg var i utgangspunktet henne som var kjappest i utvikling og den "største" fysiologisk og mentalt sett, men ungdomsåra bød på mange problemer. Vet ikke hva som ble forårsaket av hva, men det var også her hele kroppen plutselig "sluttet å vokse" og er nå 163. Det er ikke så uvanlig lavt, men føler meg liten i forhold til de andre på egen alder.

• Liker 1
Skrevet
AnonymousBruker skrev (2 timer siden):

Er selv Asperger, og det jeg tenker at er en viktig faktor å regne med, er at vi bruker helt ekstremt med energi på å tenke (MYE mer enn vi handler). Dette utspeiler seg videre til høyere forbrenning (mange følelser i bildet) og dessverre spisevegring for noen. Jeg overtenkte svært mye før, og da i forbindelse med mat. Jeg var i utgangspunktet henne som var kjappest i utvikling og den "største" fysiologisk og mentalt sett, men ungdomsåra bød på mange problemer. Vet ikke hva som ble forårsaket av hva, men det var også her hele kroppen plutselig "sluttet å vokse" og er nå 163. Det er ikke så uvanlig lavt, men føler meg liten i forhold til de andre på egen alder.

Hvor har du det fra at mye tenking gir høyere forbrenning? Mener du at folk som vil slanke seg egentlig skal sette seg og tenke veldig i stedet? 

Jeg har Asperger og har også ekstremt tankekjør hele tiden jeg ikke har noe å gjøre. Så ja, jeg forbrenner på å tenke og jeg forbrenner på å alltid ha noe å gjøre/stiumulere meg med. 

Er forresten 180, og jeg trodde faktisk at autistiske kvinner var veldig høye. Var direkte deprimert pga høyden min før, fordi de eneste andre jeg visste om på min høyde også var veldig rare. Men i ettertid har jeg møtt veldig mange på min høyde som ikke er rare i det hele tatt. Så høyde og autisme har ingenting å si. Men jeg har lite hode ja 😂 men med min høyde er jeg faktisk glad at jeg fikk et lite skjelett. Mamma er like høy, men også mye større pga sin mer kraftige benbygning. Selv den tiden hun var ung og slank virket hun «stor» ved siden av andre. Det hadde jeg taklet dårlig. Jeg er fremdeles redd for at kroppen min skal vokse i bredden (altså skjelettet).

Anonymkode: e0611...8b0

Skrevet

Jeg tror det er en forskjell på de med mer høytfungerende asperger og de med autisme. Kanskje de kvinner med asperger er normalhøye, mens de kvinner med mer alvorlig autisme eller lavtfungerende asperger er unormalt lave? 

Også er menn med Asperger som regel over snittet høye. Hva med menn med alvorligere autisme? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...