AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #1 Skrevet 14. november 2022 For en uke siden var jeg hos legen og tok urinprøve fordi jeg hadde svie når jeg tisset og sånn. Hatt det drittet siden jeg var barn så kjenner godt til det. Det slo ut blod på prøven, og fikk resept på selexid av legen. Så tok jeg tablettene i flere dager men følte det hjalp så dårlig. På fredag sendte jeg mld til legen på min helse at jeg ikke ble bedre og om han kunne skrive ut trimetoprim til meg i stedenfor. Så får jeg mld fra han at siden selexiden ikke virket så godt så hadde jeg nok ikke urinveisinfeksjon. Han skrev og at jeg burde ta ny urinprøve. Så fortvilet søkte jeg på nett, og flere steder der lege kan skrive ut medisin for urinveisinfeksjon på nett. Jeg gjorde det og fikk da trimetoprim som jeg hentet på lørdag. og nå er jeg blitt mye bedre i urinveiene mine. Jeg syns legen min feilvurderte dette med meg ang medisinene. Kan og nevne at i fjor vinter var jeg mye plaget med det samme og fikk da flere kurer med selexid som funket da. Så jeg tror det er grunnen til at selexiden ikke virket så godt på meg nå siden jeg tok flere kurer da. Men bør jeg si dette til legen eller ikke si noe? Jeg vet ikke hva han syns om at jeg får medisiner fra lege på nettsider. Blir usikker. Anonymkode: 6a8b1...27a 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #2 Skrevet 14. november 2022 Noen leger er mer restriktive og gir ikke ut medisiner "på bestilling". Hvis du ikke er fornøyd med fastlegen bytter du. Å ta det opp blir bare dumt og bortkastet tid. Anonymkode: 4f53f...e3a 5
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #3 Skrevet 14. november 2022 Du bør vurdere alternativ medisin for å få bukt med det! Jeg var ekstremt plaget med urinveisinfeksjon som liten! Det full full utredning med røntgen mens jeg tisset på et kateter, ultralyd og blodprøver, men de fant ingenting. Så mamma tok meg med til en homøopat, der fikk jeg noen piller som jeg skulle ta, i tillegg måtte jeg holde meg unna koffein i et halvt år. Nå tredve år senere har jeg fremdeles ikke hatt det igjen! Anonymkode: 7bc23...3b3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #4 Skrevet 14. november 2022 Drit i fastlegen, skriv til de flinke kvinnelegene i live chatten på maja.no! Fikk resept på under 15 min sist jeg hadde UVI Anonymkode: e7617...9d5 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #5 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du bør vurdere alternativ medisin for å få bukt med det! Jeg var ekstremt plaget med urinveisinfeksjon som liten! Det full full utredning med røntgen mens jeg tisset på et kateter, ultralyd og blodprøver, men de fant ingenting. Så mamma tok meg med til en homøopat, der fikk jeg noen piller som jeg skulle ta, i tillegg måtte jeg holde meg unna koffein i et halvt år. Nå tredve år senere har jeg fremdeles ikke hatt det igjen! Anonymkode: 7bc23...3b3 Ja jeg har vært på 2 utredninger og med urinveiene mine, og de har aldri funnet noe galt. Men er vel slik at noen får det lettere enn andre. Men hva slags medisin fikk du som har hjelpet deg? TS Anonymkode: 6a8b1...27a 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #6 Skrevet 14. november 2022 Han ba deg komme med ny urinprøve for å undersøke om d fortsatt hadde urinveisinfeksjon og sikkert sette den på dyrkning for å se hvilken bakterie som forårsaket infeksjonen. Det er normal prosedyre når første behandling ikke fungerte. Nå vet jeg ikke hvordan din første prøve så ut, men hadde du feks kun høye hvite i urinen, så kan det skyldes både infeksjon og forurensning og legen kan ha vurdert det som et føre var prinsipp, og gitt deg antibiotika. Han har helt rett i at antibiotika tar ikke knekken på irritasjon som ikke er forårsaket av antibiotika. FLOTT at legen din er restriktiv med antibiotika utdelt. IDIOT av deg å velge e-resept fremfor å levere urinprøve. Det er bare med på å fyre opp antibiotika resistens. Det er ingenting å melde til legen for. Han gav deg et tilbud som du valgte å ikke benytte deg av fordi det ikke passet deg. Anonymkode: bdbd1...6f4 11 4
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #7 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han ba deg komme med ny urinprøve for å undersøke om d fortsatt hadde urinveisinfeksjon og sikkert sette den på dyrkning for å se hvilken bakterie som forårsaket infeksjonen. Det er normal prosedyre når første behandling ikke fungerte. Nå vet jeg ikke hvordan din første prøve så ut, men hadde du feks kun høye hvite i urinen, så kan det skyldes både infeksjon og forurensning og legen kan ha vurdert det som et føre var prinsipp, og gitt deg antibiotika. Han har helt rett i at antibiotika tar ikke knekken på irritasjon som ikke er forårsaket av BAKTERIE FLOTT at legen din er restriktiv med antibiotika utdelt. IDIOT av deg å velge e-resept fremfor å levere urinprøve. Det er bare med på å fyre opp antibiotika resistens. Det er ingenting å melde til legen for. Han gav deg et tilbud som du valgte å ikke benytte deg av fordi det ikke passet deg. Anonymkode: bdbd1...6f4 Anonymkode: bdbd1...6f4
Macro Skrevet 14. november 2022 #8 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Drit i fastlegen, skriv til de flinke kvinnelegene i live chatten på maja.no! Fikk resept på under 15 min sist jeg hadde UVI Anonymkode: e7617...9d5 Jeg er faktisk utrolig glad for at norske leger begynner å undersøke ting nøye før de strør om seg med antibiotika. Å dele ut AB uten noen form for testing er rett og slett galskap. 7 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #9 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Han ba deg komme med ny urinprøve for å undersøke om d fortsatt hadde urinveisinfeksjon og sikkert sette den på dyrkning for å se hvilken bakterie som forårsaket infeksjonen. Det er normal prosedyre når første behandling ikke fungerte. Nå vet jeg ikke hvordan din første prøve så ut, men hadde du feks kun høye hvite i urinen, så kan det skyldes både infeksjon og forurensning og legen kan ha vurdert det som et føre var prinsipp, og gitt deg antibiotika. Han har helt rett i at antibiotika tar ikke knekken på irritasjon som ikke er forårsaket av antibiotika. FLOTT at legen din er restriktiv med antibiotika utdelt. IDIOT av deg å velge e-resept fremfor å levere urinprøve. Det er bare med på å fyre opp antibiotika resistens. Det er ingenting å melde til legen for. Han gav deg et tilbud som du valgte å ikke benytte deg av fordi det ikke passet deg. Anonymkode: bdbd1...6f4 Tøys, voksne kvinner VET når de har UVI. Og det er j…ig vondt og helt umulig å være på jobb for eksempel. Man kan ikke vente i dagevis på dyrkning. Legen burde jo eventuelt sendt den første prøven på dyrkning, før TS hadde begynt på medisiner. Jeg har test-kit selv pluss har litt ulike medisiner liggende. En stor lettelse hvis man får dette når man for eksempel er p hyttetur eller langt fra lege. Ubehandlet UVI kan være farlig, kan gi nyrebekkenbetennelse. Har hatt det selv. Anonymkode: e3208...dff 1 4
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #10 Skrevet 14. november 2022 Macro skrev (5 minutter siden): Jeg er faktisk utrolig glad for at norske leger begynner å undersøke ting nøye før de strør om seg med antibiotika. Å dele ut AB uten noen form for testing er rett og slett galskap. For vondt i halsen, ja. For UVI, nei. Anonymkode: e3208...dff 2 3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #11 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tøys, voksne kvinner VET når de har UVI. Og det er j…ig vondt og helt umulig å være på jobb for eksempel. Man kan ikke vente i dagevis på dyrkning. Legen burde jo eventuelt sendt den første prøven på dyrkning, før TS hadde begynt på medisiner. Jeg har test-kit selv pluss har litt ulike medisiner liggende. En stor lettelse hvis man får dette når man for eksempel er p hyttetur eller langt fra lege. Ubehandlet UVI kan være farlig, kan gi nyrebekkenbetennelse. Har hatt det selv. Anonymkode: e3208...dff Nei. Voksne kvinner vet ikke når de har UVI. Utallig mange kommer med irritasjon og tror de har UVI. Det er ikke standard prosedyre å sette første urin til dyrkning hos friske kvinner. Den settes til dyrkning når første behandling feiler eller når det er risikofaktorer. Du er med på å fyre opp et enormt helseproblem. Antibiotikaresistens er en stor trussel mot menneskeheten, og at du har masse medisiner liggende som du tar uten oppfølging av lege er idiotisk og uetisk. Anonymkode: bdbd1...6f4 8 3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #12 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For vondt i halsen, ja. For UVI, nei. Anonymkode: e3208...dff De aller fleste trenger faktisk ikke antibiotika for UVI. De fleste klarer seg med egenbehandling. Problemet er at man ofte starter for sent. Anonymkode: bdbd1...6f4 4
Macro Skrevet 14. november 2022 #13 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): For vondt i halsen, ja. For UVI, nei. Anonymkode: e3208...dff UVI må ikke nødvendigvis ha AB, derfor tester man. Det er en vrangforestilling at folk tror de må tygge piller hver gang noe murrer. 3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #14 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei. Voksne kvinner vet ikke når de har UVI. Utallig mange kommer med irritasjon og tror de har UVI. Det er ikke standard prosedyre å sette første urin til dyrkning hos friske kvinner. Den settes til dyrkning når første behandling feiler eller når det er risikofaktorer. Du er med på å fyre opp et enormt helseproblem. Antibiotikaresistens er en stor trussel mot menneskeheten, og at du har masse medisiner liggende som du tar uten oppfølging av lege er idiotisk og uetisk. Anonymkode: bdbd1...6f4 Nå er jeg TS i 40 årenen, har hatt dette svineriet siden jeg var barn, og hver gang jeg har vært hos lege for det har jeg fått medisin for det. Jeg kjenner symptomene igjen gang på gang, og mange leger sier selv at det er normalt at en kjenner igjen symptomene når en har vært mye plaget i mange år. Er stor forskjell på irritasjon og på svie og smerte da. Jeg vet nå forskjellen på de to i hvertfall. Men er glad jeg er bedre i allefall. Anonymkode: 6a8b1...27a 1 3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #15 Skrevet 14. november 2022 Har mye erfaring med UVI, det var nesten kronisk da jeg var yngre. Trimetropim er mer bredspektret antibiotika og det eneste som funker - til det jeg brukte å ha. Selexid hjalp ikke og gjorde det å gå uten riktig behandling i dagesvis, mye verre, og man blir liggende på badet og tisse rent blod til slutt. Nyrebekkenbetennelse går raskt da, og kan bli farlig. Jeg fikk kronisk skade på nyrene, så når legen ikke gir riktig behandling raskt nok, blir man desperat go tyr til det man vet virker for en. Heldigvis har ikke jeg disse problemene i dag. Det krever mye mer av pasientene i dag enn for tyve år siden, virker det som. Man må stå på mer for å bli tatt på alvor, og det er mye mer kynisme i dag blant folk enn før. Anonymkode: 2d986...cc8 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #16 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei. Voksne kvinner vet ikke når de har UVI. Utallig mange kommer med irritasjon og tror de har UVI. Det er ikke standard prosedyre å sette første urin til dyrkning hos friske kvinner. Den settes til dyrkning når første behandling feiler eller når det er risikofaktorer. Du er med på å fyre opp et enormt helseproblem. Antibiotikaresistens er en stor trussel mot menneskeheten, og at du har masse medisiner liggende som du tar uten oppfølging av lege er idiotisk og uetisk. Anonymkode: bdbd1...6f4 Jeg vet ikke hva for UVI du bruker å få men jeg blir kvalm, tisser rosa piggtråd og får som regel feber. Det er liksom ikke veldig hokus pokus å finne ut hva som er galt. Anonymkode: 229db...57f 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #17 Skrevet 14. november 2022 Legen har jo ikke feilvurdert, han ville bare ha en ny urinprøve. Det ville ikke tatt noe særlig lenger tid, kunne vært gjort i løpet av en dag og da ville du fått antibiotika likevel siden urinprøven din ville vist at du hadde UVI. Forstår ikke helt hvorfor du søkte på nett. Legen skulle ikke nekte deg behandling, ville bare være sikker på at du fikk riktig behandling. Høres ut som en god lege. Anonymkode: 43131...a0f 4
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #18 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Han ba deg komme med ny urinprøve for å undersøke om d fortsatt hadde urinveisinfeksjon og sikkert sette den på dyrkning for å se hvilken bakterie som forårsaket infeksjonen. Det er normal prosedyre når første behandling ikke fungerte. Nå vet jeg ikke hvordan din første prøve så ut, men hadde du feks kun høye hvite i urinen, så kan det skyldes både infeksjon og forurensning og legen kan ha vurdert det som et føre var prinsipp, og gitt deg antibiotika. Han har helt rett i at antibiotika tar ikke knekken på irritasjon som ikke er forårsaket av antibiotika. FLOTT at legen din er restriktiv med antibiotika utdelt. IDIOT av deg å velge e-resept fremfor å levere urinprøve. Det er bare med på å fyre opp antibiotika resistens. Det er ingenting å melde til legen for. Han gav deg et tilbud som du valgte å ikke benytte deg av fordi det ikke passet deg. Anonymkode: bdbd1...6f4 jeg er ufør og sliter også mye med uvi. for meg er det ekstremt fordyrende at legene skal ha deg inn til time for å skrive ut resept. ikke bare fordi de tar betalt for at man skal komme dit, men også fordi man må komme seg til og fra legekontoret. i tillegg vil man gjerne ha et toalett ilgjengelig hele tide og ikek måtte sitte å vente på et venterom som man ofte må gjøre før timen sin. sist klarte jeg å "krangle" meg til resept over telefon fordi jeg sa til de i skranken at jeg heller bestiller en e-respet da, fordi det er enklere når man er syk, og fordi man får det uten problemer. alle som ahr hatt uvi før vet hvordan det kjennes ut. Anonymkode: 4b9d6...b1d 1 2
Rosa Sløyfe Skrevet 14. november 2022 #19 Skrevet 14. november 2022 Må nok høre på legen hva dem sier
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #20 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Du bør vurdere alternativ medisin for å få bukt med det! Jeg var ekstremt plaget med urinveisinfeksjon som liten! Det full full utredning med røntgen mens jeg tisset på et kateter, ultralyd og blodprøver, men de fant ingenting. Så mamma tok meg med til en homøopat, der fikk jeg noen piller som jeg skulle ta, i tillegg måtte jeg holde meg unna koffein i et halvt år. Nå tredve år senere har jeg fremdeles ikke hatt det igjen! Anonymkode: 7bc23...3b3 Det må vel være et regelbrudd å oppfordre til homeopati og hokus pokus i helse-forumet? Homeopati er så humbug at det er ubegripelig at noen tror på det, men det skyldes som regel mangel på kunnskap... Anonymkode: 0916f...518 4 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå