Gå til innhold

Legen avviste henvisning. Jeg skjønner ikke hvorfor…

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du lest henvisningen fastlegen skrev? Det er ikke alle fastleger som får med alt av info på alle henvisninger. Kanskje det manglet noe som gjorde det vanskelig for spesialisten å vurdere henvisningen?

kontakt fastlegen og be om begrunnelse, og spør om henvisningen kan utdypes og sendes på nytt.

Anonymkode: 4e7a6...0f5

Nei, har ikke lest henvisningen. Får man det da? 

Takk, får prøve.

Anonymkode: c488f...e92

Skrevet
Fjugur skrev (2 timer siden):

Absolutt! Hos oss avvises henvisninger ofte pga manglende opplysninger i henvisningen. Fastlegen skal få beskjed om hvorfor - hvis ikke får han/hun be om avvisningsgrunn. Dette gjelder tross alt en dialog mellom fastlege og spesialist

Det er ikke lov. Dere skal da selv innhente utfyllende opplysninger. 

Anonymkode: 1e5c2...887

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det er ikke lov. Dere skal da selv innhente utfyllende opplysninger. 

Anonymkode: 1e5c2...887

Ja det skurrer…

Skrevet

Jeg er henvist til spesialist-lege nylig, fastlegen skulle henvise til en spesifikk klinikk. Etter en ukes tid fikk jeg mld fra fastlegen om at henvisning var kommet i retur pga inntaksstopp på klinikken (pga personellmangel), så hun henviser meg til sykehuset istedet. 

Ville kontaktet legen din og spurt etter mer info om avvisningen og om de har en plan b for deg. 

Anonymkode: bb67c...366

• Liker 1
Skrevet

Har du sjekket om henvisningen, eller avslaget, ligger på Helsenorge? Det pleier å ligge der. Enten under "henvisninger" eller under "journal". 

Når du har fått tak i begrunnelsen på avslaget så har du også rett til å klage. 

Anonymkode: 505f2...62a

Skrevet (endret)

FEIL

Endret av Fjugur
feil
  • 5 uker senere...
Skrevet

Oppdatering: fikk avvist pga legen ikke ville være second opinion (men MÅ de ordlegge seg sånn at det skal være second opinion?) Har gått i månedsvis med samme problem og ingen løsning. Har prøvd «alt» og det er ingen hjelp å få. Var til hudlege hvor det ikke var noen annen råd enn «smør deg med fuktighetskrem» og legen så på i tre sekunder. Dette tar de 375kr for… Altså. Som om vi ikke har prøvd… Ingenting hjelper. Og hvorfor nekter leger å hjelpe, har de ikke plikt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...