Gå til innhold

Legen avviste henvisning. Jeg skjønner ikke hvorfor…

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk henvisning til hudlege pga et veldig plagsomt hudproblem. Har vært til hudlege tidligere uten at det har hjulpet, og ba legen om henvisning til en annen hudlege som i tillegg ligger nærmere bosted. 

Tida gikk, og ingen innkalling dukka opp. Jeg forsøkte å ringe kontoret til hudlegen (som jeg ble henvist til) da jeg ikke hørte noe. Men jeg kom aldri gjennom på telefonen… 

Jeg ringte deretter til fastlegekontoret og de skulle få fastlegen min til å sjekke opp det og han sendte nylig melding på helsenorge om at hudlegen har avvist henvisningen… Jeg skjønner ingenting. Ingen begrunnelse eller noe. Jeg sitter igjen som et spørsmålstegn, skjønner ikke hvorfor… 

Hva kan være årsaken til at en lege avviser en henvisning? 

Anonymkode: c488f...e92

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om henvisning ikke er god eller tydelig nok, så vil den kunne bli avvist.

Anonymkode: 4fbba...fd2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være de har for lang ventetid, mangelfull henvisning eller manglende kompetanse hos den aktuelle hudlegen.

Anonymkode: 6f5da...db5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kan også avvises hvis hudlegen har vurdert at problemstillingen kan i første omgang behandles i primærhelsetjenesten. 

Anonymkode: f75a1...3c9

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha bedd om en begrunnelse, enten at du prøver å ringe på nytt - eller via fastlegen.

Anonymkode: c5325...f0a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Om henvisning ikke er god eller tydelig nok, så vil den kunne bli avvist.

Anonymkode: 4fbba...fd2

Den er nok tydelig og klar, er jo fastlegen som skrev henvisningen.

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det kan være de har for lang ventetid, mangelfull henvisning eller manglende kompetanse hos den aktuelle hudlegen.

Anonymkode: 6f5da...db5

Manglende kompetanse er det garantert ikke.

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Den kan også avvises hvis hudlegen har vurdert at problemstillingen kan i første omgang behandles i primærhelsetjenesten. 

Anonymkode: f75a1...3c9

Dette kan ikke behandles i primærhelsetjenesten, det ble forsøkt først uten hell, derfor behov for hudlege.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ville ha bedd om en begrunnelse, enten at du prøver å ringe på nytt - eller via fastlegen.

Anonymkode: c5325...f0a

Akkurat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Den er nok tydelig og klar, er jo fastlegen som skrev henvisningen.

Manglende kompetanse er det garantert ikke.

Dette kan ikke behandles i primærhelsetjenesten, det ble forsøkt først uten hell, derfor behov for hudlege.

Akkurat. 

Selv om en fastlege sender en henvisning så kan den være svært mangelfull. Så det skal du jo ikke være så sikker på 😜

Anonymkode: 04442...4d2

• Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Selv om en fastlege sender en henvisning så kan den være svært mangelfull. Så det skal du jo ikke være så sikker på 😜

Det skjer ofte.. 

Anonymkode: 8cb22...489

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Absolutt! Hos oss avvises henvisninger ofte pga manglende opplysninger i henvisningen. Fastlegen skal få beskjed om hvorfor - hvis ikke får han/hun be om avvisningsgrunn. Dette gjelder tross alt en dialog mellom fastlege og spesialist

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig lang ventetid på time hos hudlegen.

Om det er sånn at du har vært hos hudlege, med samme problematikk, uten bedring, har du nok årsaken der.

Hvorfor ble du avsluttet hos forrige, om du ikke var bedre? 

Anonymkode: 1f4ef...716

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det skjer ofte.. 

Anonymkode: 8cb22...489

Det er jo noe rart når man ikke engang kommer gjennom på telefonen til hudlegekontoret… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er veldig lang ventetid på time hos hudlegen.

Om det er sånn at du har vært hos hudlege, med samme problematikk, uten bedring, har du nok årsaken der.

Hvorfor ble du avsluttet hos forrige, om du ikke var bedre? 

Anonymkode: 1f4ef...716

Fordi jeg ville ha en hudlege som var nærmere geografisk, og å få en løsning på hudproblemet, noe jeg ikke fikk der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Da er det vel mulig å kommunisere/etterspørre mer info enn å bare avvise… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det du som har skrevet tråder før, TS, om et hudproblem som ingen andre enn deg selv ser?

Anonymkode: 20a48...0b1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Er det du som har skrevet tråder før, TS, om et hudproblem som ingen andre enn deg selv ser?

Anonymkode: 20a48...0b1

Nei? Dette er ikke usynlig og har ikke skrevet her før eller noen andre steder om hudproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du lest henvisningen fastlegen skrev? Det er ikke alle fastleger som får med alt av info på alle henvisninger. Kanskje det manglet noe som gjorde det vanskelig for spesialisten å vurdere henvisningen?

kontakt fastlegen og be om begrunnelse, og spør om henvisningen kan utdypes og sendes på nytt.

Anonymkode: 4e7a6...0f5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være et kapasitetsproblem. Jeg hadde forsøkt å sende en klage per post til hudlegen.

Anonymkode: 6612b...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble også nylig avvist etter henvisning til hudlege. Fikk beskjed om at ventelisten var for lang, og tilfellet mitt ikke var alvorlig nok. Prøvde å kontakte en annen, men ble avvist der også. Frister mer og mer å ta turen til Dr.Dropin i stedet, blir en del dyrere, men der får man i det minste time!!

Anonymkode: 12217...c09

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg ble også nylig avvist etter henvisning til hudlege. Fikk beskjed om at ventelisten var for lang, og tilfellet mitt ikke var alvorlig nok. Prøvde å kontakte en annen, men ble avvist der også. Frister mer og mer å ta turen til Dr.Dropin i stedet, blir en del dyrere, men der får man i det minste time!!

Anonymkode: 12217...c09

Jeg hadde dratt til privat for månedsvis siden om jeg hadde hatt råd, men jeg har ikke de 2-3000kr ekstra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...