Gå til innhold

Valpen min mister ikke tennene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært hos dyrlegen der de fortalte meg at valpen min er nødt til å miste melketennene sine nå snart. Jeg fikk beskjed om å kontakte de hvis de ikke er mistet innen hun er 5 mnd. Som er om 2 uker fra nå. 
noen som har opplevd dette tidligere? Hun har ikke mistet én tann engang. Jeg begynner å bli stresset

Anonymkode: d99d6...b17

Skrevet

Dette er dessverre ganske vanlig for en del raser. Du kan prøve å hjelpe til ved å rikke på tennene, men er ikke rota brutt tilstrekkelig ned, er det bare en tanntrekking som kan løse problemet.

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Som den ovenfor meg sier, må de trekkes av veterinær om de ikke faller ut av seg selv.

Dersom de blir sittende, kan hele tanngarden komme skjevt ut og ut av posisjon, fordi melketennene presses av voksentennene til side og så tar alt dobbelt så stor plass som det skulle.

Min hund måtte trekke kun én melketann som ikke ville ut (en hjørnetann). Det var egentlig en hjørnetann til som ikke falt ut, men det ordnet vi selv ved litt tautrekkings-lek. Da datt den ut før veterinærtimen.

Endret av Million
  • Nyttig 1
Skrevet

ganske vanlig. min valp måtte trekke 4 tenner

Skrevet

Min valp er 6 måneder og mista tennene sine nå nylig. Plutselig ramlet nesten alle ut på én gang. Fant ingen av dem da, men så at det var kommet nye og at de gamle var borte. :)

Anonymkode: a899f...3f2

Skrevet

Min hund måtte trekke 6 melketenner. Normalt på noen raser

Anonymkode: 55b69...86c

Skrevet

Så den er 4,5 mnd nå? Ingen av mine har mistet så tidlig, begge her rundt 6 mnd. 

Skrevet

Syns 5md var tidlig å bekymre seg for det. Min valp begynte å miste da han var 5 md, den siste falt vel ut ved ca 6md.

Anonymkode: 2ff89...6da

Skrevet

Eneste grunnen til at jeg blir litt stresset er fordi veterinæren fortalte meg at jeg må kontakte de hvis tennene ikke er mistet når hun er 5 mnd. Syntes selv at dette var tidlig, men jeg begynner å se på noen områder at voksentennene hennes begynner å vise seg.

Anonymkode: d99d6...b17

Skrevet

Veldig rar uttalelse av veterinær, tennene begynner ofte ikke å falle ut før valpene er 4.5 mnd. Noen tidligere andre litt senere. Jeg syntes det virker som en i overkant ivrig veterinær. La naturen gå sin gang, gi tyggeting og ha drakamper. Hvis voksentanna er halvveis ut, og valpetanna ikke er ute bør du dra til veterinær. 

Anonymkode: 81421...bcc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...