Gjest Anonymous Skrevet 24. oktober 2002 #1 Skrevet 24. oktober 2002 idag skal jeg ha blomkål til middag. jeg lager da også alltid en hvit saus som jeg heller over blomkålen før servering (med muskattnøtt over) (jada det er kjempegodt!) denne sausen lager jeg ved å blande et par spiseskjeer med maizena i en halv kopp melk og koker opp ca én kopp melk og når det koker heller jeg oppi maizenamelka og lar det koke opp mens jeg rører... da blir sausen fin og tykk... men de siste tre ganger at jeg har laget denne sausen virker det ikke lenger!!!! for det første setter sausen seg alltid fast i bunnen slik at jeg må streve med skuremiddel og steinull ved oppvask men sausen tar likevel ikke skade av det.... men forrige uke gjorde den det! hele sausen stinka!!! og igår også!!! igår tok til og med grytekluten min fyr fordi den var borti kokeplata mens jeg holdt gryta fast hvorfor klarer jeg ikke lage sausen lenger??? og svir den seg ikke da er den alltid for tynn!!!! jeg bruker jo 2 ss! det virka jo før!!! hjelp! hva skal jeg gjøre??
Fiola Skrevet 24. oktober 2002 #2 Skrevet 24. oktober 2002 Jeg tror du har for sterk varme. For å unngå at saus svir seg i bånn, bruker jeg å slå ned varmen etter at den har kokt opp.
Frk Doodad Skrevet 25. oktober 2002 #3 Skrevet 25. oktober 2002 Har du brukt en annen kasseroll kanskje?? En med tynnere bunn :-? Pleier alltid å bruke en tykkbunnet kasserolle når jeg lager sauser med melk. Også røre masse!! Jeg har selv aldri laget hvitsaus med maizenna, så kan desverre ikke noe om det. Pleier å smelte litt margarin, jevne med hvetemel og spe med melk, det funker.
Bettie Skrevet 25. oktober 2002 #4 Skrevet 25. oktober 2002 Du kan også heve kjelen litt fra plata ved å legge tre mynter mellom plata og kjelen. Pleier å gjøre det med sauser og grøt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå