AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #21 Del Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Økningen blir ikke høyrer om man regulerer husleien hvert år. Husleien reguleres uansett ut fra konsumprisindeksen. Anonymkode: 25945...b42 Hvis husleia opprinnelig er på 8000 og KPI er f eks er 7% første året, så vil det si en økning på kr 560 i mnd og kr 6720 økning i året. Hvis KPI igjen f eks er på 7% neste år, og man bruker ny husleie på kr 8569 som grunnlag for justering, så vil ny økning bli kr 599 og ny husleie 9159 og en økning på 7188 i året. Brukte nå bare et eksempel på samme prosent for å vise at prosentøkningen vil bli høyere for hvert år, ved å gå ut i fra forrige husleieøkning. Anonymkode: 01503...4b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #22 Del Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis husleia opprinnelig er på 8000 og KPI er f eks er 7% første året, så vil det si en økning på kr 560 i mnd og kr 6720 økning i året. Hvis KPI igjen f eks er på 7% neste år, og man bruker ny husleie på kr 8569 som grunnlag for justering, så vil ny økning bli kr 599 og ny husleie 9159 og en økning på 7188 i året. Brukte nå bare et eksempel på samme prosent for å vise at prosentøkningen vil bli høyere for hvert år, ved å gå ut i fra forrige husleieøkning. Anonymkode: 01503...4b4 Skulle stå 8560 og ikke 8569. Kom borti feil tall. Anonymkode: 01503...4b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #23 Del Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvis husleia opprinnelig er på 8000 og KPI er f eks er 7% første året, så vil det si en økning på kr 560 i mnd og kr 6720 økning i året. Hvis KPI igjen f eks er på 7% neste år, og man bruker ny husleie på kr 8569 som grunnlag for justering, så vil ny økning bli kr 599 og ny husleie 9159 og en økning på 7188 i året. Brukte nå bare et eksempel på samme prosent for å vise at prosentøkningen vil bli høyere for hvert år, ved å gå ut i fra forrige husleieøkning. Anonymkode: 01503...4b4 Prosentøkningen du bruker i eksemplet ditt er jo den samme: 7%. Selvfølgelig vil summen være høyere, om man regner 7% av høyere summer. Anonymkode: 25945...b42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #24 Del Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvis husleia opprinnelig er på 8000 og KPI er f eks er 7% første året, så vil det si en økning på kr 560 i mnd og kr 6720 økning i året. Hvis KPI igjen f eks er på 7% neste år, og man bruker ny husleie på kr 8569 som grunnlag for justering, så vil ny økning bli kr 599 og ny husleie 9159 og en økning på 7188 i året. Brukte nå bare et eksempel på samme prosent for å vise at prosentøkningen vil bli høyere for hvert år, ved å gå ut i fra forrige husleieøkning. Anonymkode: 01503...4b4 Jeg lurer på om jeg kanskje endelig har skjønt hvordan du tenker. Tenker du at man skal justere etter konsumprisindeksen ut fra opprinnelig leie, hvert år? Altså at man legger 8000,- til grunn (siden det var opprinnelig leie) hver gang man regner ut økning i leie? Det er ikke slik det foregår. Man kan justere husleien en gang i året, men kan også vente to, tre, fire, fem osv. år før man justerer den. Om man venter fem år, vil den nye husleien være den samme etter de fem årene som om man hadde justert hvert år, fordi man da går ut fra konsumprisindeksen det året man inngikk husleieavtalen, i stedet for en mindre økning hvert år. Anonymkode: 25945...b42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #25 Del Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg lurer på om jeg kanskje endelig har skjønt hvordan du tenker. Tenker du at man skal justere etter konsumprisindeksen ut fra opprinnelig leie, hvert år? Altså at man legger 8000,- til grunn (siden det var opprinnelig leie) hver gang man regner ut økning i leie? Det er ikke slik det foregår. Man kan justere husleien en gang i året, men kan også vente to, tre, fire, fem osv. år før man justerer den. Om man venter fem år, vil den nye husleien være den samme etter de fem årene som om man hadde justert hvert år, fordi man da går ut fra konsumprisindeksen det året man inngikk husleieavtalen, i stedet for en mindre økning hvert år. Anonymkode: 25945...b42 Ja det var sånn jeg mente, og lurte på om det var riktig og ikke gå ut i fra opprinnelig leie hvert år. Og nå forsto jeg hva du mener også i forhold til at summen blir den samme om man venter flere år med økningen😄 Anonymkode: 01503...4b4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #26 Del Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ja det var sånn jeg mente, og lurte på om det var riktig og ikke gå ut i fra opprinnelig leie hvert år. Og nå forsto jeg hva du mener også i forhold til at summen blir den samme om man venter flere år med økningen😄 Anonymkode: 01503...4b4 Så bra at vi kom i mål 🙂 Konsumprisindeksen er ment å justere for at en kroner synker i verdi (vi får jo ikke like mye for en krone i dag som vi gjorde for 1, 10, 50, eller hundre år siden). Når man justerer husleie etter konsumprisindeksen, oppjusterer man for at leien skal ha samme verdi i dag som den hadde forrige gang man økte den (eller fra den dagen leiekontrakten ble inngått, om det er snakk om første gangs økning) Anonymkode: 25945...b42 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå