Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er vanlig i forhold til justering av husleie i samsvar med konsumprisindeksen? La oss si at husleia er på 8000 i utgangspunktet. Skal da husleia økes fra denne summen hvert år, eller fra forrige års økning.

Det står litt kronglete i kontrakten, men hadde vært fint om noen kunne hjelpe meg å tolke det som står skrevet.

"Basis for 1 gangs regulering skal være indeksen den 15 i mnd før avtalen ble underskrevet. Dog skal leien ikke kunne reguleres under den leien som var gjeldene ved forrige års leieregulering. Leiereguleringen baseres på utviklingen fra opprinnelig kontraktindeks til indeksen for november mnd hvert år".

Anonymkode: 01503...4b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Man kan bruke Statistisk Sentralbyrås husleiekalkulator.

Du finner den her:

https://www.ssb.no/kalkulatorer/husleiekalkulator

Anonymkode: 25945...b42

Ja. Men jeg lurer på om ny husleie fra år til år skal beregnes ut i forrige års husleieøkning, eller opprinnelig husleie fra starten? Sto litt kronglete i kontrakten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja. Men jeg lurer på om ny husleie fra år til år skal beregnes ut i forrige års husleieøkning, eller opprinnelig husleie fra starten? Sto litt kronglete i kontrakten.

Dersom det har vært gjort reguleringer hvert år, har det ingen betydning for summen om den reguleres med opprinnelig sum fra start dato til dagens indeks. Eller om det regulere fra siste regulerte pris til dagens indeks.

Anonymkode: da46c...c37

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Fra nåværende husleie, ikke den som opprinnelig står i kontrakten 

Anonymkode: db45a...46f

• Liker 1
Skrevet

Økes ca 400-600 kr pr gang

Anonymkode: f50a1...b6f

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Du enten

- legge inn opprinnelig husleie, og juster datoen

eller

- legge inn nåværende husleie og regulere datoen

Resultatet vil bli det samme

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Men jeg lurer på om ny husleie fra år til år skal beregnes ut i forrige års husleieøkning, eller opprinnelig husleie fra starten?

Det blir samme sum uansett. 

Anonymkode: 83e2a...e06

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det blir samme sum uansett. 

Nei, det gjør jo ikke det. La oss si at opprinnelig leiesum var 8000. Neste år blir den på 8600. Det blir høyere økning av 8600 enn 8000 som var opprinnelig leiesum.

Skrevet

konsumprisindeksen for aug 2021-aug 2022 var på 6,5 prosent. så det er det du bør ta høyde for at husleien din stiger. De fleste legger på prisindeksen på husleier da fra 01.januar og det legges til nåværende leie

Anonymkode: 13924...68d

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

konsumprisindeksen for aug 2021-aug 2022 var på 6,5 prosent. så det er det du bør ta høyde for at husleien din stiger. De fleste legger på prisindeksen på husleier da fra 01.januar og det legges til nåværende leie

Anonymkode: 13924...68d

Men forstår du hva som menes med dette?

"Basis for 1 gangs regulering skal være indeksen den 15 i mnd før avtalen ble underskrevet. Dog skal leien ikke kunne reguleres under den leien som var gjeldene ved forrige års leieregulering. Leiereguleringen baseres på utviklingen fra opprinnelig kontraktindeks til indeksen for november mnd hvert år

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den søkan økes fra en av delene.

https://boligmentoren.no/2022/09/07/ikke-gjor-feil-ved-leieprisokning/

Sitat

Endringen i leien må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter at husleiekontrakten ble inngått, eller etter siste leiefastsetting.

Men prisen vil bli det samme. La oss si du betalte 8000 i oktober 2019, og prisen blir justert først nå, så kan den da økes til 9055. Dersom du betalte 8000 i 2019, og prisen hadde blitt justert hvert år, så hadde prisen nå blitt 9055.

Anonymkode: ff33b...ff9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Den søkan økes fra en av delene.

https://boligmentoren.no/2022/09/07/ikke-gjor-feil-ved-leieprisokning/

Men prisen vil bli det samme. La oss si du betalte 8000 i oktober 2019, og prisen blir justert først nå, så kan den da økes til 9055. Dersom du betalte 8000 i 2019, og prisen hadde blitt justert hvert år, så hadde prisen nå blitt 9055.

Anonymkode: ff33b...ff9

Vet ikke helt om jeg formulerer meg riktig. Men la oss gå ut i fra at husleien nå har økt til 9055 og økningen har foregått regelmessig hvert år. Blir da neste økning i 2023 beregnet fra 9055? Det blir dermed en høyere prosentøkning enn fra opprinnelig beløp som var 8000. Det vil i så fall si at husleia øker mer enn konsumprisindeksen for hvert år, hvis det beregnes ut i fra ny beregnet husleie hvert år.

Skulle gjerne hatt hjelp til å tyde det jeg la ved som står i kontrakten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

"Basis for 1 gangs regulering skal være indeksen den 15 i mnd før avtalen ble underskrevet. Dog skal leien ikke kunne reguleres under den leien som var gjeldene ved forrige års leieregulering. Leiereguleringen baseres på utviklingen fra opprinnelig kontraktindeks til indeksen for november mnd hvert år

Det betyr at grunnlaget for reguleringen er det indeksen lå på før avtalen ble skrevet under, og at den reguleres ut i fra opprinnelig beløp hver november. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vet ikke helt om jeg formulerer meg riktig. Men la oss gå ut i fra at husleien nå har økt til 9055 og økningen har foregått regelmessig hvert år. Blir da neste økning i 2023 beregnet fra 9055? Det blir dermed en høyere prosentøkning enn fra opprinnelig beløp som var 8000. Det vil i så fall si at husleia øker mer enn konsumprisindeksen for hvert år, hvis det beregnes ut i fra ny beregnet husleie hvert år.

Skulle gjerne hatt hjelp til å tyde det jeg la ved som står i kontrakten.

Nei, ut i fra opprinnelig beløp, ikke det nye. 

Anonymkode: 65aeb...559

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Utgangspunktet for regulering av husleien tar utgangspunkt i konsumprisindeksen slik den var den 15. i måneden før inngåelse av leiekontrakt.

Når husleien skal reguleres, skal den ikke reguleres til en lavere sum enn den som står i leiekontrakten (altså; om leiesummen i kontrakten er kr. 8 000,-, og konsumprisindeksen går ned, skal husleien likevel ikke reguleres ned, selv om konsumprisindeksen går ned og regulert husleie skulle vært f.eks 7 900,-).

Leien skal reguleres etter konsumprisindeksen i november hvert år.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det betyr at grunnlaget for reguleringen er det indeksen lå på før avtalen ble skrevet under, og at den reguleres ut i fra opprinnelig beløp hver november. 

Nei, ut i fra opprinnelig beløp, ikke det nye. 

Anonymkode: 65aeb...559

Det er sånn jeg først forstod det også

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Utgangspunktet for regulering av husleien tar utgangspunkt i konsumprisindeksen slik den var den 15. i måneden før inngåelse av leiekontrakt.

Når husleien skal reguleres, skal den ikke reguleres til en lavere sum enn den som står i leiekontrakten (altså; om leiesummen i kontrakten er kr. 8 000,-, og konsumprisindeksen går ned, skal husleien likevel ikke reguleres ned, selv om konsumprisindeksen går ned og regulert husleie skulle vært f.eks 7 900,-).

Leien skal reguleres etter konsumprisindeksen i november hvert år.

Men når jeg leser det sånn, så er det vel det som blir riktig ja. Og at den blir beregnet ut i fra utviklingen av det  opprinnelige beløpet som gjelder? Med andre ord så stiger husleien mer enn kun prosenten konsumprisindeksen utgjør.

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det er sånn jeg først forstod det også

Men når jeg leser det sånn, så er det vel det som blir riktig ja. Og at den blir beregnet ut i fra utviklingen av det  opprinnelige beløpet som gjelder? Med andre ord så stiger husleien mer enn kun prosenten konsumprisindeksen utgjør.

Det er ikke lovlig å sette opp husleien mer enn konsumprisindeksen tilsier, og ikke mer enn én gang i året. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, det gjør jo ikke det. La oss si at opprinnelig leiesum var 8000. Neste år blir den på 8600. Det blir høyere økning av 8600 enn 8000 som var opprinnelig leiesum.

Jo, for hvis du øker fra opprinnelig leie øker du for to år i stedet for ett år, så prosenten man regner med er høyere. Enten du regner ett og ett år eller alle år under ett, så blir summen den samme. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jo, for hvis du øker fra opprinnelig leie øker du for to år i stedet for ett år, så prosenten man regner med er høyere. Enten du regner ett og ett år eller alle år under ett, så blir summen den samme. 

Ja men det var ikke det jeg spurte om. Snakker om økning en gang i året. Om man da justerer leie ut i fra forrige økning på husleia framfor opprinnelig leiesum, så blir økningen høyere. Har aldri nevnt økning for 2 år istedenfor 1.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja men det var ikke det jeg spurte om. Snakker om økning en gang i året. Om man da justerer leie ut i fra forrige økning på husleia framfor opprinnelig leiesum, så blir økningen høyere. Har aldri nevnt økning for 2 år istedenfor 1.

Økningen blir ikke høyrer om man regulerer husleien hvert år. Husleien reguleres uansett ut fra konsumprisindeksen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...