AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #1 Skrevet 14. november 2022 Hva synes dere om det? Selv misliker jeg det sterkt. Jeg vil møte legen ansikt til ansikt og bor i nærheten. Skjønner det er praktisk for de som bor tre timer unna sykehuset altså, men… Er det covid som har fått i gang dette her? Anonymkode: 4a075...13d 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #2 Skrevet 14. november 2022 Syns det er genialt. Vurderer de det kritisk nok så kommer du inn til sykehuset. Hvis det kun er nødvendig med telefonkonsultasjon så sparer de ressurser, kan ta flere pasienter om dagen osv. ALT for å kutte ned ventetiden så lenge det ikke går utover pasient sikkerheten! Anonymkode: 86466...fc3 4 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #3 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Syns det er genialt. Vurderer de det kritisk nok så kommer du inn til sykehuset. Hvis det kun er nødvendig med telefonkonsultasjon så sparer de ressurser, kan ta flere pasienter om dagen osv. ALT for å kutte ned ventetiden så lenge det ikke går utover pasient sikkerheten! Anonymkode: 86466...fc3 Jeg synes det er distansert og mer upersonlig. Genialt for hvem? Ikke for meg i alle fall. Anonymkode: 4a075...13d 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #4 Skrevet 14. november 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg synes det er distansert og mer upersonlig. Genialt for hvem? Ikke for meg i alle fall. Anonymkode: 4a075...13d Genialt for dem som rekker å få time før de dør, såklart. Anonymkode: c262a...4dd 2 3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #5 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg synes det er distansert og mer upersonlig. Genialt for hvem? Ikke for meg i alle fall. Anonymkode: 4a075...13d Må sykehustime være så personlig? Anonymkode: 86466...fc3 5
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #6 Skrevet 14. november 2022 Det kommer an på hva det dreier seg om. Jeg har en alvorlig og uhelbredelig sykdom, og har noen "hovedkontroller" på sykehuset, og ganske mange telefontimer mellom oppmøtetimene. Jeg synes telefontimer er helt fint for småting som resultat av blodprøver, regulering av medisindose og sånne ting. Det sparer både meg og sykehuset for tid. Jeg slipper å ta meg fri fra jobb så ofte, slipper å reise dit selv om det bare er en halvtime unna, slipper å vente på venterommet, slipper å bli minnet så ofte på at jeg har en alvorlig sykdom osv osv. Men i mitt tilfelle setter jeg også stor pris på å få møte den legen som har ansvar for behandlingen min innimellom. Å snakke om mer alvorlige tema er best ansikt til ansikt. Anonymkode: 59adb...e1b 4
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #7 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Må sykehustime være så personlig? Anonymkode: 86466...fc3 Ja. Jeg skal drøfte en veldig sensitiv og personlig ting. Selvfølgelig må det være personlig. Hva eller skal det være? Det gjelder ens egen helse, vettu. Anonymkode: 4a075...13d 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #8 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det kommer an på hva det dreier seg om. Jeg har en alvorlig og uhelbredelig sykdom, og har noen "hovedkontroller" på sykehuset, og ganske mange telefontimer mellom oppmøtetimene. Jeg synes telefontimer er helt fint for småting som resultat av blodprøver, regulering av medisindose og sånne ting. Det sparer både meg og sykehuset for tid. Jeg slipper å ta meg fri fra jobb så ofte, slipper å reise dit selv om det bare er en halvtime unna, slipper å vente på venterommet, slipper å bli minnet så ofte på at jeg har en alvorlig sykdom osv osv. Men i mitt tilfelle setter jeg også stor pris på å få møte den legen som har ansvar for behandlingen min innimellom. Å snakke om mer alvorlige tema er best ansikt til ansikt. Anonymkode: 59adb...e1b Sånne ting som regulering av medisindoser og sånt kan jeg skjønne. ts Anonymkode: 4a075...13d 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #9 Skrevet 14. november 2022 Jeg har aldri blitt så godt fulgt opp av medisinsk poliklinikk som våren 2020 og utover sommeren 💪🏻🤩 Helt klart at telefontimer gav dem bedre tid. Hun jeg gikk til sluttet og fastlegen overtok, så vet ikke hvordan det ble etter det, men jeg ble ringt for å bare høre hvordan det gikk med meg. Ekstremt tett, og da trygt når det er mye. Når ting ble mer avklart så ble det mindre kontakt selvsagt også overført til fastlegen med oppfølging ved behov på medisinsk. Jeg er ikke glad i videotimer, kan ikke fordra det. Telefon går litt lettere, men til et punkt. Fint å ta enkelte ting i person. Noen ting er likevel helt genialt å kun ta per telefon. Sparer både pasienter og Helse-Norge for masse tid, og krefter, og sikkert penger også. Anonymkode: f9fbe...735 1
Daria Skrevet 14. november 2022 #10 Skrevet 14. november 2022 Jeg foretrekker oppmøte, med mindre det handler om helt enkle ting. Både fordi en del kommunikasjon forsvinner på telefon (og video er ikke så mye bedre) og fordi jeg blir så stresset av stilhet på telefon, mens jeg fint kan ta en pause og rekke å tenke når vi sitter i samme rom. 3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #11 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har aldri blitt så godt fulgt opp av medisinsk poliklinikk som våren 2020 og utover sommeren 💪🏻🤩 Helt klart at telefontimer gav dem bedre tid. Hun jeg gikk til sluttet og fastlegen overtok, så vet ikke hvordan det ble etter det, men jeg ble ringt for å bare høre hvordan det gikk med meg. Ekstremt tett, og da trygt når det er mye. Når ting ble mer avklart så ble det mindre kontakt selvsagt også overført til fastlegen med oppfølging ved behov på medisinsk. Jeg er ikke glad i videotimer, kan ikke fordra det. Telefon går litt lettere, men til et punkt. Fint å ta enkelte ting i person. Noen ting er likevel helt genialt å kun ta per telefon. Sparer både pasienter og Helse-Norge for masse tid, og krefter, og sikkert penger også. Anonymkode: f9fbe...735 Godt å høre du er fornøyd! Selv har jeg aldri opplevd lengre ventetider, selv om jeg er i systemet. Nå er jeg i systemet til syn, men må likevel vente en med på en telefontime fordi en lei problemstilling har dukket opp. Skal dog gi deg rett i at telefon er bedre enn video. Men fysisk oppmøte er det beste. Jeg bor i gangavstand fra sykehuset. Det er ikke blodprøvesvar eller medisinjustering. Det er en reel, kjip og vanskelig problemstilling som krever videre tiltak. Jeg fatter ikke hvorfor ikke de bare kan ta meg inn til en vanlig samtale på gamlemåten. Anonymkode: 4a075...13d 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #12 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ja. Jeg skal drøfte en veldig sensitiv og personlig ting. Selvfølgelig må det være personlig. Hva eller skal det være? Det gjelder ens egen helse, vettu. Anonymkode: 4a075...13d Du gjør deg misforstått. Du sier at en telefonsamtale blir upersonlig, som handler om din tilknyttning til personen du er på tråden med. Du kan ha et personlig møte med noen for å diskutere din personlige helse. At møte er upersonlig betyr ikke at man ikke kan diskutere sin personlige helse. Anonymkode: 86466...fc3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #13 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du gjør deg misforstått. Du sier at en telefonsamtale blir upersonlig, som handler om din tilknyttning til personen du er på tråden med. Du kan ha et personlig møte med noen for å diskutere din personlige helse. At møte er upersonlig betyr ikke at man ikke kan diskutere sin personlige helse. Anonymkode: 86466...fc3 Vrøvl. Anonymkode: 4a075...13d
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #14 Skrevet 14. november 2022 Jeg syns forsåvidt at telefontime er greit for mindre ting, f.eks tilbakemelding på en tatt prøve og regulering av medisindose derfra. Men sist jeg hadde telefontime ringte legen 1,5 time etter oppsatt time. Og det å sitte med telefonen i hånda og vente på å bli ringt opp er ganske frustrerende. Man kan jo f.eks ikke dra på butikken eller i barnehagen for å hente ungene mens man venter på en telefon fra sykehuset, vil jo helst være alene når man snakker med legen. Anonymkode: 9f5b2...d1a 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #15 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg syns forsåvidt at telefontime er greit for mindre ting, f.eks tilbakemelding på en tatt prøve og regulering av medisindose derfra. Men sist jeg hadde telefontime ringte legen 1,5 time etter oppsatt time. Og det å sitte med telefonen i hånda og vente på å bli ringt opp er ganske frustrerende. Man kan jo f.eks ikke dra på butikken eller i barnehagen for å hente ungene mens man venter på en telefon fra sykehuset, vil jo helst være alene når man snakker med legen. Anonymkode: 9f5b2...d1a Godt poeng! Man må jo sitte klar hjemme eller et sted der ingen andre hører en snakke. Anonymkode: 4a075...13d
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #16 Skrevet 14. november 2022 Jeg syns det helt genialt, mye mer effektivt og dessuten store økonomiske besparelser for samfunnet. Så slipper legen å enten hente folk fra venterommet og bruke tid på at de skal gå inn, kle av seg, plassere vesken og så er ti minutter gått av de tyve timen varer uten at man i det hele tatt er kommet i gang. Eller folk forstår ikke det med elektronisk melding av ankomst og beskjed om hvor de skal gå, så må man leite etter dem og bruke tid på det, lite effektivt og med masse forsinkelser. Og dere som klager på ventetid, dere måtte gjerne ventet halvannen time på venterommet også, ingen forskjell på det og å vente hjemme. Anonymkode: cbc9e...089
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #17 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg syns det helt genialt, mye mer effektivt og dessuten store økonomiske besparelser for samfunnet. Så slipper legen å enten hente folk fra venterommet og bruke tid på at de skal gå inn, kle av seg, plassere vesken og så er ti minutter gått av de tyve timen varer uten at man i det hele tatt er kommet i gang. Eller folk forstår ikke det med elektronisk melding av ankomst og beskjed om hvor de skal gå, så må man leite etter dem og bruke tid på det, lite effektivt og med masse forsinkelser. Og dere som klager på ventetid, dere måtte gjerne ventet halvannen time på venterommet også, ingen forskjell på det og å vente hjemme. Anonymkode: cbc9e...089 Det tar ikke lengre tid å hente meg på venterommet enn å finne fra telefonnummeret og ringe meg opp. Somle med jakke og veske gjør jeg heller ikke. Jeg er helt uenig. Dere telefondame undervurderer også kommunikasjon man går glipp av når av når man ikke møtes ansikt til ansikt. Anonymkode: 4a075...13d 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #18 Skrevet 14. november 2022 Telefonfans* ikke -dame. Anonymkode: 4a075...13d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå