AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #1 Skrevet 14. november 2022 Barna våre har ikke den største familien min de lever er super godt liv med de få som er rundt de❤️ Men jeg og samboer diskuterte litt i går kveld og når vi sammenligner oss med andre venner så er moren hans kanskje ikke like mye på banen, men ikke vet jeg. Moren hans er singel og jobber bare 80%. Hun har en sønn og hun bor ca 15 min borte med bil. Hun kommer på besøk en gang hver andre uke, og da er hun her i ca en halvtime/time. Hun tar med seg hunden og barna synes hunden er super morsom da hunden var vår tidligere. Hun er veldig innadvendt så hun sier ikke så mye, men barna synes det er hyggelig å ha besøk av henne selv om hun ikke leker masse med de osv som besteforeldrene til venninne mine gjør. Hun kan ikke passe begge samtidig da hun bli sliten som hun sier og det respekterer vi, men hun passer en og en om hun har lyst og energi kanskje 4 ganger i året. Hun har tatt eldste sønn på overnatting når hun har ønsket det selv, men dessverre er det sjeldent og jeg skulle ønske det var oftere, men vi vil ikke forvente noe av henne. I ferier ønsker hun å dra på egne ferier og drar alene selv om hun er invitert med oss. Hun er mye alene så har prøvd å inkludere henne men hun ønsker å være alene virker det som. Jeg er høygravid og hun kommer aldri innom for å hjelpe til, avlaste eller vært der for meg. Ikke at jeg forventer det men venninna mi sin svigermor kom ofte innom for å hjelpe til med middag, barna og alt det andre mot slutten da hun var gravid. Nå skal jeg snart føde og hun har ikke fortalt at hun ønsker å ta barna på overnatting, så vi har allerede ordnet med betalt barnevakt som skal ha 4000kr for 2 dager hjemme med barna men vi er på sykehuset. Vi gikk på en smell sist vi fikk barn fordi da tenkte vi kanskje at svigermor ville stille opp, men hun ønsket ikke da hun hadde andre planer. Ble litt lei oss over dette da vi ikke hadde noen andre. Tenker at barna er heldige som har henne d de kunne vært helt alene. Anonymkode: b622c...507 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #2 Skrevet 14. november 2022 Det fremstår helt normalt, ts. Besteforeldre er ikke gratis barnevakt - de er ens foreldre. Barnevakt er noe en betaler for, ikke utnytter slekta for. Om familie velger og har overskudd til å ha besøk av (ikke passe) ens barn så er det topp. Da tilrettelegger en for det og håper det bygges relasjon. Om en trenger pass en spesiell helg eller dag så spør en om det passer, og tar nei for et helt kurant svar. Deretter nevner du noe som forvirrer meg. Du nevner at du er høygravid og skulle ønske noen hjalp deg. Denne «noen» er jo selvsagt din partner. Han eller hun er ikke gravid, og mestrer dermed selvsagt helt fint hovedansvaret for barna pluss alt forefallende husarbeid nå noen måneder. At dere ikke velger den løsningen er både unormalt og irrasjonelt. Anonymkode: bd889...0e5 26 5
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #3 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det fremstår helt normalt, ts. Besteforeldre er ikke gratis barnevakt - de er ens foreldre. Barnevakt er noe en betaler for, ikke utnytter slekta for. Om familie velger og har overskudd til å ha besøk av (ikke passe) ens barn så er det topp. Da tilrettelegger en for det og håper det bygges relasjon. Om en trenger pass en spesiell helg eller dag så spør en om det passer, og tar nei for et helt kurant svar. Deretter nevner du noe som forvirrer meg. Du nevner at du er høygravid og skulle ønske noen hjalp deg. Denne «noen» er jo selvsagt din partner. Han eller hun er ikke gravid, og mestrer dermed selvsagt helt fint hovedansvaret for barna pluss alt forefallende husarbeid nå noen måneder. At dere ikke velger den løsningen er både unormalt og irrasjonelt. Anonymkode: bd889...0e5 Ok, fikk dere mye hjelp fra deres foreldre med barna? Anonymkode: b622c...507
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #4 Skrevet 14. november 2022 Helt vanlig. Fikk nesten aldri hjelp selv og aldri overnatting. Anonymkode: 4dd4d...629
Havbris Skrevet 14. november 2022 #5 Skrevet 14. november 2022 (endret) Det beste du kan gjøre er å slutte å sammenlikne din svigermor med svigermødre til dine venninner. Besteforeldre/svigermødre er ikke en egen rase med masse fellestrekk. Du skriver mye om hva hun bruker tiden på, hva hun gjør i ferier osv. Hvorfor gjør du det? Det er jo irrelevant her fordi det er hennes valg. Hva som er normalt er vanskelig å si. Endret 14. november 2022 av Havbris 14 4
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #6 Skrevet 14. november 2022 Høres ikke særlig normalt ut. Hun gadd ikke hjelpe til når du skulle i fødsel engang? Det er meget, meget spesielt. Hun har bare en sønn og klarer/gidder ikke hjelpe eller tilbringe noe tid med dere. Veldig trist. Hvorfor tar ikke mannen din å snakker med hun? Spørre hvorfor det er slik, og han burde ytre forventningene sine til henne - kanskje dere alle kan forstå hverandre litt mer. Er bare her på Kg jeg hører om slike besteforeldre, alt i alt så er dette uvanlig oppførsel. Anonymkode: a9178...abf 5 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #7 Skrevet 14. november 2022 Hun er ikke en veldig engasjert bestemor, men det står hun faktisk fritt til å styre selv. Noen er mindre opptatt av familie enn andre. Hun har tydeligvis sitt liv som hun trives med. Ingen skal påtvinges andre selv om det er felles gener der. Hun har ikke ansvar for sønnen sin når han er voksen, og heller ikke sønnens kone og barn. Hvis besteforeldre ønsker å hjelpe til, så er det selvsagt supert, men det er ikke noe som kan forventes av dem. Du sier at du ikke forventer noe, men du gjør tydeligvis det. Ellers hadde du ikke laget denne posten. Anonymkode: f6650...9ff 6 1
spinnwild Skrevet 14. november 2022 #8 Skrevet 14. november 2022 1. Ikke sammenlign deres familie med andres på denne måten. 2. Du må snakke med din svigermor, ikke bare anta at hun skjønner hva du ønsker. 3. En bestemor har også sine behov, de endres ikke av at du får barn. 7 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #9 Skrevet 14. november 2022 Havbris skrev (8 minutter siden): Det beste du kan gjøre er å slutte å sammenlikne din svigermor med svigermødre til dine venninner. Besteforeldre/svigermødre er ikke en egen rase med masse fellestrekk. Du skriver mye om hva hun bruker tiden på, hva hun gjør i ferier osv. Hvorfor gjør du det? Det er jo irrelevant her fordi det er hennes valg. Hva som er normalt er vanskelig å si. Helt enig. Misunnelsen lyser ut av TS sitt innlegg og det er tydelig at hun har en forventning om at hennes svigermor burde være mer som venninnenes og at dette er sånn en svigermor og bestemor skal være. Jeg synes oppriktig synd på TS sin svigermor som blir målt og sammenlignet mot en standard andre har satt. Jeg skulle likt å se hva TS hadde tenkt om svigermor sammenlignet henne med andre mødre og pirket på det hun mente TS gjør galt som mor og hva hun gjør forskjellig fra "de perfekte mødrene". 1. Slutt å sammenligne! Du ville ikke likt å bli sammenlignet med andre, slutt å gjøre det mot svigermor! 2. Hvis du ønsker noe fra din svigermor si det til henne! Du forventer at hun er tankeleser eller at hun skal tilby seg, men det er ikke sånn det fungerer. Og hvis du ber om noe og hun sier nei respekter det også. Hun har ingen plikt til å være din ekstrahjelp og barnevakt. 3. Du nevner hun jobber 80% og det virker for meg som om dette er et forsøk fra din side på å si at da har hun bedre tid enn de fleste og derfor burde brukt mer av tiden sin på dere og barna deres. Du burde heller snu det på hodet. Hun har tydeligvis ikke helse eller kapasitet til en 100% jobb, hva får deg til å tro at hun i stedet har mer kapasitet til barn/barnebarn enn de som klarer enn 100% jobb? I stedet for å bruke den reduserte stillingen mot henne burde du heller bruke den for å forstå hvorfor hun ikke klarer eller har lyst til så mye barnevakt. Det beste du kan gjøre er å sette pris på din svigermor som den hun er og slutte å tro at alle andre gjør det riktig og at det er noe galt med henne. Hun er den hun er. Anonymkode: e35c8...6da 11 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #10 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Høres ikke særlig normalt ut. Hun gadd ikke hjelpe til når du skulle i fødsel engang? Det er meget, meget spesielt. Hun har bare en sønn og klarer/gidder ikke hjelpe eller tilbringe noe tid med dere. Veldig trist. Hvorfor tar ikke mannen din å snakker med hun? Spørre hvorfor det er slik, og han burde ytre forventningene sine til henne - kanskje dere alle kan forstå hverandre litt mer. Er bare her på Kg jeg hører om slike besteforeldre, alt i alt så er dette uvanlig oppførsel. Anonymkode: a9178...abf Han tørr ikke.. Han begynte å gråte når moren sa nei, men aldri viser han skuffelse eller tristhet over moren sin manglende evne. Har noen gang tenkt at moren kan ha Asberger fordi hun sliter med å forstå slike empatiske ting, og hun forstår aldri ironi eller noe. Anonymkode: b622c...507 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #11 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Helt enig. Misunnelsen lyser ut av TS sitt innlegg og det er tydelig at hun har en forventning om at hennes svigermor burde være mer som venninnenes og at dette er sånn en svigermor og bestemor skal være. Jeg synes oppriktig synd på TS sin svigermor som blir målt og sammenlignet mot en standard andre har satt. Jeg skulle likt å se hva TS hadde tenkt om svigermor sammenlignet henne med andre mødre og pirket på det hun mente TS gjør galt som mor og hva hun gjør forskjellig fra "de perfekte mødrene". 1. Slutt å sammenligne! Du ville ikke likt å bli sammenlignet med andre, slutt å gjøre det mot svigermor! 2. Hvis du ønsker noe fra din svigermor si det til henne! Du forventer at hun er tankeleser eller at hun skal tilby seg, men det er ikke sånn det fungerer. Og hvis du ber om noe og hun sier nei respekter det også. Hun har ingen plikt til å være din ekstrahjelp og barnevakt. 3. Du nevner hun jobber 80% og det virker for meg som om dette er et forsøk fra din side på å si at da har hun bedre tid enn de fleste og derfor burde brukt mer av tiden sin på dere og barna deres. Du burde heller snu det på hodet. Hun har tydeligvis ikke helse eller kapasitet til en 100% jobb, hva får deg til å tro at hun i stedet har mer kapasitet til barn/barnebarn enn de som klarer enn 100% jobb? I stedet for å bruke den reduserte stillingen mot henne burde du heller bruke den for å forstå hvorfor hun ikke klarer eller har lyst til så mye barnevakt. Det beste du kan gjøre er å sette pris på din svigermor som den hun er og slutte å tro at alle andre gjør det riktig og at det er noe galt med henne. Hun er den hun er. Anonymkode: e35c8...6da Det kan jeg fortelle deg og det var dumt at jeg ikke skrev det lengre oppe i innlegget. Jeg jobber med en kollega som har jobbet med svigermor for 1 år siden og hun kunne fortelle at hun hadde hørt at min svigermor skulle gå ned i stilling fordi hun ønsket å hjelpe oss mer med barna. Dette fikk jeg vite når jeg snakket med min kollega for ikke så mange uker siden, og hun ble helt paff når hun hørte hvor «lite» svigermoren min var på banen fordi på jobb satt hun å fortalte hvor mye hun var på besøk og hjelp til hjemme hos oss.. Virker på meg som om hun prøver å framheve seg selv som en super bestemor men hun er jo her nesten aldri å hjelper oss eller barna. Anonymkode: b622c...507 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #12 Skrevet 14. november 2022 Det jeg reagerer mest på er at hun ikke kan passe de eldre barna mens du føder - men samtidig har dere ikke snakket ordentlig med henne om det? Det er en sånn ting jeg spurte min barnevakt (min mor) om samtidig som jeg fortalte at jeg var gravid! Tror faktisk samtalen gikk noe slik da jeg var gravid med yngste: Meg: "Har dere noen planer i høstferien? For vi kunne trengt barnevakt en natt eller to da.." Mor: "Nei ingen planer enda, men det var jo veldig lenge til - hva skal du som er så spesielt at du spør allerede nå?" Meg: "Jo jeg tenkte å ta en tur på sykehuset da..." Så ble det stillhet noen sekunder og jeg kunne SE at hun tenkte så det knaket og kom frem til at et planlagt sykehusbesøk om akkkurat 6 måneder antagelig bare kunne bety én ting, og så kom det er stort "gratulerer!" Anonymkode: cbe7a...d59
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #13 Skrevet 14. november 2022 Ingen av våre barns bestemødre har hatt barna våre på overnatting noensinne. Min mor har passet min yngste noen få ganger, men det er da snakk om å ta h*n med på lekeplassen en times tid mens jeg ligger på sofaen med feber. Ikke klag. Anonymkode: 593fb...734
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #14 Skrevet 14. november 2022 Ts her. Les gjerne: Dette glemte jeg helt å ta med i innlegget, men jeg fikk vite dette nylig av en kollega på jobb. Ifølge en kollega hadde svigermor fortalt at hun skulle gå ned i stilling fordi hun skulle være der mer for barna, men vi ser henne nesten aldri. Vi jobber begge i samme kommunen og jeg ble litt satt ut når svigermor har fortalt hvor mye hun var med barnebarn til sine kollegaer, fordi det stemte jo overhode ikke… Tenker at når hun forteller aktivt at hun ønsker å gå ned i stilling for å hjelpe barnebarn, men når det ikke samsvarer er det fordi hun kanskje brukte det som unnskyldning for å heller jobbe mindre fordi hun kanskje ikke har helse til å jobbe 100? Anonymkode: b622c...507 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #15 Skrevet 14. november 2022 Barnet mitt har én besteforelder, og det er moren min. Han er 4 nå og hun har hatt ham på overnatting én gang og passer bare noen ganger i året. Jeg er alenemamma og deprimert, og skulle så gjerne hatt avlastning. Skulle virkelig ønske hun kunne stille opp litt for oss, men sånn er det. Jeg skjønner du kunne tenkt deg mer, men noen er bare sånn. Alle bestemødre rundt meg går trilleturer, har overnatting, tar med barnebarn på hytta, osv. Besteforeldrene mine var som et ekstra sett med foreldre for meg, jeg tror jeg var med på hytta der hver helg da jeg var mindre. Skulle gjerne tenkt meg at hun tenkte mer på hvor mye hjelp hun selv fikk da hun var mamma. Og hun hadde pappa i tillegg. Hun høres imidlertid litt sprø ut som forteller hvor mye hun er der for barnebarna, når hun ikke er det. Anonymkode: d38a9...c10 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #16 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det jeg reagerer mest på er at hun ikke kan passe de eldre barna mens du føder - men samtidig har dere ikke snakket ordentlig med henne om det? Det er en sånn ting jeg spurte min barnevakt (min mor) om samtidig som jeg fortalte at jeg var gravid! Tror faktisk samtalen gikk noe slik da jeg var gravid med yngste: Meg: "Har dere noen planer i høstferien? For vi kunne trengt barnevakt en natt eller to da.." Mor: "Nei ingen planer enda, men det var jo veldig lenge til - hva skal du som er så spesielt at du spør allerede nå?" Meg: "Jo jeg tenkte å ta en tur på sykehuset da..." Så ble det stillhet noen sekunder og jeg kunne SE at hun tenkte så det knaket og kom frem til at et planlagt sykehusbesøk om akkkurat 6 måneder antagelig bare kunne bety én ting, og så kom det er stort "gratulerer!" Anonymkode: cbe7a...d59 Tro meg, vi spurte henne da forrige barn skulle fødes og det var flere dager før men hun kunne fortelle at hun hadde andre planer. Vi har derfor ikke så lyst å utsette oss for samme store skuffelse igjen. Samboer satt å gråt etter at moren hans sa dette sist.. Anonymkode: b622c...507 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #17 Skrevet 14. november 2022 Det spiller ingen rolle hva andre mener, om hun er «flink» eller «fraværende». Du mener tydeligvis hun ikke er «flink», men det er som det er, hun er som hun er. Hun kunne vært «bedre», men hun kunne også vært verre. Hun burde ikke ha en så stor rolle i ditt liv, anse henne som uviktig. For praktisk hjelp til barnepass er hun det. Anonymkode: ec2e4...773
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #18 Skrevet 14. november 2022 SnartMammaLykke skrev (2 minutter siden): Som familie bør man vel stille opp for hverandre eller? Skal man bare respektere at folk gir faen? Kan ikke forvente mye besøk på sykehjemmet selv da tenker jeg.. Kan gjerne, men verken bør eller må. Ja, da slipper du mye frustrasjon selv. Nei det stemmer. Og det kan godt være at hun synes det er ok. Anonymkode: f6650...9ff
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #19 Skrevet 14. november 2022 Inviter henne på middag, spillkveld eller tv titting en gang i uken😊 eller noe lignende Anonymkode: de772...f27 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #20 Skrevet 14. november 2022 Hun stiller lite opp. Det er det ingen tvil om. Så kan det være normalt eller ikke alt etter hvilke egne erfaringer man har. noe sier meg dog at det handler om noe i henne selv og ikke dere. Er hun slik med andre? Har hun noen psykiske problemer? Hvordan er hennes relasjon til din mann og hvordan var den da din mann var barn og ung voksen? Be din mann komme litt på banen - er han som kjenner henne best og kan evt snakke med henne. Tror nok ikke man kan forvente noe men kanskje høre om det er noen elefanter i rommet/ noe som plager henne. Kanskje hun syns det er andre måter som er allright å ha kontakt på; FaceTime osv? Anonymkode: e8185...c9f 1
Anbefalte innlegg