Gå til innhold

Forslag til skolemat til ungdommen på videregående?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en på nesten 17 år som går på videregående, og hun pleier å ta med skolemat istedenfor å kjøpe i kantinen. Hun spiser ikke brødmat, hun er kjempelei det, så hun pleier å enten ta med tacolefser med pålegg, eller hun koker pasta med pølser. Hun begynner å bli lei dette også, og vi prøver å komme på andre ting, men vi kommer ikke på noe🙊 Hun kan også ha med middagsrester når det er mulig. Det hender hun går på butikken og kjøper boller, men dette er ikke ordentlig mat for en hel skoledag..

Så er det noen som har tips til relativ enkel mat hun kan ha med seg?🙏

Anonymkode: ff7e1...c1d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vipps en hundrings til maccernmeny 😁

Anonymkode: 655dc...54d

Skrevet

Salat

Smørbrød

Omelett

Omelettwraps

Toast

Mettende smoothie

Grove horn med ost og skinke

Grove vafler

• Liker 2
Skrevet

Hun er 17år. Hun klarer vel å komme med forslag og lage noe selv? 

For øvrig er ikke pasta og pølse bedre enn boller... 

Hva med pastasalat, wraps med ulikt fyll, yoghurt og musli, stekt ris med grønnsaker og kylling, omelett, pizzasnurrer, fylte horn, fruktsalat med kesam, suppe på termos.

Anonymkode: 099ff...549

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Pastasalat

kyllingsalag

ost og skinke salat 

Speltlompe med kremost, salat og skinke

wrap med div grønnsaker og kjøtt

middagspannekaker / vafler 

omelett og salat

eggerøre, avokado , salat 

pasta med pesto og stekte tomater

fiskekaker i lompe 

Anonymkode: 90129...69c

• Liker 1
Skrevet

17-åringen din klarer altså ikke komme med noen forslag eller ønsker selv? Er det slik at du skal lage den eventuelle matpakken også? 😅😜

Anonymkode: cbd0a...ff7

• Liker 5
Skrevet

Ville passer på å lage ekstra middag når det er noe som egner seg som restemat. Frys evt ned, så kan det tine på vei til skolen. 

Ellers mange gode tips, men du er jo ikke garantert at hun ikke blir lei av det også. 

Gi henne ansvar selv. Be henne få input fra SoMe, det er mye å hente der. 

Anonymkode: 14e60...2f7

• Liker 2
Skrevet

Hun har noen utfordringer, men jeg trodde ikke jeg måtte skrive det for å få tips til det jeg lurte på.. Og jeg skulle gjerne ønske at hun spiste mer sunt og variert, men til syvende og sist så er jeg fornøyd bare hun spiser noe. Hun kan gå en hel dag uten å spise, og da er det bedre at hun spiser pasta og pølser enn å ikke spise noe i det hele tatt?

Det hender at jeg lager til for henne, men stort sett ordner hun det selv. 

Ellers, tusen takk for forslag og innspill!🙏

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet

Jeg har dårlig fantasi, så jeg bruker og sjekke litt på det store internett:). Men sjekk ut matprat/ matstart (for barn egt men kan jo finne noe inspirasjon der, det gjør jeg🤭). Pintrest, tiktok- søk på feks matpakke/lunsj:).

Dattera di er flink som ordner matpakke hjemmeifra fremfor og kjøpe overpriset mat ifra kantina 🤑.

Anonymkode: 8d701...b18

Skrevet

Hvis dere er på Instagram, så kan dere ta en titt på August og Martin sin konto. De har nettopp gitt ut kokebok med skolemat, og de lager mye forskjellig.

Kanskje verd en titt? :)

Anonymkode: 15e6d...e91

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.11.2022 den 13.04):

Vipps en hundrings til maccernmeny 😁

Anonymkode: 655dc...54d

hundre kroner hver dag blir vel til 500 kroner i løpet av bare en enkelt uke. O:) 

da er man snart oppe i 2 000 kroner, bare for en enkelt måned...    

Anonymkode: 35a8a...91c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.11.2022 den 18.55):

Hun har noen utfordringer, men jeg trodde ikke jeg måtte skrive det for å få tips til det jeg lurte på.. Og jeg skulle gjerne ønske at hun spiste mer sunt og variert, men til syvende og sist så er jeg fornøyd bare hun spiser noe. Hun kan gå en hel dag uten å spise, og da er det bedre at hun spiser pasta og pølser enn å ikke spise noe i det hele tatt?

JA DET ER BEDRE MED PASTA ENN INGENTING! 

• Liker 1
Skrevet

Her i huset er middagsmuffins eller grove vaffler med eller uten pålegg favoritt i matboksen. 

Skrevet

Wrap

Matmuffins

Anonymkode: 7bbdf...c14

Skrevet

Her er pizzasnurrer populært. Lager en stor porsjon i helga og legger i poser i fryseren. Enkelt å ta med,og tiner ila dagen. Varierer med kjøttsaus,tacokjøttdeig,pølser og skinke. 

Ellers liker de godt baguetter med forskjellig pålegg. Fortrinnsvis grove,og med litt grønt på blir det ikke så alt for usunt... 

Er det middagsrester igjen kan dette bli en salat,eller omelett el. 

Anonymkode: c02e0...8f3

Skrevet

Pitabrød fylt med ost, skinke, salat, agurk og kanskje en hvitløksdressing 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.11.2022 den 15.38):

Hun er 17år. Hun klarer vel å komme med forslag og lage noe selv? 

For øvrig er ikke pasta og pølse bedre enn boller... 

Anonymkode: 099ff...549

For voksne trenger aldri mattips liksom?
Og jo, pasta og pølse er mange hakk bedre enn boller.

Til ts: 
Mine på vgs (og ungdomsskolen) liker godt å få med pizzahorn (lager grov bunn og masse grønnsaker i sausen), kjøleskapsgrøt, stekt ris med egg, pastasalat, forskjellige supper på mattermos (feks søtpotet, blomkål, fiskesuppe, nudelsuppe),omelett eller vanlig havregrøt. 
Jeg lager forøvrig matpakke til alle ungene mine hver dag, de klarer det selvfølgelig selv, men jeg synes det er supert at de foretrekker matpakke i stedet for å bruke penger på å kjøpe noe, de er trøtte på morgenen og jeg synes det er hyggelig å vise litt omsorg selv om de er store :) 

Skrevet

Har du en matboks med flere rom i?

Fyll på med forskjellige ting som kan spises rett av boksen.

Er par kokte egg, grønnsaker skåret i staver/skiver. Eller småtomater og knaskegulrøtter. Hummus evt til dipp. Litt skinke/kylling/stekt fisk. Babybell. Oliven. Druer/frukt.

Det funker for vår småspiste som droppa matpakker. Stort sett noe som frister.

Anonymkode: 8ea7d...a1c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.11.2022 den 18.55):

Da burde vel også boller være bedre enn ingenting?

Anonymkode: 30d5b...1da

Skrevet

Igjen, tusen takk for forslag! Det er flere ting her vi skal prøve oss på👏😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...