AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #1 Skrevet 14. november 2022 Noen som kjenner seg igjen? 🙈 Det siste året med økte priser har jeg blitt helt besatt av å finne gode tilbud og handle på rabatt, og kjøper aldri noe til fullpris lengre. Problemet er at det alltid er et eller annet tilbud på hovedsakelig mat og andre ting. Dette som skulle være et tiltak for å spare penger har nå ført til at jeg bruker mer penger. Jeg får mer for pengene, men allikevel 😅 Anonymkode: f0ba0...4cf
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #2 Skrevet 14. november 2022 Og akkurat når jeg postet dette innlegget rullet det en annonse fra Coop prix med fem sjokoladeplater for 100kr over skjermen 🤑🙈 Anonymkode: f0ba0...4cf 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #3 Skrevet 14. november 2022 Enkel forklaring på problemet ditt: Annonsørene er smartere enn deg. Anonymkode: f2352...6a2 4
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #4 Skrevet 14. november 2022 Jeg kjøper ikke mat jeg ikke trenger eller normalt ville kjøpt selv om det er på tilbud. F.eks. de 5 sjokoladeplatene fra Coop ville jeg gått forbi siden jeg ikke spiser sjokolade. Anonymkode: 54320...8d3 4 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #5 Skrevet 14. november 2022 Min definsjon av å være økonomisk, er å ikke bruke mer penger enn nødvendig. Kjøper du mer, uansett om det er på rabatt eller ei - er ikke du økonomisk. Å være økonomisk betyr at du bruker pengene dine riktig. Kjøper du ting på rabatt som du egentlig ikke trenger, sløser du. Anonymkode: db082...726 3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #6 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Og akkurat når jeg postet dette innlegget rullet det en annonse fra Coop prix med fem sjokoladeplater for 100kr over skjermen 🤑🙈 Anonymkode: f0ba0...4cf Det er i alle fall et eksempel på noe du ikke trenger, og du blir tydeligvis påvirket av reklame😅 Vi storhandler og det koster jo mer der og da, men siden vi svært sjeldent småhandler ligger vi på 3500-4500 i mat og husholdning i mnd for to voksne. For meg er det økonomisk å kjøpe ting vi faktisk hadde planlagt, og ikke bli fristet til å kjøpe noe mer pga tilbud. Anonymkode: 85d9c...11f 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #7 Skrevet 14. november 2022 Jeg holder meg til handlelister og nødvendigheter, sjokolade er ikke en av dem. Jeg mottar heller ikke reklame i postkassen. Anonymkode: f9380...65c 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #8 Skrevet 14. november 2022 Jeg kjøper ikke noe jeg ikke trenger selv om det er på tilbud. Anonymkode: 1293c...a50 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #9 Skrevet 14. november 2022 Dette minner meg om mor til en venninne av meg. Hun tåler ikke å se tilbud uten å handle. Og hvis det er noe hun ikke trenger, så gir hun det bort til barn, barnebarn o.l i stedet. Skikkelig økonomisk 🤣 Anonymkode: eb218...d96 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #10 Skrevet 14. november 2022 Si dette til deg selv: "Når jeg kjøper noe på tilbud så har jeg ikke spart penger, da har jeg brukt penger." Anonymkode: e70c5...57c 3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #11 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Noen som kjenner seg igjen? 🙈 Det siste året med økte priser har jeg blitt helt besatt av å finne gode tilbud og handle på rabatt, og kjøper aldri noe til fullpris lengre. Problemet er at det alltid er et eller annet tilbud på hovedsakelig mat og andre ting. Dette som skulle være et tiltak for å spare penger har nå ført til at jeg bruker mer penger. Jeg får mer for pengene, men allikevel 😅 Anonymkode: f0ba0...4cf Du er ikke blitt «mer økonomisk», ts. Du har falt for en annen type reklame enn før. Men den er likefullt reklame. Butikker kjører ikke tilbud for å være hyggelige med deg. Aviser kjører ikke artikler for å hjelpe deg. De gjør det begge for å tjene penger. Så om noen vil selge noe til deg? Si «den faller jeg ikke for - så dum er ikke jeg». Om noen vil overbevise deg om noe uten grundige vitenskapelige underlag? Si «den faller ikke jeg for. Så dum er ikke jeg.» Og slutt å s8 at å handle på tilbud er «økonomisk». Ingen handel er økonomisk. Den er enten nødvendig eller (som oftest) unødvendig. Verken mer eller mindre. Anonymkode: bbab6...5cc 2 1
newman01 Skrevet 14. november 2022 #12 Skrevet 14. november 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: Og akkurat når jeg postet dette innlegget rullet det en annonse fra Coop prix med fem sjokoladeplater for 100kr over skjermen 🤑🙈 Anonymkode: f0ba0...4cf Trenger man de 5000 kaloriene? 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #13 Skrevet 14. november 2022 Skjønner meg ikke på denne tankegangen. Hvis noe jeg ikke hadde tenkt å kjøpe er på tilbud, så betyr det jo ingenting for meg. Jeg hadde jo ikke tenkt å kjøpe den tingen uansett. Utrolig å bli manipulert så enkelt. Anonymkode: b6a72...cad 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #14 Skrevet 14. november 2022 Hvis du kjøper vanlige forbruksvarer på tilbud, så vil du over tid spare penger. Så lenge du faktisk spiser det og ikke dytter det i et skap til det går ut på dato. F.eks. hvis du bare kjøper tacovarer når det er 50% og ikke ellers og spiser det løpende og fyller på ved neste tilbud så sparer du faktisk penger. Eller hvis du kjøpe kjøttdeig på tilbud og fyller fryseren, så har du alltid billig kjøtt. Anonymkode: a69db...e28
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #15 Skrevet 15. november 2022 Jeg har også blitt opptatt av tilbud og billig mat nå, mens før så jeg ikke på hva ting kostet engang. Men jeg kjøper jo bare ting jeg trenger. For eksempel så lager jeg middagsplan etter hva slags mat som er på tilbud/billigst, ikke hva jeg har lyst på. Kjøper nesten ikke snop, det er jo en unødvendig gode. Men om jeg har lyst på noe sjekker jeg hva som er på tilbud. Om ingenting er på tilbud blir det ikke snop. Ingen alkohol, ingen brus, ingen gode pålegg, ingenting ekstra. Kjøpte en litt dyr yoghurt her om dagen fordi jeg ble svak og det var så godt at jeg fikk lyst å gråte. Har aldri visst hvor kjipt det er å ikke kunne unne seg noe godt. Og sånn går no dagan... 😩 Anonymkode: 2b440...5b2
Gjest Maatte_ha_konto Skrevet 15. november 2022 #16 Skrevet 15. november 2022 Kjenner også tilbudscowboyer/girls. Sålenge tilbudene er bra nok, fører det til masse kjøring rundt bare for å få følelsen av å ha kjøpt noe billigere.. Det er en antydning til samlemani/diagnose hos slike. Mye søppelmat/varer på tilbud.
tussi680 Skrevet 15. november 2022 #17 Skrevet 15. november 2022 Mine foreldre, spesielt min mor hadde dette i seg fordi de begge var oppvokst under krigen og at det er godt å ha noe i bakhånd om krise oppstår. Greit at du handler, men ikke overdriv, da kan det utløse krise på annen måte. F.eks. ting du sårt trenger men ikke har råd til en annen gang.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #18 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (På 14.11.2022 den 12.36): Og akkurat når jeg postet dette innlegget rullet det en annonse fra Coop prix med fem sjokoladeplater for 100kr over skjermen 🤑🙈 Anonymkode: f0ba0...4cf Det er ikke et godt tilbud. Det er 100 kroner som bare går med til å spise sjokolade som du ellers neppe ville spist i de mengdene. 🤣 Anonymkode: 86bc9...7b0
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #19 Skrevet 15. november 2022 Men, for å være seriøs. Jeg er selv tilbudsjeger, og sparer titusener i året. Det krever imidlertid at man har plan og system. Og ignorerer tilbud som er på ting man vanligvis ikke spiser, og særlig usunne tilbud. Man bruker heller ikke tid på butikker som har 4-5 halvgode tilbud, da går som sagt vinningen raskt opp i spinningen. Jeg har godt med fryserplass og bodplass. Jeg har et rullerende system, slik at det nyeste jeg har kjøpt settes bakerst. Jeg bygger gjerne ned lageret av noe. Har jeg for eksempel dopapir eller tannkrem for 6+ måneder ignorerer jeg tilbud frem til lageret er mye mindre. Og ikke minst har jeg et excelark med oversikt over hva jeg har av varer, slik at jeg hele tiden planlegger å bruke det som har forfallsdato som nærmer seg. Jeg har gjerne middagsplaner for en måned i slengen, som sikrer at "riktig" mat blir spist først. Anonymkode: 86bc9...7b0
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #20 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Skjønner meg ikke på denne tankegangen. Hvis noe jeg ikke hadde tenkt å kjøpe er på tilbud, så betyr det jo ingenting for meg. Jeg hadde jo ikke tenkt å kjøpe den tingen uansett. Utrolig å bli manipulert så enkelt. Anonymkode: b6a72...cad Kan forklare hvordan det fungerer for mange av oss; Dopapir, det bruker vi, og kommer neppe til å bytte merke. Når Obs har sekkesalget sitt kjøper jeg gjerne 2-3 sekker. God kvalitet, rimelig pris. Vaskemiddel, lang holdbarhet, god bodplass. Når Rema har 30% + at det er 10-på-10 blir dette superbillig, og da har vi vaskemiddel et år. Rundt jul, luretilbud. Kjøp gjerne skinke og kalkunkjøtt for ned mot 30 kr/kg, lager opp porsjonspakninger for middag, pålegg og lunsjkjøtt, vakuumpakker og datomerker. Holder i fryser 1-2 år. Så handler det jo også om at usunne varer ikke "brenner i fryseren". Det hender jeg kjøper 4 grandis for 100. Det kan være godt å ta en grandis en sjelden gang, men i og med at vi har månedsplanene for middag så spiser vi ikke grandis oftere om vi har en til 25 kroner liggende i fryseren, enn om vi må kjøpe med oss en for 50 på vei hjem den dagen. Anonymkode: 86bc9...7b0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå