Gå til innhold

Tørr hud i ansiktet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, lurer på om noen kan komme med noen tips til meg..

Jeg får så tørr hud i ansiktet om høsten/vinteren (er ofte litt tørr ellers også, men ike så mye).

Jeg bruker Vichy thermal S2 fra apoteket siden huden min ikke er så veldig glad i alle disse parfymerte designer greien, men saken er den at jeg blir tørr alikevel.. Kremen holder det bare i sjakk liksom...

Jeg vasker meg ikke med såpe i ansiktet siden det har en tendens til å være uttørrende, og smører meg daglig etter å ha rengjort ansiktet.

Jeg har ikke for varmt vann i ansiktet (noen mener det er uttørrende) rett og slett fordi jeg ikke klarer det.

I tillegg til at huden er tørr kan den ha en tendens til å føles litt fet i pannen, hvor jeg også er tørrest.

Tips, noen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Hilda_*
Skrevet

Jeg er plaget med tørre flekker i ansiktet, og bruker en krem som heter carbaderm fra apoteket. Den inneholder karbamid som funger veldig bra. Heller ikke noe parfyme i det.

Jeg skubber også ansiktet anhver dag for å få bort døde hudceller og få fram litt ny hud, syns det fungerer godt.

Skrevet

Jeg får også tørr, irritert og rar hud om vinteren. Jeg har ikke noe mirakelkur, men jeg gjør noen ting som jeg syns hjelper.

For det første har jeg sluttet å vaske ansiktet om morgenen om vinteren, jeg bruker bare en mild skummende rensekrem (Clarins gentle foaming cleanser sensitive skin) og fuktighetskrem (Olay beauty fluid uparfymert) om kvelden. Litt knot i dusjen om morran, men det går greit. Det fettet som huden selv produserer i løpet av natta beskytter godt mot kulde, i tillegg vil en nyvasket fuktig hud være mye mere utsatt for kulda.

I tillegg bruker jeg Dr. Hauschka's rosekrem om vinteren, som er en ganske fet krem. Den smører jeg inn om morgenen, på uvasket hud. Syns den beskytter godt, og beroliger huden.

For meg gjør skrubbing saken bare verre.

Jeg prøver å unngå pudder, for da syns jeg at de tørre partiene blir mye mere synlig.

Skrevet

Jeg vasker ansiktet kun med vann, bestandig, og smører meg aldri, da jeg etter å ha prøvd både såpe, vann og kremer, ikke synes noe var bra. Men, av og til kan huden bli veldig tørr, da blander jeg zinksalve med apobase eller vitapan, og bruker dette noen dager. I tillegg er det viktig å tilføre kroppen nok væske.

Forøvrig, jeg brukte vichy en stund, men endte opp med tørre hudområder på øyelokkene, rundt nesen og på kjevepartiet...

Skrevet

Drikker du nok? Får du i deg nok fettsyrer gjennom kosten?

Enkelte, og spesielt de rimelige kremene inneholder dårlige mineraloljer som ikke gjør annet enn å legge seg utenpå huden og på sikt sørge for at huden selv slutter å produsere fuktighet/smøring selv.

Lypsyleffekten er et typisk eksempel på det; har du først begynt blir du helt avhengig. Dårlige mineraloljer.

Skrevet

Ta ekstra med linfrø olje!

Ikke vask ansiktet i varm vann.

Bruk milde og ph-nøytrale, mildt/ikke parfymerte renseprodukter.

Ta en fuktighetsmaske i ny og ne- YSL og Declor har masker som slukker tørsten!

Velg en krem som inneholder fett; Rosekremen ble nevnt over. Den er super nå på vinterstid og som en god nattkrem. Kvedekremen gir også mye fukt, mengir ikke kviser om du er plaget med det også...

Skrubb vekk døde hudceller som ligger på overflaten å gjør huden tørr og gusten.

God peeling for tørr hud: Lancome og Loreal.

:)

Skrevet

Jeg har også slik tørr og ekkel hud på vinteren. Jeg var til hudpleier engang, og hun fortalte meg at huden min ikke burde ha fuktighetskrem/kremer med "vann" når det var kaldt ute.. Huden min tålte ikke det, og fuktighetskremer gjorde det mye verre. Hun anbefalte en kuldekrem (fåes kjøpt på apoteket) som jeg kan smøre på når det er minusgrader ute. Det funker! Huden min er mindre tørr! :)

Skrevet
Drikker du nok? Får du i deg nok fettsyrer gjennom kosten?

Enkelte, og spesielt de rimelige kremene inneholder dårlige mineraloljer som ikke gjør annet enn å legge seg utenpå huden og på sikt sørge for at huden selv slutter å produsere fuktighet/smøring selv.

Lypsyleffekten er et typisk eksempel på det; har du først begynt blir du helt avhengig. Dårlige mineraloljer.

er klar over den lypsyl effekten, men huden min var tørr før jeg begynte å smøre meg så det er ikke grunnen.

jeg får vel kanskje prøve noen av tipsene her nå da :) Takker

Skrevet
Ta ekstra med linfrø olje!

Ikke vask ansiktet i varm vann.

Bruk milde og ph-nøytrale, mildt/ikke parfymerte renseprodukter.

Ta en fuktighetsmaske i ny og ne- YSL og Declor har masker som slukker tørsten!

Velg en krem som inneholder fett; Rosekremen ble nevnt over. Den er super nå på vinterstid og som en god nattkrem. Kvedekremen gir også mye fukt, mengir ikke kviser om du er plaget med det også...

Skrubb vekk døde hudceller som ligger på overflaten å gjør huden tørr og gusten.

God peeling for tørr hud: Lancome og Loreal.

Som jeg skrev så bruker jeg ikke varmt vann, bare lunkent, og jeg bruker kun vann og ikke noen av disse designermerkene.. (les før du kommer med forslag:) )Har prøvd en del, men jeg tåler dem ret og slett ikke...

Skrevet

Det vi snakker om her er hud som blir tørr om vinteren, ikke sommeren, så jeg tror ikke 'lypsyleffekten' kommer inn her. Det har med kald uteluft og tørr varm inneluft å gjøre tror jeg.

Masker og behandlinger har bare hatt midlertidig effekt for meg, ikke noe varig midtvinters. Men altså, det med å ikke vaske ansiktet om morgenen (jeg klapper bare litt friskt vann rundt øynene), pluss litt fet krem syns jeg hjelper bra.

Skrevet
Som jeg skrev så bruker jeg ikke varmt vann, bare lunkent, og jeg bruker kun vann og ikke noen av disse designermerkene.. (les før du kommer med forslag:) )Har prøvd en del, men jeg tåler dem ret og slett ikke...

Men, det er ikke alle "designermerker" som er overparfymerte...

Unastt; det kan være andre også som kan få fode råd av tråden. så hvorfor ikke gi alle gode råd man har mot tørr hud!!

Skrevet

Hva med et fuktighetsserum under kremen? Jeg testet akkurat fuktighetsboosteren til Dermalogica, og har bare gode ting å si om den. Svinedyr er den, men den er uten parfyme- og fargestoffer og ser også ut som om den kommer fra apoteket (hvis det er viktig at det ikke ser "jålete" ut :) )

Jeg har også veldig ømfintlig hud, og får tørre flekker på både ansikt og kropp når jeg blir utsatt for påkjenninger som f.eks kulde (eller stress eller for mye røyk og alko!). Etter noen dager med denne boosteren var huden merkbart mykere og glattere, så den virker i hvert fall på meg. Drøy er den også, men tror den koster 5-600 kroner...

Skrevet

Men man kan jo kjøpe Dermalogicaproduktene billigere på www.lookfantastic.com og www.essentialdayspa.com :)

Skrevet

Mange av forslagene her er veldig bra, særlig det med å unngå og vaske seg i varmt vann. Sjøl om jeg er en "gammel dame" så her jeg bra hud nettopp fordi jeg alltid har vasket meg i kaldt vann (ikke lunket engang).

Men det som slo meg er at du også kan ha vitaminmangel? Vitamin A er veldig bra å få i seg nok av.

Skrevet

Men vitamin A kan være skadelig i for store doser.

En bedre løsning er betakaroten som kroppen selv omdanner til A vitamin i den dosene den trenger. Gulrøtter er en grei kilde.

Ang linfrøolje, jeg bruker det selv i perioder, og mener jeg får en bedring av huden pga det. Et annet krisetips jeg har er at jeg bruker hampsalve fra Yaoh på huden etter jeg har dusjet.

Skrevet
Hva med et fuktighetsserum under kremen? Jeg testet akkurat fuktighetsboosteren til Dermalogica, og har bare gode ting å si om den. Svinedyr er den, men den er uten parfyme- og fargestoffer og ser også ut som om den kommer fra apoteket (hvis det er viktig at det ikke ser "jålete" ut  :) )

Jeg har også veldig ømfintlig hud, og får tørre flekker på både ansikt og kropp når jeg blir utsatt for påkjenninger som  f.eks kulde (eller stress eller for mye røyk og alko!). Etter noen dager med denne boosteren var huden merkbart mykere og glattere, så den virker i hvert fall på meg. Drøy er den også, men tror den koster 5-600 kroner...

Må si meg helt enig i dette innlegget! Har tørr hud som nærmest blir eksem på det verste, og etter at jeg begynte med "skin hydrating booster" under dagkremen (intensive moisture balance) har jeg ikke hatt en tørr flekk. Man kan blande ut boosteren med dagkremen, men jeg hadde behov for enda mer fukt, og smører ansiktet med boosteren alene først, før dagkremen.

Skrevet

Prøv en krem som bare inneholder fettstoffer i en periode på vinteren. Ceridal for eksempel. (Fås på apoteket) Inneholder bare fett og ikkeno vann. Skikkelig bra for vintertørr hud. Og så kan den brukes som kuldekrem hvis du skal ut og gå i 20 minusgrader :)

Skrevet

Samme problem her, huden min blir knusktørr (med eksem), flasser og klør, og ser ikke pent ut. I tillegg til å følge flere av rådene over her, har jeg begynt å ta Omega 6, som skal være veldig bra for tørr hud. Tar en kombinasjon med Omega 3, 6 og 9, 1-2 piller om dagen. Fins på helsekost og apotek. Kan hende det hjelper også, alle råd er verdt å prøve.

Skrevet

Sweetie-pie: Har du fått bekreftet eksem av lege? I såfall, har du ikke fått noen krem som hjelper. Har selv seborreisk eksem og bruker Pevisone når det er som verst. Ellers passer jeg på å peele en til to ganger i uka.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...