Gå til innhold

Delvis sykemelding, vet ikke om jeg tør

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos legen i dag. Nå har vi hatt oppfølging over en periode og han sa at siden det ikke har blitt bedre på den tiden og med de grepene jeg har prøvd å gjøre, så ville han skrive en delvis sykemelding til meg for å hente meg inn litt. Og for å oppsøke behandling og rydde opp litt.

Men jeg synes det er så flaut :( Hvis jeg sykemeldes så får lederen min vite det og det blir sikkert oppfølging og styr. Lettere og mindre kleint å bare bite tennene sammen og holde ut, kanskje det blir bedre på nyåret. Tenk om de spør hva som er galt, hva som kan gjøres på jobb for å gjøre det bedre. Så sier jeg det samme som jeg har sagt før men så klarer vi ikke å gjøre noe varig med det, fordi det er jeg som er feilen. Eller tenk om jeg blir kjempesyk om noen måneder men så har jeg allerede "brukt opp" sykemeldingstid på noe som sikkert kan hangle og gå en stund til. 

Eller sykemeldingen er sendt fra legen da, men jeg må vel godkjenne den for at arbeidsgiver skal motta den? Burde jeg ta den? Æsj, hvorfor må jeg streve sånn med dårlig samvittighet for dette her, andre folk blir jo sykemeldt i ny og ne, det er jo ikke så big deal? Skulle ønske noen bare kunne si "nå må du være hjemme litt, det er bra for deg". Hvis jeg skal bestemme selv så er jeg aldri dårlig nok til å være hjemme.

Anonymkode: e02dc...ab9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, det ble veldig sutrete ser jeg. Beklager det. 

Skrevet

Det er nok med god grunn at legen sykemelder deg. Ta den, og slapp av. Du er erstattelig på jobb. Du risikerer å bli sykere.

Anonymkode: f1fa6...1b3

• Liker 6
Skrevet

Om du har prøvd å fikse problemet uten sykemelding, og det ikke virker, så er det rett å ta en sykemelding. Du trenger ikke opplyse noen om hvorfor du er sykemeldt, men det kan hjelpe arbeidsgiver med tilrettelegging om du forteller det. Samtidig er det fullt mulig å tilrettelegge uten å vite årsak. Du må bare tenke igjennom hvordan du skal formidle det til arbeidsgiver.

• Liker 4
Skrevet

Har du hatt en negativ holdning til sykmeldte kolleger siden du er så fordømmende mot det å være sykmeldt ? 
Av og til må en bare innse at en må ta til vett 

Anonymkode: b04ba...95f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Har du hatt en negativ holdning til sykmeldte kolleger siden du er så fordømmende mot det å være sykmeldt ? 
Av og til må en bare innse at en må ta til vett 

Anonymkode: b04ba...95f

Nei, slett ikke. Er alltid rausere med andre enn meg selv. Tenker at de har god grunn til å ta seg tid. En kollega var delvis sykemeldt og da syntes jeg at vedkommende jobbet for mye. Men det er ikke det samme når det gjelder meg selv. 

Blåjojo skrev (26 minutter siden):

Om du har prøvd å fikse problemet uten sykemelding, og det ikke virker, så er det rett å ta en sykemelding. Du trenger ikke opplyse noen om hvorfor du er sykemeldt, men det kan hjelpe arbeidsgiver med tilrettelegging om du forteller det. Samtidig er det fullt mulig å tilrettelegge uten å vite årsak. Du må bare tenke igjennom hvordan du skal formidle det til arbeidsgiver.

Ja... føler at jeg ikke får samlet tankene skikkelig. Har lite tid for meg selv uten barn og alt mulig. Må prøve å tenke ut hva jeg kan gjøre med situasjonen. 

Ts

Skrevet

Nå har du faktisk noen som har sagt det til deg da? Legen din. Hør på ham! Og jobb med tankene dine ang dette her mens du er delvis sykmeldt. Du kan også snakke med legen konkret om dette - jeg syntes det var uendelig godt at min sa rett ut at jeg ikke måtte tenke slik, at det var absolutt nødvendig akkurat nå.

Likevel klarte jeg ikke å la være å presse mer (var sykmeldt altså, men startet for kjapt igjen mens han var skeptisk..). Konsekvensene av at jeg ikke lyttet til både han og kroppen, gjør at jeg i dag fortsatt ikke er frisk. To år etter.. da har det ganske store økonomiske konsekvenser skal jeg si deg..

Anonymkode: 3da9e...7c1

• Liker 3
Skrevet

Du skal selvfølgelig ikke behandle deg selv noe dårligere enn kollegaene dine!

Alle disse her "tenk om"-ene du har, de synes jeg du skal se helt bort fra. Bite tennene sammen og holde ut er en dårlig løsning, da blir du antagelig bare verre. Hvis du tar imot hjelp tar du ansvar for helsen din, som er det smarte å gjøre her. Om det skulle vise seg at arbeidsgiver ikke greier å tilrettelegge for deg så blir det full sykemelding i stedet for delvis. Med andre ord, ingen krise det heller. Om du blir kjempesyk om en stund så har du ikke brukt opp noen sykemelding, da får du en ny.

Og svaret på spørsmålet blir ja, du bør ta den.

Anonymkode: 0227a...8e1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nå har du faktisk noen som har sagt det til deg da? Legen din. Hør på ham! Og jobb med tankene dine ang dette her mens du er delvis sykmeldt. Du kan også snakke med legen konkret om dette - jeg syntes det var uendelig godt at min sa rett ut at jeg ikke måtte tenke slik, at det var absolutt nødvendig akkurat nå.

Likevel klarte jeg ikke å la være å presse mer (var sykmeldt altså, men startet for kjapt igjen mens han var skeptisk..). Konsekvensene av at jeg ikke lyttet til både han og kroppen, gjør at jeg i dag fortsatt ikke er frisk. To år etter.. da har det ganske store økonomiske konsekvenser skal jeg si deg..

Touché. Det er sant. Det er bare at så lenge jeg kan si nei så jeg jo ikke. Men jeg skal prøve å tenke annerledes. Egentlig synes jo jeg også det er fantastisk å være hjemme og ta det med ro hvis jeg har god samvittighet for det. Skal prøve å tenke at disse dagene kanskje gjør at jeg får gjort mer når jeg først er på jobb. 

Uff, så kjipt 😕 Er du i behandling eller hva gjør du? Er det utbrenthet som sitter sånn i?

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du skal selvfølgelig ikke behandle deg selv noe dårligere enn kollegaene dine!

Alle disse her "tenk om"-ene du har, de synes jeg du skal se helt bort fra. Bite tennene sammen og holde ut er en dårlig løsning, da blir du antagelig bare verre. Hvis du tar imot hjelp tar du ansvar for helsen din, som er det smarte å gjøre her. Om det skulle vise seg at arbeidsgiver ikke greier å tilrettelegge for deg så blir det full sykemelding i stedet for delvis. Med andre ord, ingen krise det heller. Om du blir kjempesyk om en stund så har du ikke brukt opp noen sykemelding, da får du en ny.

Og svaret på spørsmålet blir ja, du bør ta den.

Nei, jeg burde ikke være så mye strengere med meg selv. Jeg har bekreftet sykemeldingen nå. Må bare finne ut hvordan jeg skal ta ut dagene. Har ikke oversikt over alt jeg har å gjøre på jobb så det er ikke så lett å gi bort oppgaver heller. Men får ta det opp med sjefen min i morgen. 

Er det ikke noen regler som sier at hvis jeg blir syk innen 6mnd så telles de periodene sammen? Og vips har det gått et år og man må på AAP?

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det ikke noen regler som sier at hvis jeg blir syk innen 6mnd så telles de periodene sammen? Og vips har det gått et år og man må på AAP?

Men hvorfor skulle du bli syk 2x6 måneder på halvannet år? Det virker som en skremmetanke du har fått. Det er jo absolutt ikke sannsynlig at du skal bli langtidssyk i to forskjellige runder på rappen ut av ingenting. Og sjansene for å bli langtidssyk blir jo mindre og mindre jo raskere du får hjelp.

Skrevet

Nå må du være hjemme litt, det er bra for deg! :) 

Anonymkode: 912a9...ede

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Touché. Det er sant. Det er bare at så lenge jeg kan si nei så jeg jo ikke. Men jeg skal prøve å tenke annerledes. Egentlig synes jo jeg også det er fantastisk å være hjemme og ta det med ro hvis jeg har god samvittighet for det. Skal prøve å tenke at disse dagene kanskje gjør at jeg får gjort mer når jeg først er på jobb. 

Uff, så kjipt 😕 Er du i behandling eller hva gjør du? Er det utbrenthet som sitter sånn i?

Nei, jeg burde ikke være så mye strengere med meg selv. Jeg har bekreftet sykemeldingen nå. Må bare finne ut hvordan jeg skal ta ut dagene. Har ikke oversikt over alt jeg har å gjøre på jobb så det er ikke så lett å gi bort oppgaver heller. Men får ta det opp med sjefen min i morgen. 

Det er ikke bare ditt ansvar å bestemme hvilke oppgaver du skal gi fra deg, hvis det er noe du syns er vanskelig. Sett det ned med sjefen din i morgen og legg en plan for hvilke oppgaver du skal gjøre når du er på jobb. Det er i sjefens interesse å hjelpe deg å prioritere slik at du kan konsentrere deg om å hente deg inn når du ikke er på jobb.

Og jeg syns det er enklest å avtale konkrete dager og klokkeslett jeg skal komme på jobb når jeg har vært delvis sykmeldt, å ha avtalt med sjefen at tirsdag på 9-13 er jeg på jobb. Da får jeg mer ro til å pleie meg selv de dagene jeg vet at jeg ikke skal på jobb. Eller kanskje det fungerer best for deg å kunne komme og gå litt som du vil, det må du kjenne på og bli enig med sjefen om

Anonymkode: 68ac2...ff6

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Men hvorfor skulle du bli syk 2x6 måneder på halvannet år? Det virker som en skremmetanke du har fått. Det er jo absolutt ikke sannsynlig at du skal bli langtidssyk i to forskjellige runder på rappen ut av ingenting. Og sjansene for å bli langtidssyk blir jo mindre og mindre jo raskere du får hjelp.

Nei, vet ikke, men det kan jo skje. Han jeg bor sammen med ønsker seg et barn til. Selv om jeg var i fin form forrige svangerskap så trenger ikke det gå likt hvis vi gjør det igjen. Men det er nok uansett dumt å bli gravid når man er i en sånn... gjørme som jeg er i akkurat nå.

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er ikke bare ditt ansvar å bestemme hvilke oppgaver du skal gi fra deg, hvis det er noe du syns er vanskelig. Sett det ned med sjefen din i morgen og legg en plan for hvilke oppgaver du skal gjøre når du er på jobb. Det er i sjefens interesse å hjelpe deg å prioritere slik at du kan konsentrere deg om å hente deg inn når du ikke er på jobb.

Og jeg syns det er enklest å avtale konkrete dager og klokkeslett jeg skal komme på jobb når jeg har vært delvis sykmeldt, å ha avtalt med sjefen at tirsdag på 9-13 er jeg på jobb. Da får jeg mer ro til å pleie meg selv de dagene jeg vet at jeg ikke skal på jobb. Eller kanskje det fungerer best for deg å kunne komme og gå litt som du vil, det må du kjenne på og bli enig med sjefen om

Nei, det er sant. Men jeg føler ikke at sjefen er like stressa for alt vi har ugjort som jeg er. Og det er ganske mye altså, en lang liste. Uff. Fikk skikkelig kalde føtter nå. Føler meg svak som ikke klarer å stå i det her. Bli sykemeldt... Tenk om de bruker det mot meg senere?

Snakket med sjefen i dag og han sa at jeg skulle bare sette opp hvilke dager jeg skal jobbe og hvilke jeg skal være hjemme. Vet ikke hva jeg skal gjøre hjemme de dagene engang. Hva gjør man? Slapper av? Husarbeid? (Har mye å ta igjen der, har latt det skure og gå en stund...) Ligge i sofaen og stirre i taket til hjernen lander og jeg klarer å tenke klart.

Skrevet

Det du skal gjøre hjemme er å slappe av ja, eller noe ekstra hyggelig som du koser deg med. Slik at du smiler inni deg, at tankene dine blir lette og du kjenner at du får påfyll. Ikke noe som den teite samvittigheten din bestemmer og som bare vil suge energien ut av deg.

Disse "tenk om" tankene bør du øve deg på å overse. Når du ser for deg disse tingene i hodet vil kroppen din reagere som om det faktisk skjedde her og nå. Pulsen stiger og stresset øker. Du blir unødig sliten for noe som sannsynligvis aldri kommer til å skje uansett. Hvis du merker at du begynner med "tenk om" så bare avbryt deg selv. Glem det.

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, vet ikke, men det kan jo skje. Han jeg bor sammen med ønsker seg et barn til. Selv om jeg var i fin form forrige svangerskap så trenger ikke det gå likt hvis vi gjør det igjen. Men det er nok uansett dumt å bli gravid når man er i en sånn... gjørme som jeg er i akkurat nå.

Nei, det er sant. Men jeg føler ikke at sjefen er like stressa for alt vi har ugjort som jeg er. Og det er ganske mye altså, en lang liste. Uff. Fikk skikkelig kalde føtter nå. Føler meg svak som ikke klarer å stå i det her. Bli sykemeldt... Tenk om de bruker det mot meg senere?

Snakket med sjefen i dag og han sa at jeg skulle bare sette opp hvilke dager jeg skal jobbe og hvilke jeg skal være hjemme. Vet ikke hva jeg skal gjøre hjemme de dagene engang. Hva gjør man? Slapper av? Husarbeid? (Har mye å ta igjen der, har latt det skure og gå en stund...) Ligge i sofaen og stirre i taket til hjernen lander og jeg klarer å tenke klart.

Gjør noe hjemme som gir deg påfyll. Jeg går tur med podcast på øret. Bare rusletempo, ikke noe stress, men jeg føler at jeg gjør noe samtidig som hodet og kroppen har en pause. 

Hvis ikke sjefen er like stressa som deg for alt ugjort, så har kanskje sjefen rett? At du har stått i gjørma så lenge at du har mistet evnen til å prioritere for en stund og bare ser fjellet av oppgaver og ikke hva som er viktigst? Og at du da blir stressa?  Og til syvende og sist er det sjefens ansvar at alt blir gjort. 

Skrevet
On 11/14/2022 at 11:54 AM, AnonymBruker said:

Var hos legen i dag. Nå har vi hatt oppfølging over en periode og han sa at siden det ikke har blitt bedre på den tiden og med de grepene jeg har prøvd å gjøre, så ville han skrive en delvis sykemelding til meg for å hente meg inn litt. Og for å oppsøke behandling og rydde opp litt.

Men jeg synes det er så flaut :( Hvis jeg sykemeldes så får lederen min vite det og det blir sikkert oppfølging og styr. Lettere og mindre kleint å bare bite tennene sammen og holde ut, kanskje det blir bedre på nyåret. Tenk om de spør hva som er galt, hva som kan gjøres på jobb for å gjøre det bedre. Så sier jeg det samme som jeg har sagt før men så klarer vi ikke å gjøre noe varig med det, fordi det er jeg som er feilen. Eller tenk om jeg blir kjempesyk om noen måneder men så har jeg allerede "brukt opp" sykemeldingstid på noe som sikkert kan hangle og gå en stund til. 

Eller sykemeldingen er sendt fra legen da, men jeg må vel godkjenne den for at arbeidsgiver skal motta den? Burde jeg ta den? Æsj, hvorfor må jeg streve sånn med dårlig samvittighet for dette her, andre folk blir jo sykemeldt i ny og ne, det er jo ikke så big deal? Skulle ønske noen bare kunne si "nå må du være hjemme litt, det er bra for deg". Hvis jeg skal bestemme selv så er jeg aldri dårlig nok til å være hjemme.

Jeg synes du skal ta den sykemeldingen jeg, du skriver at dere har prøvd forskjellige tilnærminger før uten og løse *probemet*

Jeg vet allefall at du ikke blir noe bedre av og presse deg selv til og gå på jobb når du må jobbe 100% for *halv maskin*

Anonymkode: 6fca5...dcb

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.11.2022 den 21.56):

Det der med at sykepengeperioden blir «brukt opp» tror jeg en større fare om en hele tiden skal tenke at en klarer mer enn det som faktisk er tilfelle. 2 mnd delvis, der du eeeeegentlig jobber mer enn du klarer men føler du burde ha klart og derfor ikke vil si ifra eller innse at det ikke går. Før det er gått så langt at du er enda verre, og de to månedene (som teller like mye som to mnd full sykmelding, eller en større grad) ender opp med å gjøre veien tilbake enda lengre. Gjør den feilen to ganger, så går det året veldig fort 🙈 

Akkurat nå går jeg i behandling ja. Kunne skrevet mer, men ønsker ikke det offentlig. Får evt gi beskjed om du vil oppgi nick 🙂

Det du skal gjøre, er å finne ut hva du trenger for å gi deg selv ro. Om det er kroppen eller hjernen som trenger hvile (eller begge). For hjernen er det ikke hvile å se tv eller ha høy musikk på ørene feks. Tenk at det å gjøre alt du kan for å bli bedre, er det beste du kan gjøre for både deg selv, familien og arbeidsgiver. Og det er ikke å presse deg  sykere, da tar ting bare lengre tid.

Skrevet

La meg bare si det sånn: jeg unngikk sykemelding, for det var jo bare bite sammen tenna, og så ble det vel bedre om en stund... Sånt bør man jo tåle, såpass burde man klare stå i liksom... 

Det er vel det valget jeg har tatt i løpet av mine snart 40 år jeg angrer mest på. 
Jeg har aldri angret så forbanna mye på ett jævla idiotisk valg, som det valget. 
For jeg kollapset. Jeg ble sykemeldt i nesten fire år. Jeg går fortsatt til behandling 5 år etterpå. Jeg sover fortsatt dårlig etter fem år. Jeg har fortsatt svært nedsatt energi. Jeg har fortsatt flere somatiske symptomer etter jeg smalt i veggen. 

Men vi er mange som har den erfaringen, og selv om vi helst ikke vil ha flere i "gjengen", så kommer du til å være velkommen du også... 
Du kan lese om mange av oss i de ulike trådene om utbrenthet her, det er mange som kan fortelle deg om flere års fravær fra arbeidslivet, og mange år med ett sant helvette både fysisk og psykisk. Og fellesnevneren for samtlige er "beit tenna sammen, såpass burde man jo klare". 

Anonymkode: 79f14...a2b

Skrevet

Ts, nå må du lære deg å ta en dag av gangen. Du stresser allerede nå om aap som er etter ett år etter sykemelding. Det er ikke bra for deg å ha det slik.

Hør på legen. Lær deg å hvile skikkelig. Lær deg å sette deg selv først.

Anonymkode: 4ee23...f74

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...