Maha050 Skrevet 14. november 2022 #1 Skrevet 14. november 2022 Hei! Jeg har en 9mnd gammel tispe som elsker å gå tur. Hun klarer ikke å gå ved siden av meg, hun må gå fremst. Helst midt på veien, frem og tilbake. Og trekker i båndet som om hun er en husky😅 jeg skulle gjerne ønske hun kunne gå pent og rolig, ved siden av meg på en side av veien og ikke midt i veien… Hun er blandingsrase med jack russell, så muligens derfor hun har det så travelt på tur😜 Så det jeg lurer på er om det er noen tips til hva og hvordan jeg kan trene henne til å gå pent i bånd? (Hun kan gå fot, men mister oppmerksomheten hennes etter en liten stund)
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #2 Skrevet 14. november 2022 Jeg fikk bukt med draing i båndet ved å stoppe opp hver gang hunden min dro i båndet. Hun var en omplasseringshknd på 2.5 år. Bare stoppet, ventet til hun tok noen steg tilbake så båndet ble litt slakkere og så gikk vi videre. I starten var turene nesten mer stopp enn gåing. Når det er sagt, jeg tror også det er viktig å ikke ha en forventning om at hunden skal gå "pent" ved vår side hele tiden. Å gå fot er egentlig en kommando som skal brukes for utstilling o.l pluss for å ha gode passeringer. Å gå mesteparten av turen sånn er ikke så bra, da får ikke hunden utforsket og snust skikkelig. Det er krevende å gå sånn for en hund som har mye nysgjerrighet og ønske om å oppleve verden rundt seg. Jeg hadde en "regel" om at hvis hunden stoppet opp for å snuse og jeg ble den som dro, så ventet jeg på henne. Men om hun dro foran så stoppet jeg. Anonymkode: 1fbaa...151
Maha050 Skrevet 14. november 2022 Forfatter #3 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg fikk bukt med draing i båndet ved å stoppe opp hver gang hunden min dro i båndet. Hun var en omplasseringshknd på 2.5 år. Bare stoppet, ventet til hun tok noen steg tilbake så båndet ble litt slakkere og så gikk vi videre. I starten var turene nesten mer stopp enn gåing. Når det er sagt, jeg tror også det er viktig å ikke ha en forventning om at hunden skal gå "pent" ved vår side hele tiden. Å gå fot er egentlig en kommando som skal brukes for utstilling o.l pluss for å ha gode passeringer. Å gå mesteparten av turen sånn er ikke så bra, da får ikke hunden utforsket og snust skikkelig. Det er krevende å gå sånn for en hund som har mye nysgjerrighet og ønske om å oppleve verden rundt seg. Jeg hadde en "regel" om at hvis hunden stoppet opp for å snuse og jeg ble den som dro, så ventet jeg på henne. Men om hun dro foran så stoppet jeg. Anonymkode: 1fbaa...151 Takk for svar og gode tips😊 Skal prøve på dette!
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #4 Skrevet 14. november 2022 Å gå fot er en lydighetsprøve og vil aldri holde gjennom en hel tur uansett hvor mye du trener på det. Det du må fokusere på er å jobbe mot en viss adferd. Det er flere ting du kan gjøre for å lære hunden å gå fint I bånd: stressreduksjon, kontakt og å lære hunden at trekking ikke fungerer. Du har en jack Russell, så stressreduksjon er nok spesielt viktig 😅 at hun veiver frem og tilbake foran deg tyder på en svært ivrig, gira hund som prøver å plukke opp så mye av miljøet som mulig. Om hun er gira allerede i gangen, så begynner du arbeidet der. Hun skal være rolig FØR dere går ut. Prøver hun å storme ut døren, så lukker døren seg. Hun skal være rolig når sele og bånd blir tatt på, og å gå ut døren skal gå rolig for seg. Dere kan gjerne ha en pre-tur rutine, for eksempel at hun skal sitte på matta mens du kler på deg, finner frem utstyr osv. Det er flott for impulskontrollen også, som som ha en positiv effekt også ute. Dere kan begynne turen med en godbitsøk rett utenfor. Strø litt av maten hennes i gresset og la henne bruke nesa. Man kan også stoppe for litt godbitsøk i løpet av turen. Hver gang hun trekker i båndet og får det som hun vil (kommer seg fremover, kommer seg bort til en lukt eller nærmere noe hun vil bort til), så lærer hun at trekking fungerer. Jeg gjorde nesten likt som personen over: akkurat idet båndet ble stramt, så sa jeg "let's go", snudde og gikk andre veien. Når hunden kom opp ved siden av meg ga jeg skryt og snudde tilbake. Hunden fant ut at når båndet ble stramt, så var det bare å snu og komme opp ved siden av meg. Etterhvert, så trengte jeg ikke selv å stoppe og snu: hunden kom tilbake, gikk rundt og opp på min venstre side automatisk. Jeg lar hunden gå som den vil: den får sniffe som den ønsker, gå foran, bak meg eller på sidene, så lenge den ikke trekker. Kontakttrening, Kontakttrening og Kontakttrening. Du kan trene inn flere kontaktord. En jack Russell krever mye mental aktivisering. Får den nok av dette, så vil det hjelpe på stressreduksjonen. Gi den mental aktivisering før tur for eksempel (kong, slikke matte) eller under turen (bruk miljøet til litt agility trening, balanse, triks etc). Det vil også øke din verdi i hundens øyne, og du vil lettere kunne konkurrere mot alt det andre spennende i miljøet for hundens fokus Anonymkode: 6062d...3c8 1
Maha050 Skrevet 14. november 2022 Forfatter #5 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Å gå fot er en lydighetsprøve og vil aldri holde gjennom en hel tur uansett hvor mye du trener på det. Det du må fokusere på er å jobbe mot en viss adferd. Det er flere ting du kan gjøre for å lære hunden å gå fint I bånd: stressreduksjon, kontakt og å lære hunden at trekking ikke fungerer. Du har en jack Russell, så stressreduksjon er nok spesielt viktig 😅 at hun veiver frem og tilbake foran deg tyder på en svært ivrig, gira hund som prøver å plukke opp så mye av miljøet som mulig. Om hun er gira allerede i gangen, så begynner du arbeidet der. Hun skal være rolig FØR dere går ut. Prøver hun å storme ut døren, så lukker døren seg. Hun skal være rolig når sele og bånd blir tatt på, og å gå ut døren skal gå rolig for seg. Dere kan gjerne ha en pre-tur rutine, for eksempel at hun skal sitte på matta mens du kler på deg, finner frem utstyr osv. Det er flott for impulskontrollen også, som som ha en positiv effekt også ute. Dere kan begynne turen med en godbitsøk rett utenfor. Strø litt av maten hennes i gresset og la henne bruke nesa. Man kan også stoppe for litt godbitsøk i løpet av turen. Hver gang hun trekker i båndet og får det som hun vil (kommer seg fremover, kommer seg bort til en lukt eller nærmere noe hun vil bort til), så lærer hun at trekking fungerer. Jeg gjorde nesten likt som personen over: akkurat idet båndet ble stramt, så sa jeg "let's go", snudde og gikk andre veien. Når hunden kom opp ved siden av meg ga jeg skryt og snudde tilbake. Hunden fant ut at når båndet ble stramt, så var det bare å snu og komme opp ved siden av meg. Etterhvert, så trengte jeg ikke selv å stoppe og snu: hunden kom tilbake, gikk rundt og opp på min venstre side automatisk. Jeg lar hunden gå som den vil: den får sniffe som den ønsker, gå foran, bak meg eller på sidene, så lenge den ikke trekker. Kontakttrening, Kontakttrening og Kontakttrening. Du kan trene inn flere kontaktord. En jack Russell krever mye mental aktivisering. Får den nok av dette, så vil det hjelpe på stressreduksjonen. Gi den mental aktivisering før tur for eksempel (kong, slikke matte) eller under turen (bruk miljøet til litt agility trening, balanse, triks etc). Det vil også øke din verdi i hundens øyne, og du vil lettere kunne konkurrere mot alt det andre spennende i miljøet for hundens fokus Anonymkode: 6062d...3c8 Tusen takk for gode tips!
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #6 Skrevet 14. november 2022 Har en hund på 9 mnd selv. Liten tass som tidligere dro som en husky, kunne gå roligere når han var sliten på slutten av turen. Har hele veien hatt mye fokus på kontakttrening, dette fordi min hovedutfordring var passering. De beste godbitene på «treningsturene»- oftest pølse i små terninger. Plutselig rundt 7 mnd begynte han å gå fint ved siden av meg. Han får gå litt foran meg og styre selv, men når jeg sier navnet hans kommer han ved siden av meg igjen. Med mye fokus så forstod han det plutselig. Får mye skryt og fortsatt hyppige godbiter når han går fot. Da virker han stolt og fornøyd. Men viktig som nevnt her at hunden også får utfolde seg litt på tur- og faktisk få snuse og utforske. Men med tålmodighet får du plutselig en positiv overtakelse 🤗 Anonymkode: daf3c...da2 1
Tabris Skrevet 14. november 2022 #7 Skrevet 14. november 2022 Jeg er enig i det andre sier om at man ikke bør forvente fot en hel tur. Hunden bør få lov til å snuse i grøfta og utforske, det er hva som er tur for dem. Jeg ser på det å gå pent i bånd ikke som en lydighetsøvelse, men som stressregulering. Hovedgrunnen til at en voksen hund drar mye i bånd er som regel at stressnivået er for høyt. De fleste hunder syntes det er veldig gøy å gå tur, noe som fører til iver, noe som fører til høyere stress, noe som fører til draing i bånd. (Hunder kan også ha forhøyet stress hvis de er redde for ting ute, f.eks passerende hunder, og kan dra i bånd av den grunn). I tillegg kommer andre faktorer som hvor mye energi hunden har, får den utløp for fysisk og mentale behov, hvor langt er båndet (ved kort bånd vil hunden ikke kunne ta mange skritt før båndet blir stramt) og vår egen gangfart (de fleste hunder går naturlig raskere enn oss). For meg er gå pent i bånd rett og slett en hund som er så avslappet at den klarer å gå i slak line. Det forutsetter at den jevnlig får utløp for fysisk og mentale behov, at den ikke er redd noe ute, at båndet er langt nok til at den har noe spillerom og at eier har jobbet med stressreduserende tiltak og endre hundens forventning til tur. Jeg jobber med frivillig kontakttrening innenfor ytterdøren, så utenfor ytterdøren og så flere ganger på turen. Dvs at når eier stopper så skal hunden ta øyekontakt med eier av seg selv. Hunden bør kunne en belønningslyd (klikker eller "bra", f.eks) og klare å av seg selv holde kontakten i noen sekunder ute. Det kan ha beroligende effekt. Det er derfor lurt med å starte med dette inne, slik at man får roet ned forventningene til tur før man i det hele tatt starter. I tillegg kan det være god hjelp å ha godbitsøk ofte på tur. Kast godbiter i grøfta/på gress og la hunden snuse og finne dem. Både prossessen med å bruke nesen aktivt og det å tygge og spise kan virke stressreduserende. Gjør dette gjerne i 10-15 minutter flere ganger på turen. All kontakttrening og godbitsøk er ikke noe man skal gjøre så ofte resten av hundens liv, det er verktøy for å redusere hundens stressnivå og endre hundens forventning til hva tur er. 2
Gjest Ramona1970 Skrevet 14. november 2022 #8 Skrevet 14. november 2022 Da hunden min var i den alderen, lot jeg henne bare trekke i sele i begynnelsen av turen, for å la henne få utløp for energien. Har også alltid brukt mye langline for å gi henne mest mulig frihet på tur, der det er mulig selvsagt. Ellers hjalp metoden under meg mye, når hun hadde roet seg mer ned i løpet av turen og var åpen for trening.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå