Gå til innhold

Hva består kontrastvæske av?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tok CT tidligere i dag og det klør flere steder på og i kroppen. Jeg er allergisk mot en del ting og prøver å finne ut hva kløingen kan komme av. Noen som vet?

Anonymkode: 74cfe...de5

Videoannonse
Annonse
Gjest Maatte_ha_konto
Skrevet

Radioaktivt stoff (har ikke sjekket kilder, men mener det er noe sporstoff som er radioaktivt.)

Gjest Maatte_ha_konto
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tok CT tidligere i dag og det klør flere steder på og i kroppen. Jeg er allergisk mot en del ting og prøver å finne ut hva kløingen kan komme av. Noen som vet?

Nei nå google jeg, første treff: kontrastmiddel – Store medisinske leksikon (snl.no) Værsågod.

Skrevet
Maatte_ha_konto skrev (Akkurat nå):

Radioaktivt stoff (har ikke sjekket kilder, men mener det er noe sporstoff som er radioaktivt.)

Nei. De fleste kontrastvæsker er ikke radioaktive. 

De kan inneholde feks jod. Det kan også være andre innholdsstoffer du reagerer på, eller så kan det være en kjent bivirkning. Du må nesten vite hva du har fått.

Anonymkode: 5c60c...106

Skrevet

Har du skalldyrallergi? De som har det skal ikke få kontrastvæske pga fare for allergisk reaksjon. 

Anonymkode: 6d981...db9

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Har du skalldyrallergi? De som har det skal ikke få kontrastvæske pga fare for allergisk reaksjon. 

Anonymkode: 6d981...db9

Ja, jeg har kraftig skalldyrallergi (anafylaksi) og det opplyste jeg både henvisende lege og radiografen om. Det var et problem med kontrastvæskene de brukte før i tiden, men ikke nå sa de.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja, jeg har kraftig skalldyrallergi (anafylaksi) og det opplyste jeg både henvisende lege og radiografen om. Det var et problem med kontrastvæskene de brukte før i tiden, men ikke nå sa de.

Da tar du kontakt med fastlege i morgen tidlig, eller aller helst kontakt legevakten snarest mulig. Røntgenavdelingen du var på må også få beskjed om at du har reagert på kontrastvæsken.

Anonymkode: cc84d...dd8

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke veldig uvanlig reagere med kløe etter kontrastvæske.

https://www.lommelegen.no/undersøkelser/artikkel/hva-er-et-kontrastmiddel/69116727

Sitat

Innimellom reagerer noen med litt kvalme, kløe eller utslett, men dette er vanlige bivirkninger man kan få av alle medikamenter, og de går fort over. En svært sjelden gang er pasienten veldig allergisk, og kan få en kraftig allergisk reaksjon som krever umiddelbare tiltak.

Jeg har også fått det, og trodde det kunne være sitrus i det, siden jeg får den reaksjonen av sitrus. Men fikk beskjed om at det ikke var noe bekymre seg for, og at jeg skulle ta vanlig allergimedisin. Jeg har heller ikke fått reaksjonen hver gang jeg har måtte få kontrastvæske.

Anonymkode: f6657...697

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Da tar du kontakt med fastlege i morgen tidlig, eller aller helst kontakt legevakten snarest mulig. Røntgenavdelingen du var på må også få beskjed om at du har reagert på kontrastvæsken.

Jeg tror jeg ville ha fått det til nå hvis det skulle forårsaket alvorlig allergisk reaksjon. Jeg ble kjempekvalm utover dagen og har kastet opp, men har ikke hatt pusteproblemer eller hovnet opp i svelget. Jeg kan godt gi beskjed til røntgenavdelingen i morgen, men hva er grunnen til det? At andre også kan få reaksjoner? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tror jeg ville ha fått det til nå hvis det skulle forårsaket alvorlig allergisk reaksjon. Jeg ble kjempekvalm utover dagen og har kastet opp, men har ikke hatt pusteproblemer eller hovnet opp i svelget. Jeg kan godt gi beskjed til røntgenavdelingen i morgen, men hva er grunnen til det? At andre også kan få reaksjoner? 

De må jo få beskjed om at de har gjort en feil, og de må legge det inn i sitt system at du ikke skal ha kontrastvæske uten å få noe forebyggende først.

• Nyttig 1
Skrevet

Dette må de få beskjed om også legen din, dette er veldig viktig. jeg har hatt kraftig reaksjon på kontrastvæske og fikk utslett over hele meg. Ble spurt om skalldyr osv, men har aldri hatt reaksjon på det så de skjønte ikke hva reaksjonen kom av. Sist jeg tok CT med kontrast måtte jeg ta noe medisin i forkant, kvelden før og samme dag. Samt jeg måtte sitte ekstra på sykehuset i tilfelle reaksjon. Men heldigvis fikk jeg ingen. Dette må inn i papirene dine, du kan få er verre reaksjon neste gang. Er du dårlig enda synes jeg du skal ringe legevakten og snakke med de. 

Anonymkode: 810b6...ef7

• Nyttig 2
Skrevet

Tusen takk for svar :blomst:

Har kontaktet legen som henviste (det er en sykehuslege) og han skulle legge det inn i systemet, men jeg ble heldigvis ikke så dårlig at jeg trengte legehjelp i går.

Anonymkode: cffc7...9b9

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...