Gå til innhold

Pris på blandingshund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Vurderer å kjøpe en blandingshund. Den er 12% samojed og resten er malamute. Hva vil en sånn koste?

Har selv tenkt at blandingshunder burde koste mindre enn renraset. Etter å ha søkt litt på google står det at blandingshunder kan koste mer enn renraset, men de beskriver ikke hvilken blandinger som burde koste mer. Regner med de sikter til type labradoodle, men har ikke så mye kunnskap på blandingshunder dessverre. Har ikke diskutert pris med oppdretter enda, ønsker å ha litt kunnskap først om hva de egentlig er verdt.

Anonymkode: bb042...332

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blandingshunder bør selges til kostpris. Nå er det desverre ikke slik, så du kan forvente å måtte betale 10-20.000,- alt etter om det er en populær blanding eller ei. Hvorfor ikke velge en nkk registrert hund i stedet? 

Skrevet
Troyamin skrev (24 minutter siden):

Blandingshunder bør selges til kostpris. Nå er det desverre ikke slik, så du kan forvente å måtte betale 10-20.000,- alt etter om det er en populær blanding eller ei. Hvorfor ikke velge en nkk registrert hund i stedet? 

Det er flere årsaker til det. Har lenge sett på renraset malamute, da vi skal drive med enkel trekk. Men det virker som det er blitt en veldig populær rase, og vanskelig å være førstemann på kjøpeliste. I tillegg er mange av oppdretterne langt unna. Har en i området der jeg bor som selger. Er jo klar over at man ikke skal ta det første og enkleste man finner, men dette er en vurdering etter å ha undersøkt i en god stund. I tillegg er det friske foreldre, som har forfedre med stamtavler som ser bra ut. Hadde det ikke vært for det hadde jeg ikke vurdert blandingshund. Men det er jo enda bare en tanke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er flere årsaker til det. Har lenge sett på renraset malamute, da vi skal drive med enkel trekk. Men det virker som det er blitt en veldig populær rase, og vanskelig å være førstemann på kjøpeliste. I tillegg er mange av oppdretterne langt unna. Har en i området der jeg bor som selger. Er jo klar over at man ikke skal ta det første og enkleste man finner, men dette er en vurdering etter å ha undersøkt i en god stund. I tillegg er det friske foreldre, som har forfedre med stamtavler som ser bra ut. Hadde det ikke vært for det hadde jeg ikke vurdert blandingshund. Men det er jo enda bare en tanke.

Så i stedet for å heller være tålmodig og stå på liste en god stund, er det bedre å kjøpe bidra til mer useriøs avl ved å kjøpe blandingshund? Jeg ser ikke helt logikken? Spesielt ikke når du kjøper hund for en spesifikk oppgave. 

Jeg forstår at du har tenkt nøye gjennom valget, jeg bare sliter med å forstå at noen kan ha en god grunn til å ikke kjøpe ren rase, når det blir en negradrering. Samojeden kan ikke måle seg med malamuten når det kommer til arbeids -og trekkevnen. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...