Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min far har jobbet i farikk i 20+ år Det er hardt arbeid der han jobber og de flerste slutter etter noen uker/mnd. 

Min far er kjent for å vare en ordentlig arbeidskar der som for jobben gjort. 

Har har i et år nå hvert sykmeldte siden han har fått en håndledd sykdom på begge hendene. Han har overbelastet hendene i lang tid og har ødelagt senene sine. Opererte hendene men allikevel så gjør det så vondt at han ikke kan kjøre bil og sliter med å holde noe med hendene 😕 uansett så høres det ut som han blir arbeidsufør. Men først så skal han gå på Aap han for mye mindre betalte og for nesten ikke dekket alle utgiftene han har. 

Og nå lurer jeg på er ikke dette jobben sin ansvar? For at han for riktig god behandling og hvis han blir uføre pga jobben har min far krav på erstatning ifra arbeidsgiveren? 

Hvordan fungerer dette? Kan noen komme med gode tips og råd

Anonymkode: f78ed...b8c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er på grunn av jobben, er det vel yrkesskadeforsikringen som skal brukes.

Anonymkode: bb22e...925

• Liker 4
Skrevet

Etter all sannsynlighet ikke, da overbelastning ikke regnes som yrkesskade. Men om det finnes private eller særlig gode forsikringer, så kan det være en mulighet. 
Via standard yrkesskadeforsikring vil han neppe være dekket. 

• Liker 2
Skrevet
Taluno skrev (2 timer siden):

Etter all sannsynlighet ikke, da overbelastning ikke regnes som yrkesskade. Men om det finnes private eller særlig gode forsikringer, så kan det være en mulighet. 
Via standard yrkesskadeforsikring vil han neppe være dekket. 

Når man blir arbeidsufør på grunn av det så regnes det som yrkesskade? 

Skrevet

Her er definisjon på yrkesskade i folketrygdloven.

"§ 13-3.Yrkesskade
Med yrkesskade menes en personskade, en sykdom eller et dødsfall som skyldes en arbeidsulykke som skjer mens medlemmet er yrkesskadedekket, se §§ 13-6 til 13-13.

Som arbeidsulykke regnes en plutselig eller uventet ytre hending som medlemmet har vært utsatt for i arbeidet. Som arbeidsulykke regnes også en konkret tidsbegrenset ytre hending som medfører en påkjenning eller belastning som er usedvanlig i forhold til det som er normalt i vedkommende arbeid.

Belastningslidelser som over tid har utviklet seg i muskel-/skjelett-systemet, regnes ikke som yrkesskade. Det samme gjelder lidelser som har utviklet seg som følge av psykiske påkjenninger eller belastninger over tid.

Som personskade regnes også skade på protese og støttebandasje."

Anonymkode: 2c3fe...945

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Når man blir arbeidsufør på grunn av det så regnes det som yrkesskade? 

Ikke i henhold til loven, men som sagt kan det være private eller særlig gode forsikringer som dekker det. 
En uføreforsikring vil dekke det. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vedkommende må sjekke ut hvilke betingelser som ligger i yrkesforsikringen. Mange private har gode forsikringer som dekker innteksstap osv. 

Men i slike saker er der svært viktig at det fremkommer i legehistorikken at skaden skyldes jobb, viss ikke vil forsikringsselskapet kunne sno seg unna. 

Arbeidsgiver har ingen erstatningsplikt. 

Anonymkode: 80242...e98

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Min far har jobbet i farikk i 20+ år Det er hardt arbeid der han jobber og de flerste slutter etter noen uker/mnd. 

Har har i et år nå hvert sykmeldte siden han har fått en håndledd sykdom på begge hendene. Han har overbelastet hendene i lang tid og har ødelagt senene sine. Opererte hendene men allikevel så gjør det så vondt at han ikke kan kjøre bil og sliter med å holde noe med hendene 😕 uansett så høres det ut som han blir arbeidsufør. Men først så skal han gå på Aap han for mye mindre betalte og for nesten ikke dekket alle utgiftene han har. 

Og nå lurer jeg på er ikke dette jobben sin ansvar? For at han for riktig god behandling og hvis han blir uføre pga jobben har min far krav på erstatning ifra arbeidsgiveren? 

Du må få det dokumentert som yrkesskade. Veldig viktig. Og arbeidsstedet sin gruppeforsikring vil gi han noe om han blir ufør. Kanskje også på aap. Litt avhengig av forsikring. 

Anonymkode: e3673...eac

Gjest dreamstar
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei, jeg tror at i dette tilfellet så vil det bli vanskelig med dokumentasjonen, og belastningsskader over tid regnes ikke som yrkesskade.

Jeg har fått yrkesskadeerstatning selv. Det er ikke en enkel prosess. Men for all del, han taper ingenting på å forsøke å få det godkjent som yrkesskade.  Start prosessen hos fastlege og nav.

Vil bare minne på at nåløyet for å få yrkesskadeerstatning er smalt.  De fleste søkerne får avslag.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Her er definisjon på yrkesskade i folketrygdloven.

"§ 13-3.Yrkesskade
Med yrkesskade menes en personskade, en sykdom eller et dødsfall som skyldes en arbeidsulykke som skjer mens medlemmet er yrkesskadedekket, se §§ 13-6 til 13-13.

Som arbeidsulykke regnes en plutselig eller uventet ytre hending som medlemmet har vært utsatt for i arbeidet. Som arbeidsulykke regnes også en konkret tidsbegrenset ytre hending som medfører en påkjenning eller belastning som er usedvanlig i forhold til det som er normalt i vedkommende arbeid.

Belastningslidelser som over tid har utviklet seg i muskel-/skjelett-systemet, regnes ikke som yrkesskade. Det samme gjelder lidelser som har utviklet seg som følge av psykiske påkjenninger eller belastninger over tid.

Som personskade regnes også skade på protese og støttebandasje."

Anonymkode: 2c3fe...945

Anonymkode: 8b823...bb5

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei! Det er TS! Oppdaterer min far har.      ( karpaltunnelsyndrom) som er en godkjent yrkesskade. Han har nedsatt arbeidsevne på 50% 

Ringte til arbeidsgiveren og sa han var pliktig å melde det inn til forsikringen og nav. Arbeidsgiveren har ikke meldt om skaden og vil ikke sende inn. Så her går jeg nå juridisk fram og har fått advokat. 

Noen som har hvert I lignende situasjon hvordan var utfallet?

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.1.2023 den 9.29):

Hei! Det er TS! Oppdaterer min far har.      ( karpaltunnelsyndrom) som er en godkjent yrkesskade. Han har nedsatt arbeidsevne på 50% 

Ringte til arbeidsgiveren og sa han var pliktig å melde det inn til forsikringen og nav. Arbeidsgiveren har ikke meldt om skaden og vil ikke sende inn. Så her går jeg nå juridisk fram og har fått advokat. 

Noen som har hvert I lignende situasjon hvordan var utfallet?

Ja. Jobben min ville heller ikke melde inn til NAV. Men jeg meldte det selv inn til NAV.

For meg så var det yrkessykdom . Jeg fikk godkjent sykdommen som yrkessykdom hos NAV. 

Forsikringsselskapet til arbeidsstedet var vanskelige, de nektet at de hadde skyld,  men jeg fikk likevel erstatning derfra pga de var bundet av tariffavtalen så sant NaV hadde godkjent sykdommen som yrkesskade. Så ble erstatning på litt over en million.  I tillegg så kom menerstatning fra NAV, månedlig utbetaling som per nå er snakk om 20000 kroner årlig. Gjelder resten av livet, ikke bare fram til pensjonsalder. (Beløpet øker med G).

Jeg ble 100 % arbeidsufør pga sykdommen.

Anonymkode: 2589d...10b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...