AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #1 Skrevet 14. november 2022 En nabo forteller meg at en annen nabo i blokken vår har store mengder polsk smuglersprit i kjellerboden sin. Han peker ut boden og jeg kikker inn i dørsprekken ved hengslene på tredøra. Der står det stablet kartong på kartong med polsk tekst på, vodka. Naboen som fortalte meg det, sier han har telt det til ca 200 liter. Det er jo aller mest sannsynlig smuglersprit. Er det ulovlig å inneha så mye som åpenbart ikke er kjøpt lovlig på et norsk Vinmonopol? Ville politiet brydd seg? Og ikke minst, bør jeg egentlig bry meg? Jeg tenker jeg bare lar det være. Jeg vet ikke hvilken nabo det er heller, hvem den boden tilhører, men naboen som sladret mente han visste det. Anonymkode: eae32...470
Forundret.. Skrevet 14. november 2022 #2 Skrevet 14. november 2022 Hvordan vet dere at det er dette eskene inneholder? Vi har brukt bananesker som står på lageret, men det betyr ikke at vi har bananer oppi der... 7
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #3 Skrevet 14. november 2022 Forundret.. skrev (22 minutter siden): Hvordan vet dere at det er dette eskene inneholder? Vi har brukt bananesker som står på lageret, men det betyr ikke at vi har bananer oppi der... Naboen sa de var uåpnet (han hadde tatt en bedre kikk enn meg) Dessuten er eskene såpass små at det er tvilsomt om de brukes til lagring av andre ting. Anonymkode: eae32...470
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #4 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): En nabo forteller meg at en annen nabo i blokken vår har store mengder polsk smuglersprit i kjellerboden sin. Han peker ut boden og jeg kikker inn i dørsprekken ved hengslene på tredøra. Der står det stablet kartong på kartong med polsk tekst på, vodka. Naboen som fortalte meg det, sier han har telt det til ca 200 liter. Det er jo aller mest sannsynlig smuglersprit. Er det ulovlig å inneha så mye som åpenbart ikke er kjøpt lovlig på et norsk Vinmonopol? Ville politiet brydd seg? Og ikke minst, bør jeg egentlig bry meg? Jeg tenker jeg bare lar det være. Jeg vet ikke hvilken nabo det er heller, hvem den boden tilhører, men naboen som sladret mente han visste det. Anonymkode: eae32...470 Det er ulovlig, dersom det har vært smuglet inn. Det derimot er fult lovlig dersom det har vært innført på lovlig måte. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Naboen sa de var uåpnet (han hadde tatt en bedre kikk enn meg) Dessuten er eskene såpass små at det er tvilsomt om de brukes til lagring av andre ting. Anonymkode: eae32...470 Hvordan har naboen din tatt en så god kikk at h*n vet at det er uåpnet? Siden h*n "mener å vite" hvem som eier det? Har h*n fått lovlig tilgang til boden av naboen han ikke er sikker på hvem er? For det er ulovlig ta seg inn i andres boder uten tillatelse. Anonymkode: c0b92...76f 3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #5 Skrevet 14. november 2022 Hadde gitt beskjed til politiet. Det er ikle bare ulovlig å ha smuglergods, men det er brannfarlig. Ved brann så kan de 200 literne være årsaken til at flere mennesker dø. Er i mitt hode ikle noe å tenke over engang. Bare å kontakte politiet Anonymkode: b4249...652 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #6 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hvordan har naboen din tatt en så god kikk at h*n vet at det er uåpnet? Siden h*n "mener å vite" hvem som eier det? Har h*n fått lovlig tilgang til boden av naboen han ikke er sikker på hvem er? For det er ulovlig ta seg inn i andres boder uten tillatelse. Anonymkode: c0b92...76f Det er ikke noe problem å se inn ordentlig om man er høy nok. Han som sladret er høyere enn meg og har nok klart å kikke over kanten på døren til boden. Det er åpne felter der. Lett å se alt inne i boden da. ts Anonymkode: eae32...470
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #8 Skrevet 14. november 2022 Duraton skrev (4 minutter siden): 🤣 Morsom video. Men Norge er jo ikke med i EU, så det gjelder ikke oss. ts Anonymkode: eae32...470
Gjest Maatte_ha_konto Skrevet 14. november 2022 #9 Skrevet 14. november 2022 I min verden er det noe som heter "pass på deg selv og ditt". Ikke angi noen til politiet fordi du tror e.l. Hos meg taper du umiddelbart kreditt i form av ry. Æsj. -Jeg er såpass voksen at jeg ikke mener det samme om det f.eks lå sprengstoff eller lignende, men ville først tatt en prat med vedkommende for å gi sjansen til å håndtere dette før etaten kontaktes. Smuglersprit er vel bare morro, om det er ikke er den farlige sorten.. Det er såklart kjedelig.
Gjest Maatte_ha_konto Skrevet 14. november 2022 #10 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hadde gitt beskjed til politiet. Det er ikle bare ulovlig å ha smuglergods, men det er brannfarlig. Ved brann så kan de 200 literne være årsaken til at flere mennesker dø. Er i mitt hode ikle noe å tenke over engang. Bare å kontakte politiet Anonymkode: b4249...652 Greit at du kjører ROS-analyser for alt og alle.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #11 Skrevet 14. november 2022 Du burde ikke bry deg. Det er ikke ulovlig å oppbevare. Kun å imporere over kvota og å selge Anonymkode: f4db3...96d
Hedda-78 Skrevet 14. november 2022 #12 Skrevet 14. november 2022 Varene er ikke nødvendigvis smuglet inn selv om det er utenlandske etiketter. Det er fullt mulig å innføre alkohol på en lovlig måte. Men mistenkelig er det jo. Jeg hadde latt det være.
Brunello Skrevet 14. november 2022 #13 Skrevet 14. november 2022 Maatte_ha_konto skrev (3 minutter siden): I min verden er det noe som heter "pass på deg selv og ditt". Ikke angi noen til politiet fordi du tror e.l. Hos meg taper du umiddelbart kreditt i form av ry. Æsj. -Jeg er såpass voksen at jeg ikke mener det samme om det f.eks lå sprengstoff eller lignende, men ville først tatt en prat med vedkommende for å gi sjansen til å håndtere dette før etaten kontaktes. Smuglersprit er vel bare morro, om det er ikke er den farlige sorten.. Det er såklart kjedelig. Og i min verden sier man fra om kriminalitet. Smuglersprit er problematisk av hovedsakelig tre grunner: 1) det selges til svært unge mennesker 2) man vet aldri om det er farlig vare 3) smugling finansierer annen og mer alvorlig kriminalitet 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #14 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du burde ikke bry deg. Det er ikke ulovlig å oppbevare. Kun å imporere over kvota og å selge Anonymkode: f4db3...96d De står i loven at det er ulovlig å skjule det og kjøpe det. Les selv. https://www.toll.no/no/verktoy/regelverk/tollabc/16/16-4/ ts Anonymkode: eae32...470 1
Brunello Skrevet 14. november 2022 #15 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du burde ikke bry deg. Det er ikke ulovlig å oppbevare. Kun å imporere over kvota og å selge Anonymkode: f4db3...96d Det er selvsagt ulovlig å besitte smuglersprit. Det er heleri av smuglergods. Store mengder indikerer også at det er for salg.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #16 Skrevet 14. november 2022 Det er ulovlig å innføre slike mengder uten å fortolle det. Det er ulovlig å omsette det. Det er derimot ikke ulovlig å eie det. Da enten ved å ha fortollet det inn eller ved å ta med lovlig kvote inn i landet flere ganger over lang tid. Anonymkode: c2eac...6b3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #17 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er ulovlig å innføre slike mengder uten å fortolle det. Det er ulovlig å omsette det. Det er derimot ikke ulovlig å eie det. Da enten ved å ha fortollet det inn eller ved å ta med lovlig kvote inn i landet flere ganger over lang tid. Anonymkode: c2eac...6b3 Det er ulovlig å kjøpe det, det er ulovlig å "overlate" det til andre. Lovteksten: § 16-4 Heleri mv. av ulovlig innført vare Lov og forskrift Tolloven § 16-4 Følgende handlinger, tilknyttet en ulovlig innført (smuglet) vare eller vare som det er disponert ulovlig over, rammes av straffebestemmelsen i § 16-4: transport skjuling salg (heleri) overlatelse kjøp Når det i bestemmelsen sies at det er straffbart å "overlate" varen til andre, tenker man på tilfeller der noen gir eller låner bort en innsmuglet vare. Samme person kan ha overtrådt både §§ 16-2 og 16-4, ved å først innføre varene, og senere selge dem. Generelt sett har straffebestemmelsene i tolloven ulike gjerningsbeskrivelser, og de kan derfor også i de fleste tilfellene brukes i (ideal-)konkurrens. Dette betyr at overtredelsene sees på som flere forskjellige straffbare forhold, selv om de kan være utført ved samme handling. Når det gjelder forholdet til straffebestemmelser i andre lover, må spørsmålet om konkurrens vurderes for hver bestemmelse. Straff for salg av smuglergods i § 16-4 kan (se rettspraksis under), anvendes f.eks. i konkurrens med heleribestemmelsene i strl. §§ 332 til 335. Et straffbart salg etter § 16-4 kan også bli etterfulgt av en straffbar hvitvasking av salgsbeløpet etter strl. § 337, slik at spørsmålet ikke egentlig blir et spørsmål om konkurrens, men om flere straffbare handlinger. Anonymkode: eae32...470
Brunello Skrevet 14. november 2022 #18 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er ulovlig å innføre slike mengder uten å fortolle det. Det er ulovlig å omsette det. Det er derimot ikke ulovlig å eie det. Da enten ved å ha fortollet det inn eller ved å ta med lovlig kvote inn i landet flere ganger over lang tid. Anonymkode: c2eac...6b3 Det er ulovlig å eie dersom det er smuglet inn. Og man sliter selvfølgelig ganske mye med å dokumentere hvordan så store mengder er innført lovlig.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #19 Skrevet 14. november 2022 Hedda-78 skrev (50 minutter siden): Varene er ikke nødvendigvis smuglet inn selv om det er utenlandske etiketter. Det er fullt mulig å innføre alkohol på en lovlig måte. Men mistenkelig er det jo. Jeg hadde latt det være. Hvis det er innført lovlig, så har han vel kvittering på fortollingen og ingenting å frykte fra politiet uansett. Har brukt noen minutter på å google litt og fant denne lovteksten også. Forbudt å forvare alkoholholdig drikk som kan antas å ha vært gjenstand for ulovlig omsetning... ts § 8-2. Forbud mot ulovlig forvaring og lagring av alkoholholdig drikk Det er forbudt å forvare eller lagre brennevin som er ulovlig tilvirket eller omdestillert, og å forvare eller lagre alkoholholdig drikk som antas å ha vært eller skulle være gjenstand for ulovlig omsetning. Forbudet i første ledd mot lagring av ulovlig tilvirket eller omdestillert brennevin omfatter også oppbevaring til eget bruk. Lov om omsetning av alkoholholdig drikk m.v. (alkoholloven) § 8-2 Kilde: lovdata.no Anonymkode: eae32...470
Gjest Maatte_ha_konto Skrevet 14. november 2022 #20 Skrevet 14. november 2022 Brunello skrev (56 minutter siden): Og i min verden sier man fra om kriminalitet. Smuglersprit er problematisk av hovedsakelig tre grunner: 1) det selges til svært unge mennesker 2) man vet aldri om det er farlig vare 3) smugling finansierer annen og mer alvorlig kriminalitet Det er sant. Jeg er enig i det, men ser allikevel ikke så gravalvorlig på slikt. Det er meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå