Gå til innhold

Lasagne

Gjest Gjest_Lille My_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lille My_*
Skrevet

Samboeren min er veldig glad i lasagne, så jeg prøvde en gang å overraske ham med lasagne laget fra grunnen av. Dette ble en stor flopp! Det smakte som grønnsaksstuing med litt pasta i :(

Kan noen anbefale meg en god oppskrift på lasagne, slik at det kan bli litt mer vellykket neste gang?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn lager jeg lasagne: Steker hakket løk og hvitløk mykt (ha gjerne i litt chili hvis du vil liker det). Tar ut og bruner kjøttdeig (vil du ha vegetarlasagne kan du istedet bruke f.eks. linser, sopp, aubergine, squash, paprika, bønner eller hva du måtte ønske), har løken tilbake og tilsett en stor revet gulrot (hvis jeg har selleri pleier jeg å rive en stang eller to og ha i også), en boks hermetiske tomater, noen spiseskjeer tomatpuré, oregano, basilikum, timian, laurbærblad, litt sukker, salt og pepper. Lar putre en halvtimes tid.

Imens lager jeg ostesausen. Smelter et par skjeer smør og rører inn noen skjeer hvetemel til en tykk grøt. Så sper jeg med melk, litt etter litt mens jeg rører, til en glatt saus. Lar den småkoke et par minutter, smaker til med salt og pepper og har i revet ost som jeg lar smelte i. For en enklere lasagne kan du istedet ha litt fløte/melk eller f.eks. en boks kremost i selve kjøttsausen.

Så setter jeg sammen lasagnen. Begynner med kjøttsaus i bunnen av en ildfast form, dekker med lasagneplater og brer et lag ostesaus oppå. Fortsetter med kjøttsaus til alt er brukt opp. Avslutter med ostesaus og drysser revet ost på toppen. Stekes ved 200 grader i ca 30 minutter.

Skrevet

Dette er min velprøvde oppskrift.

Lasagne

Lasagne plater

Revet ost

Kjøttsaus:

1 pk. Kjøttdeig

1 liten boks tomatpuré( ca 5 ss)

1 boks hakkede hermetiske tomater

1 gulrot finhakket eller revet

1 stilk stangselleri finhakket

1-2 løk finhakket

noen fedd hvitløk

1-2 chili(røde eller grønne) uten frø og hvite hinner

basilikum, timian fersk eller tørket etter smak

2-5 ss sukker må smakes til(mildner tomat smaken)

salt og pepper

ca 2 dl vann eller rødvin eller hvitvin

Hvitsaus (ostesaus):

Smelt litt smør i en kasserolle og ha i hvetemel ca 4ss.

La det surre litt og spe med melk.

Smak til med ca 1/2ts kanel, revet muskat, salt og pepper.

Kokes til melsmaken er borte ca 5 min.

Hvis du vil, kan du blande i revet ost og en eggeplomme.

Sausen bør være litt tynn og må ikke koke etter at eggeplommen er hatt i.

Slik gjør du:

Kjøttdeigen brunes og løken surres lett i pannen sammen med de andre grønnsakene + presset hvitløk og chili. Før tomatpureen og hakkede tomater haes i. Dette får nå stå og surre ca ½ time til grønnsakene er møre og smakes til med sukker, salt og pepper. Hvis du bruker ferske urter haes disse i nå, hvis tørkede haes de i samtidig med tomatene. Spe med vann hvis sausen blir for tykk. Husk lasagneplatene skal koke og bli bløte ikke tørre og harde.

Dette legges lagvis med plater mellom lagene av kjøttsaus og hvitsaus.

Avslutt med plater og hvitsaus på toppen. Topp det hele med litt revet ost.

Stekes i ovn på 225 ° i ca 25 –30min Kjenn med en skarp kniv om platene er myke.

Pass på så den ikke blir svidd på toppen når den er mørk nok kan du legge et ark med aluminiumsfolie på toppen.

Vegetarisk variant.

Lag tomat saus uten kjøttdeig.

Skjær squash, sjampinjong eller auberginer i skiver og legg disse lagvis med sausene og platene. Evt en bønnestuing.

Hvis du bruker auberginer bør disse dampes lett på forhånd slik at de blir myke.

Mossaka variant.

Lasagne platene byttes ut med 2 auberginer skiver. Aubergine skivene må dampes lett.

Auberginene og tomatsausen legges lagvis med hvitsausen på toppen. I denne oppskriften kan hvitsausen med fordel være litt tykkere enn til lasagne.

Lykke til

Skrevet (endret)

I tillegg til de gode tipsene du har fått: Jeg lager lasagne med omtrent de samme ingrediensene i kjøttsausen, men liker å bruke bacon i stedet for kjøttdeig. Man kan også lage lasagne med begge deler.

Og så synes jeg det gjør stor forskjell når man bruker skikkelig nyrevet parmesan, gjerne i kombinasjon med mozzarella på toppen av lasagnen. :)

Endret av piaf
Gjest Gjest_Lille My_*
Skrevet

Namnamnam, dette høres kjempegodt ut! Tusen takk for svar, nå skal det bli god lasagne her i gården også :)

Skrevet

Jeg kan jo dele min oppskrift også som alltid er en stor suksess:

Lasagne (4 pers.)

Lasagneplater

---

Kjøttsaus:

2 løk

2 ss smør/olje til steking

300 g kjøttdeig/karbonadedeig/kvalkjøtt

1 fedd hvitløk

1 ss hvetemel

3-4 ss tomatpuré(liten boks)

1 boks hakkede tomater

2 dl vatn

1 kjøttbuljongterning

Urtekrydder(oregano, basilikum, timian, merian)

Muskat

Salt og pepper

---

Ostesaus:

3 ss margarin

4 ss hvetemel

8 dl melk

Salt og pepper

2+1 dl revet ost

Rens og hakk løken. Surr den i smør/olje til den blir myk, men uten at den tar farge. Tilsett kjøttet og stek det under omrøring til det blir grått og grynete. Tilsett mel, tomatpuré, presset hvitløk, vann og en buljongterning. Smak til med ulike urtekrydder, muskat, salt og pepper. La sausen småkoke under lokk minst 10 min., mens du lager ostesausen:

Smelt smøret i en kjele, rør i melet og spe med melken. Rør godt og la sausen koke i 4-5 min. Smak til med salt og pepper. Bland inn 2 dl av den revne osten.

Smør en ildfast form. Legg lasagneplatene, kjøttsausen og ostesausen lagvis. Avslutt med ostesaus, og dryss resten av den revne osten på toppen.

Steik formen ved 250*C i ca 15 min.

Server lasagnen nystekt med en grønn salat og evt. franske baguetter.

Skrevet

Jeg har en litt annen variant.. Istedet for ostesaus bruker jeg 1 boks (lett)rømme, 2-3 dl melk og en god neve revet ost. Blander dette og bruker istedet for den vanlige hvite sausen. Revet ost på toppen. Kjempegodt!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...