Gå til innhold

Skal flytte angst og depositum

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har veldig angst får menn å har en tendens til at folk bruker det litt. Har også mye sjenerelt redsel får å bli brukt pga jeg har blitt det før når jeg ikke sier skikkelig i fra jeg prøver da men får det sjeldent til. Jeg har værtfall betalt nesten 17 000 i depositum og skal flytte om ett par mnder og er livredd får å ikke få depositum tilbake da jeg trenger det til den nye leiligheten. Alltid hatt god tone med han som eier her men angsten er skummel. Prater jo ikke ofte sammen da. Er en karm som er ødelagt som pappa ville fikse får meg å ellers er det noen skraper her å der kanskje men som jeg tror burde gå under bruksmerker? Er det noe han kan trekke på? Noen som har erfaringer? Har alltid fått tilbake depositum når jeg har flyttet før men denne gangen betalte jeg bare depositum over til hans konto så vet ikke hva det vill si. Er kanskje litt ekstra negativ får tiden også da det er veldig mye som har gått galt så forventer kanskje litt at alt går galt å er redd han skal bli sint. Ikke pga noe personelig men pga jeg er redd menn 

Anonymkode: 27671...87f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hør med huseier om det er greit at pappaen fin fikser noe der, huseiere pleier ikke sette pris på at man endrer fast monterte ting uten å si ifra. Gjelder også malingsstrøk ect. 

Vanlige bruksmerker er null stress. Men store riper er en annen ting. Hva slags bruksmerker er det snakk om?

Anonymkode: 95651...e8c

Skrevet

Du bør sjekke med din nye utleier at det er greit at du har tenkt å betale depositumet etter du har flyttet inn. Det hadde ikke vært greit for meg. (Eller skal du bo en annen plass i mellomtiden, mens du venter på å få depositumet tilbake, før du flytter inn i den nye leiligheten?)

Vanskelig å si noe om hva din nåværende utleier vil gjøre, siden jeg ikke har sett hva slags skader det er snakk om.

Anonymkode: b35af...1d6

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hør med huseier om det er greit at pappaen fin fikser noe der, huseiere pleier ikke sette pris på at man endrer fast monterte ting uten å si ifra. Gjelder også malingsstrøk ect. 

Vanlige bruksmerker er null stress. Men store riper er en annen ting. Hva slags bruksmerker er det snakk om?

Anonymkode: 95651...e8c

Det er litt små skraper rett under ett vindu som er høyt opp så vidt synelig vist ikke man går bort å kikker på det. Ellers en skrape på en dør. Ikke store riper men fortsatt er det der. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du bør sjekke med din nye utleier at det er greit at du har tenkt å betale depositumet etter du har flyttet inn. Det hadde ikke vært greit for meg. (Eller skal du bo en annen plass i mellomtiden, mens du venter på å få depositumet tilbake, før du flytter inn i den nye leiligheten?)

Vanskelig å si noe om hva din nåværende utleier vil gjøre, siden jeg ikke har sett hva slags skader det er snakk om.

Anonymkode: b35af...1d6

Har ikke tenkt å flytte en plass uten å avtale med den nye utleieren 😂

Skrevet

Jeg tenker selv at det lille egentlig burde gå som slitasje. Må legge til at jeg har bodd her nesten 3 år. Men har så sykt angst får er jo ikke sikkert han tenker det! Har hatt angst får å ødelegge siden jeg flyttet inn så er veldig forsiktig. Har kun satte opp en hylle ellers har jeg brukt alle de gamle spiggerslagene siden jeg er redd får å ødelegge veggen 😅 vet jeg er hysterisk men det er jo akuratt det jeg er får panikk av det. 

Skrevet

Tok ett Google søk å er trygg på at ingenting kan tas av depositumet 😊 dermed ikke helt trygg på menn men får bite tenna sammen har alltid  gått fint de gangene jeg har vært redd han før 😊

Skrevet (endret)

Dummeste du gjorde var å betale inn depositumet til utleiers private konto og ikke egen depositumskonto. For hadde dere ordnet depositumskonto så hadde han ikke kunnet røre de uten din underskrift. 

Endret av mjau87
  • Liker 3
Skrevet

Hei ts.

Først vil jeg anbefale deg å melde deg inn i leieboerforeningen.no . Det koster fra 250 til 400 kr året. Der vil du få hjelpen du trenger som leieboer.

Jeg har vært medlem selv da jeg trengte hjelp, og det var gull verdt å ha de i ryggen i en sak mot useriøs utleier.

Aller først, siden du betalte depositum rett inn på utleiers konto, har du rett til å holde tilbake husleie tilsvarende depositumet du betalte. Utleier har ingenting han skulle sagt på det. Dette kan du gjøre med en gang, for du har vel 3 mnd før du flytter? Og du må gi beskjed til utleier at du holder tilbake husleie de neste månedene pga at depositumet ble betalt direkte inn på hans konto. Om du ikke ønsker eller kan gi direkte beskjed selv på mld/mail eller muntlig, anbefaler jeg deg å bli medlem i leieboerforeningen, informere om alle faktiske saker og leiekontrakt, samt ha dokumentasjon på overført depositum til hans private konto, og fremlegge for leieboerforeningen så kan de ta kontakt med han på dine vegne og vise til loven. 

Om utleier gjør seg vrang skal du la leieboerforeningen ta seg av all kommunikasjon med han. Og du må ha noen med deg når leiligheten er vasket ned og ha med et skjema som både du og han signerer når nøklene overleveres. Straks den er signert så kan han ikke komme med noe krav til deg om å reparere eller dekke noe ytterligere.

Vask ned selv. Og gjør det grundig så han ikke kan ta deg på det. Klarer du det ikke alene, få hjelp eller betal noen for å gjøre det.

mjau87 skrev (4 timer siden):

Dummeste du gjorde var å betale inn depositumet til utleiers private konto og ikke egen depositumskonto. For hadde dere ordnet depositumskonto så hadde han ikke kunnet røre de uten din underskrift. 

Slike kommentarer er unødvendige. Det er veldig mange nye leieboere som ikke vet hva lova sier, og man kan fort havne i en situasjon hvor man aksepterer det selv om man vet det er ulovlig også. For å få et sted å bo. 

Istedenfor å kjefte på noe som allerede er gjort kan du heller komme med nyttig og hjelpsom info til ts.

Kan du og din far reparere enkle småskader selv er dette best. Som å male over riper dersom det er allerede en malt flate som vegg.

Anonymkode: 3c148...d9a

• Nyttig 1
Gjest dreamstar
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har veldig angst får menn å har en tendens til at folk bruker det litt. Har også mye sjenerelt redsel får å bli brukt pga jeg har blitt det før når jeg ikke sier skikkelig i fra jeg prøver da men får det sjeldent til. Jeg har værtfall betalt nesten 17 000 i depositum og skal flytte om ett par mnder og er livredd får å ikke få depositum tilbake da jeg trenger det til den nye leiligheten. Alltid hatt god tone med han som eier her men angsten er skummel. Prater jo ikke ofte sammen da. Er en karm som er ødelagt som pappa ville fikse får meg å ellers er det noen skraper her å der kanskje men som jeg tror burde gå under bruksmerker? Er det noe han kan trekke på? Noen som har erfaringer? Har alltid fått tilbake depositum når jeg har flyttet før men denne gangen betalte jeg bare depositum over til hans konto så vet ikke hva det vill si. Er kanskje litt ekstra negativ får tiden også da det er veldig mye som har gått galt så forventer kanskje litt at alt går galt å er redd han skal bli sint. Ikke pga noe personelig men pga jeg er redd menn 

Oioioi dette er skummelt.

Du vet at et sånt depositum er ulovlig, og at du (med loven i hånd) kan "bruke opp" depositumet ved å la være å betale husleie tilsvarende depositumets størrelse? Et sånt depositum satt inn på utleiers konto er nemlig regnet som forskuddsbetaling på husleie.

Men... du kan evt ta sjansen på å stole på utleier og at du får tilbakebetalt depositumet. Sånn du beskriver det så er det snakk om bruksskader og ikke noe utleier skal kunne kreve deg for. Men når du har betalt inn til hans konto så er det han som sitter med makta om du ikke benytter deg av metoden nevnt over med å bruke opp depositumet. 

Uansett, lykke til ❤️

Skrevet

Skal jeg bare si til han da at jeg vill bruke depositum som de neste 3 mnder husleie ? Hva om han ikke godtar det? 

Gjest dreamstar
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skal jeg bare si til han da at jeg vill bruke depositum som de neste 3 mnder husleie ? Hva om han ikke godtar det? 

Han har ikke noe annet valg enn å godta det. Han kan bli sur ja. Men han får ikke gjort noe med det, du har loven på din side ❤️

Gjest dreamstar
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

" Hei, jeg har blitt oppmerksom på at det ikke er lov ifølge husleieloven å ha depositum satt inn direkte på utleiers konto ". Et sånt depositum vi har blir å regne som forskudd på leie.

Jeg ber derfor om at vi kan få opprettet lovlig depositumskonto i bank i mitt navn. Dersom ikke dette skjer i løpet av 14 dager kommer jeg til å motregne depositumet i framtidig husleie.

Mvh...."

Dette er et eksempel en måte du kan skrive på.

Vær oppmerksom på at du også har rett på forsinkelsesrenter fra dagen beløpet ble satt inn på hans konto fram til beløpet blir tilbakebetalt til deg. Du finner kalkulator for beregning av forsinkelsesrenter på internett.

Endret av dreamstar
tilføyelser

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...