AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #1 Skrevet 13. november 2022 Altså sånn stil som er på de leilighetene som er nye nå. Får du veldig lyst på eller synes du det blir litt sjeleløst/tomt? Hvilke farger foretrekker du? Jeg ser på leil på Finn, og det er mange som er fine, men skulle jeg bodd der ville jeg valgt en annen farge. Det er mye svart. Det er kult med svart, men blir ikke det litt tungt og mørkt? Noen er også grønne eller mørke blå… synes liksom ikke det er så veldig fint? Anonymkode: 64677...c91 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #2 Skrevet 13. november 2022 Synes det er rarere at de her i byen nettopp har bygget (og solgt) masse leiligheter med kun hvite vegger. Det er ikke akkurat moteriktig... Selv tenker jeg at farger er noe man lett kan gjøre noe med, jeg har større problemer med å akseptere at mange leiligheter (og hus) ikke har bod, og generelt svært lite lagringsplass. Anonymkode: 02675...2e7 5
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #3 Skrevet 13. november 2022 Aner ikke hvordan nye leiligheter ser ut Anonymkode: 90f96...4b9
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #4 Skrevet 13. november 2022 Nye leiligheter blir jo litt generiske, sånn har det jo alltid vært. De skal vel passe flest mulig. Så må man sette sitt eget preg på dem. En stund skulle alle veggene og kjøkkenet og alt være hvitt, det var enda kjedeligere. Men å male en vegg er jo det enkleste i verden. Anonymkode: 22a43...1a7 4
c_buk Skrevet 13. november 2022 #5 Skrevet 13. november 2022 Stort sett positiv. Vegger er enkle å male uansett. Synes ofte det er for litt plass til ordentlig spisebord i moderne leiligheter (med mindre det er snakk om store leiligheter). Og for lite lagringsplass. 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #6 Skrevet 13. november 2022 Fordel at alt er hvitt så kan jeg male de fargene jeg vil ha på vegger osv. Anonymkode: 223af...dde 6
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #7 Skrevet 14. november 2022 Farger kan endres, personlig vil jeg heller ha det lyst enn alt det sorte. Med lyse farger kan du bruke alle slags møbler, heller ta igjen litt farge gjennom kunst, og møbler med farger. Etter at jeg kjøpte leilighet har jeg virkelig fått sansen for at den har innvendig bod. Da jeg bodde i enebolig var jo kjelleren, vaskerom osv. steder der du kunne stue unna ting, men i en leilighet er det uvurderlig å ha bod av en viss størrelse, synes jeg. Har jo bod nede ved garasjen i underetasjen, men det blir trøblete å gå dit hver gang. Ser at mange leiligheter ikke har dette, og savner mer praktisk sans hos de som tegner. Anonymkode: 33235...b20 5 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #9 Skrevet 14. november 2022 Deprimerende og uten sjel. Og vil ikke ha kjøkkenet på stua. I tillegg synes jeg takhøyde på 2.4 er litt knapt, rent estetisk. Har 2.5-2.6m selv, og det er utrolig hva det hjelper på romfølelsen. Anonymkode: 0ac6e...c97 5 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #10 Skrevet 14. november 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: Deprimerende og uten sjel. Og vil ikke ha kjøkkenet på stua. I tillegg synes jeg takhøyde på 2.4 er litt knapt, rent estetisk. Har 2.5-2.6m selv, og det er utrolig hva det hjelper på romfølelsen. Anonymkode: 0ac6e...c97 Noen ganger er det stua på kjøkkenet fordi det er ikke plass til en ordentlig sofa. Det du sier +1 og at de mangler boder. Jeg har to boder til en leilighet på 50m2. De er stappfulle begge to. Anonymkode: d52b1...cb7 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #11 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Deprimerende og uten sjel. Og vil ikke ha kjøkkenet på stua. I tillegg synes jeg takhøyde på 2.4 er litt knapt, rent estetisk. Har 2.5-2.6m selv, og det er utrolig hva det hjelper på romfølelsen. Anonymkode: 0ac6e...c97 Ikke vanlig med 2.4 takhøyde på nye leiligheter. Anonymkode: 11dd9...f5b
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #12 Skrevet 14. november 2022 Fordømt trangt😏som snart 50 år, med mye hjelpemidler pga sykdom er det aldri ryddig hos meg. Men sånn er det når jeg ikke kan kjøre mye bil lenger og må bo sentralt. Og ikke vil ha gigant strøm regninger, ikke kan utføre vedlikehold mm. Men å ha kjøkkenet og oppvask rett i fleisen, alt av papir/mini hjemmekontor på kjøkken; grrrrr. Har sååå lyst å flytte. Anonymkode: d5c21...053
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #13 Skrevet 14. november 2022 Virker som de fleste nye leiligheter er tegnet av personer som ikke har noe forhold til det å "være hjemme". Rommene er stort sett for smale eller for lange til å kunne få plass til spisebord og en fornuftig plassering av sofa i forhold til tv eller vinduer. En annen "trend" jeg har sett mer av de siste årene er kjøkkenet som strekker seg stadig lengre ut i hverdagsrommet der det allerede er trangt og du blir sittende å glo rett inn i ovnen eller oppvaskemaskin når du sitter i den eneste plassen det er mulig å ha sofaen. Anonymkode: 7875b...dcf 12 2
Druid Skrevet 14. november 2022 #14 Skrevet 14. november 2022 Mye rare planløsninger. Jeg skjønner utfordringen i konflikten mellom livsløp standard og 50-70 kvm, og at garasjeanlegg har spist mere av fellesareal, men det er litt synd at 60-70 talls borettslagsleiligheter ofte er bedre løst enn dagens. Og en del løsninger er bare teite. 4 1
tangent Skrevet 14. november 2022 #15 Skrevet 14. november 2022 De er gjerne for små til å gi noe generell mulighet for å møblere på noe annet enn én spesiell måte. Det er nedtur at stue og kjøkken ofte går i ett. Farge er forsåvidt ikke relevant. Det er lett å endre på. Det jeg liker med en del nye leiligheter er når de har varme i gulv (slipper å ha panelovner eller annen oppvarming), at badene er store og at det er vanlig med to bad i en 4-roms. Men det er stor forskjell på prosjektene. Noen er det godt synlig at bare er lagd for å skvise mest mulig penger ut av minst mulig innsats. Men andre prosjekter har tydelig miljø og utemiljø vært en prioritet og leilighetene er hevet litt over minstekravene. 1
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 14. november 2022 #16 Skrevet 14. november 2022 Jeg eier en relativt ny leilighet og syns det er helt topp med hvite vegger. Om det er umoderne gir jeg fullstendig blaffen i, jeg pusser ikke opp annethvert år for at den skal være moderne. Jeg syns nøytrale farger på vegger gjør det enkelt å variere fargene på interiøret etter sesongene. F.eks. røde puter, gardiner og lyslykter til jul.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #17 Skrevet 14. november 2022 Vi kjøpte vår første bolig i år og av de nyere leilighetene vi var på visning på så irriterte jeg meg også (som mange har nevnt) voldsomt over dårlig lagringsplass og mye rare romløsninger med smale rom og kjøkken/stue i ett. Får også en kjip følelse av byggeprosjekter der det ikke bor folk enda og fellesarealene fortsatt bare er jord og grus, og ofte er det bygget så tett at du ser rett inn til naboen eller en murvegg. Vi endte opp i en 60-talls-blokk som så klart har en del som må gjøres siden det begynner å bli gammelt, men vi har separat kjøkken og romslige soverom, null innsyn og utsikt til grøntområder. Klart det hadde vært fint med litt høyere standard på kjøkken og bad, men det får vi ta etterhvert, og å male er jo det enkleste man kan gjøre for å friske opp litt Anonymkode: f2f31...7fc 10 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #18 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Synes det er rarere at de her i byen nettopp har bygget (og solgt) masse leiligheter med kun hvite vegger. Det er ikke akkurat moteriktig... Selv tenker jeg at farger er noe man lett kan gjøre noe med, jeg har større problemer med å akseptere at mange leiligheter (og hus) ikke har bod, og generelt svært lite lagringsplass. Anonymkode: 02675...2e7 Ikke rart i det hele tatt! Det hadde blitt helt feil om de skulle solgt et nytt leilighetsbygg med masse farger på veggene. Alle har forskjellig smak og da er hvit beste fargen når en bygger nye leiligheter, så kan kjøpere enten male selv eller velge malte vegger som tilvalg. Anonymkode: 09bf0...7b6 4
Daisy-love Skrevet 14. november 2022 #19 Skrevet 14. november 2022 Som andre sier: farger kan lett endres, men personlig vil jeg heller ha alt hvitt siden det er mindre jobb å male over og fint utgangspunkt. Jeg kunne fint ha bodd et sted det kun var hvitt også, bare hatt interiør med farger. Jeg bor nå et sted uten bod. Jeg leier og det er ganske så tungvint. Må utnytte alle tenkelige plasser. Jeg har ikke en gang skiutstyr eller andre sportsutstyr, sykkel, masse julepynt, hageting osv og likevel så er det savnet så hvordan en tenker at det fungerer for folk flest som gjerne har litt ulikt skjønner jeg ikke. Jeg har lite kjøkken også og har f.eks miksmasteren i et skap i stua. Brukes lite, så går fint, men disse arkitektene skulle burde «prøvebodd» enkelte av disse leilighetene. Tenkt over hverdagen i dem, og hvordan det vil være. Sikkert ikke lett å få til alt på få kvadratmeter, men litt mer gjennomtenkt planløsning hadde vært fint. Mange er veldig lange og smale, som andre også sier, og vanskelig å innrede. En venninne i Kristiansand har sett på leilighet i dette nybygget. Ettroms er mest aktuelt (det som står som ingen soverom). Bilde på side 14 er av tenkt leilighet og en kan også se på plantegningene at det skal være mye skaper bygget inn, og da veldig lite muligheter uten å måtte rive en del. Si en heller ville hatt en sovealkove rett over kjøkkenet, så er det skaper der. Jeg vet ikke om det er standard for mange nybygg nå, men en må enten være innstilt på å rive nytt, eller være fornøyd med en veldig sett planløsning. https://www.finn.no/eiendom/nybygg/prosjekt?finnkode=262016611&sort=PUBLISHED_DESC&location=2.22042.20179.20708&ci=14
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #20 Skrevet 14. november 2022 sjelløse, usjarmerende, funksjonelle og bra isolert Anonymkode: 3aebd...60e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå