Gå til innhold

Far vil jeg skal slutte med samsoving

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som tittelen sier, far ønsker jeg skal slutte å samsove med sønnen vår på 3 måneder. Tingen er at det var ikke planlagt at vi skulle samsove, men det ble sånn da vi har hatt MYE kveldsuro og babyen vår sliter veldig med å finne roen om kvelden. Han vil ligge konstant inntil meg, jeg har prøvd flere ganger å legge han over i sin seng.. Det som funker nå er at han legger seg i sin seng rundt kl 21, og når klokken er ca 23 våkner han å ligger i sengen med meg og ammes i søvn. Deretter sover vi begge til ca kl. 04-05. Samboer/barnefar sover derfor inne på gjesterommet da det blir trangt i sengen med alle tre oppi. Jeg trives godt med samsoving, veldig praktisk forhold til amming på kveld og natt/tidlig morgen. Men samboeren min mener det er på tide å kutte det ut da han vil også sove med meg. Jeg mener det er unntakstilstand og dette funker per nå, så jeg vil ikke endre rytmen vi ENDELIG har funnet etter flere måneder med lite søvn på meg og baby. Da søvn er utfordrende for baby hele døgnet. Hva mener dere?? 

Anonymkode: c39c3...b86

• Liker 3
  • Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fortsett samsovingen. Babyen din trenger deg for å finne roen og sove, og da gjør du selvfølgelig det.

• Liker 25
  • Hjerte 1
Skrevet

Syns det høres ganske ego ut at far hverken får være med baby eller kjæreste om natten. 

Anonymkode: ae16d...f98

• Liker 4
Skrevet

Kjenner meg litt igjen, men sønnen min sover fra ca 22 til 05 i sengen sin, våkner da for mat og er umulig å legge over i sengen sin igjen, så da blir det samsoving resten. Pappaen her synes forsåvidt det er deilig å ligge på gjesterommet nå så han klager ikke nå lenger.

Kanskje mannen trenger å involveres mer med deg og baby på dagtid? Merket ihvertfall at min mann følte seg litt «utenfor» en periode og sa rett ut at han nærmest var sjalu på baby. Jeg tok derfor litt grep selv, kastet han mer inn i oppgaver med baby «baby trenger ny bleie, det fikser vel superpappa?» «baby skal bade i dag, skal vi gjøre det sammen?». Når baby sover prøver jeg å være flink til å huske på å kose meg litt med min kjære, det har gjort underverker for oss og pappaen føler seg ikke lenger «forvist» på gjesterommet, men ser det som et midlertidig nødvendig onde 🥰

Anonymkode: 645c0...e25

• Liker 1
Skrevet

Jeg samsover også med baby på samme alder, og det er ikke snakk om at noen skal få bestemme at jeg skal slutte med det. Baby trenger meg og din baby trenger deg, så såklart skal du samsove videre med baby- samboeren din må sette sine egne behov til siden nå!

Anonymkode: 1a0b0...607

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
Grønt blad skrev (4 minutter siden):

Fortsett samsovingen. Babyen din trenger deg for å finne roen og sove, og da gjør du selvfølgelig det.

Jeg prøvde si dette til samboer men han mener jeg ødelegger forholdet vårt hvis vi ikke sover sammen lengre, vi har dog tid sammen mellom kl 21-23 når barnet sover for seg selv. Men han mener å sove sammen er viktigere enn de to timene før baby våkner for amming/nærhet/kos..

ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Syns det høres ganske ego ut at far hverken får være med baby eller kjæreste om natten. 

Men jeg føler selv det ikke er ego, han får jo sin søvn hele tiden. Sover lenge i helgene, og vil ikke stå opp om natten. Jeg ammer jo da så det er nå ok, men han ble sur den perioden baby våknet om natten for mat eller ikke roet seg da vi sov sammen. Han vil derimot baby nå skal klare sove alene, slik han kan sove med meg og baby i sin seng. 

ts

• Liker 5
Skrevet

Herregud, det er ikke rart folk får problemer i forholdene sine. Ja, dette funker kanskje fint for DEG, men np har mannen din uttrykt et viktig behov han har. Da reiser dere og kjøper en mye større seng så dere alle får god plass. Eller dere prøver å venne baby til å ligge i sin egen seng ved siden av deg, hvor du kan holde babyen på magen/i hånden mens du sover. Mannen din er jo kastet ut av soverommet og intimiteten som en hund. 

Anonymkode: 1a735...fd2

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Høres ut som den største babyen i hus er pappaen….

Dere ER i unntakstilstand.

Og din partner er sjalu på at hans egen baby får mer oppmerksomhet fra deg enn ham.

Fokus skal være på hva som er best for baby i denne perioden. Det gjelder mannen din også.

Spedbarn trenger hjelp til å sove, hjernene deres er ikke utviklet for å sove sammenhengende ennå.

At mor til hans barn, som har ansvaret for det mest dyrebare i livet hans på dagene, skal være mest mulig uthvilt og opplagt burde være en åpenbar prioritering for din (egosentrerte) mann.

Anonymkode: 22f83...5c8

• Liker 23
  • Nyttig 6
Skrevet

Mannen din kan ta seg en bolle.

Han må vende seg til at barnet kommer først. Ved nød får dere ordne større seng på gjesterommet der du og småen kan samsove slik at prioritet 1 (baby) og prioriter 2 (spedbarnets mamma) i huset får en god natt søvn.

Anonymkode: bc5af...871

• Liker 11
Skrevet

Du må også pleie forholdet, selv om det er kommet en baby i hus.

Anonymkode: 0011a...847

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Mye fiendtlighet mot ts’ mann her. Nærhet er et grunnleggende behov og det må være lov å uttrykke det behovet, men kanskje ts og mannen hennes må finne en annen fremgangsmåte for å gi mannen i huset det han trenger? Men spedbarn i hus er foreldrene et team, ingen er tjent med at far utestenges fra familien.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Herregud, det er ikke rart folk får problemer i forholdene sine. Ja, dette funker kanskje fint for DEG, men np har mannen din uttrykt et viktig behov han har. Da reiser dere og kjøper en mye større seng så dere alle får god plass. Eller dere prøver å venne baby til å ligge i sin egen seng ved siden av deg, hvor du kan holde babyen på magen/i hånden mens du sover. Mannen din er jo kastet ut av soverommet og intimiteten som en hund. 

Anonymkode: 1a735...fd2

Han vil ikke ha baby i sengen, så hjelper lite med større seng:-) baby sover ikke i egen seng, jeg lar ikke babyen min gråte seg i hel fordi han plent skal sove alene. Dette skaper bare utrygghet å negativ opplevelse. Samboeren min blir uansett irritert dersom han våkner av baby som er misfornøyd eller gråter. Første perioden sov meg og baby på sofaen store deler av natten fordi samboer ikke taklet gråtingen. Jeg tenger søvn, baby trenger søvn. Samboer har en god seng på gjesterommet nå som vi nylig kjøpte, så jeg ser selv ikke problemet. Men basert på svar her, så er det kanskje problematisk. Er vel ikke bedre om meg å baby ender opp på sofa/gjesterom? Blir vel samme greia da vel? Eller hva tenker du, siden du hadde en del meninger på dette. Han er ikke kastet ut, VI ble derimot kastet ut først;) 

ts

• Liker 8
  • Hjerte 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Mye fiendtlighet mot ts’ mann her. Nærhet er et grunnleggende behov og det må være lov å uttrykke det behovet, men kanskje ts og mannen hennes må finne en annen fremgangsmåte for å gi mannen i huset det han trenger? Men spedbarn i hus er foreldrene et team, ingen er tjent med at far utestenges fra familien.

Jeg forstår dette, og det gjør jeg/vi også. Somsagt, vi gjør masse sammen Ila dagen. Og nærhet mens baby sover før jeg/vi legger oss, men akkurat natten er vanskelig for baby. Baby sliter med å sove om dagen, og er generelt vanskelig å få tiL å sove. Men mellom 21-23 sover han alltid, så da prioriterer vi hverandre. Men på dag, ettermiddag må vi nesten prioritere baby. Noe begge gjør naturligvis.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS fødte en baby for 3 måneder siden og er nå en levende måltidstidspenser. Hun er ikke lenger «kun seg selv», men hovedsaklig mor til en nyfødt baby. 

Hun kan ikke hensynta sine egne følelser eller ønsker eller behov. Det er ikke lenger et alternativ hun har på samme måte som en kvinne uten en nyfødt baby. 

Far hadde gjort best i å være støttende mot mor her. Babyen er TRE MÅNEDER. Og han er mest opptatt av seg selv og sitt.

Å i det hele tatt belaste TS med dette er helt sykt. TS har ikke en støttespiller i denne mannen, hun har kun enda en person som krever at hun skal dekke hans behov.

Samsov med babyen din TS. Så får den store mannebabyen tåle å vente litt til det blir hans tur (hvis du i det hele tatt orker å holde ut det der…) 

• Liker 37
  • Hjerte 3
  • Nyttig 9
Skrevet

Han blir sur om babyen våkner ofte, men enda så mener han at babyen skal ligge alene. Noe som gjør at babyen våkner ofte. 

Ja, nei det er jo logisk 🙄

Anonymkode: a4a10...120

• Liker 17
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg prøvde si dette til samboer men han mener jeg ødelegger forholdet vårt hvis vi ikke sover sammen lengre, vi har dog tid sammen mellom kl 21-23 når barnet sover for seg selv. Men han mener å sove sammen er viktigere enn de to timene før baby våkner for amming/nærhet/kos..

ts

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men jeg føler selv det ikke er ego, han får jo sin søvn hele tiden. Sover lenge i helgene, og vil ikke stå opp om natten. Jeg ammer jo da så det er nå ok, men han ble sur den perioden baby våknet om natten for mat eller ikke roet seg da vi sov sammen. Han vil derimot baby nå skal klare sove alene, slik han kan sove med meg og baby i sin seng. 

ts

Har han noen i livet sitt som kan realitetsorientere han om spedbarnsperioden….?

Han må skjønne at han er far nå - og at babyen behov må prioriteres i denne perioden.

Babyen kan ikke skyfles bort og velges vekk når det ikke passer ham, og det han ønsker seg.

Han ble seriøst sur, når babyen hans våknet på natta og var sulten….!!?

Høres ut som du bor sammen med en ‘gutte-mann’. 😕 

Det må bli slutt på at han får sove lenge i helgene, ikke tar nattevåk i helga i minste fall.

En spedbarn på 3 mnd kun ennå trenger nærheten hos sin mor. Det er faktisk langt viktigere nå enn at din samboer ikke får sove uten deg.

Han er sjalu på babyen sin.

Og nekter å få forstyrret hverdagen sin overhodet av å ha blitt far.

Du må ta noen alvorlige samtaler her, før forholdet deres faktisk tar skade - og da er det ikke din skyld ❤️ 

• Liker 8
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg forstår dette, og det gjør jeg/vi også. Somsagt, vi gjør masse sammen Ila dagen. Og nærhet mens baby sover før jeg/vi legger oss, men akkurat natten er vanskelig for baby. Baby sliter med å sove om dagen, og er generelt vanskelig å få tiL å sove. Men mellom 21-23 sover han alltid, så da prioriterer vi hverandre. Men på dag, ettermiddag må vi nesten prioritere baby. Noe begge gjør naturligvis.

IKKE forsvar deg! Du skal ikke føle grunn til det. Be mannen din støtte deg! Du tar vare på din psykiske helse. Det burde mannen din være evig takknemlig for. Spør han om han virkelig mener det hadde vært bedre med en kjæreste som legger babyen sine behov til side for at han skal få samsove i steden for babyen.

Det er jo spørsmålet her:

Hvem skal få samsove med TS? En 3 mnd baby eller pappaen til babyen? 

• Liker 14
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har han noen i livet sitt som kan realitetsorientere han om spedbarnsperioden….?

Han må skjønne at han er far nå - og at babyen behov må prioriteres i denne perioden.

Babyen kan ikke skyfles bort og velges vekk når det ikke passer ham, og det han ønsker seg.

Han ble seriøst sur, når babyen hans våknet på natta og var sulten….!!?

Høres ut som du bor sammen med en ‘gutte-mann’. 😕 

Det må bli slutt på at han får sove lenge i helgene, ikke tar nattevåk i helga i minste fall.

En spedbarn på 3 mnd kun ennå trenger nærheten hos sin mor. Det er faktisk langt viktigere nå enn at din samboer ikke får sove uten deg.

Han er sjalu på babyen sin.

Og nekter å få forstyrret hverdagen sin overhodet av å ha blitt far.

Du må ta noen alvorlige samtaler her, før forholdet deres faktisk tar skade - og da er det ikke din skyld ❤️ 

Ja altså vi har snakket med helsestasjon, da jeg har ytret dette for henne. Hun har snakket med han, meg og oss to sammen. Da han ikke ser til å forstå at jeg nesten må gjør det slik for min egen søvn, men også barnet sitt. Med tid vil jo alt bli bedre. 
Ang helgene så prøver jeg å vekke ham tidlig men det et uten nytte, han våkner men sovner igjen så står han opp rundt kl 13-14 for da å avlaste meg litt etter mye mas. Dette skjer ofte fordi han er våken til kl 04 å ser tv eller spiller pc, etter jeg legger meg rundt kl 23.

-ts

• Liker 2
  • Hjerte 4
Skrevet

Et forslag (siden han tydeligvis mener at det er ok doble antall oppvåkninger på nattestid) er å si at du også sliter med å sovne igjen etter at babyen endelig har sovnet igjen. At du kan gå med på at babyen ligger i egen seng, så lenge den senga står på fars side. Hvis far da tar ansvar for å løfte babyen opp av sin seng, over til deg, så rape ham og legge ham tilbake i sin seng, sånn at du kan slappe av mest mulig ila natta, så er det ok. Så lenge far tar konsekvensene av at babyen ikke ligger nær mamma, og gjør sin del av de oppgavene som følger med endring av rutiner på fars premisser, så skal du gå med på det han ber om uten protester.  

Anonymkode: ca4dc...e76

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...