Bålkaffe Skrevet 14. november 2022 #21 Skrevet 14. november 2022 Jeg blir skremt av alle som mener og påstår at det er vanlig mellom lærerkolleger å kalle elvene sine ting som gråmus og lignende. Ikke bare gir sånt snakk om barna/ungdommene dere skal forholde dere til grobunn for slarv, ryktespredning blant kollegaer og fordommer rundt spesifikke elever, det kan også føre til at elevene deres ikke vil respektere dere lenger om de plukker opp at dere baksnakker de på denne måten dere imellom. Jeg har hatt flere sånne lærere oppgjennom, og det kom alltid til meg om de snakket om meg på en negativ måte. Det gjorde at jeg nesten vurderte å droppe ut av ungdomskolen, fordi jeg både ble mobba av elever og fikk dette på toppen av alt. Skjerp dere. 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #22 Skrevet 14. november 2022 Her er jo kontekst alt. Grå mus er jo bare en måte å beskrive på. Stor forskjell på å si: "Jeg tenker vi må følge litt ekstra med på XX og passe på at hun finner seg til rette i klassen og har det bra. Hun fremstår litt som en grå mus og denne klassen har noen veldig frempå elever som tar mye plass. Jeg er litt redd for at XX ikke helt har funnet sin plass enda." i forhold til å si: "Haha! Ja, hun er litt av en grå mus hun der, stakkars." Eller noe sånt. Synes på ingen måte begrepet i seg selv er spesielt graverende, spesielt når det kommer fra den generasjonen. Anonymkode: f47d5...c04 17 3
Ullvott Skrevet 14. november 2022 #23 Skrevet 14. november 2022 Selv om grå mus er en ganske vanlig metafor for en jente/kvinne som forsvinner i mengden, er det likevel noe nedlatende over uttrykket. Som grå mus både ser man kjedelig ut og er kjedelig å omgås. Samtidig så er det veldig woke, og ikke på noen positiv måte, å skulle gjøre noen stor sak ut av det. Den eneste jeg kanskje ville vurdert å nevne det for er veilederen på universitetet, og da som en slags observasjon. Jeg ville ikke tatt det med den stedlige veilederen på skolen, da det fort kan bli konfronterende, noe som lett kan gå ut over deg selv pga skjevhet i maktforholdet mellom dere. Jeg søkte opp gråmus også, og det er virkelig ikke bra, men det er et såpass sært uttrykk at sannsynligheten er veldig liten for at det var dette læreren mente. Se betydning nr 2: https://naob.no/ordbok/gråmus 4
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #24 Skrevet 14. november 2022 21 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har praksis på videregående skole i forbindelse med ppu. Min veileder er gammel kar, og snart pensjonist. Han pleier å gi ekstra leksehjelp til ei elev, og hun er ekstra interessert i skolen. Jeg ble overrasket at læreren som er min veileder, omtalte henne som gråmus. Jeg er mann og bør jeg melde dette til ledelsen, min egen veileder på universitetet eller varsle jenta? Anonymkode: 9ea45...ff2 Ei elev 😅 Anonymkode: fd424...e46 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #25 Skrevet 14. november 2022 16 hours ago, AnonymBruker said: Sånne ting gjorde at jeg mistet tillit til mine lærere da jeg selv var elev, og jeg klarte aldri å stole på lærere. Jeg hadde aldri noe behov for å stole på mine lærere på VGS. Eller senere. Det var mest aktuelt på barneskolen, om noe. Tenker dette er en ikke-sak. Anonymkode: 5725d...a6f 7 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #26 Skrevet 14. november 2022 Akkurat hva er det du tenker er problematisk med dette? Anonymkode: 06d67...576 3
Hannah80 Skrevet 14. november 2022 #27 Skrevet 14. november 2022 Definisjonen på en grå mus er uinteressant, trist og kjedelig. Synonymer er bl.a sjelløst, hemmet, intetsigende og betydningsløs. Veldig veldig sært av en lærer å omtale en elev slik. 1
Bacteria Skrevet 14. november 2022 #28 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Å omtale noen som en grå mus er nødvendigvis ikke negativt. Å være en grå mus betyr at man forsvinner i mengden og ikke stikker seg fram, er litt nøytral. Å se de som ikke stikker seg fram er en kunst det og. Om uttrykket er brukt nedlatende og for å dehumanisere jenta er det en sak, da er det noe å snakke med lærerens arbeidsgiver om, dersom ikke så kan du jo benytte anledningen til å snakke med læreren og spørre litt rundt bruken av uttrykket og lære noe nytt. Dere er fra veldige ulike generasjoner, så det er nødt til å bli noen misforståelser. Anonymkode: 4235b...126 Helt enig. Dette har mye med generasjon å gjøre. Jeg er i femtiåra selv, og kunne nok godt beskrevet en person slik. Det er ikke nødvendigvis negativt, det er et uttrykk som brukes om jenter/kvinner som er stille og ikke skiller seg ut i noen retning, ikke i oppførsel ikke i utseende. Tar lite plass. På min dialekt har vi også et uttrykk for å beskrive den motsatte kvinnetype, det vil jeg si er nedsettende. ; «Storfæmti». Læreren mente jo ikke noe annet med det enn å gi en kort beskrivelse av sånn han oppfatter jenta. 2 1
Bacteria Skrevet 14. november 2022 #29 Skrevet 14. november 2022 Ullvott skrev (10 timer siden): Selv om grå mus er en ganske vanlig metafor for en jente/kvinne som forsvinner i mengden, er det likevel noe nedlatende over uttrykket. Som grå mus både ser man kjedelig ut og er kjedelig å omgås. Samtidig så er det veldig woke, og ikke på noen positiv måte, å skulle gjøre noen stor sak ut av det. Den eneste jeg kanskje ville vurdert å nevne det for er veilederen på universitetet, og da som en slags observasjon. Jeg ville ikke tatt det med den stedlige veilederen på skolen, da det fort kan bli konfronterende, noe som lett kan gå ut over deg selv pga skjevhet i maktforholdet mellom dere. Jeg søkte opp gråmus også, og det er virkelig ikke bra, men det er et såpass sært uttrykk at sannsynligheten er veldig liten for at det var dette læreren mente. Se betydning nr 2: https://naob.no/ordbok/gråmus Tror ikke at det var dette han mente jeg heller. Hadde han vært 90+ så kanskje 😅
Motelvibes Skrevet 14. november 2022 #30 Skrevet 14. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (23 timer siden): Haha, du skulle bare visst hva lærere kaller elevene sine seg imellom 😅 Hvis du synes dette (grå mus) er ille, kommer du til få et nervøst sammenbrudd når du begynner å jobbe som lærer, og hører på sjargongen deres. Anonymkode: e884f...a56 Så alle lærere er egentlig småsadistiske mobbende sosiopater... Ikke rart det er mobbing på skolene. Lærernes holdninger smitter over på elevene. Så utrolig uprofesjonelt. Å gi elevene stygge kallenavn er depersonifisering. Det er MENNESKER dere jobber med. Endret 14. november 2022 av Motelvibes 4
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #31 Skrevet 14. november 2022 Motelvibes skrev (24 minutter siden): Så alle lærere er egentlig småsadistiske mobbende sosiopater... Ikke rart det er mobbing på skolene. Lærernes holdninger smitter over på elevene. Så utrolig uprofesjonelt. Å gi elevene stygge kallenavn er depersonifisering. Det er MENNESKER dere jobber med. Jeg er lærer i vgs, og må understreke at jeg ikke kjenner meg igjen i at vi kaller elevene våre masse rart oss imellom (jf. #10 i denne tråden). Vi omtaler elevene våre med navn, og omtaler og behandler dem med respekt slik man skal behandle medmennesker. Anonymkode: 25411...265 4 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #32 Skrevet 14. november 2022 Grå mus er ingenting i forhold til hva jeg hører lærerne beskrive og kalle sine elever, hadde folk bare visst. Anonymkode: 1fe50...218 3
Motelvibes Skrevet 14. november 2022 #33 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Grå mus er ingenting i forhold til hva jeg hører lærerne beskrive og kalle sine elever, hadde folk bare visst. Anonymkode: 1fe50...218 Og de klager på lønna, streiker og syter. Penger skal de ha… 3
Grüner Skrevet 14. november 2022 #34 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det var mine tanker også. Det er en akseptabel sjargong mellom kolleger for å beskrive de som ikke skiller seg ut. Og til de som alltid reagerer på, og som argumenter for at det brukes noen uttrykk som dere finner støtende, og følgelig opplever som mobbing. Problemet ligger i at dere i barndommen har blitt overbeskyttet av de rundt dere, dere har mistet helt fotfeste med verden og levd via sosiale medier i stedet for å bli rustet til å takle litt motgang. Mitt beste råd til dere er logge av internett, slutte å værw så ensidig og lære dere å tåle litt. Gjør dere ikke det så ender dere yil slutt opp med et liv uten mening. Anonymkode: 074e1...78b I Opplæringsloven finnes en egen mobbeparagraf som innebærer aktivitetsplikt og det er den ts sikter til og ikke generell krenkorama i samfunnet!
Grüner Skrevet 14. november 2022 #35 Skrevet 14. november 2022 Jeg ville ha tatt det opp med veilederen min på universitetet (husk å få med hele konteksten), og spurt om hen mener det er en 9 a-5-sak som bør varsles.
Blueberrymuffin Skrevet 14. november 2022 #36 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (På 13.11.2022 den 22.59): Jeg har praksis på videregående skole i forbindelse med ppu. Min veileder er gammel kar, og snart pensjonist. Han pleier å gi ekstra leksehjelp til ei elev, og hun er ekstra interessert i skolen. Jeg ble overrasket at læreren som er min veileder, omtalte henne som gråmus. Jeg er mann og bør jeg melde dette til ledelsen, min egen veileder på universitetet eller varsle jenta? Anonymkode: 9ea45...ff2 Hvorfor skal du melde fra? Gratulerer, du er herved et prakteksempel på krenkelsessamfunnet om du melder fra for en så uskyldig, liten kommentarer. Hva blir det neste? - Kassedama smilte ikke, melder du da fra til butikken? - Eller tannlegen kaller deg unøye, og tørr å våge seg til å spørre om du slurver med tannpussingen. For det er jo fornærmende. - Eller, noen sier at genseren din er stygg, eller kommenterer at du ikke har en god klessmak, for slike stygge kommentarer bør det vel bøter og fengselsstraff til. Skjønner du poenget mitt? Alle disse tre eksemplene her er minst like «grovt» som å kalle noen noe så uskyldig som en grå mus. Man rapporter eller melder ikke fra fordi noen har kalt noen en grå mus. Herregud til overreagering på andre sine vegne. 1 1
Blueberrymuffin Skrevet 14. november 2022 #37 Skrevet 14. november 2022 Grüner skrev (7 minutter siden): Jeg ville ha tatt det opp med veilederen min på universitetet (husk å få med hele konteksten), og spurt om hen mener det er en 9 a-5-sak som bør varsles. Du kødder nå. Om jeg hadde kommentert at noen hadde hatt en stygg genser. Mener du det da hadde vært 9a og en straffesak? For det er jo basically same shit som å kalle noen en grå mus. Velkommen til krenkelsessamfunnet 2022. 2 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #38 Skrevet 14. november 2022 Grüner skrev (17 minutter siden): Jeg ville ha tatt det opp med veilederen min på universitetet (husk å få med hele konteksten), og spurt om hen mener det er en 9 a-5-sak som bør varsles. Nei. Bare nei. Anonymkode: eef63...c92 4
Raven.Writingdesk Skrevet 14. november 2022 #39 Skrevet 14. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er lærer i vgs, og må understreke at jeg ikke kjenner meg igjen i at vi kaller elevene våre masse rart oss imellom (jf. #10 i denne tråden). Vi omtaler elevene våre med navn, og omtaler og behandler dem med respekt slik man skal behandle medmennesker. Anonymkode: 25411...265 Jeg får dessverre ikke til å sitere deg og den andre AB som sier det samme, i ett og samme innlegg til dere to, men: tusen takk. Takk for at du tok deg tid til å vise anstendighet i en tråd hvor noen hevder det motsatte. Jeg heier på lærere som deg! ❤️♥️❤️ Endret 14. november 2022 av Full Ugle 2
tøydokka Skrevet 14. november 2022 #40 Skrevet 14. november 2022 Synes ikke det var så ille. Han mente vel at hun var litt sånn kjedelig og stille. Ikke opptatt av klær og sminke. Så lenge han ikke sier dette til eleven, foreldrene eller medelever så tenker jeg ikke dette var så spesielt. Har selv tatt ppu og jobbet i videregående, og mellom kollegaer snakker man om elevene på en mer rett frem måte og veier ikke ordene like mye som man gjør i direkte kontakt med elevene. Samme gjelder i min nåværende jobb som sykepleier. Vi snakker om pasientene og kan le litt av de og finne på kallenavn. Fordi man stoler på at kollegaene ikke går videre med det som blir sagt. 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå