Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (5 minutter siden):

Om noen hadde sagt til meg er jeg er en grå mus hadde jeg svart: "Ja, jeg vet det og lever godt med det".

Man må ikke tolke alt i verste mening hele tiden.

Du forstår det ikke. Det eksisterer en definisjon på det meste. Også "grå mus". Det er ingenting å TOLKE. Det betyr hva det betyr. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hannah80 skrev (1 minutt siden):

Du forstår det ikke. Det eksisterer en definisjon på det meste. Også "grå mus". Det er ingenting å TOLKE. Det betyr hva det betyr. 

Ja. En grå mus er en kvinne/jente som stillferdig, beskjeden, som glir inn i mengden og ikke er oppsiktsvekkende på noen måte, som ikke gjør mye ut av sitt utseende, men er usminket/lite sminket, nøytrale klær osv.

Anonymkode: 50edb...3d7

• Liker 6
  • Nyttig 3
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
Hannah80 skrev (19 minutter siden):

Kan du lenke til denne definisjonen?

Jeg prøvde å google "grå mus definisjon", men fikk ikke opp noen vedtatt definisjon.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym Brukar0 said:

Kan du lenke til denne definisjonen?

Jeg prøvde å google "grå mus definisjon", men fikk ikke opp noen vedtatt definisjon.

Det kommer inn under "grå":

https://ordbokene.no/bm,nn/search?q=grå

• lite spennende
  • fargeløs, trist, ensformig
Eksempel
  • en grå tilværelse
  • grått humør
  • ikke se de eldre som en grå masse

Anonymkode: 1adb6...633

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kommer inn under "grå":

https://ordbokene.no/bm,nn/search?q=grå

Ser at også "grå mus" er nevnt - hvorfor i all verden søke etter definisjoner i Google når man kan bruke en vanlig ordbok:

grå mus

• flittige, grå mus i byråkratiet
    • person med kjedelig og anonym framtoning

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Til jenta: nei.

Han kan ha ment dette som en beskrivelse at hun ikke liker å hevde seg selv, og helst bare vil forsvinne i mengden. 

• Liker 3
Skrevet
Hannah80 skrev (7 timer siden):

Grå mus er ikke en nøytral beskrivelse. Søk opp definisjonen. 

Du må gjerne lære deg at ord og uttrykk endrer seg med tiden, og heller ikke betyr det samme alle steder i landet. Kontekst er viktig, ikke bare å grave i ordboken.

Tre eksempler: "tøs" betyr de fleste steder en løsaktig kvinne/prostituert, i Bergen betyr det jente, f.eks "alle småtøsene leker ute". Hadde ts kommet til Bergen hadde vel veileder vært klaget inn sporenstreks ved å snakke om klassens jenter som småtøsene.

"Tiss" betyr de fleste steder kjønnsorgan eller urin, i Bergen kan det også brukes som erstatning for "skjer" (helst i den eldre garde) i form av "ka e tiss?" -> hva skjer? Veileder hadde vel blitt ansett for å være vulgær her.

Også har man uttrykket "snål" som de fleste steder betyr merkelig eller rar, men som i Telemark (eller i alle fall deler av Telemark) betyr koselig. Huff og huff, kunne gått helt galt for ts her.

Forresten, skal du får en fjerde bonus. I Bergen brukes hue og lue om hverandre, og mange av mine bergenske bekjentskaper har fått rare blikk og kommentarer når de ber ungene ta på seg hue før de går ut. Svaret "Hæ? skal jeg ta på meg hodet?" er ganske standard svar øst for vannskillet.

Anonymkode: 5431d...852

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Nei, du skal ikke varsle dette noe sted. Men du kan jo spørre hva han mente med det?

Noen ganger bruker vi språkbilder til å beskrive, uten å mene noe vondt med det. 

Jeg brukte utsagnet " en elev som går i ett med veggen" , det er noe av den samme betydningen. Det er ikke noe vondt ment i utsagnet, men med dette så vet jeg og mine kollegaer, at her har vi en jobb å gjøre for å få denne eleven til å blomstre. 

Anonymkode: 082e8...c4d

• Liker 3
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Å omtale noen som grå mus er vel ikke akkurat spesielt drøyt. Synes ikke dette er noe å gå videre med.

Skrevet
Hannah80 skrev (11 timer siden):

Nei selvsagt ikke. Men vi andre som vet at betegnelsen "grå mus" er negativt ladet, så reagerer vi kanskje mer. 

Enig med deg i at grå mus ikke er noe kompliment, men SÅ negativt ladet er det virkelig ikke. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du må gjerne lære deg at ord og uttrykk endrer seg med tiden, og heller ikke betyr det samme alle steder i landet. Kontekst er viktig, ikke bare å grave i ordboken.

Tre eksempler: "tøs" betyr de fleste steder en løsaktig kvinne/prostituert, i Bergen betyr det jente, f.eks "alle småtøsene leker ute". Hadde ts kommet til Bergen hadde vel veileder vært klaget inn sporenstreks ved å snakke om klassens jenter som småtøsene.

"Tiss" betyr de fleste steder kjønnsorgan eller urin, i Bergen kan det også brukes som erstatning for "skjer" (helst i den eldre garde) i form av "ka e tiss?" -> hva skjer? Veileder hadde vel blitt ansett for å være vulgær her.

Også har man uttrykket "snål" som de fleste steder betyr merkelig eller rar, men som i Telemark (eller i alle fall deler av Telemark) betyr koselig. Huff og huff, kunne gått helt galt for ts her.

Forresten, skal du får en fjerde bonus. I Bergen brukes hue og lue om hverandre, og mange av mine bergenske bekjentskaper har fått rare blikk og kommentarer når de ber ungene ta på seg hue før de går ut. Svaret "Hæ? skal jeg ta på meg hodet?" er ganske standard svar øst for vannskillet.

Anonymkode: 5431d...852

😅

Nordmøring her. Flere av oss har gått fem på i Oslo, når vi kommer inn i rommet og forkynner at «e e så klar».

Er du klar? Klar for hva?

Klar= sliten på nordmørsk.

Bruker hue og lue hipp som happ vi og.

• Liker 2
Skrevet

Etter som han gir jenta ekstra leksehjelp betyr jo det at han bryr seg. 

Det at han kalte henne går mus, uten at vi får høre konteksten det blir sagt i, er helt umulig å tolke noen retning. Jeg hadde ikke meldt dette, om det ikke er også er noe annet med relasjonen du stusser på 

Anonymkode: ff224...463

Skrevet

Det hender vi som jobber med mennesker bruker politisk ukorrekte termer og ord kolleger imellom. Det er greit at man ikke skal gi elever/brukere negative karakteristikker, men av og til gir et billedlig uttrykk et nyttig bilde av eleven.  Å benevne en student med det halvnegative uttrykket grå mus kan være nyttig for eleven, man vet da umiddelbart noe om utfordringene til jenta. 
I alle jobber med mennesker kommer man også i situasjoner der brukere/pårørende osv kan være krevende, og av og til urimelige og ufine. Da kan det være godt å nyttig å få forbanne den ufine personen i en utblåsning på lærerværelset el vaktrommet, uten å være redd for at kollegaen melder fra i reneste Stasi-ånd. Dette har noe med å overleve i slike yrker og mentalhygiene å gjøre. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.11.2022 den 22.59):

Jeg har praksis på videregående skole i forbindelse med ppu. Min veileder er gammel kar, og snart pensjonist.

Han pleier å gi ekstra leksehjelp til ei elev, og hun er ekstra interessert i skolen.

Jeg ble overrasket at læreren som er min  veileder, omtalte henne som gråmus.  Jeg er mann og bør jeg melde dette til ledelsen, min egen veileder på universitetet eller varsle jenta?

Anonymkode: 9ea45...ff2

Jeg tenker at du er en intrigemaker , å snarest mulig burde få deg noe annet å gjøre. 

• Liker 1
Skrevet
Bacteria skrev (20 minutter siden):

😅

Nordmøring her. Flere av oss har gått fem på i Oslo, når vi kommer inn i rommet og forkynner at «e e så klar».

Er du klar? Klar for hva?

Klar= sliten på nordmørsk.

Bruker hue og lue hipp som happ vi og.

For ikke å snakke om "kjerring". En venn av meg elsker "kjerringa", men må passe på og si "kona" da han bor i Oslo-området. "Kjerring " er svært negativt der, mens for han betyr det enkelt og greit "kona/ektefellen".

Anonymkode: 25411...265

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.11.2022 den 23.03):

Haha, du skulle bare visst hva lærere kaller elevene sine seg imellom 😅 Hvis du synes dette (grå mus) er ille, kommer du til få et nervøst sammenbrudd når du begynner å jobbe som lærer, og hører på sjargongen deres.

Anonymkode: e884f...a56

Jepp. Da jeg gikk på ungdomsskolen fikk jeg beskjed av en lærer om at de andre lærerne kalte meg "hun med puppene". Ville bare gjemme meg bort resten av det skoleåret (som heldigvis var det siste). 

Anonymkode: 6b9f1...39b

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...