Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har praksis på videregående skole i forbindelse med ppu. Min veileder er gammel kar, og snart pensjonist.

Han pleier å gi ekstra leksehjelp til ei elev, og hun er ekstra interessert i skolen.

Jeg ble overrasket at læreren som er min  veileder, omtalte henne som gråmus.  Jeg er mann og bør jeg melde dette til ledelsen, min egen veileder på universitetet eller varsle jenta?

Anonymkode: 9ea45...ff2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For all del ikke varsle jenta, stakkars.  

Anonymkode: 5197c...268

• Liker 20
  • Nyttig 3
Skrevet

Da ville jeg spurt hva han mente med det, og hvis det var noe grunn til bekymring ville jeg meldt fra til ledelsen, IKKE til jenta!

• Nyttig 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har praksis på videregående skole i forbindelse med ppu. Min veileder er gammel kar, og snart pensjonist.

Han pleier å gi ekstra leksehjelp til ei elev, og hun er ekstra interessert i skolen.

Jeg ble overrasket at læreren som er min  veileder, omtalte henne som gråmus.  Jeg er mann og bør jeg melde dette til ledelsen, min egen veileder på universitetet eller varsle jenta?

Nei 

Anonymkode: cec47...6a3

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Grå mus eller gråmus? Skjønte ikke helt hva du sikter til her TS.

Anonymkode: 1797c...146

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei. 

Anonymkode: c1144...bcd

• Liker 4
Skrevet

Hm... Her lurer jeg på hva ts tenker hva som er graverende ved Gråmus. Er dette noe hun stadig kalles. Skjønner ikke hva du mener er så ille ( litt uheldig mulig eller)

Eller snakker du om gråsone kjønnsorgan ? Noen måtte spørre..

Anonymkode: dd069...bb7

• Liker 6
Skrevet

Hadde læreren kalt eleven for en grå mus til eleven selv hadde det vært en ting, men å omtale en elev som grå mus lærere i mellom er da ikke noe å ta veldig på vei for? Hvis jeg skulle rapportert alle mindre positive omtaler av elever jeg har hørt som lærer oppgjennom, tror jeg ikke jeg hadde gjort annet (satt litt på spissen, selvsagt)..

Anonymkode: 53c49...689

• Liker 29
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Haha, du skulle bare visst hva lærere kaller elevene sine seg imellom 😅 Hvis du synes dette (grå mus) er ille, kommer du til få et nervøst sammenbrudd når du begynner å jobbe som lærer, og hører på sjargongen deres.

Anonymkode: e884f...a56

Jeg er lærer i vgs og kjenner meg ikke igjen i at vi pleier å kalle elevene våre for masse rart. Ville bare si det.

Anonymkode: 25411...265

• Liker 19
  • Hjerte 2
Skrevet

Oioioioioi!! Har aldri hørt noe så sinnsykt, dette kommer til å bli tidenes største skandale, bygda deres kommer til å bli hundset av reportere i flere tiår fremover!
I morgen tidlig så setter du deg på tog eller fly til hovedstaden så tidlig som mulig! Dette må du ta med stortingspresidenten, minst! Har du råd så må du fly til Washington DC og varsle presidenten også!!

Anonymkode: ec120...3b8

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Haha, du skulle bare visst hva lærere kaller elevene sine seg imellom 😅 Hvis du synes dette (grå mus) er ille, kommer du til få et nervøst sammenbrudd når du begynner å jobbe som lærer, og hører på sjargongen deres.

Anonymkode: e884f...a56

Sånne ting gjorde at jeg mistet tillit til mine lærere da jeg selv var elev, og jeg klarte aldri å stole på lærere. Det ødela ganske mye i skolehverdagen. Ikke rart skoler sliter med mobbing når selv lærerne er med på det, og er rett og slett dårlige personer.

Jeg er lærer i vgs og kjenner meg ikke igjen i at vi pleier å kalle elevene våre for masse rart. Ville bare si det.

Anonymkode: 25411...265

Takk! Håper dette er det normale. 

Anonymkode: 1f3d2...827

• Liker 10
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Å omtale noen som en grå mus er nødvendigvis ikke negativt. Å være en grå mus betyr at man forsvinner i mengden og ikke stikker seg fram, er litt nøytral. Å se de som ikke stikker seg fram er en kunst det og. 

Om uttrykket er brukt nedlatende og for å dehumanisere jenta er det en sak, da er det noe å snakke med lærerens arbeidsgiver om, dersom ikke så kan du jo benytte anledningen til å snakke med læreren og spørre litt rundt bruken av uttrykket og lære noe nytt. Dere er fra veldige ulike generasjoner, så det er nødt til å bli noen misforståelser. 

Anonymkode: 4235b...126

• Liker 19
  • Nyttig 5
Skrevet

Nei først må du gjøre undersøkelser finne ut hvorfor hun bærer dette navnet 

Skrevet

Grå mus er en helt vanlig metafor for å være en som ikke stikker seg frem, men forsvinner i mengden. Skremmende at du skal bli lærer på vgs og har så dårlig kunnskap og forståelse vedr språklige bilder.

Anonymkode: 5431d...852

• Liker 34
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet

Sa han dette til henne, eller var det en omtale av henne som hun ikke selv hørte?

Og - mener du at dette var en seksuell hentydning?

Anonymkode: 1f769...50f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du kan snakke med veilederen først, tenker jeg. Så lenge han ikke sa det til jenta og hjelper henne og er en god lærer overfor henne så tenker ikke jeg at det er noe å lage en sak for. 
Jeg er selv lærer og har hatt praksiselever. Du vil straks lære at det det finnes mer alvorlige ting enn en slik kommentar. 

Anonymkode: 12188...d4b

• Liker 2
Skrevet

Når jeg gikk på barneskolen, ble jeg behandlet som søppel av mine lærere til den graden at jeg ble mobbet. Jeg ønsket ikke å leve mer, pga mine lærere. Og jeg skjønte fort at de pratet sammen og meg. Hva enn nå de kalte meg, vet jeg ikke - men du burde gjøre noe med det ja

Anonymkode: 6fd8e...df7

• Hjerte 4
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Du kan ikke seriøst mene at å varsle jenta er et alternativ?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Grå mus er en helt vanlig metafor for å være en som ikke stikker seg frem, men forsvinner i mengden. Skremmende at du skal bli lærer på vgs og har så dårlig kunnskap og forståelse vedr språklige bilder.

Anonymkode: 5431d...852

Det var mine tanker også. Det er en akseptabel sjargong mellom kolleger for å beskrive de som ikke skiller seg ut. 

Og til de som alltid reagerer på, og som argumenter for at det brukes noen uttrykk som dere finner støtende, og følgelig opplever som mobbing.

Problemet ligger i at dere i barndommen har blitt overbeskyttet av de rundt dere, dere har mistet helt fotfeste med verden og levd via sosiale medier i stedet for å bli rustet til å takle litt motgang. Mitt beste råd til dere er logge av internett, slutte å værw så ensidig og lære dere å tåle litt. Gjør dere ikke det så ender dere yil slutt opp med et liv uten mening. 

Anonymkode: 074e1...78b

• Liker 12
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...