Gå til innhold

Hjemmelaget yoghurt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har prøvd å lage yoghurt to ganger nå, og er for så vidt fornøyd med smaken, men jeg synes det er så styr å la den renne av seg for å tykne, for jeg får den ikke spesiell tykk! Noen som er drevne på dette?

Min fremgangsmåte til nå:

Jeg bruker helmelk som varmes til 50 grader, avkjøles til 40-45 grader og tilsettes noen spiseskjeer Gresk/Tyrkisk naturell yoghurt 10%. Lar det stå i ovnen på 42-45 grader i ca 7 timer (synes den blir passe da). Avkjøles og settes i kjøleskapet i 12-24 timer. Etter dette virker den tykk, men ved røring så endrer den konsistens helt. Som drikkeyoghurt. Jeg foretrekker en tykk konsistens. 

For å tykne har jeg til nå brukt små vanlige kaffefiltre, men de rommer jo nesten ingen ting! Så prosessen tar jo evigheter. Jeg tror det vil være lettere å bruke store filtre, men det er vanskelig å få tak i. Ser at de kan kjøpes i pakninger på 1000 stk hos Power/Elkjøp. Men jeg trenger jo ikke så mange. Noen som vet hvor man får tak i mindre pakninger?

Evt så har jeg lest at man kan koke ned melken først, men det tar jo også ganske lang tid, og aner ikke hvordan resultatet blir.

Anonymkode: 4b6bb...d34

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke bruke linklede?

Anonymkode: 2c2f0...9ba

• Liker 1
Skrevet

Har maskin som fikser hele prosessen, lager 20 posjoner i slengen

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kan du ikke bruke linklede?

Anonymkode: 2c2f0...9ba

Disse vil vel ha alt for store hull, slik at yoghurten bare renner gjennom? jeg bruker det til å lage ferskost, og har tenkt tanken, men kom frem til at det ikke vil fungere.

Skrevet
Fru Uperfekt skrev (15 minutter siden):

Har maskin som fikser hele prosessen, lager 20 posjoner i slengen

Det har jeg ikke hørt om før. Hvordan fungerer den? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det har jeg ikke hørt om før. Hvordan fungerer den? 

Legger en skje kultur i hvert glass og tilsetter melk (lager kun naturell) så starter jeg den, tar ca 12t. Kostet 100kr i 1997, nå koster de langt mer men du får en maskin for rundt 500 (mindre mengde men likevel)

Skrevet
Fru Uperfekt skrev (6 minutter siden):

Legger en skje kultur i hvert glass og tilsetter melk (lager kun naturell) så starter jeg den, tar ca 12t. Kostet 100kr i 1997, nå koster de langt mer men du får en maskin for rundt 500 (mindre mengde men likevel)

Er yoghurten spiseklar etter 12 timer, eller må den stå en stund i kjøleskapet etterpå? Slik som fremgangsmetoden jeg har. Jeg ser at det er en maskin som holder en jevn temperatur, men det klarer jeg faktisk med stekeovn også.

Og blir den tykk? Eller type drikkeyoghurt/ vanlig yoghurt?

Skrevet

Å så gøy! Jeg lager også hjemmelaget joghurt, men har et spørsmål. Er det nødvendig at man må stå for melka selv for at man skal kunne si den er ordentlig hjemmelaga? I så fall, er det greit om en venninne hjelper til?

Anonymkode: e6a26...c54

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er yoghurten spiseklar etter 12 timer, eller må den stå en stund i kjøleskapet etterpå? Slik som fremgangsmetoden jeg har. Jeg ser at det er en maskin som holder en jevn temperatur, men det klarer jeg faktisk med stekeovn også.

Og blir den tykk? Eller type drikkeyoghurt/ vanlig yoghurt?

I min maskin blir det spise yougurt, pleier å tømme glassene over i stor beholder og sette i kjøleskap sånn at jeg kan vaske glassene og sette maskinen ned i kjøkkenboden igjen 🙂 Den er lunken når den er ferdig så kan nok med fordel settes i kjøleskapet i noen timer før den spises 🙂

Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Disse vil vel ha alt for store hull, slik at yoghurten bare renner gjennom? jeg bruker det til å lage ferskost, og har tenkt tanken, men kom frem til at det ikke vil fungere.

Linkleder kan ha for store hull - det avhenger av vevingen. Men silekleder derimot er veldig finmaskede, og fungerer ypperlig til å la yoghurt (og ferskost) renne av seg. 

Anonymkode: 22a3f...248

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Linkleder kan ha for store hull - det avhenger av vevingen. Men silekleder derimot er veldig finmaskede, og fungerer ypperlig til å la yoghurt (og ferskost) renne av seg. 

Anonymkode: 22a3f...248

Interessant. Jeg skal se om jeg kanskje finner det da! 

Skrevet

Det går jo bare an å la være å røre? 

Anonymkode: ae5ea...6e8

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det går jo bare an å la være å røre? 

Anonymkode: ae5ea...6e8

Jaha? Jeg spiser ikke yoghurten uten noe oppi, Bruker musli/havregryn, chiafrø, honning osv. Foretrekker at det blir blandet. Konsistensen vil jo sikkert endre seg med en gang jeg tar den i munnen også. Merker den endrer seg bare jeg tar den opp med en skje og i bolle. 

Jeg er usikker på hvorfor den faller så sammen, men kan være at jeg ikke har latt den stå lenge nok. Det øvre laget har vært litt tykkere enn det nedre. 

Håper at noen hadde vært borti det samme problemet, og funnet ut hva som er viktig med tanke på tykning. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...