Gå til innhold

Utelukkende sykdomsnakk i familieselskap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren fyller år ,og jeg invirer familien hans til kaffe og kake. Er voksen, men er hyggelig å samles.

Nok engang brukes tiden sammen til å snakkes om økonomi, hva man tjener eller som idag om sykdom. Jeg har nesten ikke blitt snakket til i min egen stue idag eller kommet til ordet fordi alle damene i hans slekt snakker med hverandre om egen sykdom, medisiner og lidelse.

Jeg er veldig syk selv av ulike årsaker, jobber, klager ikke, men begynt å bli mer åpen siste tiden om psykiske plager. Jeg valgte å dele egne ting under siste selskap, men da ble jeg avbrutt av at en i hans slekt begynte å greie ut om egne plager. Selv om jeg sliter kunne dey ikke falle meg inn å bruke andres selskap til å kun snakke om sykdom, om mannen er med meg i selskap hos min familie. 

Kjenner jeg trenger å samles som familie uten at det skal snakkes kun om sykdom, det er ikke hyggelig når man selv slitet uten at hele verden vet det. Jeg er ikke snurt fordi det ikke ble snakk om meg, men fordi det ikke ble snakket om noe hyggelig overhode.

Er dette normalt?

Anonymkode: 86cda...303

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Samboeren fyller år ,og jeg invirer familien hans til kaffe og kake. Er voksen, men er hyggelig å samles.

Nok engang brukes tiden sammen til å snakkes om økonomi, hva man tjener eller som idag om sykdom. Jeg har nesten ikke blitt snakket til i min egen stue idag eller kommet til ordet fordi alle damene i hans slekt snakker med hverandre om egen sykdom, medisiner og lidelse.

Jeg er veldig syk selv av ulike årsaker, jobber, klager ikke, men begynt å bli mer åpen siste tiden om psykiske plager. Jeg valgte å dele egne ting under siste selskap, men da ble jeg avbrutt av at en i hans slekt begynte å greie ut om egne plager. Selv om jeg sliter kunne dey ikke falle meg inn å bruke andres selskap til å kun snakke om sykdom, om mannen er med meg i selskap hos min familie. 

Kjenner jeg trenger å samles som familie uten at det skal snakkes kun om sykdom, det er ikke hyggelig når man selv slitet uten at hele verden vet det. Jeg er ikke snurt fordi det ikke ble snakk om meg, men fordi det ikke ble snakket om noe hyggelig overhode.

Er dette normalt?

Høres ut som verdens mest bortkastede timer . Folk som snakker om sykdom er selvopptatt og uinteressant . De fleste feiler ett eller annet , men sånt tar man med nære venner , partner eller lege . Løper lange omveier rundt folk som snakker sykdom . 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
NiceOrNothing skrev (16 minutter siden):

Høres ut som verdens mest bortkastede timer . Folk som snakker om sykdom er selvopptatt og uinteressant . De fleste feiler ett eller annet , men sånt tar man med nære venner , partner eller lege . Løper lange omveier rundt folk som snakker sykdom . 

Ja kanskje det er det det handler om😮💨🗣

Skrevet

Jeg tror nok det ja. 

Anonymkode: 3f8c2...4a1

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Er dette normalt?

Ja, det er normalt. For de som ikke fikk til livet. 

Anonymkode: 9bf79...970

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvis familiemedlemmenes hverdag er preges mye av sykdom og det er deres fellesnevner, så er det klart det er det det snakkes om. 

Du får prøve å bli litt kjent med dem ved å spørre om andre ting. Hvilke interesser har de eller har hatt tidligere? 

Forresten lol at det virket som du var mest irritert over at det var deres og ikke din sykdom det ble snakket om. 

Anonymkode: afc5e...589

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvis familiemedlemmenes hverdag er preges mye av sykdom og det er deres fellesnevner, så er det klart det er det det snakkes om. 

Du får prøve å bli litt kjent med dem ved å spørre om andre ting. Hvilke interesser har de eller har hatt tidligere? 

Forresten lol at det virket som du var mest irritert over at det var deres og ikke din sykdom det ble snakket om. 

Anonymkode: afc5e...589

Men da får du tro det.

Kjent de titalls år.

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Men da får du tro det.

Kjent de titalls år.

Dette er tydelig folk som har havnet i en slags offerrolle . Å konkurrerer om å være det største offeret , snakke mest sykdom . I neste familieselskap hadde jeg funnet på en aktivitet , spill eller lek . Ikke gitt dem mulighet til å snakke sykdom . Å heller ikke snakket om egen sykdom . 

• Liker 2
Skrevet
NiceOrNothing skrev (16 minutter siden):

Dette er tydelig folk som har havnet i en slags offerrolle . Å konkurrerer om å være det største offeret , snakke mest sykdom . I neste familieselskap hadde jeg funnet på en aktivitet , spill eller lek . Ikke gitt dem mulighet til å snakke sykdom . Å heller ikke snakket om egen sykdom . 

God idé, men de er ikke helt der at se spiller i sekskap.

Gått turer osv, men er litt samme da.

Skrevet

Sist familieselskap satt familien og pratet strømpriser i to timer - selv om de gjorde det i selskapet måneden før også. Noen kommer seg bare ikke videre fra (dårlige») temaer.

Anonymkode: e1ffe...6eb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Simpleste løsning er at du bare aksepterer det er en lukket skravleklubb for sykdomssnakk og forsvinner ut i kjøkkenet og har travelt med et eller annet.  

Anonymkode: 619f1...c4d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Simpleste løsning er at du bare aksepterer det er en lukket skravleklubb for sykdomssnakk og forsvinner ut i kjøkkenet og har travelt med et eller annet.  

Anonymkode: 619f1...c4d

Uff ja kanskje det...

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ja, det er normalt. For de som ikke fikk til livet. 

Er vel ikke nødvendigvis at de ikke fikk til livet . Men fokuset i livet . Er sykdom fokuset , blir livet deretter . 

Skrevet
NiceOrNothing skrev (18 timer siden):

Er vel ikke nødvendigvis at de ikke fikk til livet . Men fokuset i livet . Er sykdom fokuset , blir livet deretter . 

Men de er jo mennesker med jobb og alt ,de bør snakke om annet.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner meg igjen og kan bli såret over at gjestene har glemt min sykdom siden de ikke spør meg.

Anonymkode: b3e6b...c83

Skrevet

Det er mye sykdomsnakk når min familie møtes. Når vi drar dit på besøk forbereder jeg et par samtaletema som kan avbryte sykdomsnakket etter en tid. Da får de sagt det viktigste og blir hørt, men det dominerer ikke. 

for eksempel populære TV-radio programmer, serier, hobbyer, hytte . Prøver å stille sprøsmålene slik at det ikke bare kan svares ja eller nei og da flyter som regle samtalen av seg selv. 

Anonymkode: 29fd9...f7c

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men de er jo mennesker med jobb og alt ,de bør snakke om annet.

Folk med et  skjult oppmerksomhetsbehov ,liker gjerne å snakke sykdom . Omtrent like interessant som når folk «underholder» med fødselshistorier . 

Skrevet

De som snakker bare om seg selv, sykdom eller sin slemme eks, er som regel psyke mennesker. Familieselskap skal ikke bestå av sånt. 

• Nyttig 1
Skrevet
Motelvibes skrev (49 minutter siden):

De som snakker bare om seg selv, sykdom eller sin slemme eks, er som regel psyke mennesker. Familieselskap skal ikke bestå av sånt. 

Har vært mye narsisissme også i den familien, men mulig jeg ikke er god på å koble de tingene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har vært mye narsisissme også i den familien, men mulig jeg ikke er god på å koble de tingene.

Kan ikke du forklare hva du mener med "mye narsissisme" i den familien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...