Gå til innhold

Er det uetisk å spise hval?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei. Eneste for mennesker som er uetisk å spise, er andre mennesker. 
Tror de som mener noe annet bør ta seg en tur til ett kyllingslakteri, som kverner levende kyllinger som er foret opp på steroider. 

Anonymkode: 7c6cc...e77

https://www.kinderworld.org/videos/egg-industry/chick-shredding-secret-video-shows-how-chicks-are-shredded-alive/

Anonymkode: 7c6cc...e77

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mamajune11 skrev (7 timer siden):

Den fra Aftenposten er skrevet av leder i Noah. Altså ikke nøytral forskning. 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

De hvalene vi skyter er hovedsaklig alene, det er vansklig å treffe en spesefikk hval i flokk. Den første linken din er tull og tøys og ord fra lederen i Noah. En gruppe som hater alle mennesker som så mye som ser på et dyr skjevt, derfor er det ikke en god kilde. Kildekritikk er en fin ting å lære seg, det er pensum på skolen. Den andre fra Nammco er legit nok den, men gidder ikke lese hele. Det eneste jeg vet er at jeg ikke bommer. 

Anonymkode: b219b...0c1

Stemmer at den er skrevet av han ja, men den tar utgangspunkt i den andre lenken jeg delte, som ER nøytral forskning. 

Kildekritikk ja… Nå bekreftet jo du at den fra nammco er legit nok, som er den samme som er henvist til i første linken så da har jo du bare bekreftet at jeg er god på kildekritikk og du er dårlig på å lese, som du innrømmer selv. 

Anonymkode: c84fb...7bb

• Nyttig 1
Skrevet
Loboto skrev (På 15.11.2022 den 23.59):

Jeg kjenner til veganere som bryr seg lite om miljø, og er veganere av feks helsemessige grunner eller slanking.  

Kjenner ikke veganere som gjør store tiltak for miljø. Så dette er nok varierende. 

Vet om flere vegetarianere og veganere, men også ikke veganere som spiser masse avokado. 

Så ja, vi kan nok ikke konkludere 

Veganisme handler om dyrene punktum. Handler det om helse og eller slanking spiser man plantebasert 

Anonymkode: efc68...dde

Gjest vilkåret
Skrevet
On 11/15/2022 at 11:59 PM, Loboto said:

Jeg kjenner til veganere som bryr seg lite om miljø, og er veganere av feks helsemessige grunner eller slanking.  

Kjenner ikke veganere som gjør store tiltak for miljø. Så dette er nok varierende. 

Vet om flere vegetarianere og veganere, men også ikke veganere som spiser masse avokado. 

Så ja, vi kan nok ikke konkludere 

Hvor mange ikke-veggiser kjenner du som gjør omfattende tiltak for miljø og menneskerettigheter? Kjenner du noen som ikke kjøper avocado? Kjøper du avocado? Gjør du andre tiltak enn å boikotte avocado? Tiltak som går på bekostning av dine egne interesser?

Jeg kjenner egentlig ikke noen som gjør tiltak for miljø og annet annet enn noen få veggiser.

Når jeg møter noen som faktisk gjør tiltak som går på bekostning av seg selv, for eks boicotter eller kjøper bruktklær, så er de alltid veggiser.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.11.2022 den 21.05):

Hvis jeg snakker med folk i utlandet, og nevner at jeg har spist hvalbiff, så blir de helt sjokkert og rabiate. Kaller meg grusomme ting. Hadde sikkert fått mindre reaksjon om jeg sa jeg spiste menneskekjøtt.

Er det virkelig så uetisk å spise hval?

Anonymkode: 001a0...33c

I Folkeopplysningen intervjuet Andreas Wahl en filosof/etikkekspert, som sa at det mest etiske hvis vi skal spise dyr, er å spise store dyr, fordi det er færre liv som går tapt når vi spiser 1 hval i forhold til 1 000 000 kyllinger.

Anonymkode: 3fa9b...4db

• Liker 1
Skrevet

Hvis jeg snakker med folk i utlandet, og nevner at jeg har spist hvalbiff, så blir de helt sjokkert og rabiate. Kaller meg grusomme ting. Hadde sikkert fått mindre reaksjon om jeg sa jeg spiste menneskekjøtt.

Ja det er virkelig uetisk. De fleste hvaler er utrydningstruet og det er vel bare i Norge, at de tillater fangst på hval den dag i dag. Det er totalt uetisk og uakseptabelt. 

All forskning viser til at hvaler er ekstremt følsomme pattedyr, og de er ekstremt intelligente. At du faktisk støtter hvalfangst, som er en så forferdelig type "slakt" syntes jeg er absolutt hårreisende og utrolig kunnskapsløst. 

Anonymkode: 3770d...13f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

I Folkeopplysningen intervjuet Andreas Wahl en filosof/etikkekspert, som sa at det mest etiske hvis vi skal spise dyr, er å spise store dyr, fordi det er færre liv som går tapt når vi spiser 1 hval i forhold til 1 000 000 kyllinger.

Vel, det er en idiotisk sammenligning siden det er svært få som faktisk spiser hval i dag. Fangst av hval er så skamløst forferdelig, at jeg har ikke ord. Og all forskning viser til at hvaler er veldig intelligente og følsomme dyr. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vel, det er en idiotisk sammenligning siden det er svært få som faktisk spiser hval i dag. Fangst av hval er så skamløst forferdelig, at jeg har ikke ord. Og all forskning viser til at hvaler er veldig intelligente og følsomme dyr. 

hvorfor er det idiotisk å sitere en utdannet filosof? Hvorfor er det idiotisk å sammenligne hval med kylling? hvorfor er hvaler mer verd enn kyllinger? sier du at et liv er mer verd enn et annet liv?

• Liker 2
Skrevet
vilkåret skrev (32 minutter siden):

Hvor mange ikke-veggiser kjenner du som gjør omfattende tiltak for miljø og menneskerettigheter? Kjenner du noen som ikke kjøper avocado? Kjøper du avocado? Gjør du andre tiltak enn å boikotte avocado? Tiltak som går på bekostning av dine egne interesser?

Jeg kjenner egentlig ikke noen som gjør tiltak for miljø og annet annet enn noen få veggiser.

Når jeg møter noen som faktisk gjør tiltak som går på bekostning av seg selv, for eks boicotter eller kjøper bruktklær, så er de alltid veggiser.

Ja det gjør jeg. Jeg spiser kun kjøtt fra vilt, jeg spiser derfor ikke kjøtt fra matbutikk pakket i plast. Det meste av kjøtt ordner jeg også selv. Fisk kjøpes rett fra båtene, ikke i butikk. 

Jeg kjøper økologisk da dette ikke sprayes med alskens insektmidler. Jeg kjøper kun klær i høy kvalitet jeg kan ha i mange år og reparere om de blir ødelagt.  Stort sett kledd i ull og jeans av god kvalitet. Kan ha 2 par jeans i bruk i 10 år. 

Jeg kjøper selvsagt ikke avokado. 

Bruker kun zalo hjemme, ikke noe annet. Bruker ikke vaskemiddel til klær feks da det er helt unødig. 

Jeg er ikke vegetarianer eller veganer. 

Jeg kjenner flere i min omgangskrets som lever som meg og heller ikke er veganere. 

Anonymkode: ab286...a73

• Liker 2
Gjest vilkåret
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja det gjør jeg. Jeg spiser kun kjøtt fra vilt, jeg spiser derfor ikke kjøtt fra matbutikk pakket i plast. Det meste av kjøtt ordner jeg også selv. Fisk kjøpes rett fra båtene, ikke i butikk. 

Jeg kjøper økologisk da dette ikke sprayes med alskens insektmidler. Jeg kjøper kun klær i høy kvalitet jeg kan ha i mange år og reparere om de blir ødelagt.  Stort sett kledd i ull og jeans av god kvalitet. Kan ha 2 par jeans i bruk i 10 år. 

Jeg kjøper selvsagt ikke avokado. 

Bruker kun zalo hjemme, ikke noe annet. Bruker ikke vaskemiddel til klær feks da det er helt unødig. 

Jeg er ikke vegetarianer eller veganer. 

Jeg kjenner flere i min omgangskrets som lever som meg og heller ikke er veganere. 

Dette er ikke tiltak som går mot egeninteressene dine. Du får det beste av mat og klær, du lever et luksusliv. Det er ikke å gjøre en innsats for miljøet, altså 😅 Du kjøper for eks nye klær, heller enn brukte. Så du lever fortsatt luksusliv der du tilfredsstiller egne interesser. De jeg snakker om gjør tiltak som ikke er for egne interesser. For eks begrenser klesutvalget til det de finner brukt. De boikotter matprodukter de pleide elske, som cola. Osv. Det å ikke bruke vaskmidler når du ike trenger er heller ikke offer. Der sparer du bare penger på noe du ikke trenger. Samme med vaskemidler hjemme, man trenger ikke alt mulig rart der.

Jeg snakker ikke om å leve luksusliv der man bruker mer penger på luksusprodukt. Jeg snakker om liv der man gjør offer som går på bekostning av seg selv.

Skrevet

Det meste vi moderne, vestlige mennesker foretar oss er uetisk.

Er det uetisk å jakte ned, drepe, partere og så spise et dyr som har egenverdi, som svømmer, løper eller kryper rundt i verden og koser seg med sitt? Ja, det kan man vanskelig argumentere mot. Da er all form for jakt uetisk. På alt fra fisk via fugl til reinsdyr.

Er det uetisk å sperre inne levende vesen og ikke slippe dem ut igjen, og til og med fange dem og eventuelt drepe dem om de forsøker unnslippe? Ja, det kan man vanskelig argumentere mot. Da er all form for dyrehold, fra katt og hund via undulat til oppdrettslaks og sau uetisk.

Er det uetisk å ta beslag i landområder som andre levende vesen har brukt som sitt hjem til eget formål? Ja, du ville jo ikke likt om noen tok hagen og huset ditt, rev det ned og ba deg pelle deg unna. Så da ble all form for utbygging av veier, byer, hus og gårder - uetisk.

Er det uetisk å gå rundt i klær og sko produsert av folk som har fått en månedslønn en ikke kan leve komfortabelt på? Er det uetisk å bruke teknologi som inneholder mineraler utvunnet av gruvearbeidere godt under 18 år? Er det uetisk å bruke klokker, vesker og jakker produsert i fabrikker som ikke renser utslippene sine? Er det uetisk å kjøpe matvarer fra firma som ødelegger matjord? Er det uetisk å eie møbler av trevirke fra skoger som er hjemmet til ville dyr? Er det uetisk å legge elver som er fugler og fiskers hjem i rør for å produsere strøm? Er det uetisk å hver dag gå ut i sine joggesko og trå ihjel insekter? 

Vi lever, ts, uetisk. Og den av oss som ikke fullt ut for seg selv aksepterer det, og tar innover seg at konsekvensen av oss mennesker eksisterer, og at den for det aller meste kun er positiv for oss selv - den har et lite arbeide å gjøre når det kommer til innsikt og modenhet. Du er, som jeg, et uetisk vesen. Vi mennesker er både klodens fysisk farligste dyr (uten sidestykke og sammenligning - det finnes ikke noe dyr på plass nr 2) og vi er klodens mentalt råeste. Vi vet at vi er en vandrende ulykke for planeten. Og vi ønsker overleve på tross av dette. Som en artig apropos her har en av klodens skarpeste forskere løsningen på klimakrisen. Den er super-enkel. Alle slutter å få barn. Problemet løst for evig tid.

Anonymkode: adc52...56f

• Liker 1
Skrevet
vilkåret skrev (1 minutt siden):

Dette er ikke tiltak som går mot egeninteressene dine. Du får det beste av mat og klær, du lever et luksusliv. Det er ikke å gjøre en innsats for miljøet, altså 😅 Du kjøper for eks nye klær, heller enn brukte. Så du lever fortsatt luksusliv der du tilfredsstiller egne interesser. De jeg snakker om gjør tiltak som ikke er for egne interesser. For eks begrenser klesutvalget til det de finner brukt. De boikotter matprodukter de pleide elske, som cola. Osv. Det å ikke bruke vaskmidler når du ike trenger er heller ikke offer. Der sparer du bare penger på noe du ikke trenger. Samme med vaskemidler hjemme, man trenger ikke alt mulig rart der.

Jeg snakker ikke om å leve luksusliv der man bruker mer penger på luksusprodukt. Jeg snakker om liv der man gjør offer som går på bekostning av seg selv.

Jeg kjøper meg kvalitetsklær fordi jeg da kun trenger å kjøpe nye klær hver 10 til 12 år. 

Jakjen jeg går i er 17 år gammel. 

Jeg handler også brukt. Dessuten hjelper det ikke handle brukt lm du ikke faktisk bruker opp klærne du handler. Om du kjøper mye brukt og ikke bruker opp og reparerer har ikke bruktkjøp noen effekt på miljøet! 

Vis meg en veganer som ville valgt å handle så lite klær, for jeg kjenner flere og det er stort sett kun i matveien de gjør noe for miljø. 

Jeg har dårlig råd. Hadde nok kanskje valgt anderledes om jeg hadde råd, det vet jeg ikke. 

Luksusliv? Nei det er det ikke. 

Å kjøpe 50 kg kjøtt er faktisk billigere enn å kjøpe 100 pk kjøttdeig på REMA. 

• Liker 1
Skrevet
Athena Catalina skrev (På 13.11.2022 den 21.14):

Hvalen er et pattedyr, ikke en fisk. 

🤯

Anonymkode: d11ac...c54

Skrevet

Tenker selv det kunne vært litt spennende å få bli med på hvaljakt. Sammenligne lydene de lager før, mens og etter de har fått harpun i seg. Så kunne jeg kanskje lagd litt fersk sushi etterpå. :sikle:

Anonymkode: c94c8...dc1

• Liker 2
Skrevet

Tja, jeg har lest meg opp, forsøkt å finne god informasjon. Og selv har jeg valgt å ikke spise det. Jeg spiser heller ikke gris av samme grunn. Spiser egentlig svært lite kjøtt, men det skjer. Og da vil jeg være så sikker som mulig at dyret har hatt det bra. Så vilt og sau er da gode alternativer.

Anonymkode: 1cc53...0f0

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg kjøper meg kvalitetsklær fordi jeg da kun trenger å kjøpe nye klær hver 10 til 12 år. 

Jeg handler også brukt. Dessuten hjelper det ikke handle brukt lm du ikke faktisk bruker opp klærne du handler. Om du kjøper mye brukt og ikke bruker opp og reparerer har ikke bruktkjøp noen effekt på miljøet! 

Vis meg en veganer som ville valgt å handle så lite klær, for jeg kjenner flere og det er stort sett kun i matveien de gjør noe for miljø. 

Jeg har dårlig råd. Hadde nok kanskje valgt anderledes om jeg hadde råd, det vet jeg ikke. 

Jeg er veganer og kan ikke huske at jeg kjøpte meg et klesplagg og det kan garantert mange av de andre veganerene  jeg har i min omgangskrets også si. Vi gjør også alt for å redusere plastbruket,dumpster i stedet for å gå på butikken,flyr skjelden eller aldri,tog/sykkel/gå etc i stedet for bil og lista forsetter. Og ja jeg er sikker på at jeg kjenner flere veganere enn deg

Anonymkode: efc68...dde

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.11.2022 den 21.51):

Hurra for Norge!!! Kjempe etisk. Vi er såååå mye bedre enn ferøyene, vi er sååå flinke og det er 100% god dyrevelferd. Ingen hvaler lider i det hele tatt.

A17E6858-5A03-4FB6-ABB5-61C2AB3A8E08.jpeg.cb5a0325871dcd14868aa3b081ba848b.jpeg

Anonymkode: c84fb...7bb

KAN. 

Anonymkode: b219b...0c1

• Nyttig 1
Skrevet

folk burde virkelig se dokumentarfilmen The Cove.

langt mer skremmende enn nok tullete skrekkfilmer... 

Anonymkode: 89841...23a

Gjest vilkåret
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Det virker som om du har mer til felles med veganere enn andre mennesker. Så hvorfor snakker du dem ned? De er individer som deg som ønsker en bedre fremtid og som ønsker at dyr og mennesker skal ha det bra. Det virker som om du er preget av dårlig samvittighet og forsøker får veganere til å virke som verre enn de er. Men hva oppnår du med det? Er det ikke bra at mennesker ønsker en bedre fremtid for alle, selv om de har andre meninger enn deg om hvordan det oppnås? Er veganere egentlig din fiende? Kanskje de er mer sympatetisk mot deg enn folk flest er

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...