AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #81 Skrevet 14. november 2022 Jytte skrev (13 minutter siden): Det burde du. Svaret på hvor mange meitemark det finnes på en kubikk jord som er strødd med kunstgjødsel er en meitemark. Poenget med meitemark er jo ikke at de dør, men at jorda blir til omtrent sand... Hva om en hval lider i 20 minutter, det er lenge, men det gjør vi mennesker også på dødsleiet, ofte lengre. Hval er ikke hverdagsmat heller. Og DU har katter. Omg. Hvor er moralen? Ja jeg burde sikkert brydd meg mer om det, men det gjør jeg ikke. De er fra dyrebeskyttelsen så de hadde eksistert til eller fra uansett om det er jeg som gir de kjøtt eller en annen person. Anonymkode: c84fb...7bb
Jytte Skrevet 14. november 2022 #83 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ja jeg burde sikkert brydd meg mer om det, men det gjør jeg ikke. De er fra dyrebeskyttelsen så de hadde eksistert til eller fra uansett om det er jeg som gir de kjøtt eller en annen person. Anonymkode: c84fb...7bb Deg om det. Vanligvis svarer jeg ikke ab-er. Tror vi er enige om at dyr ikke skal lide, men ellers synes jeg du er naiv på mange vis. 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #84 Skrevet 15. november 2022 www.norskhval.no 🤩 mange kjempegode oppskrifter! Hvalkjøtt som er tilberedt på en god måte er himmelsk godt! Gleder meg til hvalbiff med parmesansmør og bakt hvitløk i morgen😍 Anonymkode: ae8a3...556
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #85 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg tenker at de fleste skjønner at måten hvalen blir slaktet på (ja også i Norge) er jævlig, og at både kjøtt og fiskeindustrien er dyremishandling og ganske jævlig for å si det rett ut. Spørsmålet er vell bare hvor vidt man bryr seg om det eller ikke. Anonymkode: c84fb...7bb Jepp. Anonymkode: bd67f...2d9 1
pressplay Skrevet 15. november 2022 #86 Skrevet 15. november 2022 vilkåret skrev (18 timer siden): Ville ikke overrasket meg om den gjennomsnittlige hval er smartere enn det gjennomsnittlige menneske. Ihvertfall enkelte typer, som spekkhoggere som har ulike kulturer og et kompleks språk. Vi snakkes når første blåhval tar sitt første svømmetak på månen. 1
Jytte Skrevet 15. november 2022 #87 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Men til det jeg tenker muligens var poenget ditt.. Jeg e dør, og jeg dreper ikke fluer og lignende, men for meg er det faktisk en forskjell på maur og gris. For meg er det verre å tar det ikke like tungt at meitemark, eller insekter dør, det gjør jeg ikke. Jeg liker ikke at dspise en hval, enn å spise en salat som har drept flere insekter. Noe må jeg spise, dessverre. (Men jeg spiser faktisk ikke avocado😂) Jeg spiser ikke kjøtt pga dyrevelferd og samvittighet, og at det er unødvendig. Miljø, økosystemer, jordsmonn osv har jeg aldri satt meg inn i. Anonymkode: c84fb...7bb Økosystemer ja, de er vi i ferd med å ødelegge helt for neste generasjon. Har vært veggis selv i par år. Sprakk når jeg var hos en tante som serverte lam som var slaktet på gården. Og du, det med en meitemark på en kubikkmeter jord, det har jo ingenting med at det er synd på marken å gjøre, men at de snåle dyrene er sunne for jordsmonnet. Har du vært på hedemarken og sett når det har vært tørt tidlig på våren, da ville du sett at jorda blåser bort hvis det er litt vind... nesten som i en ørken. AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det var en veldig enkel tankegang. Å unnskylde å ta dårlige valg fordi at man ikke er perfekt. «Det er ikke så nøye om jeg slår ungene mine fordi det finnes tross alt verre ting» eller «jeg spiser denne hvalen som har lidd ekstremt, fordi jeg har jo tross alt en genser som ble laget under uetiske vilkår».. Jeg er dårlig person som tar dårlige valg så jeg bare tar enda verre valg? Kjør på med lidelse? Er det taktikken? Hva med å gjøre så godt man kan? Anonymkode: c84fb...7bb Hva skal vi spise, insekter som er viktig for hele økosystemet? Jeg antar du er ung, har som sagt vært laktoveggis selv, og spiser økologisk for det meste, men ikke alltid for økonomien spiller inn også for meg. AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvis man er veganer og kritiserer andre for å spise hval så er det feil, men hvis man spiser kjøtt og kritiserer hval så er det feil. Det er ikke usmakelig å sette søkelys på på dårlig dyrevelferd uansett hvordan man vrir og vender på det. Hva du gjør får du leve med selv, men at ikke alle er enig med deg får du tåle. Anonymkode: c84fb...7bb Hva? Tror de fleste som har svart her er opptatt av dyrevelferd uten at jeg er helt sikker. Hva ville du valgt, hvis du ble alvorlig skadet, leve med brennende smerter i den ene armen og mista begge beina, med fantomsmerter. og vært avhengig av hjelp, resten av livet i rullestol og kanskje fått et hjerneslag på toppen i ulykken sånn at du hadde problemer med å få ut ordene og oppfatte hva andre sa, du forsto alt men det tok jo bare så jævla lang tid.. eller være hval og ha smerter i noen minutter før livet ender? AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ja jeg burde sikkert brydd meg mer om det, men det gjør jeg ikke. De er fra dyrebeskyttelsen så de hadde eksistert til eller fra uansett om det er jeg som gir de kjøtt eller en annen person. Anonymkode: c84fb...7bb Jeg liker (elsker) katter, men kan ikke ha. De har kanskje noe å gjøre på bygda, mus osv. Bra du har valgt omplasseringskatt. I flere av verdens største byer, i alle fall i vesten, er katter blitt et problem for fuglelivet... Leste en reportasje for noen år siden, tror den omhandlet katter i Los Angeles. pressplay skrev (3 timer siden): Vi snakkes når første blåhval tar sitt første svømmetak på månen. Hva skal jeg si til dette tro... Dyr er ikke mindre verd enn mennesker. De har følelser. Sorg, smerte, skrekk... Det sies jo at til og med planter har følelser, enkelte spiser kun frukten osv. Det er populært å klemme trær, jeg elsker trær og kan gjerne klemme et, eller lene ryggen inntil en stor furu og sitte der og slappe av. En i tråden sa at hval har større følelses-hjerne, men de kommuniserer under vann. Det betyr kanskje at de er høysensitive, noe mange av vi også er. Noen av oss uten å vite det, vi føler oss bare stressa i dagens samfunn. Jeg tråkker heller ikke på maur, og slipper edderkopper og veps ut. Det at jeg spiser hval er kanskje sært, men da stenger jeg av følelser, og tenker dyret har fått levd fritt. Hest som sagt, kan jeg aldri spise. Da må verden ha gått amok. 1
Gjest vilkåret Skrevet 15. november 2022 #88 Skrevet 15. november 2022 4 hours ago, pressplay said: Vi snakkes når første blåhval tar sitt første svømmetak på månen. Hvorfor må et dyr reise til månen for å bevise at det er intelligent? Hvor mange mennesker som har mistet armer og bein og som bruker rollestol, ville klart å bygge seg til månen? Ville du klart å reise til månen? Det er åpenbart at hvaler ikke kan bygge, de har finner.. Det betyr ikke at de ikke kan ha en kompleks og intelligent hjerne som kan tenke komplekse tanker og oppfatte omgivelsene rundt seg på en kompleks måte.
Jytte Skrevet 15. november 2022 #89 Skrevet 15. november 2022 vilkåret skrev (3 timer siden): Hvorfor må et dyr reise til månen for å bevise at det er intelligent? Hvor mange mennesker som har mistet armer og bein og som bruker rollestol, ville klart å bygge seg til månen? Ville du klart å reise til månen? Det er åpenbart at hvaler ikke kan bygge, de har finner.. Det betyr ikke at de ikke kan ha en kompleks og intelligent hjerne som kan tenke komplekse tanker og oppfatte omgivelsene rundt seg på en kompleks måte. Jeg bor av og til på the dark side of that moon, men er enig. Ville spist hval hver uke, sett bor fra at det ikke var så dyrt, hvis jeg ikke visste at de er intelligente, men de fleste dyr er faktisk det. De har følelser. Til og med de irriterende fluene, som klarer å unngå fluesmekkern... de har jo øyne som gjør at man må slå fra minst to kanter på samme tid, og ofte nytter ikke det engang. Veps har også en viss peiling, jeg sier UT, hvis ikke er du død. Da flyr de faktisk ut igjen. Litt morsomt, og rart... Glem rullestol, tror de hadde klart å drive med forskning og kunne kommet seg til månen. Hester er følsomme, kloke dyr og like lettlært som hunder og griser, bare på hver sin måte, men liten forskjell. Både kyr og sauer har både hjerne og hjerte. Rotter er lettlærte, og gode som tamme hvis de får en del frihet og ikke bare i bur. Hadde rotte når jeg var ungdom. Den var med på det meste, spise ute, kino osv. Var klok nok til å forstå at den måtte holde seg inni jakka mi, ellers var det ut med oss. Rotta stolte på meg. Har en helt annen historie, der en annen måtte overta den, men den vil jeg ikke fortelle om her. Rotta ble en umulius. Mildt sagt. Veldig morsom historie, men gjenkjennelig. Jeg mener vi skal støtte den norske bonden, og heller mer av bønner og erter (protein). Hvis ikke har vi snart ikke landbruk igjen, alt skpes ut av industri, og vi er egentlig ikke et selvstendig land mer. 1
pressplay Skrevet 15. november 2022 #90 Skrevet 15. november 2022 vilkåret skrev (4 timer siden): Hvorfor må et dyr reise til månen for å bevise at det er intelligent? Hvor mange mennesker som har mistet armer og bein og som bruker rollestol, ville klart å bygge seg til månen? Ville du klart å reise til månen? Det er åpenbart at hvaler ikke kan bygge, de har finner.. Det betyr ikke at de ikke kan ha en kompleks og intelligent hjerne som kan tenke komplekse tanker og oppfatte omgivelsene rundt seg på en kompleks måte. 1) Det å forstå vitenskap er et tegn på intelligens. Hvis hvaler er mer intelligente enn mennesker må de kunne klare å forstå vitenskap 2) Et menneske som som er amputert og sitter i rullestol mister ikke intelligensen sin 3) Ingen mennesker har klart å reise til månen alene men som art har vi klart det. Hvaler vil aldri klare å tenke seg fram til det. 4) Påstanden din er at hvaler kan være mer intelligente enn mennesker, ikke bare at de er intelligente.
Gjest vilkåret Skrevet 15. november 2022 #91 Skrevet 15. november 2022 32 minutter siden, pressplay said: 1) Det å forstå vitenskap er et tegn på intelligens. Hvis hvaler er mer intelligente enn mennesker må de kunne klare å forstå vitenskap 2) Et menneske som som er amputert og sitter i rullestol mister ikke intelligensen sin 3) Ingen mennesker har klart å reise til månen alene men som art har vi klart det. Hvaler vil aldri klare å tenke seg fram til det. 4) Påstanden din er at hvaler kan være mer intelligente enn mennesker, ikke bare at de er intelligente. 1. Så om en person blir født med 130 i IQ, men vokser opp alene og aldri hører om vitenskap, så er han egentlig dum? Om menneske og hvaler hadde samme språk, og vi kunne forklart dem vitenskap, så hadde de mest sannsynlig forstått det. 2. Nettopp. En hval kan være meget intelligent selv om den ikke har hender til å drive med eksperiment, forskning og bygging. 3. Fordi de mangler hender til å gjøre alt arbeidet som kreves. Det kan godt være at de er sosialt og intellektuelt på høyere nivå i snitt, enn mennesker. At de har en mer kompleks og bredere forståelser for for eks sosiale prinsipp og fungeringer, enn det gjennomsnittlige menneske 4. Det var det jeg sa, ja.
pressplay Skrevet 15. november 2022 #92 Skrevet 15. november 2022 vilkåret skrev (2 minutter siden): 1. Så om en person blir født med 130 i IQ, men vokser opp alene og aldri hører om vitenskap, så er han egentlig dum? Om menneske og hvaler hadde samme språk, og vi kunne forklart dem vitenskap, så hadde de mest sannsynlig forstått det. 2. Nettopp. En hval kan være meget intelligent selv om den ikke har hender til å drive med eksperiment, forskning og bygging. 3. Fordi de mangler hender til å gjøre alt arbeidet som kreves. Det kan godt være at de er sosialt og intellektuelt på høyere nivå i snitt, enn mennesker. At de har en mer kompleks og bredere forståelser for for eks sosiale prinsipp og fungeringer, enn det gjennomsnittlige menneske 4. Det var det jeg sa, ja. Eksemplene du kommer med er så søkte så jeg orker ikke mer polemikk. Bottom line, du har ikke grunnlag for å hevde at hvaler er mer intelligente enn mennesker. 1
Gjest vilkåret Skrevet 15. november 2022 #93 Skrevet 15. november 2022 1 minutt siden, pressplay said: Eksemplene du kommer med er så søkte så jeg orker ikke mer polemikk. Bottom line, du har ikke grunnlag for å hevde at hvaler er mer intelligente enn mennesker. "Du har ikke grunnlag fordi jeg forstår ikke argumentene dine og jeg forstår ikke hvorfor min egen logikk er ugyldig" Kanskje en hval hadde forstått poenget mitt.
Mamajune11 Skrevet 15. november 2022 #94 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (På 14.11.2022 den 21.35): https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/L5JRdp/hvalfangst-granatharpun-er-selvsagt-ikke-smertefritt https://nammco.no/wp-content/uploads/2019/02/doc-8-norwegian-minke-whale-hunt.pdf Dette er bare det lille som faktisk har blitt registrert i Norge. Men hvalfiskere eller hva man kan kalle de, kan nok fortelle deg akkurat hvordan det faktisk er der ute. Uansett om hvalene skulle ha blitt truffet 100% av gangene slik at de dødde momentant, så har man fortsatt stress i forkant av å bli forfulgt med båt, de andre hvalene som må være vitne til at familiemedlem, mor? barn? dør rett foran øynene deres og det stresset og den frykten det medfører. Anonymkode: c84fb...7bb Den fra Aftenposten er skrevet av leder i Noah. Altså ikke nøytral forskning. 1
Loboto Skrevet 15. november 2022 #95 Skrevet 15. november 2022 Jeg mener det er mer uetisk å spise og kjøpe avokado. Der snakker vi lidelse, ikke bare for dyr men også mennesker. Meen det bryr ikke nordmenn seg om. De kjøper (og kaster) avokado som aldri før så får mennesker og dyr i sør Amerika bare tørste ihjel. Må jo ha noe å fylle matavfallet med! 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #96 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (På 14.11.2022 den 21.35): https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/L5JRdp/hvalfangst-granatharpun-er-selvsagt-ikke-smertefritt https://nammco.no/wp-content/uploads/2019/02/doc-8-norwegian-minke-whale-hunt.pdf Dette er bare det lille som faktisk har blitt registrert i Norge. Men hvalfiskere eller hva man kan kalle de, kan nok fortelle deg akkurat hvordan det faktisk er der ute. Uansett om hvalene skulle ha blitt truffet 100% av gangene slik at de dødde momentant, så har man fortsatt stress i forkant av å bli forfulgt med båt, de andre hvalene som må være vitne til at familiemedlem, mor? barn? dør rett foran øynene deres og det stresset og den frykten det medfører. Anonymkode: c84fb...7bb De hvalene vi skyter er hovedsaklig alene, det er vansklig å treffe en spesefikk hval i flokk. Den første linken din er tull og tøys og ord fra lederen i Noah. En gruppe som hater alle mennesker som så mye som ser på et dyr skjevt, derfor er det ikke en god kilde. Kildekritikk er en fin ting å lære seg, det er pensum på skolen. Den andre fra Nammco er legit nok den, men gidder ikke lese hele. Det eneste jeg vet er at jeg ikke bommer. Anonymkode: b219b...0c1 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #97 Skrevet 15. november 2022 Hvalkjøtt er noe av det beste vi spiser😊 Griller det jevnlig gjennom sommeren, og ellers i gryter. Anonymkode: 88b3a...c5e 1
Gjest vilkåret Skrevet 15. november 2022 #98 Skrevet 15. november 2022 10 minutter siden, Loboto said: Jeg mener det er mer uetisk å spise og kjøpe avokado. Der snakker vi lidelse, ikke bare for dyr men også mennesker. Meen det bryr ikke nordmenn seg om. De kjøper (og kaster) avokado som aldri før så får mennesker og dyr i sør Amerika bare tørste ihjel. Må jo ha noe å fylle matavfallet med! Av de jeg kjenner som bryr seg om dyrevelferd, er det også de som bryr seg mest om miljø og boikotte uansvarlige bedrifter. Veganeren jeg kjenner unngår produkter fra Nestle for eks. Møter egentlig ikke mange ikke-vegetarianere som bryr seg veldig om miljø og menneskerettigheter når jeg tenker meg om.
Loboto Skrevet 15. november 2022 #99 Skrevet 15. november 2022 vilkåret skrev (1 time siden): Av de jeg kjenner som bryr seg om dyrevelferd, er det også de som bryr seg mest om miljø og boikotte uansvarlige bedrifter. Veganeren jeg kjenner unngår produkter fra Nestle for eks. Møter egentlig ikke mange ikke-vegetarianere som bryr seg veldig om miljø og menneskerettigheter når jeg tenker meg om. Jeg kjenner til veganere som bryr seg lite om miljø, og er veganere av feks helsemessige grunner eller slanking. Kjenner ikke veganere som gjør store tiltak for miljø. Så dette er nok varierende. Vet om flere vegetarianere og veganere, men også ikke veganere som spiser masse avokado. Så ja, vi kan nok ikke konkludere 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #100 Skrevet 15. november 2022 Nei. Eneste for mennesker som er uetisk å spise, er andre mennesker. Tror de som mener noe annet bør ta seg en tur til ett kyllingslakteri, som kverner levende kyllinger som er foret opp på steroider. Anonymkode: 7c6cc...e77 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå