Einus Skrevet 14. november 2022 #61 Del Skrevet 14. november 2022 Nei 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #62 Del Skrevet 14. november 2022 Her var det mange moralistiske hyklere. Sitter her å klager på etikken i kjøttindustrien, mens de sitter å skriver selve klagingen på en telefon full av komponenter som er produsert av det som ikke kan karakteriseres som annet en barneslaver. Etterpå skrur dere på TV, en tv produsert av de samme barneslavene. Kjører bil, skreller en avokado til tofutacoen. En avokado som regelrett tar vannet og livsgrunnlaget fra tusenvis av sør og mellomamerikanere. Skrur på tv igjen i helgen, den samme tvn som fortsatt produseres av fattige unger, i en industri som er med å ødlegge planeten. Det ser dere fotballkamp med et lag eid av et brutalt regime i emiratene. Heier og jubler fordi Ødegaard eller Haaland spiller. Er ikke så nøye at de representerer noen av de mest grusomme regimene i verdenshistorien….. Vet ikke om værre hyklere en jævla veganere og vegitarianere. Spis hva pokker dere vil, men inntil dere selv lever «etiske» liv så hold nå for faen kjeft om andres matvaner. jævla hyklere Anonymkode: 6feb2...77c 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #63 Del Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her var det mange moralistiske hyklere. Sitter her å klager på etikken i kjøttindustrien, mens de sitter å skriver selve klagingen på en telefon full av komponenter som er produsert av det som ikke kan karakteriseres som annet en barneslaver. Etterpå skrur dere på TV, en tv produsert av de samme barneslavene. Kjører bil, skreller en avokado til tofutacoen. En avokado som regelrett tar vannet og livsgrunnlaget fra tusenvis av sør og mellomamerikanere. Skrur på tv igjen i helgen, den samme tvn som fortsatt produseres av fattige unger, i en industri som er med å ødlegge planeten. Det ser dere fotballkamp med et lag eid av et brutalt regime i emiratene. Heier og jubler fordi Ødegaard eller Haaland spiller. Er ikke så nøye at de representerer noen av de mest grusomme regimene i verdenshistorien….. Vet ikke om værre hyklere en jævla veganere og vegitarianere. Spis hva pokker dere vil, men inntil dere selv lever «etiske» liv så hold nå for faen kjeft om andres matvaner. jævla hyklere Anonymkode: 6feb2...77c Det var en veldig enkel tankegang. Å unnskylde å ta dårlige valg fordi at man ikke er perfekt. «Det er ikke så nøye om jeg slår ungene mine fordi det finnes tross alt verre ting» eller «jeg spiser denne hvalen som har lidd ekstremt, fordi jeg har jo tross alt en genser som ble laget under uetiske vilkår».. Jeg er dårlig person som tar dårlige valg så jeg bare tar enda verre valg? Kjør på med lidelse? Er det taktikken? Hva med å gjøre så godt man kan? Anonymkode: c84fb...7bb 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamajune11 Skrevet 14. november 2022 #64 Del Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg er vegetarianer så jeg er jo selvfølgelig ikke glad i hverken kjøtt eller fiske industrien og absolutt alt er uetisk og dyremishandling hvis du spør meg. Levevilkårene til gris, ku ++ er ofte så jævlige at selv om de gjerne blir slaktet på en «fin» og «human» måte så er det fortsatt forferdelig og innebærer mye stress i forkant for dyrene. Der kan man jo argumentere for at hvalene har det bedre for de lever i det fri helt til de dør. Jeg vil likevel si at hvalfangst er mye verre. Hvis jeg hadde blitt tvunget hadde jeg heller spist en sau enn en hval, bare basert på måten slakten blir utført på og basert på industrien her i Norge. Selv om jeg helst skulle sett at ingen spiste kjøtt, så kan jeg fortsatt se at kjøttindustrien kan man jobbe med, man har og kan øke levevilkår for dyrene, få strengere regler og gjøre avlivning på så human og smertefri måte som mulig. Men det går ikke an å slakte en hval på en human og smertefull måte, man kan ikke fjerne stresset og lidelsene, man kan ikke gjøre det bedre. Anonymkode: c84fb...7bb Jeg spiser hverken kjøtt eller meieriprodukt, og har ikke gjort det på snart ti år, men spiser fisk et par 3 ganger i året samt egg i kaker fra egne høns. You’re preaching to the choir. Treffer harpunen rett dør hvalen momentant, jeg ville heller spist en fri hval enn en gris som har levd hele livet inne i liten betong binge full av åpne betente kjøttsår.. Hval er og betent tema pga intelegens, men det og er en evig diskusjon ettersom gris og har visst veldig høy iq. De er visst like smarte som et menneske på 3-år. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #65 Del Skrevet 14. november 2022 Snok1 skrev (1 time siden): Det er like etisk å spise hval som det er å spise elg. Hval er i dag en godt forvaltet ressurs. #Kognitivdissonans Anonymkode: efc68...dde 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #66 Del Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så du mener det er greit, og etisk å spise hval fordi kjøttindustrien tross alt er verre? Fordi kuene har det jævlig så er ikke lidelsen til hvalen sååå gale? Anonymkode: c84fb...7bb Hvalen lider bare HVIS harpunen bommer, men ellers har den hatt et fint fritt liv. DET HAR FAEN IKKE KUA. Anonymkode: b219b...0c1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #67 Del Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvalen lider bare HVIS harpunen bommer, men ellers har den hatt et fint fritt liv. DET HAR FAEN IKKE KUA. Anonymkode: b219b...0c1 Det skjer ganske ofte at harpunen treffer slik at det ikke blir umiddelbar død. Jeg er enig. Hvorfor spise verken hval eller ku? Anonymkode: c84fb...7bb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 14. november 2022 #68 Del Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): #Kognitivdissonans Anonymkode: efc68...dde Der er alltid bare små bokstaver bak en hashtag #sidenduikkespør 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #69 Del Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ja, og nei. Hvis all hvalfangst hadde vært ulovlig hadde følgende skjedd (veldig forenklet beskrevet): 1. Hvalbestanden hadde blitt for stor, og det hadde ikke blitt nok fisk og sel i havet til å fø hele bestanden. 2. Når bestanden av fisk og sel hadde blitt for liten ville store deler av hvalbestanden dødd en pinefull sultedød 3. Når størstedelen av hvalbestanden er død ville bestanden av fisk og sel økt betraktelig igjen 4.hvalbestanden hadde økt, og vi er tilbake til punkt 1. Bestandregulering sørger for en balanse, der rovdyrene ikke blir i overtall i forhold til byttedyrene, og er på den måten ressursbevarende. Dette kan knapt kalles uetisk. Det som kan være uetisk er metodikken, men også her finnes det lover og regler som hvalfangerne må forholde seg til, og disse er så humane som det er mulig å få det på dette tidspunktet. Det kan sikkert bli enda bedre, men dette er slik det er nå. Anonymkode: d02fa...b20 De fleste hval spiser KRILL. Krepsdyr og bløtdyr. De har barder, ikke tenner. Spekkhogger (ja det er en hval, men vi spiser dem ikke) spiser sel. Naturen ordner seg selv, det har den alltid gjort. Vi som mennesker trenger under ingen omstendigheter «regulere» bestander. Herregud så ignorant. Anonymkode: b219b...0c1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #70 Del Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det skjer ganske ofte at harpunen treffer slik at det ikke blir umiddelbar død. Jeg er enig. Hvorfor spise verken hval eller ku? Anonymkode: c84fb...7bb Har du kilder på det? Anonymkode: b219b...0c1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 14. november 2022 #71 Del Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Hvis jeg snakker med folk i utlandet, og nevner at jeg har spist hvalbiff, så blir de helt sjokkert og rabiate. Kaller meg grusomme ting. Hadde sikkert fått mindre reaksjon om jeg sa jeg spiste menneskekjøtt. Er det virkelig så uetisk å spise hval? Anonymkode: 001a0...33c Nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 14. november 2022 #72 Del Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Naturen ordner seg selv, det har den alltid gjort. Vi som mennesker trenger under ingen omstendigheter «regulere» bestander. Herregud så ignorant. Hvem er det som er ignorant her? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest PanteneProVVV Skrevet 14. november 2022 #73 Del Skrevet 14. november 2022 Poenget er at det er så enkelt å bli engasjert når noe er dramatisk, eksotisk eller litt spesielt (hvalfangst) og så ser man ikke det som er rett foran nesa på seg; umoralsk behandling av dyr i kjøttindustrien, hvor dyrene lider og ikke får leve gode frie liv. Det er svært problematisk at mennesker ser på dyr som underordnet og noe man kan utnytte, maksimere og produsere. Skulle virkelig ønske at flere brydde seg om dette isteden for mote-engasjement som hval og koalabjørn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #74 Del Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva med å gjøre så godt man kan? Anonymkode: c84fb...7bb Å være veganer/vegetarianer er ikke «så godt man kan»(sic). Vær gjerne veganer ut av gode intensjoner. Det er ikke der kritikken ligger. Hykleriet slår inn når du kritiserer andre sine uetiske valg, fordi du er veganer. Det er et hykleri så dumt, at til og med barn gjennomskuer det. Mange her må ned fra sine pidestaller da dere lever uetiske liv. Der tar aktive valg som er med å drepe planeten vår, støtte brutale regimer osv osv. at du velger soyaprodukter i stedet for hval gjør deg ikke det spor «mer etisk» en noen andre. Inntil du faktisk «gjør så godt du kan», så er det usmakelig å kritisere andre for hva de spiser. Anonymkode: 6feb2...77c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #75 Del Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Å være veganer/vegetarianer er ikke «så godt man kan»(sic). Vær gjerne veganer ut av gode intensjoner. Det er ikke der kritikken ligger. Hykleriet slår inn når du kritiserer andre sine uetiske valg, fordi du er veganer. Det er et hykleri så dumt, at til og med barn gjennomskuer det. Mange her må ned fra sine pidestaller da dere lever uetiske liv. Der tar aktive valg som er med å drepe planeten vår, støtte brutale regimer osv osv. at du velger soyaprodukter i stedet for hval gjør deg ikke det spor «mer etisk» en noen andre. Inntil du faktisk «gjør så godt du kan», så er det usmakelig å kritisere andre for hva de spiser. Anonymkode: 6feb2...77c Hvis man er veganer og kritiserer andre for å spise hval så er det feil, men hvis man spiser kjøtt og kritiserer hval så er det feil. Det er ikke usmakelig å sette søkelys på på dårlig dyrevelferd uansett hvordan man vrir og vender på det. Hva du gjør får du leve med selv, men at ikke alle er enig med deg får du tåle. Anonymkode: c84fb...7bb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #76 Del Skrevet 14. november 2022 Snok1 skrev (1 time siden): Hvem er det som er ignorant her? Du. Anonymkode: c84fb...7bb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 14. november 2022 #77 Del Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du. Anonymkode: c84fb...7bb Sorry. Prøv igjen. I mellomtiden kan du kontemplere over introduksjonen kongekrabber og stillehavsøsters langs kysten. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #78 Del Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du kilder på det? Anonymkode: b219b...0c1 https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/L5JRdp/hvalfangst-granatharpun-er-selvsagt-ikke-smertefritt https://nammco.no/wp-content/uploads/2019/02/doc-8-norwegian-minke-whale-hunt.pdf Dette er bare det lille som faktisk har blitt registrert i Norge. Men hvalfiskere eller hva man kan kalle de, kan nok fortelle deg akkurat hvordan det faktisk er der ute. Uansett om hvalene skulle ha blitt truffet 100% av gangene slik at de dødde momentant, så har man fortsatt stress i forkant av å bli forfulgt med båt, de andre hvalene som må være vitne til at familiemedlem, mor? barn? dør rett foran øynene deres og det stresset og den frykten det medfører. Anonymkode: c84fb...7bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jytte Skrevet 14. november 2022 #79 Del Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg kaller meg selv ikke veganer, men vegetarianer, selv om veganer nok er nærmere da jeg ikke spiser egg, melkeprodukter og så videre. Grunnen til at jeg ikke kaller meg selv veganer er at det er så ekstremt mange «feller» å gå i. Ja jeg har nok gått på en smell å spist noe godteri som var gelatin i, jeg har noen ullklær hjemme, jeg har garantert produkter hjemme som er testet på dyr. Det er omtrent umulig å være 100% etisk og ta absolutt alle de riktige valgene men jeg prøver mitt beste å velge kortreist mat, økologisk, veganske produkter, holde meg unna merker som tester på dyr, og har diverse apper som forteller om best mulige produkter osv. Jeg har og katter som får mye kjøtt, så at jeg gjør alt riktig er ikke sant i det hele tatt, og jeg er kanskje litt dobbeltmoralsk på mange felt (som de fleste er)… Men jeg kommer aldri til å spise dyr, samt produkter som melk og egg fordi at jeg vet at det påfører dyrene stor lidelse. Jeg kan ikke med god samvittighet spise en hval jeg vet muligens har lidd i 25 minutter, som har opplevd smerte, sorg og frykt, der familien til hvalen har lidd. For det er helt unødvendig for meg, jeg trenger det ikke. Kattene derimot, de trenger det som obligatoriske kjøttetere, som er det jeg tenker for å rettferdiggjøre at jeg kjøper til de, men det betyr ikke at samvittigheten er særlig god. Men til det jeg tenker muligens var poenget ditt.. Jeg tar det ikke like tungt at meitemark, eller insekter dør, det gjør jeg ikke. Jeg liker ikke at de dør, og jeg dreper ikke fluer og lignende, men for meg er det faktisk en forskjell på maur og gris. For meg er det verre å spise en hval, enn å spise en salat som har drept flere insekter. Noe må jeg spise, dessverre. (Men jeg spiser faktisk ikke avocado😂) Forskjellen er jo at det er helt umulig å gå et helt liv uten å drepe insekter, du trakker på de eller så har det havnet litt i frokostblandingen din ved produksjon, eller det ble drept når det ble dyrket salat, men man kan ta et aktivt valg om å ikke bidra til at flere dyr blir slaktet og lider unødig. Jeg spiser ikke kjøtt pga dyrevelferd og samvittighet, og at det er unødvendig. Miljø, økosystemer, jordsmonn osv har jeg aldri satt meg inn i. Anonymkode: c84fb...7bb Det burde du. Svaret på hvor mange meitemark det finnes på en kubikk jord som er strødd med kunstgjødsel er en meitemark. Poenget med meitemark er jo ikke at de dør, men at jorda blir til omtrent sand... Hva om en hval lider i 20 minutter, det er lenge, men det gjør vi mennesker også på dødsleiet, ofte lengre. Hval er ikke hverdagsmat heller. Og DU har katter. Omg. Hvor er moralen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jytte Skrevet 14. november 2022 #80 Del Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Her var det mange moralistiske hyklere. Sitter her å klager på etikken i kjøttindustrien, mens de sitter å skriver selve klagingen på en telefon full av komponenter som er produsert av det som ikke kan karakteriseres som annet en barneslaver. Etterpå skrur dere på TV, en tv produsert av de samme barneslavene. Kjører bil, skreller en avokado til tofutacoen. En avokado som regelrett tar vannet og livsgrunnlaget fra tusenvis av sør og mellomamerikanere. Skrur på tv igjen i helgen, den samme tvn som fortsatt produseres av fattige unger, i en industri som er med å ødlegge planeten. Det ser dere fotballkamp med et lag eid av et brutalt regime i emiratene. Heier og jubler fordi Ødegaard eller Haaland spiller. Er ikke så nøye at de representerer noen av de mest grusomme regimene i verdenshistorien….. Vet ikke om værre hyklere en jævla veganere og vegitarianere. Spis hva pokker dere vil, men inntil dere selv lever «etiske» liv så hold nå for faen kjeft om andres matvaner. jævla hyklere Anonymkode: 6feb2...77c Ja vi er hyklere hele bunten. Jeg har ikke tv da. Men har iphone, data osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå