AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #21 Del Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva mener du ikke er uetisk å spise? Ha da i bakhodet at det til og med er uetisk å spise grønnsaker, fordi det som er i jordsmonnet lever av disse plantene, i tillegg har du innsektene som spiser stilker, blomster og blader. Fuglene spiser det som er i jordsmonnet, slik som mark, biller i tillegg til innsekter. Så hva er det som ikke er uetisk å spise, som absolutt ikke har noe med økosystemet å gjøre? Anonymkode: cea86...016 Ikke meg du siterer men svarer likevel. Jeg mener all slakt er uetisk og dyremishandling, men jeg skjønner jo godt at hvalslakt får større reaksjoner siden det blir gjort på den måten det blir gjort på, både ved å skjære med kniv og harpun. De fleste mennesker kan leve bedre med metoden man slakter en ku på, enn måten man slakter en hval på. Dobbeltmoralsk er det, men de fleste mennesker er dobbeltmoralske og sånn er deg bare. Anonymkode: c84fb...7bb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #22 Del Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ikke meg du siterer men svarer likevel. Jeg mener all slakt er uetisk og dyremishandling, men jeg skjønner jo godt at hvalslakt får større reaksjoner siden det blir gjort på den måten det blir gjort på, både ved å skjære med kniv og harpun. De fleste mennesker kan leve bedre med metoden man slakter en ku på, enn måten man slakter en hval på. Dobbeltmoralsk er det, men de fleste mennesker er dobbeltmoralske og sånn er deg bare. Anonymkode: c84fb...7bb De som tenker slik må ha en enkel tankegang.. Ser du økosystemet under et så er alt som er levende like viktig for hverandre, helt ned på mikroorganismenivå som bakterier. Tar du bort innsekter, hva står vi igjen med da? Er også Veldig rart at de som er mot jakt og slakt av de større dyrene ikke tenker på hva konsekvensen vil være å fjerne enda flere trær for å gi rom for å plante grønnsaker og frukt. Hva og hvilken funksjon har f.eks. bevaring av skogene? Anonymkode: cea86...016 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #23 Del Skrevet 14. november 2022 akkurat like uteisk som annet jaktet vilt. Hvalfangst i Norge kan ikke sammenlignes med de som fanger hval basert på tradisjoner( Færøyene, Canada og USA) Anonymkode: 192d9...03a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #24 Del Skrevet 14. november 2022 Ja, og nei. Hvis all hvalfangst hadde vært ulovlig hadde følgende skjedd (veldig forenklet beskrevet): 1. Hvalbestanden hadde blitt for stor, og det hadde ikke blitt nok fisk og sel i havet til å fø hele bestanden. 2. Når bestanden av fisk og sel hadde blitt for liten ville store deler av hvalbestanden dødd en pinefull sultedød 3. Når størstedelen av hvalbestanden er død ville bestanden av fisk og sel økt betraktelig igjen 4.hvalbestanden hadde økt, og vi er tilbake til punkt 1. Bestandregulering sørger for en balanse, der rovdyrene ikke blir i overtall i forhold til byttedyrene, og er på den måten ressursbevarende. Dette kan knapt kalles uetisk. Det som kan være uetisk er metodikken, men også her finnes det lover og regler som hvalfangerne må forholde seg til, og disse er så humane som det er mulig å få det på dette tidspunktet. Det kan sikkert bli enda bedre, men dette er slik det er nå. Anonymkode: d02fa...b20 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Embla Othea Skrevet 14. november 2022 #25 Del Skrevet 14. november 2022 Ja, det er uetisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #26 Del Skrevet 14. november 2022 Jeg synes at så lenge bestanden ikke er for høy så er det uetisk å jakte på dem. Personlig så synes jeg også at det er ikke verdt dyrets liv. Ikke smaker det godt heller. Jeg sammenlikner det med å spise elefant, ville du gjort det? Anonymkode: c979d...095 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #27 Del Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): akkurat like uteisk som annet jaktet vilt. Hvalfangst i Norge kan ikke sammenlignes med de som fanger hval basert på tradisjoner( Færøyene, Canada og USA) Anonymkode: 192d9...03a Du glemmer å nevne Asia, Japan. Det er en dokumentar om det, den heter The Cove. Den bør alle se. Anonymkode: c979d...095 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest PanteneProVVV Skrevet 14. november 2022 #28 Del Skrevet 14. november 2022 Hvalkjøtt er noe av det mest etisk forsvarlige man kan spise, på lik linje som andre frie dyr som rein, elg, hjort, fisk m.m. Og en hval kan mette mange mennesker. Om det så tar opp til 25 min med avliving er det verdt det sammenlignet med det som virkelig er uetisk; dagens fabrikkbaserte dyrehold hvor dyrene er ihjel-avlet og stuet sammen fra fødsel til død - dette er grov utnytting og inhumant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #29 Del Skrevet 14. november 2022 PanteneProVVV skrev (6 minutter siden): Hvalkjøtt er noe av det mest etisk forsvarlige man kan spise, på lik linje som andre frie dyr som rein, elg, hjort, fisk m.m. Og en hval kan mette mange mennesker. Om det så tar opp til 25 min med avliving er det verdt det sammenlignet med det som virkelig er uetisk; dagens fabrikkbaserte dyrehold hvor dyrene er ihjel-avlet og stuet sammen fra fødsel til død - dette er grov utnytting og inhumant. Du glemmer det at hval er totalt unødvendig å spise. Alt annet kjøtt også forøvrig, vi klarer oss fint uten. Anonymkode: c84fb...7bb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #30 Del Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Ja, og nei. Hvis all hvalfangst hadde vært ulovlig hadde følgende skjedd (veldig forenklet beskrevet): 1. Hvalbestanden hadde blitt for stor, og det hadde ikke blitt nok fisk og sel i havet til å fø hele bestanden. 2. Når bestanden av fisk og sel hadde blitt for liten ville store deler av hvalbestanden dødd en pinefull sultedød 3. Når størstedelen av hvalbestanden er død ville bestanden av fisk og sel økt betraktelig igjen 4.hvalbestanden hadde økt, og vi er tilbake til punkt 1. Bestandregulering sørger for en balanse, der rovdyrene ikke blir i overtall i forhold til byttedyrene, og er på den måten ressursbevarende. Dette kan knapt kalles uetisk. Det som kan være uetisk er metodikken, men også her finnes det lover og regler som hvalfangerne må forholde seg til, og disse er så humane som det er mulig å få det på dette tidspunktet. Det kan sikkert bli enda bedre, men dette er slik det er nå. Anonymkode: d02fa...b20 Det er bare tull. Hadde mennesker sluttet å tukle med naturen så hadde det regulert seg selv. Anonymkode: c84fb...7bb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maatte_ha_konto Skrevet 14. november 2022 #31 Del Skrevet 14. november 2022 Nei det er ikke uetisk. Det selges på REMA! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maatte_ha_konto Skrevet 14. november 2022 #32 Del Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du glemmer det at hval er totalt unødvendig å spise. Alt annet kjøtt også forøvrig, vi klarer oss fint uten. Anonymkode: c84fb...7bb Det er ikke sant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest PanteneProVVV Skrevet 14. november 2022 #33 Del Skrevet 14. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Du glemmer det at hval er totalt unødvendig å spise. Alt annet kjøtt også forøvrig, vi klarer oss fint uten. Anonymkode: c84fb...7bb Jeg ser ikke poenget med å kutte ut kjøtt helt, men vi burde absolutt ta et oppgjør med den økende og daglige kjøttfråtsingen. (Bortsett fra når det er sesong for hval da - da er det fest! Fersk hvalbiff er nydelig). Endret 14. november 2022 av PanteneProVVV Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #34 Del Skrevet 14. november 2022 Nei det er ett økologisk og berekraftig kjøtt. Nydeleg godt er det også. Anonymkode: 76615...b5b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #35 Del Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det er bare tull. Hadde mennesker sluttet å tukle med naturen så hadde det regulert seg selv. Anonymkode: c84fb...7bb Det jeg beskrev (veldig forenklet) var gangen i en naturlig bestandsregulering. Anonymkode: d02fa...b20 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #36 Del Skrevet 14. november 2022 Hvalen har en følelsehjerne som er 5 prosent større en menneskets. Så når babyhval mister mammaen sin, eller mammaen mister babyen sin, da føler de mere sorg en det vi gjør om vi mister vår baby til drap, eller død! Sug på den. Jeg spiser ikke hval av prinsipp av dette. Vi trenger ikke hvalkjøtt, så hvorfor utsette et annet vesen for de store tapene, og den lidelsen de etterlatte gjennomgår? Nei FY FAN Anonymkode: 8e2b7...430 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #37 Del Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Hvalen har en følelsehjerne som er 5 prosent større en menneskets. Så når babyhval mister mammaen sin, eller mammaen mister babyen sin, da føler de mere sorg en det vi gjør om vi mister vår baby til drap, eller død! Sug på den. Jeg spiser ikke hval av prinsipp av dette. Vi trenger ikke hvalkjøtt, så hvorfor utsette et annet vesen for de store tapene, og den lidelsen de etterlatte gjennomgår? Nei FY FAN Anonymkode: 8e2b7...430 Amen! Anonymkode: c84fb...7bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vilkåret Skrevet 14. november 2022 #38 Del Skrevet 14. november 2022 Ville ikke overrasket meg om den gjennomsnittlige hval er smartere enn det gjennomsnittlige menneske. Ihvertfall enkelte typer, som spekkhoggere som har ulike kulturer og et kompleks språk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #39 Del Skrevet 14. november 2022 Jeg klarer ikke spise hval. Anonymkode: bd67f...2d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #40 Del Skrevet 14. november 2022 Maatte_ha_konto skrev (1 time siden): Nei det er ikke uetisk. Det selges på REMA! Så da var det også etisk riktig å bedrive slavearbeid,diskriminere mørkhudete,nekte kvinne stemmerett,straffeforfølge homofile osv for det var jo tross alt lov? Anonymkode: efc68...dde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå