AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #1 Del Skrevet 13. november 2022 Hvis jeg snakker med folk i utlandet, og nevner at jeg har spist hvalbiff, så blir de helt sjokkert og rabiate. Kaller meg grusomme ting. Hadde sikkert fått mindre reaksjon om jeg sa jeg spiste menneskekjøtt. Er det virkelig så uetisk å spise hval? Anonymkode: 001a0...33c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 13. november 2022 #2 Del Skrevet 13. november 2022 Absolutt 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Athena Catalina Skrevet 13. november 2022 #3 Del Skrevet 13. november 2022 (endret) Ja. Like uetisk som å spise foie gras. Endret 13. november 2022 av Athena Catalina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #4 Del Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis jeg snakker med folk i utlandet, og nevner at jeg har spist hvalbiff, så blir de helt sjokkert og rabiate. Kaller meg grusomme ting. Hadde sikkert fått mindre reaksjon om jeg sa jeg spiste menneskekjøtt. Er det virkelig så uetisk å spise hval? Anonymkode: 001a0...33c Kanskje på tide å lese seg opp på hvalfangst Anonymkode: efc68...dde 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krist1an Skrevet 13. november 2022 #5 Del Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er det virkelig så uetisk å spise hval? Nope. 6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #6 Del Skrevet 13. november 2022 Nei. Anonymkode: 53ecb...ac2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #7 Del Skrevet 13. november 2022 Er vel ikke noe verre med hval en hva det er med andre fiskearter? Anonymkode: d11ac...c54 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Athena Catalina Skrevet 13. november 2022 #8 Del Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er vel ikke noe verre med hval en hva det er med andre fiskearter? Anonymkode: d11ac...c54 Hvalen er et pattedyr, ikke en fisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #9 Del Skrevet 13. november 2022 Ja 100% Les deg litt opp på hvordan hval jakt foregår så ser du fort at det ikke er etisk i det hele tatt. Hvaler er smarte dyr og holder sammen i flokker, og er veldig familieorientert. De stresser hvalene og lurer de opp på stranden der de ligger og lider, samtidig som de hører skrikene fra andre hvaler som blir drept. Måten de blir drept på er at de skjærer i de, noe som tar en god stund.. En sakte, stressende, grusom og smertefull død med andre ord. “The whales get stressed and the entire whale family can see each other being killed and hear screaming from their babies. They can only wait for themselves to feel the knife.” Søker du opp feroe island whale slaughter/killing så kan du se flere bilder, de finnes også flere klipp. Du ser de kuttene der, det går IKKE fort og de står å jobber sakte men sikkert mens hvalen pines ihjel. Anonymkode: c84fb...7bb 6 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamajune11 Skrevet 13. november 2022 #10 Del Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvis jeg snakker med folk i utlandet, og nevner at jeg har spist hvalbiff, så blir de helt sjokkert og rabiate. Kaller meg grusomme ting. Hadde sikkert fått mindre reaksjon om jeg sa jeg spiste menneskekjøtt. Er det virkelig så uetisk å spise hval? Anonymkode: 001a0...33c Ikke noe verre å spise hval enn gris, høne, ku, sau whatever. Problemet med hvalfangst er at det er blitt svartmalet verden over, samt de som reagerer ofte ikke vet at den hvalen vi faktisk spiser her oppe ikke er utryddningstruet. Hvor uetisk det er med hvalfangst kontra fisk eller slakt av andre dyr er en evig diskisjon man aldri blir enige om. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamajune11 Skrevet 13. november 2022 #11 Del Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja 100% Les deg litt opp på hvordan hval jakt foregår så ser du fort at det ikke er etisk i det hele tatt. Hvaler er smarte dyr og holder sammen i flokker, og er veldig familieorientert. De stresser hvalene og lurer de opp på stranden der de ligger og lider, samtidig som de hører skrikene fra andre hvaler som blir drept. Måten de blir drept på er at de skjærer i de, noe som tar en god stund.. En sakte, stressende, grusom og smertefull død med andre ord. “The whales get stressed and the entire whale family can see each other being killed and hear screaming from their babies. They can only wait for themselves to feel the knife.” Søker du opp feroe island whale slaughter/killing så kan du se flere bilder, de finnes også flere klipp. Du ser de kuttene der, det går IKKE fort og de står å jobber sakte men sikkert mens hvalen pines ihjel. Anonymkode: c84fb...7bb Jakt av hval fra båt i Norge foregår ikke på samme måte som grindadrap. Les deg opp før du uttaler deg. 27 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #12 Del Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja 100% Les deg litt opp på hvordan hval jakt foregår så ser du fort at det ikke er etisk i det hele tatt. Hvaler er smarte dyr og holder sammen i flokker, og er veldig familieorientert. De stresser hvalene og lurer de opp på stranden der de ligger og lider, samtidig som de hører skrikene fra andre hvaler som blir drept. Måten de blir drept på er at de skjærer i de, noe som tar en god stund.. En sakte, stressende, grusom og smertefull død med andre ord. “The whales get stressed and the entire whale family can see each other being killed and hear screaming from their babies. They can only wait for themselves to feel the knife.” Søker du opp feroe island whale slaughter/killing så kan du se flere bilder, de finnes også flere klipp. Du ser de kuttene der, det går IKKE fort og de står å jobber sakte men sikkert mens hvalen pines ihjel. Anonymkode: c84fb...7bb Herregud, her ts ser du problemet 🤦♂️ Så snart man nevner hvalfangst hopper folk rett til værst tenkelige måte. Hvalfangst i Norge foregår OVERHODET IKKE SLIK SOM TRADISJONEN GRINDADRAP PÅ FÆRØYENE. Anonymkode: b219b...0c1 19 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 13. november 2022 #13 Del Skrevet 13. november 2022 Athena Catalina skrev (18 minutter siden): Ja. Like uetisk som å spise foie gras. Altså seriøst???’ Det er jo det STIKK MOTSATTE! Nei. Det er ikke uetisk men ikke særlig sundt (i store mengder) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #14 Del Skrevet 13. november 2022 Mamajune11 skrev (Akkurat nå): Ikke noe verre å spise hval enn gris, høne, ku, sau whatever. Problemet med hvalfangst er at det er blitt svartmalet verden over, samt de som reagerer ofte ikke vet at den hvalen vi faktisk spiser her oppe ikke er utryddningstruet. Hvor uetisk det er med hvalfangst kontra fisk eller slakt av andre dyr er en evig diskisjon man aldri blir enige om. Jeg er vegetarianer så jeg er jo selvfølgelig ikke glad i hverken kjøtt eller fiske industrien og absolutt alt er uetisk og dyremishandling hvis du spør meg. Levevilkårene til gris, ku ++ er ofte så jævlige at selv om de gjerne blir slaktet på en «fin» og «human» måte så er det fortsatt forferdelig og innebærer mye stress i forkant for dyrene. Der kan man jo argumentere for at hvalene har det bedre for de lever i det fri helt til de dør. Jeg vil likevel si at hvalfangst er mye verre. Hvis jeg hadde blitt tvunget hadde jeg heller spist en sau enn en hval, bare basert på måten slakten blir utført på og basert på industrien her i Norge. Selv om jeg helst skulle sett at ingen spiste kjøtt, så kan jeg fortsatt se at kjøttindustrien kan man jobbe med, man har og kan øke levevilkår for dyrene, få strengere regler og gjøre avlivning på så human og smertefri måte som mulig. Men det går ikke an å slakte en hval på en human og smertefull måte, man kan ikke fjerne stresset og lidelsene, man kan ikke gjøre det bedre. Anonymkode: c84fb...7bb 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #15 Del Skrevet 13. november 2022 Mamajune11 skrev (7 minutter siden): Jakt av hval fra båt i Norge foregår ikke på samme måte som grindadrap. Les deg opp før du uttaler deg. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Herregud, her ts ser du problemet 🤦♂️ Så snart man nevner hvalfangst hopper folk rett til værst tenkelige måte. Hvalfangst i Norge foregår OVERHODET IKKE SLIK SOM TRADISJONEN GRINDADRAP PÅ FÆRØYENE. Anonymkode: b219b...0c1 Jeg ler. Dere siterte meg angående feroe, som er der de fleste utlendingene har sin tankegang fra som jeg forklarte til TS.. En forklaring til hvorfor de ser på det som uetisk, for det er feroe de fleste forbinder med hvaldrap. Les dere opp før dere uttaler dere* Er dere så naive eller mener dere at Norge har god dyrevelferd når det kommer til slakt av hval? Vi kan godt snakke om hvalfangsten i Norge også. I Norge blir hvaler drept med harpun. Som er uetisk som det holder. De bruker granatharpun, som gjør store skader og ikke alltid dreper hvalen. Faren for å skadeskyte hvalen er ekstremt stor, og burde vært ulovlig!! Har de først skadeskutt en hval så har man ingen garanti for at de får skutt hvalen igjen og hvalen må lide i livet etter dette. Så har man det at det ikke alltid er en rask død heller, samt det at hvalene mister familien sin. Samt stress av å bli forfulgt av båter, og de blir av og til også dratt etter båten levende, og lidende. Her kan dere lese der litt mer opp på det: https://www.stopphvalfangst.no/fakta/fangsten/ https://www.dyrsrettigheter.no/havet/fra-hvalenes-perspektiv/ Anonymkode: c84fb...7bb 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #16 Del Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ler. Dere siterte meg angående feroe, som er der de fleste utlendingene har sin tankegang fra som jeg forklarte til TS.. En forklaring til hvorfor de ser på det som uetisk, for det er feroe de fleste forbinder med hvaldrap. Les dere opp før dere uttaler dere* Er dere så naive eller mener dere at Norge har god dyrevelferd når det kommer til slakt av hval? Vi kan godt snakke om hvalfangsten i Norge også. I Norge blir hvaler drept med harpun. Som er uetisk som det holder. De bruker granatharpun, som gjør store skader og ikke alltid dreper hvalen. Faren for å skadeskyte hvalen er ekstremt stor, og burde vært ulovlig!! Har de først skadeskutt en hval så har man ingen garanti for at de får skutt hvalen igjen og hvalen må lide i livet etter dette. Så har man det at det ikke alltid er en rask død heller, samt det at hvalene mister familien sin. Samt stress av å bli forfulgt av båter, og de blir av og til også dratt etter båten levende, og lidende. Her kan dere lese der litt mer opp på det: https://www.stopphvalfangst.no/fakta/fangsten/ https://www.dyrsrettigheter.no/havet/fra-hvalenes-perspektiv/ Anonymkode: c84fb...7bb Vi snakker om store indre skader, smerter og gjerne mange minutter før de faktisk dør. Det krever ikke så mange hjerneceller for å skjønne hvor ekstremt redd man selv hadde blitt av en slik prosess og hvor smertefullt det er. Men dere mener kanskje at hval ikke føler smerte eller frykt? Anonymkode: c84fb...7bb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #17 Del Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Herregud, her ts ser du problemet 🤦♂️ Så snart man nevner hvalfangst hopper folk rett til værst tenkelige måte. Hvalfangst i Norge foregår OVERHODET IKKE SLIK SOM TRADISJONEN GRINDADRAP PÅ FÆRØYENE. Anonymkode: b219b...0c1 For å gjøre det enda mer tydeligere. Nei akkurat Norge sin hvalfangst foregår ikke som på ferøyene, ferøyene er desidert den værste slaktmetoden. Men Noege sin metode ved bruk at granatharpun er svært uetisk og svaret er fortsatt at hvalslakt er 100% uetisk. Granatharpun er værre en de aller aller fleste slaktemetodene vi har idag. Anonymkode: c84fb...7bb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #18 Del Skrevet 13. november 2022 Hurra for Norge!!! Kjempe etisk. Vi er såååå mye bedre enn ferøyene, vi er sååå flinke og det er 100% god dyrevelferd. Ingen hvaler lider i det hele tatt. Anonymkode: c84fb...7bb 4 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #19 Del Skrevet 13. november 2022 Anonymkode: 5b97d...7d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #20 Del Skrevet 13. november 2022 Rucula skrev (53 minutter siden): Absolutt Hva mener du ikke er uetisk å spise? Ha da i bakhodet at det til og med er uetisk å spise grønnsaker, fordi det som er i jordsmonnet lever av disse plantene, i tillegg har du innsektene som spiser stilker, blomster og blader. Fuglene spiser det som er i jordsmonnet, slik som mark, biller i tillegg til innsekter. Så hva er det som ikke er uetisk å spise, som absolutt ikke har noe med økosystemet å gjøre? Anonymkode: cea86...016 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå