Gå til innhold

Tung i pusten. Angst eller graviditet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i uke 20 nå og er så ekstremt tungpustet for tiden. Kan minne litt om en angstfølelsen i brystet hvor jeg føler jeg sliter med å puste ordentlig ned i brystet. Men har ingenting og ha angst over og det kom bare plutselig her en dag for 1 uke siden og har ikke gått over. 

Kan nevne at jeg blir også VELDIG tung i pusten av og gå i trapper eller fort. Er helg normalvektig og aldri slitt med dette før. 

Er dette vanlig i graviditeten? Eller er det angst? Burde jeg oppsøke lege eller det helt normalt? 

Anonymkode: ef617...020

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er i uke 20 nå og er så ekstremt tungpustet for tiden. Kan minne litt om en angstfølelsen i brystet hvor jeg føler jeg sliter med å puste ordentlig ned i brystet. Men har ingenting og ha angst over og det kom bare plutselig her en dag for 1 uke siden og har ikke gått over. 

Kan nevne at jeg blir også VELDIG tung i pusten av og gå i trapper eller fort. Er helg normalvektig og aldri slitt med dette før. 

Er dette vanlig i graviditeten? Eller er det angst? Burde jeg oppsøke lege eller det helt normalt? 

Kan legge til at dette er første barnet så er ikke vandt til alle endringene kroppen går igjennom.

Skrevet

Kanskje du mangler jern.

Anonymkode: 90b49...cda

Skrevet

Kanskje du mangler jern.

Ja det kan hende. Er det et symptom på det?

Skrevet

Jeg tenker også jernmangel. Da får man utrolig dårlig kondis, kan få hjertebank og at det snurper seg litt i brystet liksom. Jeg har astma og har hatt lange perioder med jernmangel, og det er jammen ganske likt av og til.

Anonymkode: ff3e2...d44

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan nevne at jeg blir også VELDIG tung i pusten av og gå i trapper eller fort.

Dette er i hvert fall veldig vanlig ved jernmangel. Du burde sjekke nivået ditt. 

Skrevet

Jeg tenker også jernmangel. Da får man utrolig dårlig kondis, kan få hjertebank og at det snurper seg litt i brystet liksom. Jeg har astma og har hatt lange perioder med jernmangel, og det er jammen ganske likt av og til.

Anonymkode: ff3e2...d44

Tusen takk for svar. Jeg tror faktisk også det kan være det. Har ikke vært så flink til å ta vitaminene mine de siste ukene. Så dette er kanskje kroppen min sin måte å si fra på

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tusen takk for svar. Jeg tror faktisk også det kan være det. Har ikke vært så flink til å ta vitaminene mine de siste ukene. Så dette er kanskje kroppen min sin måte å si fra på

Hvis du har kommet dit at du er tungpustet og sliten ligger du nok langt nede og bør sikkert ta Niferex.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du har kommet dit at du er tungpustet og sliten ligger du nok langt nede og bør sikkert ta Niferex.

Okei, er det noe jeg må få på resept?

Skrevet

Okei, er det noe jeg må få på resept?

Neida. 

Skrevet

Altså, jeg målte 8 i jern for noen dager siden, er høygravid. Det er aaaaalt for lavt og langt under referansegruppen. Er selv noe sliten men ikke tungpustet, så å komme med kommentarer som at hun MÅ være langt under bør man spare seg for. TS; ta kontakt med legen din, ikke ta medisinske råd fra verken meg eller noen andre her inne.

Anonymkode: 8e299...746

Skrevet

Det kan være astma. Jeg anbefaler å dra til legen, så kan du få målt både jernnivå og undersøkt pusten.

Som gravid bør du også være litt forsiktig med jerntilskudd, så jeg ville hørt med apoteket hva de anbefaler. 

Anonymkode: 22344...6bb

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Altså, jeg målte 8 i jern for noen dager siden, er høygravid. Det er aaaaalt for lavt og langt under referansegruppen. Er selv noe sliten men ikke tungpustet, så å komme med kommentarer som at hun MÅ være langt under bør man spare seg for. TS; ta kontakt med legen din, ikke ta medisinske råd fra verken meg eller noen andre her inne.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det kan være astma. Jeg anbefaler å dra til legen, så kan du få målt både jernnivå og undersøkt pusten.

Som gravid bør du også være litt forsiktig med jerntilskudd, så jeg ville hørt med apoteket hva de anbefaler. 

Anonymkode: 22344...6bb

Ja, tenker det samme. Skal bestille en legetime og få det undersøkt. Skjønner ikke helt hva det kan være.

men kan man bare plutselig få astma? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, tenker det samme. Skal bestille en legetime og få det undersøkt. Skjønner ikke helt hva det kan være.

men kan man bare plutselig få astma? 

Det kan være lavt jern (eller annet vitamin/mineral). Det kan være astma (jeg fikk det plutselig som voksen. Men det betyr ikke at det MÅ skje deg). Det kan være noe kjempealvorlig (kanskje ikke så sannsynlig...). Eller det kan være at blodvolumet øker og antall pulsslag i minuttet ofte også øker. Jeg aner ikke hvorfor det gjør oss mer andpustne, men internett sier at det er en av årsakene til at mange blir lettere andpusten allerede tidlig i svangerskapet. I mine svangerskap har jeg blitt andpusten av å se på en trapp allerede i første trimester til tross for normalvekt og grei fysisk form før jeg ble gravid.

Anonymkode: 4bfc0...a8a

Skrevet

Helt normalt!

Blodvolumet ditt øker, og du vil ha høyere hjertefrekvens. Hvilepulsen øker med ikke ubetydelig mange slag, og derfor føler man seg andpusten av noe så enkelt som en trapp, selv tidlig i svangerskapet.

Det skader selvsagt ikke å sjekke at du ikke mangler noe, men den naturlige forklaringen på å bli fort andpusten er graviditeten.

Anonymkode: 2fc18...2ba

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helt normalt!

Blodvolumet ditt øker, og du vil ha høyere hjertefrekvens. Hvilepulsen øker med ikke ubetydelig mange slag, og derfor føler man seg andpusten av noe så enkelt som en trapp, selv tidlig i svangerskapet.

Det skader selvsagt ikke å sjekke at du ikke mangler noe, men den naturlige forklaringen på å bli fort andpusten er graviditeten.

Anonymkode: 2fc18...2ba

Okei, takk for svar! Har egentlig sjekket om jeg mangler noe og da fikk jeg beskjed om at jeg manglet litt jern, men kunne ikke se for meg at jeg skulle bli SÅ andpusten av det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Slapp av. Det var kun en kommentar basert på hvordan jeg hadde det. Hvis du ser lengre opp i tråden anbefaler jeg henne å sjekke verdiene sine.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg fikk det  rundt uke 22!  Er i uke 35 nå og er fortatt tungt å puste av og til. Bare å gå opp en liten trapp er veldig tungt. Jeg har litt lite jern. Så går på jerntabletter nå. 

Anonymkode: b499d...9b4

Skrevet

Jeg har ikke lite jern, og har det helt likt. Er i uke 28 nå, men har hatt det i mange uker allerede. Blir fort andpusten, og føler at jeg ikke får nok oksygen til tider. Noen kvelder kan jeg gjespe hvert 10 sekund for å få mer oksygen.

Har egentlig bare tenkt at det er på grunn av økt blodvolum og økt oksygenbehov. Alle kontroller er fine - bra blodtrykk og puls. Er i fin form ellers og har ikke angst.

Skrevet

Jeg ble ekstremt tungpustet. Har også angst og det minnet om angst noen ganger, at jeg ikke fikk trukket nok luft/fikk tatt dype nok pust. 

Jeg hadde lav blodprosent så det bidro nok til at jeg ble tungpustet tidlig men det er jo også vanlig å bli det pga magen presser ting oppover i kroppen din + at du er tyngre. 

Anbefaler å gå til legen for å sjekke jern og blodprosent da, kan hende du bør ta jerntilskudd :) 

Var den rareste følelsen etter fødsel forresten, følte at jeg hadde verdens største lunger helt plutselig det var plass til så mye mer luft sånn fra en dag til neste, det var nesten ubehagelig 😄

Anonymkode: 9a2a0...24b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...