Gå til innhold

Når hesten absolutt ikke vil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør dere da? Når hesten tester deg på tur, f.eks? Slet med å få han med fra start, og han skulle bare snu og snu og snu, men fikk ham etter hvert med ved hjelp av tøyle og sjenkel, men merket han ble irritert. Det gikk helt fint et godt stykke, før han bare bestemte seg for at nok var nok, og da hjalp INGENTING. Han går som en drøm på tur sammen med andre, men vet både eieren og andre som har ridd han har slitt med det samme på tur alene.

Hva er deres beste tips?

Anonymkode: 46f28...e9c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde venta til han ville gå frem. De gir seg til slutt. 

Anonymkode: 38fa6...b42

Skrevet

Men et tips til neste gang, ri på tur og snu når han går fint frem, før han starter å tulle, da lærer han at han kommer jo hjem til slutt og. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva gjør dere da? Når hesten tester deg på tur, f.eks? Slet med å få han med fra start, og han skulle bare snu og snu og snu, men fikk ham etter hvert med ved hjelp av tøyle og sjenkel, men merket han ble irritert. Det gikk helt fint et godt stykke, før han bare bestemte seg for at nok var nok, og da hjalp INGENTING. Han går som en drøm på tur sammen med andre, men vet både eieren og andre som har ridd han har slitt med det samme på tur alene.

Hva er deres beste tips?

ja ta en runde og prøv igjen. Går ikke det hopp av å lei den i ring 5 ganger eller noe. Opp og prøv igjen. Og gjenta det. Poenget er å få det så kjedelig at den vil finne det smartere å gå fremover tilslutt men ja du må ha en god porsjon tålmodighet. Det er tross alt du som skal bestemme. Du er sjefen, men vet hvordan det kan være. Har holdt på med hest nok at til at jeg vet at en vet aldri hva de finner på. he he he...  og masse ros når den hører etter eller en liten godbit. 

Endret av GrønnNellik68
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men et tips til neste gang, ri på tur og snu når han går fint frem, før han starter å tulle, da lærer han at han kommer jo hjem til slutt og. 

Akkurat dette.

Aldri forvent en lang tur, alltid snu i tide.

Plutselig kan han gå lange turer alene, men det er en lang veg dit.

Anonymkode: 0c6e9...153

• Liker 2
Skrevet

Separasjonsangst, hester er naturlige flokkdyr så det må trenes på. Er det en ny hest? Er den kjent i området? Hva er historien?

Anonymkode: 358bb...3ec

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

I dag var det første han gjorde å tulle, altså rett etter vi dro fra stallen 😅 Føler ikke man kan snu så tidlig?

GrønnNellik68 skrev (43 minutter siden):

ja ta en runde og prøv igjen. Går ikke det hopp av å lei den i ring 5 ganger eller noe. Opp og prøv igjen. Og gjenta det. Poenget er å få det så kjedelig at den vil finne det smartere å gå fremover tilslutt men ja du må ha en god porsjon tålmodighet. Det er tross alt du som skal bestemme. Du er sjefen, men vet hvordan det kan være. Har holdt på med hest nok at til at jeg vet at en vet aldri hva de finner på. he he he...  og masse ros når den hører etter eller en liten godbit. 

Huff ja, er vel kanskje det som må til...

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Separasjonsangst, hester er naturlige flokkdyr så det må trenes på. Er det en ny hest? Er den kjent i området? Hva er historien?

Anonymkode: 358bb...3ec

Er nok det som er grunnen, ja. Men synes ikke han fremstår stressa eller nervøs utifra det jeg kan se, så hvor mye av det er separasjonsangst og hvor mye er testing/trass? 🤔 Han har stått noen måneder der han står nå, men med samme flokken som han har hatt i nesten et års tid. Mener han skal være ganske kjent i området nå, for han blir ridd/kjørt på tur flere ganger i uka.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I dag var det første han gjorde å tulle, altså rett etter vi dro fra stallen 😅 Føler ikke man kan snu så tidlig?

Er nok det som er grunnen, ja. Men synes ikke han fremstår stressa eller nervøs utifra det jeg kan se, så hvor mye av det er separasjonsangst og hvor mye er testing/trass? 🤔 Han har stått noen måneder der han står nå, men med samme flokken som han har hatt i nesten et års tid. Mener han skal være ganske kjent i området nå, for han blir ridd/kjørt på tur flere ganger i uka.

Begynn med å leie ham på turer? Gå dere noen turer alene, så rir du, starter han å tulle så få ham frem noen skritt, SÅ kan du snu. Det viktigste er å snu mens han gjør rett

• Liker 1
Skrevet

Hester gjør ikke ting for å være vrange. De har en svært dårlig utviklet frontallapp og liten evne til resonnering. Sliter du med uønsket oppførsel så har du nok en hest som er plaget med psykisk eller fysisk ubehag, noe kan og være tillært adferd.

Anonymkode: d853a...fe9

• Liker 3
Skrevet

tisser på den

Anonymkode: e320b...06a

Skrevet

Vet ikke om dette hadde fungert men vet hester er opptatt av mat og komme seg hjem til stallen.

Ta med litt godis. Stopper den så leier du en ett bra stykke ja si 1 km stopp der og gi han godis og ri hjem. Gjenta mange ganger eller hver gang dere skal ut. I mitt hodet vil den etterhvert forbinde det stedet han får godis med noe positivt og ønsket å gå dit selv. 

Langtidsprosjekt men dog. Oppnådd det kan du utvide til neste godis post.

Skrevet

Hester trasser ikke. Hvis de ikke vil gå så er det en grunn for det. Jeg ville heller forsøkt å finne ut hva den grunnen er og jobbet med det enn å tvinge gjennom noe bare fordi vi kan.

Anonymkode: 151e9...8da

• Liker 2
Skrevet

Lytt til hesten.

Finn ut hvorfor den ikke vil, og jobb med problemet derfra. Som regel er problemet at hesten ikke ønsker å forlate flokken, og det bunner i usikkerhet. Siden den fint går på tur med andre høres det ut som en sannsynlig årsak. Tren på å bare være sammen med deg, og lær den å slappe av uten andre hester rundt. Gå små leieturer, gresseturer, tren litt utenfor gårdsplassen. Vis hesten at du forstår hva den prøver å kommunisere.

Man kan også bare tvinge gjennom viljen sin selv om hesten ikke vil, da gjerne med sterke hjelpemidler og ved å påføre hesten ubehag. Men det er ikke den beste måten å bygge samarbeid på. Ingen hester er vrange bare for å være vrange.  

• Liker 1
Skrevet

Stakkars hester. Virker som de lider mye på grunn av at menneskene tvinger dem til å gjøre noe som strider mot alle instinkter og mot hestens naturlige levemåte. Har også sett mange være "tøffe" (stygge) mot hestene for at man skal få respekt og tvinge dem å gjøre som man vil. Hesteridning burde forbys. Man burde innse at dette er en styggedom mennesker driver med som går på bekostning av hestens trivsel. Når man må bruke mye tid på å gjøre dem trygge på å leve unaturlige liv, så er hobbyen ikke levedyktig, rett og slett

Anonymkode: 3601b...87f

• Liker 1
Skrevet
Myrmica skrev (8 minutter siden):

Lytt til hesten.

Finn ut hvorfor den ikke vil, og jobb med problemet derfra. Som regel er problemet at hesten ikke ønsker å forlate flokken, og det bunner i usikkerhet. Siden den fint går på tur med andre høres det ut som en sannsynlig årsak. Tren på å bare være sammen med deg, og lær den å slappe av uten andre hester rundt. Gå små leieturer, gresseturer, tren litt utenfor gårdsplassen. Vis hesten at du forstår hva den prøver å kommunisere.

Man kan også bare tvinge gjennom viljen sin selv om hesten ikke vil, da gjerne med sterke hjelpemidler og ved å påføre hesten ubehag. Men det er ikke den beste måten å bygge samarbeid på. Ingen hester er vrange bare for å være vrange.  

Jeg er enig i dette innlegget. Tenk på at hesten har en komfortsirkel, der den er trygg i midten av sirkelen. Jo lengre ut du kommer, jo mer ukomfortabel er hesten. Det er ikke veldig effektivt å ta hesten helt ytterst ut i sirkelen med en gang, men mye bedre å ta den så vidt utenfor der den er komfortabel, for så å øke den delen av sirkelen der hesten er komfortabel gradvis.

Finn ut hvor langt unna de andre hestene hesten må være før den begynner å vise tegn på stress. Jobb i det området, og få hesten til å slappe av der. Når den er trygg der, kan du gå lengre og lengre unna. 

Dersom du likevel vil ri på tur, så gjør det sammen med andre hester. Dersom dette ikke er din hest/en hest du kjenner godt, er den helt sikker usikker på deg også, og det er urettferdig mot hesten å presse den til noe den ikke liker sammen med en person den ikke er trygg på. 

Anonymkode: cab62...071

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du kan også begynne med å leie hesten bort fra stallen også sette deg opp og ri tilbake.

Har selv hest som er over 20år som aller helst bare vil tilbake til flokken når vi rir ut på tur alene, da kan den late som at lyden av en bekk/bil/fugl er skummel enda de glatt krysser elv fra beite til beite, eller går etter traktoren som kommer med fôr 😅

Jeg har ikke brukt trikset med å leie ut på tur med den hesten, da den ikke står rolig nok til at jeg kommer meg oppå uten rampe/hjelp.

Det aller beste etter hvert er om en rir veier som en slipper å snu, men allikevel kommer seg hjem igjen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Når man må bruke mye tid på å gjøre dem trygge på å leve unaturlige liv, så er hobbyen ikke levedyktig, rett og slett

Anonymkode: 3601b...87f

Klart den er! Min hobby er å drive med hest, og det gjør jeg på hestens premisser så langt det lar seg gjøre. Jeg bruker MYE tid på grunntrening, på å gjøre hesten trygg, på å bygge et godt samarbeid. Rideturer kommer nesten i siste rekke. Klart rideturer er noe av det gøyeste jeg vet, men det er bare gøy om alt det andre er på plass, og både hesten og jeg får noe positivt ut av turen. 

En glad og fornøyd hest er det som er den største interessen for meg, så klart det er en levedyktig hobby!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...