Gå til innhold

Er det vanlig at gynekolog spør om man har tatt abort tidligere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos gynekolog for celleprøve forrige uke, da jeg har hatt litt smerter. Gynekologen spurte om jeg har tatt abort tidligere, og evt hvor mange. Er dette vanlig å spørre om? Jeg har ekstrem graviditetsangst, og har bestilt ny undersøkelse. Graviditetstestene er negativ, men jeg sliter psykisk med denne frykten. Ville derfor høre om noen har fått samme spørsmål tidligere.

Anonymkode: 705f3...cef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja! Det er veldig vanlig! De vil ha hele historien fordi det forteller om din reproduksjonsevner, risikoer osv.

Anonymkode: 8574f...6c3

• Liker 5
Skrevet

Ja.

Anonymkode: 7e37b...0ab

• Liker 1
Skrevet

De spør om antall graviditet og antall fødsler. De to henger ikke sammen. Du kan være gravid 4 ganger men bare ha født 2 ganger. 2 barn er derfor abort, spontanabort eller dødfødsel. 

• Liker 2
Gjest Athena Catalina
Skrevet

Aldri opplevd, å bli spurt om det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De spør om antall graviditet og antall fødsler. De to henger ikke sammen. Du kan være gravid 4 ganger men bare ha født 2 ganger. 2 barn er derfor abort, spontanabort eller dødfødsel. 

Man føder somregel døde barn.

Skrevet

Det er helt naturlig. Akkurat som en lungelege spør om man har røykt, eller en PT spør om man har trent før. De bør vite litt historikk før man gjør noe.

Anonymkode: 797f9...ab2

• Liker 1
Skrevet

Har blitt spurt om antall graviditeter og antall levendefødte barn.

• Liker 1
Skrevet

Sjølvsagt, det er obligat! Para og gravida skal alltid vera med i ein gynekologisk journal. 

• Liker 1
Skrevet
Athena Catalina skrev (10 minutter siden):

Aldri opplevd, å bli spurt om det.

Det er bra. Jeg har aldri vært hos gynekolog selv, så jeg vet ikke hva som er vanlig. Skjønner at slike spørsmål sikkert er rutine for gynekologen, men det er jo ganske sensitive og personlige spørsmål, som mange naturligvis kan reagere på i en ellers sårbar situasjon. Jeg skjønner at ts synes det var ubehagelig.

Skrevet

Blir alltid spurt om det. Aldri tenkt over at det er rart. 

Anonymkode: 49afc...4d1

• Liker 1
Skrevet
Tvillingsjel skrev (2 minutter siden):

Det er bra. Jeg har aldri vært hos gynekolog selv, så jeg vet ikke hva som er vanlig. Skjønner at slike spørsmål sikkert er rutine for gynekologen, men det er jo ganske sensitive og personlige spørsmål, som mange naturligvis kan reagere på i en ellers sårbar situasjon. Jeg skjønner at ts synes det var ubehagelig.

Helsepersonell kan ikke slutte å stille medisinske spørsmål fordi man tar det personlig. 

• Liker 6
Skrevet
Tvillingsjel skrev (1 minutt siden):

Altså, er det en plass man rett og slett bare må regne med at man får sensitive og personlige spørsmål så er det tross alt hos legen, og spesielt hos gynekologen.... Det blir liksom ikke mer sensitivt eller personlig enn det. Det får være måte på krenkefest. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helsepersonell kan ikke slutte å stille medisinske spørsmål fordi man tar det personlig. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Altså, er det en plass man rett og slett bare må regne med at man får sensitive og personlige spørsmål så er det tross alt hos legen, og spesielt hos gynekologen.... Det blir liksom ikke mer sensitivt eller personlig enn det. Det får være måte på krenkefest. 

Derfor bør gynekologer være ekstra hensynsfulle, da undersøkelsen er ekstra intim og vanskelig for mange. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Var hos gynekolog for celleprøve forrige uke, da jeg har hatt litt smerter. Gynekologen spurte om jeg har tatt abort tidligere, og evt hvor mange. Er dette vanlig å spørre om? Jeg har ekstrem graviditetsangst, og har bestilt ny undersøkelse. Graviditetstestene er negativ, men jeg sliter psykisk med denne frykten. Ville derfor høre om noen har fått samme spørsmål tidligere.

Anonymkode: 705f3...cef

Har aldri opplevd å bli spurt om akkurat abort, men har blitt spurt om jeg har vært gravid. Og da sa jeg at jeg hadde tatt abort. Alt var i skjønneste orden fikk jeg beskjed om, første celleprøve i juni 👌🏼

Anonymkode: a4038...0d9

• Liker 1
Skrevet
Tvillingsjel skrev (3 minutter siden):

Derfor bør gynekologer være ekstra hensynsfulle, da undersøkelsen er ekstra intim og vanskelig for mange. 

Helsepersonell kan ikke opptre som om alle er like, og alle syntes det er ekstremt vanskelig. Da må du faktisk gi beskjed selv, om at dette er ekstremt vanskelig - og særlig hva du trenger at gynekologen kan gjøre for at det blir bedre. 

Ingen mennesker, ei heller helsepersonell kan vite hvilke behov du har. Så dette må du faktisk ytre tydelig selv. Sånn er det bare.

Anonymkode: a4038...0d9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Både spontanabortar og medisinske abortar er relevant informasjon for ein gynekolog. Berre dei som har tenestemessig behov for det har tilgjenge til journalen din. 

Skrevet

Det er ganske vanlig å bli spurt om hos gynekolog. 

Anonymkode: 0ea28...3f2

Skrevet

Har aldri fått det spørsmålet og jeg er snart 50 og har vært hos mange forskjellige gynekologer opp gjennom årene.

Anonymkode: f2de4...57d

• Liker 1
Skrevet

jeg har aldri fått sånne spørsmål hos gynokolog

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...