AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #1 Skrevet 13. november 2022 Jeg har to barn på 5 og 7. Disse krangler til tider helt ekstremt. Det er roping og stygg munnbruk, men det aller verste er volden. Den yngste slår, klyper, klorer og biter den eldste. Av og til helt uprovosert. Vi føler vi har prøvd alt. Og vi bryter selvsagt inn. Vi snakker med 5-åringen og forklarer at oppførselen er helt uakseptabel. Vi snakker om andre måter man kan kommunisere på, dersom man er sint og frustrert. Når alle er rolige er de enige og veldig fornuftige, men så plutselig er de i gang igjen. Begynner å bli desperat. Jeg orker ikke bo i et hjem med så høyt konfliktnivå hele tiden. Noen som har tips? Kan nevne at ingen av barna har problemer på skolen eller i barnehagen, så det er tydeligvis noe med familiedynamikken som fremprovoserer dette. Anonymkode: 37df1...5ed
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #2 Skrevet 13. november 2022 For det første må dere ta tak i dette med en gang. Dette vet du selv allerede,ser jeg, men jeg må skrive det. Det var høyt konfliktsnivå mellom broren og meg helt inn i voksentalder. Foreldre prøvde å gripe inn, de gjorde veldig mye men en ting klarte de aldri. Å frembringe empati for hverandre. Altså, feks etter en slosskamp, de fikk oss på hver vår side og de snakket med oss at vi ikke skulle krangle og sloss. Men vi måtte aldri skvære opp, klemme, si unnskyld. Broren min, som er eldre, måtte aldri passe på meg, det var aldri snakk om å ta vare på vår relasjon. Han var også 6 år eldre, han flyttet ut relativt raskt. Vi var,selv i dag, på vidt forskjellige steder i livet, faser også, som om vi ikke har noen relasjon. Så det var feil og det prøver jeg ihvertfall å forandre hos mine barn. Jeg observerer hva som skjer og den som startet må si unnskyld og må klemme den andre. Det er også null toleranse overfor å mobbe mi sre enn seg selv. Den minste får hardt kritikk om han startet å erte først. Anonymkode: 9c6d2...216 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #3 Skrevet 13. november 2022 Anbefaler boka Siblings without rivalry. Ser ut som den finnes på norsk under dette navnet: Søskenboka : håndbok i kunsten å løse konflikter mellom barn Anonymkode: 33363...be3 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #4 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg har to barn på 5 og 7. Disse krangler til tider helt ekstremt. Det er roping og stygg munnbruk, men det aller verste er volden. Den yngste slår, klyper, klorer og biter den eldste. Av og til helt uprovosert. Vi føler vi har prøvd alt. Og vi bryter selvsagt inn. Vi snakker med 5-åringen og forklarer at oppførselen er helt uakseptabel. Vi snakker om andre måter man kan kommunisere på, dersom man er sint og frustrert. Når alle er rolige er de enige og veldig fornuftige, men så plutselig er de i gang igjen. Begynner å bli desperat. Jeg orker ikke bo i et hjem med så høyt konfliktnivå hele tiden. Noen som har tips? Kan nevne at ingen av barna har problemer på skolen eller i barnehagen, så det er tydeligvis noe med familiedynamikken som fremprovoserer dette. Anonymkode: 37df1...5ed Hva tror du kan være da? Det må være en for-situasjon for at den yngste begynte å bite. Hva var det? Er de sjalu på hverandre? Når du vet hva som utløser disse tingene, så har du også større sjanse for å jobbe med dette. Tror også det er viktig at ungene må si unnskyld til hverandre, gi hverandre klem - lærer du de empati? Anonymkode: adca5...e57
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #5 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Anbefaler boka Siblings without rivalry. Ser ut som den finnes på norsk under dette navnet: Søskenboka : håndbok i kunsten å løse konflikter mellom barn Anonymkode: 33363...be3 Takk, fant denne gratis på nettet faktisk! Anonymkode: 37df1...5ed
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #6 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hva tror du kan være da? Det må være en for-situasjon for at den yngste begynte å bite. Hva var det? Er de sjalu på hverandre? Når du vet hva som utløser disse tingene, så har du også større sjanse for å jobbe med dette. Tror også det er viktig at ungene må si unnskyld til hverandre, gi hverandre klem - lærer du de empati? Anonymkode: adca5...e57 Av og til er det en grunn som er åpenbar for meg. Men veldig ofte klarer jeg faktisk ikke se hva som utløser det.. Anonymkode: 37df1...5ed
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #7 Skrevet 14. november 2022 Siden de bare krangler med hverandre, kan det være noe kniving om dere foreldres interesse og anerkjennelse? Føler begge seg like mye sett og forstått, eller kan det være at det underliggende problemet mellom dem handler om at de føler at den andre er foreldres favoritt? Ofte er det jo noe som stikker litt dypere enn den konflikten som oppstår der og da. Anonymkode: 681a2...626
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå