Gå til innhold

Hvordan ville du taklet denne situasjonen gang på gang?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi sitter og spiser middag, har det hyggelig, ungene og jeg, en unge på hver side av meg fordi de ønsker det. Skal ha kake til dessert. Eldste sitter og griser med vilje, mat i fanget, bordet, stolen og gulvet. Ber han slutte sikkert ti ganger. Han fortsetter. Sitter og hakker i stykker maten, smuldrer utover. Han lener seg rundt meg for og få kontakt med lillebroren og tulle med han. Jeg snakker rolig med han og prøver og holde samtalen på noe hyggelig han gjorde i helgen. Men han er mer opptatt av og gjøre alt som han vet skal irritere meg. Jeg er tålmodig lenge. Ber han stoppe, prøver og avlede. Så blir lillebror med og jeg har to stykker som gjør alt annet enn og spise. De faller av stolene, tuller, sparker hverandre under bordet, ler og fullstendig overser hva jeg sier. Til slutt blir jeg jo irritert. (Prøver også og overse for og se om de gir seg.) Det trigger de mer og de finner på andre gale ting. Skjønner ikke de som sier de aldri blir sinte på barna. Jeg går fra bordet og rydder opp, totalt kaos. Ungene klikker fordi jeg går fra. Jeg forklarer at her er det jo ikke hyggelig og sitte og jeg er ferdig og de spiser jo uansett ikke. Situasjonen eskalerer enda mer og spesielt eldste gjør alt han vet han ikke får lov til. Jeg har da både vært sint og snakket rolig om hvordan jeg synes måltidet var og hva jeg forventer av oppførsel. Etter maten går jeg og setter meg med en kopp kaffe, ungene løper rundt i huset, skriker, ler, hopper i trapper, smeller i dører, krangler og tuller og virkelig gjør alt for og trigge meg. Kaster ting ned trappa. De begynner så og lekeslåss og herje i stua. De forventer at jeg skal bli sint, men det hjelper ikke om jeg blir det, heller ikke om jeg snakker rolig eller prøver avlede. Jeg er utslitt innen kvelden er ferdig. Dem kvelden som startet så hyggelig og skulle være en kosekveld.
Ungene er ikke to år gamle, de er 7 og 8 år!!! Og dette skjer ofte, både i måltid og andre situasjoner.  

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regler, og de må terpes på. Skryte av dem når de klarer å overholde dem? Feks plukke ut en ting som kan jobbes med over tid, og kanskje ha en form for belønning. (ikke noe dyre greier, kan feks vere å bake sammen?)

Tror ikke jeg hadde sittet rolig med en kopp kaffi og ungene hadde holdt på sånn. Da tror de at det er greit, og dette må jo være helt grusomt og både se og høre på? Det høres ut som et høyt støynivå?

Her er negativ adferd som på snues, og det et ikke gjort over natte. 

Anonymkode: e08ac...67a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

De vet veldig godt hva som ikke er lov og regler, det er nettopp akkurat disse tingene de gjør. De velger og gjøre akkurat det de ikke får lov til. Spesielt yngste bare ler. Om jeg blir rasende så fortsetter det også. Skal jeg stoppe de må de fysisk holdes fast og stenges på hvert sitt rom eller noe, dette kan jeg faktisk ikke gjøre. Jeg har snakket med de at det ikke er hyggelig at de prøver og gjøre meg sint på denne måten. De har sett meg både sint og lei meg pga dette, men det skjer igjen.
Jeg har tenkt på dette med belønning, men synes liksom det blir for dumt at en syv-åtteåring må få premie for og være grei under måltid. Nå skulle de faktisk få kake etter middagen, men ikke engang det hjalp, og det ble ikke mulig og gjennomføre. Vi har også reist fra steder pga dette har startet.

Jeg forventer en haug med «ungene trenger oppdragelse og ikke bli sint på barn» svar har inne. Setter derfor pris på dere som svarer ordentlig.  Takk. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis så store barn leker med maten, så er måltidet ferdig for deres del. Ville bare tatt vekk tallerken og sagt rolig at han tydeligvis er ferdig. Kveldsmat til vanlig tid. 

Anonymkode: de0b5...d61

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet

Grising= 1 siste sjanse, deretter rydde vekk alt før det blir mer gris. Eller det vil si: DE må rydde og vaske. Under oppsyn ikke som invitasjon til mer tull og fjas. Ikke mat før til kvelds. Herjing = de får ikke leke sammen. Sitt ned med 1 eller begge og ikke la de få gå til hverandre.  

Anonymkode: 85794...b41

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

De ser deg så klart ann: du tillater all slags tull. Her er det fritt frem. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De ser deg så klart ann: du tillater all slags tull. Her er det fritt frem. 

Da må du lese på nytt eller gå deg en tur eller noe. Eller så kan du jo forklare hva du ville ha gjort uten at naboene også hører deg. 

• Liker 1
Skrevet

Du lar det jo gå aaalt for langt og lar det eskalere unødvendig lenge. Gi tydelig beskjed med en gang! Begynner de å tulle, fjern maten, vis de fra bordet, vis klart at slik oppførsel ikke er godtatt. Gjenta helt til de lærer. Mulig du må være streng noen ganger, men det er ikke farlig. Barn trenger grenser.

Anonymkode: aeb59...73a

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

He he, ser du virkelig ikke selv hva du gjør galt? «Ber han slutte sikkert ti ganger».

Er det mulig.

Anonymkode: fa0cf...4b8

• Liker 8
Skrevet

Ville sendt begge på hvert sitt rom. Hver eneste gang. Ikke fått komme ut før de sa unnskyld og mente det. 

Anonymkode: 3fcf8...dce

• Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner du er sliten og lei, men de gjør ikke dette for å terge deg eller trigge deg som du sier. De er barn, barn er sånn når de ikke har grenser og faste regler å forholde seg til.

De kommer jo til å strekke strikken så langt de bare kan. 

Du kommer jo bare med tomme trusler, det er ikke rart de ikke hører på deg. Til slutt så koker det over og så kjefter du helt ukontrollert på de. Da er du ikke den trygge voksenpersonen de trenger.

Du må sette tydelige grenser for hva som er lov. Dersom de trår over grensen forsvinner godene. Det er ikke meningen at du skal gi de 10 sjanser, det holder med en.

Anonymkode: 1c751...405

• Liker 8
Skrevet

Det hadde vært absolutt nulltoleranse for sånn oppførsel her i huset. Det vet nok barna mine, så derfor oppfører de seg alltid bra.

Du må jo sette ned foten, ikke «snakke hyggelig og prøve å avlede».

Her er hva du kan gjøre: Du gir klar beskjed om at fra nå av oppfører de seg pent ved bordet. Du aksepterer ikke tull og tøys.

Og så gjennomfører du. Ved minste tilløp til grising og tull så fjerner du all mat og sier at nå er måltidet slutt, de kan gå fra bordet. De får ikke dessert eller noe annen mat på tre timer. Skjerm utgår også resten av dagen.

Dette gjentar du til de skjønner at du faktisk mener det.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Prat med dem i fredstid. Sett deg rolig ned med ett og ett barn når ting er fredelig. Forklar hva som er forventet og hvorfor du forventer det, med enkle ord. Si at dette ikke er valgfritt. Få barnet med på en avtale, bygg opp tro på at dette kan barnet få til og kom med masse ros når det går. Og ikke kom med trusler. 

Og ikke gi opp. Barn er krevende til tider, men det blir bedre ❤️

Anonymkode: 166f9...8f6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Prat med dem i fredstid. Sett deg rolig ned med ett og ett barn når ting er fredelig. Forklar hva som er forventet og hvorfor du forventer det, med enkle ord. Si at dette ikke er valgfritt. Få barnet med på en avtale, bygg opp tro på at dette kan barnet få til og kom med masse ros når det går. Og ikke kom med trusler. 

Og ikke gi opp. Barn er krevende til tider, men det blir bedre ❤️

Anonymkode: 166f9...8f6

Tull. Disse barna er ikke to år, de er 7 og 8. De vet godt hva som forventes, og de skal ikke roses for helt normal oppførsel. Det er ikke noe ekstraordinært å la være å grise og velte stolen. Skulle bare mangle.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Her var det flere som misforstod eller lesser det de vil lese.
Måltidet BLE avsluttet, før det var spist opp. Vi har reist hjem fra ting flere ganger pga slik oppførsel.

De gjør nettopp disse tingene de VET de ikke får lov. Stoppes de i en ting, så finner de på noe nytt. Kan sette meg på den ene mens jeg stenger den andre inne på rommet Evnt da 😂😂

Skrevet
Anonymaaaa skrev (3 minutter siden):

Måltidet BLE avsluttet, før det var spist opp. Vi har reist hjem fra ting flere ganger pga slik oppførsel.

De gjør nettopp disse tingene de VET de ikke får lov. Stoppes de i en ting, så finner de på noe nytt. Kan sette meg på den ene mens jeg stenger den andre inne på rommet Evnt da 😂😂

Nei, nå må du lese ditt eget HI en gang til. Du sa han skulle slutte sikkert ti ganger. Du prøvde å snakke hyggelig. Du prøvde å avlede. Alt det var feil. Du må gripe inne og HANDLE ved første lille tilløp til tull.

Mc Donalds og lignede må utgå fullstendig helt til de viser at de kan oppføre seg.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Anonymaaaa skrev (5 minutter siden):

Du skriver jo selv at du ga beskjed sikker 10 ganger. Det er 8 for mye. 

Første gang: Slutt å gris med maten, jeg vil at du spiser ordentlig. 

Andre gang: En gang til, og du er ferdig med å spise. 

Tredje gang: Da er du ferdig med å spise. Så tar du vekk maten. 

Anonymkode: 86a89...880

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Vel på cos kurs så lærer man avlede, overse det negative, holde på en god samtale, ikke gi det negative oppmerksomhet og rose det positive! Nå er jeg dritt lei hele cos kurset! Det fungerer ikke på mine unger!! 

• Liker 1
Skrevet
Anonymaaaa skrev (5 minutter siden):

Vel på cos kurs så lærer man avlede, overse det negative, holde på en god samtale, ikke gi det negative oppmerksomhet og rose det positive! Nå er jeg dritt lei hele cos kurset! Det fungerer ikke på mine unger!! 

Det fungerer nok sikkert når det gjelder småtterier. (Poenget er vel at man ikke skal gnåle på alle mulige ting).

Men denne oppførselen du beskriver her er helt ute av kontroll, så her må det handling til. Med en eneste gang. Ingen sjanser eller advarsler, kun kontant handling. Trust me.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

På cos kurset ble jo sånne situasjoner tatt opp. Kursholder mener da at man må se bak atferden og hva barnet egentlig søker, sitte på fanget eller sitte ved siden av, oppmerksomhet og en god samtale, rolig hånd på skulderen osv. Ikke konsekvenser og straff. Rart man blir forvirra. Så folkens, kjør diskusjon !

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...