AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #1 Del Skrevet 13. november 2022 Jeg har alltid vært petite og slitt med å legge på meg. Men etter en traumatisk hendelse for to år siden har jeg spist sinnsykt mye. Blir nesten litt sjokka over meg selv enkelte ganger når jeg ser hvor mye jeg faktisk lesser på en middagstallerken, gjerne med påfyll etterpå. I tillegg til dette har jeg vært alt for lite aktiv. Nå sitter jeg her med en kropp som er oppblåst rundt magen pluss et fettlag som gir muffinmage. Jeans som jeg elsket å gå i før hæler jeg nesten ikke gå i lenger fordi det presser. Har blitt tynnfeit rett og slett av all fråtsingen. Men når jeg går på vekta ser jeg at det er snakk om under 10 kg jeg har gått opp. Likevel har jeg alltid vært såpass smal at de kiloene synes godt på meg. Jeg skulle gjerne gått ned igjen de kg, men pga depresjonen min vil jeg gjøre det til et langtidsprosjekt sånn at jeg ikke gir opp med en gang. Tror mye blir bedre bare jeg endrer på små ting som skifte ut Pepsi max med vann igjen, og f.eks spiser en NORMAL porsjon fiskemiddag med grønt istedefor diger porsjon med pizza, pølser og pomfritt osv som jeg har spist alt for mye av de siste årene. Jeg blir fort demotivert av å lese meg opp på avanserte tekster om kosthold på nett. Telling av kalorier osv gidder jeg ikke for det blir for innviklet for meg. Er det noen som kan gi meg noen gode enkle tips ? Anonymkode: cf313...4a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #2 Del Skrevet 14. november 2022 Du kan ikke researche temaet selv for da blir du sliten, og du kan ikke telle kalorier for det er for innviklet ? Er ikke voldsomt komplisert å bruke en app hvor du scanner strekkoden til matvarer å legger inn hvor mye du har spist men men. Om du absolutt ikke skal ha noe ansvar selv så får du prøve: tre måltid om dagen, halve tallerkenen med grønnsaker, en kvart med mager proteinkilde (kjøtt, fisk, tofu) en kvart med potet. til frokost, tenk mager cottage cheese, frukt og mer grønnsaker, til lunch, tenk typ knekkebrød med kalkunpålegg/egg. Men for å være ærlig, kosthold er mer litt mer komplisert en at en random på internettet skal gi deg en kur, og skal du lykkes, og virkelig forstå hva som har skjedd med kroppen din så kan det være greit å se på macroene du får i det, for å sørge for at du får i deg nok proteiner, karbohydrater og fett, for et variert kosthold er viktig. Anonymkode: ac800...fc0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #3 Del Skrevet 14. november 2022 Det er ikke mer komplisert enn å spise mindre porsjoner. Rett og slett. Mindre porsjoner, litt godteri kun i helger, kutt små usunne mellommåltid. Vann til drikke. Anonymkode: f1490...dd1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Embla Othea Skrevet 14. november 2022 #4 Del Skrevet 14. november 2022 Kjedelig svar men det er det eneste som funker: Spis mindre og beveg deg mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #5 Del Skrevet 14. november 2022 Embla Othea skrev (1 minutt siden): Kjedelig svar men det er det eneste som funker: Spis mindre og beveg deg mer. Spise mindre er tilstrekkelig. Anonymkode: 48889...bcb 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #6 Del Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (På 13.11.2022 den 17.58): Jeg har alltid vært petite og slitt med å legge på meg. Men etter en traumatisk hendelse for to år siden har jeg spist sinnsykt mye. Blir nesten litt sjokka over meg selv enkelte ganger når jeg ser hvor mye jeg faktisk lesser på en middagstallerken, gjerne med påfyll etterpå. I tillegg til dette har jeg vært alt for lite aktiv. Nå sitter jeg her med en kropp som er oppblåst rundt magen pluss et fettlag som gir muffinmage. Jeans som jeg elsket å gå i før hæler jeg nesten ikke gå i lenger fordi det presser. Har blitt tynnfeit rett og slett av all fråtsingen. Men når jeg går på vekta ser jeg at det er snakk om under 10 kg jeg har gått opp. Likevel har jeg alltid vært såpass smal at de kiloene synes godt på meg. Jeg skulle gjerne gått ned igjen de kg, men pga depresjonen min vil jeg gjøre det til et langtidsprosjekt sånn at jeg ikke gir opp med en gang. Tror mye blir bedre bare jeg endrer på små ting som skifte ut Pepsi max med vann igjen, og f.eks spiser en NORMAL porsjon fiskemiddag med grønt istedefor diger porsjon med pizza, pølser og pomfritt osv som jeg har spist alt for mye av de siste årene. Jeg blir fort demotivert av å lese meg opp på avanserte tekster om kosthold på nett. Telling av kalorier osv gidder jeg ikke for det blir for innviklet for meg. Er det noen som kan gi meg noen gode enkle tips ? Anonymkode: cf313...4a9 Det nytter ikke kutte ut pepsi max i hvert fall, der er det ingen kalorier. Behold pepsi max'en som kos, drikk vann for tørsten og spis mindre og sunnere. Kaloritelling kan være kjedelig, men svært enkelt hvis du bruker en app der du kan scanne strekkoder og legge inn måltider/oppskrifter du spiser ofte (MyFitnessPal, Lifesum o.l.). Og så bør du være mer aktiv i tillegg for å bli i bedre form, stramme litt opp og øke hvileforbrenningen litt. Det er dog viktigere å spise riktig enn å trene hvis du først og fremst tenker vektnedgang, da kostholdet tar kilo mens trening tar gram. Det er lurt av deg å ta det langsomt så du venner både kroppen og tankene til den nye livsstilen. Ta deg god tid, gled deg over hvert minste lille mål du når, og aldri gi opp selv om du går på en smell av og til. Det anbefales ca et halvt kilo vektnedgang i uka, men jeg gikk ned ca 200 gram i uka bare ved å telle kalorier i en app, uten å trene. På toppen av det hele går jeg nå på medisin som bremser stoffskiftet mitt, men likevel har jeg holdt den nye vekta i et helt år nå. Jeg spiser normal mat og til og med sjokolade/godis og kaker, men må bare begrense meg og spise mindre enn jeg egentlig har lyst til. Jeg håper jeg etterhvert klarer å gå ned litt til, men stresser ikke med det så lenge stoffskiftet mitt er i ulage. Når jeg forhåpentligvis blir frisk, skal jeg også begynne å trene mer. Anonymkode: e8f17...e96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #7 Del Skrevet 15. november 2022 Spis helt vanlig igjen og begynn med styrketrening og litt kondis Anonymkode: 19d85...98a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #8 Del Skrevet 18. november 2022 Du kan fråtse i sukkerfri (og kalorifri) julebrus. Og gele. Og popcorn. Og kylling. Det har lite kcal. Din redning blir nok å bytte ut den kaloririke maten din med light produkter. Anonymkode: ba40d...4ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå