Gå til innhold

Ville du latt din 8-9-åring spille Fortnite?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja? 

Nei? 

Kommer an på ungen? (I så fall, gjerne spesifiser)

Anonymkode: 43314...b81

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonyme-meg
Skrevet

Min på 8 har spilt fortnite en god stund nå. Mange i klassen gjør det, både jenter og gutter. 

Skrevet

Nei! I den alderen skal dei vera ute i skog og mark, ikkje glana inn i ein dataskjerm meir enn nødvendig. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Nattens rytter skrev (5 minutter siden):

Nei! I den alderen skal dei vera ute i skog og mark, ikkje glana inn i ein dataskjerm meir enn nødvendig. 

Er enig i at de ikke skal glane inn i en dataskjerm mer enn nødvendig, men noe blir det jo. Det ene trenger ikke å utelukke det andre. 

Ts

• Liker 3
Skrevet

Jeg gav etter i 3.klasse! I utgangspunktet ønsker jeg at barn skal være barn og være ute og leke.

Men jeg skjønte at flere gutter i klassen allerede spilte dette, og barnet mitt følte seg utenfor. De han henger med spilte. De som ikke spiller, har han ikke så mye kontakt med.

Jeg sjekket litt, og innså at det ikke var så voldelig som jeg trodde. Det er ingen blod.

Dette er ett onde som er kommet for å bli. Problemet er når noen gir etter,så noen til. Plutselig er det barnet ditt som står utenfor. De snakker om spill på skolen etc.

Det verste med Fortnite,er at det er veldig triggende og barn blir veldig oppslukt av spillet. De kan hjelpe hverandre i spillet, så det er jo en form for å vise omsorg og hjelpe andre, det er det.

Anonymkode: 944a2...508

• Liker 1
Skrevet

Nei absolutt ikke! 
Det er helt uhørt at barn i den alderen spiller sånne spill. 
Fatter ikke hvor foreldre har hodet sitt 🤯

Anonymkode: ce4c1...dbc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Nattens rytter skrev (12 minutter siden):

På 50 tallet kanskje. Nye tider heldigvis.

Anonymkode: 51dc9...a2e

• Liker 5
Skrevet

Vår (nesten) 9 åring spiller fortnite. Begynte vel å være interessert i sommer. Vi følger med på det han driver med og vi har hatt gode samtaler om bla. det å snakke med fremmede, vold osv. 

Skjermtid begrenses såklart (oftest regulerer han dette helt fint selv) og selv om han liker godt å spille, så er han veldig aktiv både innenfor flere idretter, turer i skog og fjell, og generell frilek ute og inne. Det er virkelig ikke noe enten eller, som enkelte virker å tro. 

Anonymkode: 57999...d2b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, det fikk han på den alderen. Spillet er ikke voldig i den forstand med blod, gørr eller grafiske drapsdetaljer som minner om virkeligheten. Han spiller med venner, de snakker sammen i en gruppe over ipad. Han spiller fortsatt,  straks 11år. Tilbringer mye tid ute på fotballtrening og med venner ellers, så går ikke kun i skjerm.

Anonymkode: b5119...cad

• Liker 2
Skrevet

Det er helt individuelt. Men det smarteste foreldrene fagjury er å sette seg endrede barnet mens det spiller for å reflektere og udre seg samen. Snakke sammen om hvordan man skal oppføre seg på nett osv. Boka "Nettvett" er helt strålende. Problemet er jo de barna som har foreldre som gir faen i hv a ungen driver med online og som ikke oppdrar de.

Anonymkode: 5a3b6...a7d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja? 

Nei? 

Ja

Anonymkode: 25e82...42e

Skrevet

Ja, ser absolutt ikke noe problem med det. 

Anonymkode: 29f26...910

Skrevet

Nei. Eldste fikk lov å spille i 5.klasse. Minsten er 7 år og må pent vente i minst 3 år til.

Fordi jeg jobber i skolen og ser dermed hvor påvirket og understimulert mange barn er pga ulike spill.

Anonymkode: 58406...fdd

• Nyttig 1
Skrevet

https://www.aftenposten.no/norge/i/4oB56q/jenter-blir-hetset-naar-de-gamer

La dem gjerne spille, men følg med på hvordan de oppfører seg..

Anonymkode: c3d26...074

• Liker 1
Skrevet

Det kommer jeg ikke til å ha noen problemer med. 7åringen har ikke nevnt det enda men regner med at det kommer i løpet av det neste året. 

Skrevet

Nei. 

Det er framleis eit voldelig skytespel. Blod eller ei så handle det om å plaffe ned kvarandre! 

Mine barn får spele andre spel, f.eks Mario. Brain Games, just dance, tetris + 

Speling i seg sjølv er ein super hobby. 

Anonymkode: 0a8e3...aac

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Nei. 

Det er framleis eit voldelig skytespel. Blod eller ei så handle det om å plaffe ned kvarandre! 

Så dine unger fikk Heller ikke lov å leke politi og tyv der de løp rundt og lata som de skøyt hverandre?

Anonymkode: b5119...cad

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja? 

Nei? 

Ja. Har spilt det selv for å sjekke situasjonen, helt ok en 8-9åring spiller. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Nei. 

Tetris 😂 Omg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...