Såpe Skrevet 13. november 2022 #1 Del Skrevet 13. november 2022 Jeg skal strikke Sweater No. 15: https://myfavouritethings-knitwear.com/products/sweater-no-15-eng I oppskriften er Wild and Soft og Kid silk seta fra Gepard ett av alternativene som har farger jeg kan like, men ikke den fargen jeg helst vil ha. Lurer derfor på om jeg heller skal velge Tynn Peer Gynt fra Sandnes og Tynn silk mohair fordi jeg har sett at andre har brukt dette. Det står at Wild and soft er et veldig stabilt garn som gjør at plagget lett holder fasongen. Det er en kombinasjon av silke og merino. Tynn Peer Gynt er jo et rent ullgarn. Hva er den største forskjellen på disse to garntypene? Er ullgarnet mye varmere? Jeg klarer heller ikke se hva som er beregnet strikkefasthet på Wild and soft. Noen som vet? Tynn Peer Gynt er oppgitt til 27/10. Jeg har strikket litt, men er fortsatt ganske fersk på dette! 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PecanPie Skrevet 13. november 2022 #2 Del Skrevet 13. november 2022 Både Gepard Wild & soft og KFO Merino, som er oppgitt som alternativt garn, har oppgitt strikkefasthet 28/10. Om man ser på strikkefastheten alene vil nok Tynn Peer Gynt passe bra. Vær obs på at løypelengden på TPG er ca 50 meter/50 gram kortere enn originalgarnene, så du trenger mer garn enn oppskriften sier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Såpe Skrevet 13. november 2022 Forfatter #3 Del Skrevet 13. november 2022 Takk for svar! Er det en sannsynligvis 1/2 pinnestørrelse forskjell da, på TPG og de andre to? Jeg er flink til å strikke prøvelapper og vaske dem. Har sett på KFO, men de har ingen farger jeg har lyst på. Vil helst ha en sterk klar farge og det er mye dust både hos GFO og Gebard. 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
imjohansen Skrevet 24. november 2022 #4 Del Skrevet 24. november 2022 Såpe skrev (På 13.11.2022 den 20.44): Takk for svar! Er det en sannsynligvis 1/2 pinnestørrelse forskjell da, på TPG og de andre to? Jeg er flink til å strikke prøvelapper og vaske dem. Har sett på KFO, men de har ingen farger jeg har lyst på. Vil helst ha en sterk klar farge og det er mye dust både hos GFO og Gebard. 🙂 Jeg bruker samme pinnestørrelse til Tynn Peer Gynt og KFO merino (og sandnes sunday, som også er i samme gate) og det har alltid gitt «riktig» resultat. Men som du selv antyder, å strikke prøvelapp er det beste! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 28. november 2022 #5 Del Skrevet 28. november 2022 Jeg har ikke prøvd Wild and soft selv, men i og med at det er laget av merino og silke, er det nok veldig mykt og glansfullt. Tynn peer gynt er laget norsk sau, og er ikke like mykt. Det har andre gode egenskaper, som f.eks. stabilitet og spenst, og det er i tillegg langt mer miljøvennlig og dyrevennlig. Det koster også mye mindre, noe som jo er et pluss Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Såpe Skrevet 28. november 2022 Forfatter #6 Del Skrevet 28. november 2022 Grønt blad skrev (5 timer siden): Jeg har ikke prøvd Wild and soft selv, men i og med at det er laget av merino og silke, er det nok veldig mykt og glansfullt. Tynn peer gynt er laget norsk sau, og er ikke like mykt. Det har andre gode egenskaper, som f.eks. stabilitet og spenst, og det er i tillegg langt mer miljøvennlig og dyrevennlig. Det koster også mye mindre, noe som jo er et pluss Ifølge beskrivelsen av Wild and soft skal det være veldig stabilt, men du tenker TPG vil gi en genser som holder fasongen bedre? Jeg har også begynt å se på Sunday fra Sandnes som har riktig strikkefasthet til oppskriften. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 28. november 2022 #7 Del Skrevet 28. november 2022 Såpe skrev (1 time siden): Ifølge beskrivelsen av Wild and soft skal det være veldig stabilt, men du tenker TPG vil gi en genser som holder fasongen bedre? Jeg har også begynt å se på Sunday fra Sandnes som har riktig strikkefasthet til oppskriften. Jeg har aldri brukt wild and soft selv, men vil tippe av TPG holder fasongen litt bedre. Men originalgarnet holder sikkert også fasongen godt, siden det er det som er brukt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Såpe Skrevet 3. desember 2022 Forfatter #8 Del Skrevet 3. desember 2022 Hvor mye Sunday trenger jeg sammenlignet med alternativene i oppskriften? Ca. samme vekt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå