Gå til innhold

forskjell på clementin og mandarin

Nemmera

Anbefalte innlegg

Er det en forskjell egentlig, og hve er i så fall den? det jeg kaller clementiner, hvilket butikkene også kaller clementiner, er det mange som kaller mandariner.... Og ingen har noe svar på hva som er hva, evt om det er en og samme frukt.....

noen hevder det har noe med skallet å gjøre, og om det er steiner i eller ikke...

:icon_question:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det heter klementiner, mandariner får man ikke i Norge. Grunnen er at mandariner har steiner, noe de fleste ikke synes noe om, mens klementiner er steinfrie (de som likevel har steiner har vokst nært et sitrontre) og dermed mer populære. Klementin er en krysning mellom mandarin og pomerans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. da spiste jeg nettopp en clementin som har vokst midt i en haug med sitrontrær... for det var 11 stener i den ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det jeg kurer på hver jul: hvorfor har de sitrontrær rett ved klementintrærne (heter det det :klø:), når det ødelegger kvaliteten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant.. det er jo helt hull i hodet.. da kunne de jo likesågodt hatt mandariner da vel.. eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mandariner har langt flere steiner enn klementiner da, så selv med noen steiner i klementinene er det betydelig færre enn det du ville finne i en mandarin.

Hvorfor så mange klementiner tydeligvis har blitt bestøvet av et sitrontre aner jeg ikke. Godt spørsmål i grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå i div. leksika at klementiner er å regne som en type mandarin. Så da er det riktig å si mandarin på en måte og da jo... Jaja, mystery solved!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper jeg mandariner da??

Svært lite sannsynlig da de knapt blir importert til Norge. Undrer meg litt over den siden til Wikipedia, tror de også må ha blandet mandarin og klementin, for det de skriver er helt feil. Hadde ikke forventet det av en slik side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke. Men spiller ikke noe rolle egentlig.

Gode er de uansett om de heter mandariner eller klementiner ;)

Og med de grønne bladene på blir de så dekorative i en bolle så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå i div. leksika at klementiner er å regne som en type mandarin. Så da er det riktig å si mandarin på en måte og da jo... Jaja, mystery solved!

Vel, som jeg skrev er det jo en krysning mellom mandarin og pomerans, så du kan jo si at det er en variant av mandarin, men det er jo egen sort likevel, med sine særegenheter. Klementiner har færre/ingen steiner, de er mindre i størrelse, har tynnere skall som er lettere å skrelle og skal være søtere, saftigere og ikke så syrlige som mandariner. Ganske store forskjeller i grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra caplex:

mandarin, den søte, aromatiske frukten til m.-treet, Citrus reticulata, oppr. fra SØ-Asia. Tangerin og m. regnes oftest som samme frukt, mens klementin regnes som en egen varietet av dem. Søtere enn appelsiner, og har løsere skall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, jeg skjønner at det er forkjeller, men jeg bare ville si at man ikke kan nekte folk å kalle en klementin for en mandarin jeg da:) Man kan jo kalle en Gordon Setter en hun dog, kan man ikke (vet den var litt på siden, men kom ikke på noe bedre i farten;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, grapefrukt er en krysning mellom appelsin og pomelo, ville du kalle grapefrukt for appelsin? Den ligner vel omtrent like mye på appelsin som en klementin ligner på en mandarin. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gjort det nei, men jeg sier bare at jeg ikke kan rette på folk når de kaller klementinen en mandarin liksom... Jeg kaller da en spade for en spade ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gjort det nei, men jeg sier bare at jeg ikke kan rette på folk når de kaller klementinen en mandarin liksom... Jeg kaller da en spade for en spade ;)

Nei, jeg retter ikke på folk jeg heller. Tror faktisk ikke jeg tenker over at folk sier mandariner. Men det er nok også litt fordi jeg vet at de egentlig mener klementiner, siden mandariner ikke finnes i Norge. Hadde vært litt annerledes hvis folk kalte grapefrukt for grapefrukt og appelsiner om hverandre siden begge de to sortene faktisk finnes her og er såpass forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, men jeg tror ikke man ser like stor forskjell på de to vi snakker om her liksom.. var bare det:) Men nok om det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært lite sannsynlig da de knapt blir importert til Norge. Undrer meg litt over den siden til Wikipedia, tror de også må ha blandet mandarin og klementin, for det de skriver er helt feil. Hadde ikke forventet det av en slik side.

Ehh... hvem som helst kan srkive, redigere og legge til og ta bort informasjon på wikipedia så vidt jeg vet, så derfor er det IKKE noe som overrasker meg at det ikke er helt korrekt det som står der... ettersom folk flest tror de spiser mandariner enda det ikke har vært solgt i Norge på... evigheter. Så at de blander litt de som skrev inn der sist også... forunderer det deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh... hvem som helst kan srkive, redigere og legge til og ta bort informasjon på wikipedia så vidt jeg vet, så derfor er det IKKE noe som overrasker meg at det ikke er helt korrekt det som står der... ettersom folk flest tror de spiser mandariner enda det ikke har vært solgt i Norge på... evigheter. Så at de blander litt de som skrev inn der sist også... forunderer det deg?

Ja, det forundrer meg at et såpass seriøst nettsted ikke sjekker informasjonen sin nøyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...