AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #1 Skrevet 13. november 2022 Jeg trenger sårt noen tips rundt bleieutslett. Vi har hatt en runde eller to før, men da har det forsvunnet over natten med Inotyol. Nå har det vart i to døgn, og virker å være veldig vondt. Han startet i barnehagen for et par uker siden hvor det har vært mye omgangssyke og annen sykdom i det siste. Han ble smått forkjøla forrige helg, men ellers fin. Han har vært tett og hostet hele tiden. I løpet av uken har det gått fra 1-2 bæsjebleier på en dag til 2-4. De var litt bløtere, men ikke diaré. På fredag var det veldig bløt og luktfri avføring i bleia da vi hentet han i barnehagen. De hadde ikke skiftet den på en liten stund, men den luktet jo ikke, så jeg forstår jo det. Uansett, under avføringen var det et ildrødt bleieutslett. Vi smurte på Inotyol og byttet bleier hyppig, men det virket bare å bli verre. Magen ble også verre, og vil si det er diaré, og det kommer heeeele tiden. Forkjølelsen er også verre, og stemmen forsvant fredag kveld. I går formiddag fikk han feber, og han har hatt gult puss i øynene det siste døgnet. Tilbake til utslettet: Vi forsøker å vaske så lite som mulig, men bruker olje til å vaske bort avføring og kremrester. Morgen og kveld har vi brukt kortison med sinksalve over, og resten av dagen bruker vi Inotyol. Han har tydelig vondt når vi holder på, og ved siste bleieskift så det ut som det hadde sprukket opp litt også. Er det noen som har noen tips? Er det mulig å få bukt med det, eller er det en tapt sak så lenge han er så løs i magen og bæsjer døgnet rundt? Når tar man eventuelt kontakt med legen? Hilsen sliten mamma som synes syk baby med smerter er det vondeste i verden. Anonymkode: 82828...4e8
RockyRose Skrevet 13. november 2022 #2 Skrevet 13. november 2022 Barneleg1 på instagram anbefalar som regel grønnsåpebad og feit krem på slike utslett! Og luft så mykje ein kan. Vår tåler ikkje sinksalve, så vert veldig fort sår om vi brukar det. Brukte vanlegvis inotyol daglig før, då vår nesten alltid var litt raud. Så følgte vi rådet til barneleg1 og det er myykje betre! No brukar vi som regel kun feit krem/barrieresalve. Om det er vanskeleg med bad daglig med grønnsåpe kan de lage ein liten boks med vatn og grønnsåpe oppi og halde inntil der han er sår nokre gongar for dag no inntil betring. Spesielt etter bæsjebleiene. 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #3 Skrevet 13. november 2022 RockyRose skrev (8 minutter siden): Barneleg1 på instagram anbefalar som regel grønnsåpebad og feit krem på slike utslett! Og luft så mykje ein kan. Vår tåler ikkje sinksalve, så vert veldig fort sår om vi brukar det. Brukte vanlegvis inotyol daglig før, då vår nesten alltid var litt raud. Så følgte vi rådet til barneleg1 og det er myykje betre! No brukar vi som regel kun feit krem/barrieresalve. Om det er vanskeleg med bad daglig med grønnsåpe kan de lage ein liten boks med vatn og grønnsåpe oppi og halde inntil der han er sår nokre gongar for dag no inntil betring. Spesielt etter bæsjebleiene. Medisinsk grønnsåpe? Går ikke sinksalve under barrieresalve? Takk for tips, vi har kun sinksalven, Inotyol, olje og hydrokortison i hus, men må ut på en liten handletur i morgen tidlig😊 Anonymkode: 82828...4e8
RockyRose Skrevet 13. november 2022 #4 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Medisinsk grønnsåpe? Går ikke sinksalve under barrieresalve? Takk for tips, vi har kun sinksalven, Inotyol, olje og hydrokortison i hus, men må ut på en liten handletur i morgen tidlig😊 Anonymkode: 82828...4e8 Tenkjer nok vanleg grønnsåpe 🤷♀️😅 i alle fall kun det ho skriv, og det vi har brukt. For å rense for bakterier og førebygge infeksjon. Og tips om å unngå høg konsentrasjon på olje ved vask nedantil. Vi merka i alle fall at vår vart sår om vi brukte for mykje olje på kompressane ved vask. Så etter tips brukte vi grønnsåpe for bæsjebleiene perioden han var sår, og lagde deretter til ein boks med vatn og eit par oljedråpar oppi for bæsjebleiene seinare Kan sikkert bruke sinksalve, men sidan vår ikkje tålte det har vi nytta feit krem eller inotyol når han er sår.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #5 Skrevet 13. november 2022 RockyRose skrev (2 timer siden): Tenkjer nok vanleg grønnsåpe 🤷♀️😅 i alle fall kun det ho skriv, og det vi har brukt. For å rense for bakterier og førebygge infeksjon. Og tips om å unngå høg konsentrasjon på olje ved vask nedantil. Vi merka i alle fall at vår vart sår om vi brukte for mykje olje på kompressane ved vask. Så etter tips brukte vi grønnsåpe for bæsjebleiene perioden han var sår, og lagde deretter til ein boks med vatn og eit par oljedråpar oppi for bæsjebleiene seinare Kan sikkert bruke sinksalve, men sidan vår ikkje tålte det har vi nytta feit krem eller inotyol når han er sår. Takk for tips😊 Håper det gir seg med hyppige avføringer med diaré, for da føles det litt lettere å være på ballen hver gang det blir fukt i bleia😅 Anonymkode: 82828...4e8 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #6 Skrevet 13. november 2022 Kan være sopp. Spør legen. Går bort med candesten Anonymkode: 6c3d6...ed9
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #7 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan være sopp. Spør legen. Går bort med candesten Anonymkode: 6c3d6...ed9 Så jeg er ikke hysterisk hvis jeg ringer legen i morgen?😅 Da har det holdt på i nesten tre døgn, så jeg ser gjerne en lege hvis de vil ha oss inn. Anonymkode: 82828...4e8
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #8 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Så jeg er ikke hysterisk hvis jeg ringer legen i morgen?😅 Da har det holdt på i nesten tre døgn, så jeg ser gjerne en lege hvis de vil ha oss inn. Anonymkode: 82828...4e8 Absolutt ikke hysterisk, nei! Om huden sprekker opp, så tenker jeg det bare er å dra og håpe på at legen har noen innspill. Må ikke være halvdau for å få seg en vanlig legetime. Spesielt ikke for barn. Det til siden, så ville jeg forsøkt med en mer barriere-aktig krem, kanskje, enn inotyol. En med mer fett, så den danner en litt mer ugjennomtrengelig hinne. Siden det hele tiden kommer ny avføring. Fet apobase eller lignende, kanskje. Anonymkode: 896f2...fad
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #9 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Så jeg er ikke hysterisk hvis jeg ringer legen i morgen?😅 Da har det holdt på i nesten tre døgn, så jeg ser gjerne en lege hvis de vil ha oss inn. Anonymkode: 82828...4e8 Absolutt ikke 😊 Hunden kan sprekke opp ved sopp. Hvis det er det, så vil de fleste kremer bare gjøre slik at soppen koser seg mer. Ville fått avkreftet det vertfall. Vanlig å få sopp etter eller under sykdom. Anonymkode: 6c3d6...ed9
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #10 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Absolutt ikke hysterisk, nei! Om huden sprekker opp, så tenker jeg det bare er å dra og håpe på at legen har noen innspill. Må ikke være halvdau for å få seg en vanlig legetime. Spesielt ikke for barn. Det til siden, så ville jeg forsøkt med en mer barriere-aktig krem, kanskje, enn inotyol. En med mer fett, så den danner en litt mer ugjennomtrengelig hinne. Siden det hele tiden kommer ny avføring. Fet apobase eller lignende, kanskje. Anonymkode: 896f2...fad Neida, men jeg forsøkte å google når man skulle kontakte lege, og det var veldig sprikende. Tre døgn virket som «ingenting», men jeg kjenner jo at jeg gjerne vil at noen skal se på det. Får ringe i morgen tidlig og håpe at vi får komme inn fort😊 Anonymkode: 82828...4e8
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #11 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Absolutt ikke 😊 Hunden kan sprekke opp ved sopp. Hvis det er det, så vil de fleste kremer bare gjøre slik at soppen koser seg mer. Ville fått avkreftet det vertfall. Vanlig å få sopp etter eller under sykdom. Anonymkode: 6c3d6...ed9 Ok, takk, da skal jeg prøve det😊 Anonymkode: 82828...4e8
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #12 Skrevet 15. november 2022 Vi hadde en runde som varte noen dager hvor det ble veldig rødt. Men huden sprakk ikke opp da. Vurderte lege men så ble det bedre igjen heldigvis. Brukte bare Inotyl og sinksalve + luftet masse, det siste tror jeg hjalp veldig. Om det sprekker opp ville jeg nok hørt med lege som andre sier kan det være sopp og en del av kremen skal jo heller ikke brukes på åpne sår eller hud som har sprukket. Anonymkode: 592d9...01b
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #13 Skrevet 15. november 2022 Ring lege. Vi fikk en salve på resept, og etter det hadde ikke vår bleie utslett igjen noen gang. Høres vondt ut, både for baby og foreldre 💔, lykke til Anonymkode: c1048...564
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #14 Skrevet 15. november 2022 Jeg ville ikke behandlet med hydrokortisonkrem uten samråd med lege. Er det sopp kan det forverre symptomene. Ellers støtter jeg andre forslag. Anonymkode: 1271d...3c1 1
Marimma Skrevet 15. november 2022 #15 Skrevet 15. november 2022 Vi skyller med vann og bruker bepanthen, synes den er veldig god på sår hud sammenliknet med sink (som også er et helvete å få av…)
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #16 Skrevet 15. november 2022 Bepathen har vi god effekt av. Bepanthen salve inneholder det virksomme stoffet dekspantenol som trenger inn i huden og omdannes til vitamin B5. Dekspantenol beskytter og støtter gjenoppbygging av huden. Salven nærer og forebygger tørr og irritert hud og er klinisk testet. Bepanthen salve kan brukes ved hvert bleieskift for å pleie og forebygge røde barnerumper da den ikke tetter porene, men lar huden få puste. Salven er enkel å smøre på huden og holder den myk. Bepanthen fungerer godt på tørr, sprukken og sensitiv hud på for eksempel hender og føtter, lepper, munnviker og nesebor, brystvorter etter amming, lettere skrammer og solbrenthet. Uten parfyme, fargestoffer og konserveringsmidler. Anonymkode: 08076...425
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #17 Skrevet 15. november 2022 Skyller godt med rennende vann, klapper forsiktig tørt og tar på potetmel. Funker knall hver gang. Anonymkode: 44191...1af
kunstnerfluen Skrevet 15. november 2022 #18 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (På 13.11.2022 den 16.32): Medisinsk grønnsåpe? Går ikke sinksalve under barrieresalve? Takk for tips, vi har kun sinksalven, Inotyol, olje og hydrokortison i hus, men må ut på en liten handletur i morgen tidlig😊 Anonymkode: 82828...4e8 Grønnsåpe uten tilsatt lukt (bare vanlig grønnsåpe lukt) er helt ufarlig å bruke.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #19 Skrevet 15. november 2022 Får aldri barnet gå uten bleie å lufte seg? Er nok lurt å la hen få gjøre det regelmessig for at ikke utslett som dette skal få fotfeste seg. Anonymkode: b168c...78e
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #20 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Får aldri barnet gå uten bleie å lufte seg? Er nok lurt å la hen få gjøre det regelmessig for at ikke utslett som dette skal få fotfeste seg. Anonymkode: b168c...78e Sopputslett ved sykdom er vanlig uansett hvor mye man går naken. Er barnet sykt og har diaré er det også greit å ha bleie på. Anonymkode: 6c3d6...ed9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå