Gå til innhold

Står velferdstaten Norge ved eit veiskille ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://resett.no/2019/02/28/dagens-velferdsstat-er-ikke-baerekraftig/

https://www.vi.no/okonomi/alderspensjon-fra-nav-dette-er-gjennomsnittlig-pensjon-na/77717201

Over 1 million alderspensjonister

Ved utgangen av september 2022 var det 1 014 800 personer som mottok alderspensjon, som er en økning på 1,7 prosent sammenlignet med for ett år siden.

Det er ventet at antall alderspensjonister vil vokse raskt også i årene framover, og at vi vil passere 1,1 million alderspensjonister i løpet av 2026.

Ved utgangen av oktober er det registrert 76 600 arbeidssøkere hos NAV, noe som utgjør 2,6 prosent av arbeidsstyrken. Det viser tall fra NAV. – Det er fortsatt høy aktivitet i arbeidsmarkedet.

Antall. Ved utgangen av september 2022 mottok nær 362 500 personer uføretrygd, mot 360 000 personer ved utgangen av september 2021, en økning på 0,7 prosent eller 2 500 personer. Sammenlignet med forrige kvartal var det en nedgang på ca. 200 personer. Ved utgangen av september 2022 var det 137 423 personer mellom 18-66 år  på AAP, og på samme tid var det 202 419 personer mellom 18-66 år med nedsatt arbeidsevner ifølge NAV.

Anonymkode: 951d9...8f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hele verden står ved et veiskille, og har stått der en stund. Ser ut som vi velger feil vei og den veien høna sparker.

Anonymkode: 299a8...ac4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

https://www.vi.no/okonomi/alderspensjon-fra-nav-dette-er-gjennomsnittlig-pensjon-na/77717201

Ved utgangen av september 2022 var det 1 014 800 personer som mottok alderspensjon, som er en økning på 1,7 prosent sammenlignet med for ett år siden.

Det er ventet at antall alderspensjonister vil vokse raskt også i årene framover, og at vi vil passere 1,1 million alderspensjonister i løpet av 2026.

Ved utgangen av oktober er det registrert 76 600 arbeidssøkere hos NAV, noe som utgjør 2,6 prosent av arbeidsstyrken. Det viser tall fra NAV. – Det er fortsatt høy aktivitet i arbeidsmarkedet.

Antall. Ved utgangen av september 2022 mottok nær 362 500 personer uføretrygd, mot 360 000 personer ved utgangen av september 2021, en økning på 0,7 prosent eller 2 500 personer. Sammenlignet med forrige kvartal var det en nedgang på ca. 200 personer. Ved utgangen av september 2022 var det 137 423 personer mellom 18-66 år  på AAP, og på samme tid var det 202 419 personer mellom 18-66 år med nedsatt arbeidsevner ifølge NAV.

Kom det som er en overraskelse på noen at antall mottakere av alderspensjon ville øke og vil fortsette og øke? Dette har vi jo snakker om i 40 år. At det er en liten øking i uføre er heller ikke overraskende fordi helsenorge og nav sparer oss fattige. En kan starte med fastlegeordningen - det er jo fastlegen som er først møte stort sett- og det skal vel forbedres. 
flott at det er så lav arbeidsledighet - akkurat her tror jeg vi kan få en utfordring om bedrifter skal skal fortsette og gå konkurs. 
jeg føler forsåvidt at vi er forbi dette veiskillet, underregulering av ytelser har vi hatt i mange år, og vi er jo alle klar over at vår pensjon ikke blir som dagens pensjonister? 

Anonymkode: 771d9...9af

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nå skal det spares. Jeg vet om mange som har fungert i mange år i stillingen sin men som nå snart faller ut. Fordi sparetiltak betyr å fjerne mange av stillingene på en avdeling og all jobben tilfaller de som er igjen. De jeg har snakket med og flere de kjenner er helt fortvilet. Det er så synd at de som har fungert ikke gjør det lenger på grunn av sparetiltakene. Det gjelde særlig helse og oppvekst og kommunale etater. 

Er det det det kalles å spare seg til fant? 

Anonymkode: a4bcb...1d8

• Liker 4
Skrevet

En sak er antall pensjonister. En annen side av saken er antall i arbeid. Det er synkende.

Når det gjelder arbeidsløshet, har vi i realiteten ikke det. De som ikke får jobb relativt raskt dersom de mister jobben fordi arbeidsplassen nedlegges eller de er overtallige, er i realiteten ikke interessert i jobb.

• Liker 4
Gjest ChadMcChadson
Skrevet

Nå er det forventet at Norge skal tjene 5000 milliarder innen slutten av 2024, som igjen blir investert inn i aksjemarkedet. Alt ordner seg så lenge resten av verden skaper verdier og vi tar ut utbytte.

Det som derimot kan være et problem er eldreomsorgen når vi har så mange eldre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kom det som er en overraskelse på noen at antall mottakere av alderspensjon ville øke og vil fortsette og øke? Dette har vi jo snakker om i 40 år. At det er en liten øking i uføre er heller ikke overraskende fordi helsenorge og nav sparer oss fattige. En kan starte med fastlegeordningen - det er jo fastlegen som er først møte stort sett- og det skal vel forbedres. 
flott at det er så lav arbeidsledighet - akkurat her tror jeg vi kan få en utfordring om bedrifter skal skal fortsette og gå konkurs. 
jeg føler forsåvidt at vi er forbi dette veiskillet, underregulering av ytelser har vi hatt i mange år, og vi er jo alle klar over at vår pensjon ikke blir som dagens pensjonister? 

Snitt pensjon for dagens pensjonister er 258000 leste jeg i viover60. Skjønner jo at vi yngre ikke kan forvente en slik luksus. 

Håper vi får en pille til å gjøre slutt på ting før pensjonsdagen. Bedre enn alderdom i fattigdom. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Snitt pensjon for dagens pensjonister er 258000 leste jeg i viover60. Skjønner jo at vi yngre ikke kan forvente en slik luksus. 

Håper vi får en pille til å gjøre slutt på ting før pensjonsdagen. Bedre enn alderdom i fattigdom. 

Din  holdning er at dagens pensjonister som  begynte i jobb når de var 16-17 år, og idag har en pensjon på kr. 258.000  går rundt å velter seg i luksus. ? 

Den tiden da ein  helst skulle vera gjeldfri inn  i pensjonistiden , og arven overføres til neste genrasjon er "heldigvis"  forlengst  historie.  De fleste av dagens  penjonister "tar ut restevnen" å lever medan de enda kan, og de har  eit  lite  overskudd igjenn til å  leve i frihet  sine siste leveår. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Din  holdning er at dagens pensjonister som  begynte i jobb når de var 16-17 år, og idag har en pensjon på kr. 258.000  går rundt å velter seg i luksus. ? 

Den tiden da ein  helst skulle vera gjeldfri inn  i pensjonistiden , og arven overføres til neste genrasjon er "heldigvis"  forlengst  historie.  De fleste av dagens  penjonister "tar ut restevnen" å lever medan de enda kan, og de har  eit  lite  overskudd igjenn til å  leve i frihet  sine siste leveår. 

Alt du skriver er galt. Dagens pensjonister begynte å jobbe senere i snitt. Det var fortsatt noen som begynte å jobbe tidlig av dagens pensjonister, men mange av de begynte mye senere.

Pensjonister som gruppe har god råd, og veldig mange arver mye. Det er mulig de pensjonistene med dårligst råd som rier bolig har funnet ut st de Jan belåne den og leve for pengene, men en stor gruppe av pensjonistene vilnovrrføre masse verdier til neste generasjon.

• Liker 2
Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Alt du skriver er galt. Dagens pensjonister begynte å jobbe senere i snitt. Det var fortsatt noen som begynte å jobbe tidlig av dagens pensjonister, men mange av de begynte mye senere.

Pensjonister som gruppe har god råd, og veldig mange arver mye. Det er mulig de pensjonistene med dårligst råd som rier bolig har funnet ut st de Jan belåne den og leve for pengene, men en stor gruppe av pensjonistene vilnovrrføre masse verdier til neste generasjon.

Ja. Veldig mange pensjonister er både gjeldsfrie og har gode pensjoner. Men for oss som går av med pensjon om 20-30+ år, derimot, er det noe helt annet. Jeg snakket akkurat med min mor om dette, hun gikk av med pensjon for noen få år siden. De har aldri spart til pensjon - de har ikke trengt det, for de får så gode pensjoner. Begge har hatt helt vanlige stillinger i det offentlige, med helt midt-på-treet-lønn (lærer og lignende). Mens jeg såvidt har tippet 40, og jeg har spart til pensjon i flere år allerede… selv om også jeg er offentlig ansatt, og tjener vesentlig mer enn foreldrene mine. For jeg vet at min pensjon kommer til å bli MYE dårligere.

Anonymkode: 41914...571

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja. Veldig mange pensjonister er både gjeldsfrie og har gode pensjoner. Men for oss som går av med pensjon om 20-30+ år, derimot, er det noe helt annet. Jeg snakket akkurat med min mor om dette, hun gikk av med pensjon for noen få år siden. De har aldri spart til pensjon - de har ikke trengt det, for de får så gode pensjoner. Begge har hatt helt vanlige stillinger i det offentlige, med helt midt-på-treet-lønn (lærer og lignende). Mens jeg såvidt har tippet 40, og jeg har spart til pensjon i flere år allerede… selv om også jeg er offentlig ansatt, og tjener vesentlig mer enn foreldrene mine. For jeg vet at min pensjon kommer til å bli MYE dårligere.

Vi vil få en del mindre, men tror mange overdriver behovet for sparing også. Her inne på kvinneguiden virker det av og til som om det er nødvendig å spare mange (5-6) tusen i måneden. Det er det selvsagt ikke. Når vi blir eldre har vi helt andre behov enn vi har som unge. De fleste har nedbetalt bolig, man har mye lavere kostnader (man trenger blant annet ikke spare 5-6 tusen til pensjon😀)og en orker ikke å reise hele tiden heller. Og så arver mange foreldrene sine omtrent når de blir pensjonister.

• Liker 1
Skrevet
Brunello skrev (3 minutter siden):

Hva var igjennomsnittalderen på  dagens genrasjon  pensjonister når de  bgeynte som yrkesaktive, samanlignet med  neste genrasjon pensjonister ?

Hva er opptjeningstiden  før ein gå av med pensjon i  Norge. ?

Hvor høy andel av de som idag er pensjonister har pådrat seg yrkesbelastninger ?

Hvor har du det ifra at  de fleste av dagens pensjonister arver mye  ?   

Ingen vet  hvor høy  eldrebølgen blir , og denne levealderjustering av pensjon er vel bare synsing / antagelser.?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva var igjennomsnittalderen på  dagens genrasjon  pensjonister når de  bgeynte som yrkesaktive, samanlignet med  neste genrasjon pensjonister ?

Hva er opptjeningstiden  før ein gå av med pensjon i  Norge. ?

Hvor høy andel av de som idag er pensjonister har pådrat seg yrkesbelastninger ?

Hvor har du det ifra at  de fleste av dagens pensjonister arver mye  ?   

Ingen vet  hvor høy  eldrebølgen blir , og denne levealderjustering av pensjon er vel bare synsing / antagelser.?

Jeg skriver mange, ikke de fleste når det gjelder arv. Men siden de fleste i eldre generasjoner eier egen bolig, vil det nødvendig vis bli en del arv på mange.

Snittalderen var lavere, men langt fra så lav som det du skrev. 

Det andre du nevner er ikke relevant i forhold til det jeg skrev.

Skrevet
Brunello skrev (16 minutter siden):

Vi vil få en del mindre, men tror mange overdriver behovet for sparing også. Her inne på kvinneguiden virker det av og til som om det er nødvendig å spare mange (5-6) tusen i måneden. Det er det selvsagt ikke. Når vi blir eldre har vi helt andre behov enn vi har som unge. De fleste har nedbetalt bolig, man har mye lavere kostnader (man trenger blant annet ikke spare 5-6 tusen til pensjon😀)og en orker ikke å reise hele tiden heller. Og så arver mange foreldrene sine omtrent når de blir pensjonister.

Nå har nå  hatt 25 år med lave renter i Norge, og sysselsettingen har vert høy, dei aller fleste med gjeld har  hatt gode   muligheter  å prioritere nedbetaling av gjeld til fordel for å øke forbruket, og  øke gjelden. Det har  såvist ikkje manglet på åtvaringer om at renten kunne komme til å øke, at  både matvarer, energiprisene vil øke.

Ja, mange eldre sitter på nedbetalte boliger som  de har betalt renter, og avdrag i mange år, og  en tid da kroneverdien, og inntektene  ikkje er samanlignbare med idag.  Mange eldre har formue i bolig, som de betaler formueskatt, og eigedomskatt som alle andre,  men mange eldre er  fattige på penger. Forøvri har mange av de eldre prioritert nedbetaling av gjeld på bolig i langt større grad en de yngre 

Jappetida, og stormannsgalskapen  har ingen ende tatt hos mange  før i å 2022, og  føgen er at  har havnet i luksus- fellen, og de ha ingen grunn til å klage.  

Skrevet
Brunello skrev (9 minutter siden):

Jeg skriver mange, ikke de fleste når det gjelder arv. Men siden de fleste i eldre generasjoner eier egen bolig, vil det nødvendig vis bli en del arv på mange.

Snittalderen var lavere, men langt fra så lav som det du skrev. 

Det andre du nevner er ikke relevant i forhold til det jeg skrev.

Nå må du  vera å vennleg å  dokumentere med tall etter det eg spør om ?  

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nå må du  vera å vennleg å  dokumentere med tall etter det eg spør om ?  

I snitt etterlater en person seg rundt 3 millioner. Det henger bra sammen med at gjennomsnittsboligen i Norge er verdt ca. 4,5 millioner. Siden alle har to foreldre og kvinner føder ca 2 barn i snitt, vil det si at snittfarten er rundt 3 millioner til hvert barn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Er du "klarsynt"  eller hva er du prøver å forstille deg  ?  Det er vel  ingen  som idag vet   hvordan pensjonene  blir  om 20-30 år fram i tid.   Det ein  vet med sikkerthet er  at dei fleste av dagens pensjonister som mange av  den yngre genrasjon hevder er så rike idag er lagd under torva.  Neste genrasjon pensjonister  skal da  forvalte  forrige genrasjon sine formuer såfremt  vi ikkje står overfor 3 verdenskrig , og en  klimakatestrofe . 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Helt enig. Og få generasjonen som fant landet og bygde oljen osv til og vise moderasjon vil aldri skje, og nå sitter de på så stor % av stemmene at ingen parti tør ta i det. Nei, vi kan ikke forvente noe, er vel derfor vi sparer, men Norge er jo en snodig nasjon som finner gull der andre finner gråstein så hvem vet.. generasjon x.. hakke peiling på hvordan det blir med oss.. men heller en pille enn Ernas eldrekollektiv. Har som mål og ha det greit, ikke leve som i og holde ut lengst mulig. 

• Liker 1
Skrevet
Brunello skrev (11 minutter siden):

I snitt etterlater en person seg rundt 3 millioner. Det henger bra sammen med at gjennomsnittsboligen i Norge er verdt ca. 4,5 millioner. Siden alle har to foreldre og kvinner føder ca 2 barn i snitt, vil det si at snittfarten er rundt 3 millioner til hvert barn. 

Skjønner ikkje heilt regnestykket ditt ?

I snitt etterlater en person seg 3 -4.5  mill. som er  igjennomsnittsverdien på de fleste boliger.  Ja, dei fleste har 2 foreldre, og  m/ forbehold foreldrene har 2 barn får du dei  utifra ditt regnestykke  omlag kr, 3 mill hver.  Hvordan kom du fremtil dette beløp. ?   Har du da tatt høgde for at foreldrene kanskje har måttet  flyttet til leilighet gr, helseårsaker,  å tatt opp lån ?  Langt ifra alle boliger har en igjennomsnittleg verdi på  3-4.5 mill. 

Misstenker at du desv, hadde hatt behov for noe mer oppdatering omkring mange pensjonister sine  økonomiske levekår idag.  Vil oppfordre  heller om å rette oppmerksamheten mot de  mange yngre nyrike som idag

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Skjønner ikkje heilt regnestykket ditt ?

I snitt etterlater en person seg 3 -4.5  mill. som er  igjennomsnittsverdien på de fleste boliger.  Ja, dei fleste har 2 foreldre, og  m/ forbehold foreldrene har 2 barn får du dei  utifra ditt regnestykke  omlag kr, 3 mill hver.  Hvordan kom du fremtil dette beløp. ?   Har du da tatt høgde for at foreldrene kanskje har måttet  flyttet til leilighet gr, helseårsaker,  å tatt opp lån ?  Langt ifra alle boliger har en igjennomsnittleg verdi på  3-4.5 mill. 

Misstenker at du desv, hadde hatt behov for noe mer oppdatering omkring mange pensjonister sine  økonomiske levekår idag.  Vil oppfordre  heller om å rette oppmerksamheten mot de  mange yngre nyrike som idag

At du ikke forstår enkel logikk er ikke mitt problem. At to voksne mennesker etterlater seg verdier for i snitt ca. 6 millioner til sammen, stemmer godt med at gjennomsnittsboligen er vert 4,5 millioner. De eier da bolig og har andre verdier (bankinnskudd, aksjer og annet) for ca 1,5 millioner.

Pensjonister er som gruppe mye mer velstående enn småbarnsforeldre som gruppe. Det er faktisk bare aldersgruppen 55-65 år som har høyere formue enn pensjonister.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...