Gå til innhold

Hva er god planløsning for deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes flere skriver om at nybygg i dag har dårlig planløsning. Jeg hadde synes det var veldig interessant å vite hva du anser som en god og eventuelt hva som utgjør en dårlig planløsning. 

Anonymkode: cf091...0d5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For eksempel; en bolig med mange soverom bør også ha mer enn ett bad/evt ha både et bad+et toalettrom. Samt en yttergang som er dimensjonert for å ha plass til yttertøy og skotøy til beboerne. 

Andre ting å tenke på: hvordan er soverommene plassert i forhold til hverandre? For en småbarnsfamilie er det upraktisk med to soverom i tredje etasje og ett i første etasje. 

Boliger omtrent uten lagringsplass syns jeg byr på dårlig planløsning. 

At man må gå gjennom et soverom for å komme til et annet soverom eller for å komme til boligens eneste bad er dårlig. 

Hvis man har en bolig med 4 soverom og så lite kjøkken og stue at det ikke rommer familiens beboere samtidig +noen gjester. 

• Liker 3
Skrevet

Dårlig planløsning er når kjøkkenet er langs en vegg i stua. Hår selv åpen løsning, men her er kjøkkenet i en egen del av stua.

Anonymkode: efa9e...fd8

• Liker 5
Skrevet

Nybygg har ofte garasje som tar opp størstedelen av 1.etasje så man får kjøkken nede og stue oppe. Det synes jeg er veldig dårlig planløsning. Vil heller ha en stor stue i tilknytting til kjøkkenet og utgang rett ut i hagen. 

Toalett I hovedetasjen er viktig, men ikke med dør fra kjøkken eller stuen. 

Liten gang i boliger beregnet på familier er idiotisk. Må være plass til barnevogn, sko og klær. 

Anonymkode: decea...623

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg synes flere skriver om at nybygg i dag har dårlig planløsning. Jeg hadde synes det var veldig interessant å vite hva du anser som en god og eventuelt hva som utgjør en dårlig planløsning. 

Anonymkode: cf091...0d5

Veldig smale leiligheter, gjerne med soverom nr 2 som har skyvedør (gjerne to)  fra stuen. Skyvedørene tar opp en hel vegg i stua, digre vinduer er endeveggen og en vegg er "kjøkken". Kunne aldri bodd slik! 

eksempel

I denne leiligheten er "kjøkkenet" helt tragisk, hvor skal man få plass til å lage mat? Og hva er poenget med soverom 2? Kontor? Det er jo ikke plass til 3 personer i denne leiligheten uansett, man ville gått oppå hverandre hele tiden. Æsj!

Anonymkode: 92060...5ff

• Liker 3
Skrevet

Nybygg har ofte utrolig lite lagringsplass, noe som er helt håpløst for familier. 

Anonymkode: 452a1...5cc

Skrevet

Kjøkken på stua. Hvis det er åpen løsning må de i det minste være litt romlig avdelt.

Ytterdør uten yttergang/inngang rett i stua. Små ytterganger. 

En-suite bad eller toalett. Hvis den ene står opp lenge før den andre blir det masse bråk på soverommet. Og hvem vil ligge på soverommet og høre do-lydene fra partneren?

Plass kastet bort på gjennomgangssoner. 

Rom med masse kriker og kroker og vinkler som ikke lar seg utnytte.

Ingen lagringsplass/bodplass.

Anonymkode: 99623...4ae

• Liker 1
Skrevet (endret)

Universell utforming i små leiligheter. Stor gang og stort bad, soverom og oppholdsrom små, gjerne med en kjøkkenvegg i stua. Funker som utmerket for de som sitter i rullestol, men for alle andre blir det dårlig plassutnyttelse. 

Så først etterpå at jeg svarte på motsatt av spørsmålet. Ja så hva anser jeg som god planløsning? Gode proporsjoner på rom, ingen rare vinkler. 

Endret av kvinneguide
Svarte motsatt av spm
  • Liker 1
Skrevet

Hva jeg misliker i min: lang smal gang, og stort soverom. Som kunne vært brukt til større kjøkken og stue. Hadde jeg kunne endret så ville jeg byttet om soverom og kjøkken, og endret hvor dørene er plassert, samt laget innvendig bod.

Anonymkode: 7b2f6...c2a

• Liker 1
Skrevet

Gjennomgangs soverom.. Herregud så elendig.

Anonymkode: dbbc3...d34

Skrevet

Ein interessant  tråd :   God planløsning handler om å tenke langsiktig både i forhold til klimaendringer, og brukervennlig den dagen  trår inn i alderdomen.  Å bygge boliger uten alternativ oppvarmingskilde  er "høl i hode"   Å bygge bolig  v/ vassdrag, rasutsatte steder bør ein også unngaå.  Bygger ein boligen på ein solrik plass så kan ein regne med å  spare betydeleg utgifter i strøm til oppvarming. 

Nå man er 20-30 år tenker dei ferreste på at  ein  engang skal bli gamle, og de kanskje de  en dag blir så dårleg til beins at ein får problem med trapper, og kanskje blir avhengi av  krykker,eller rullator. 

Anonymkode: 44644...585

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...