Varja Skrevet 7. desember 2005 #1 Skrevet 7. desember 2005 (endret) Jeg har et ganske slitsomt problem for tiden. Etter at vi fikk barn så setter jeg mye høyere krav til orden og hvor reint det skal være i huset. Ettersom jeg er i full jobb, og mannen min også er det, så har jeg jo ikke all verdens tid til å gjøre husarbeid. Det er derfor sjelden rent nok her til å leve opp til hva jeg ønsker. Og da får jeg ikke slappet av! Jeg går bare omkring og rydder litt her, tørker litt støv der, setter på plass ting her, tar ut og inn av oppvaskmaskinen og vaskemaskinene osv. Vasker vaskene på badet osv. Hele tiden! Og uansett hvor mye jeg driver på så kommer jeg bare aldri til bunns! Noen forslag til hvordan jeg skal klare å slappe av? Mannen min forsøker å få til at vi drar til byen og på kafe, biblioteket eller liknende med datteren slik at jeg ikke får ryddet, men da er det jo like rotete når jeg kommer hjem! (Det sære er at jeg har det rimelig ryddig nå iforhold til før vi fikk barn, og da plaget det meg ikke det minste. Kunne fint lese en bok med oppvask på kjøkkenbenken). Går dette over etterhvert tror dere? Eller har dere noen tips til hvordan man kan "senke krava"? Har lest en masse om hvordan man kan være mere effektiv i husarbedet, så det er egentlig ikke det jeg er ute etter. Endret 7. desember 2005 av Varja
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2005 #3 Skrevet 7. desember 2005 Hehe...måtte le litt da jeg leste overskriften. Fikk meg til å tenke mange år tilbake på nabojenta som hviskende betrodde oss andre at tanta henens hadde "fått støv på hjernen"....gud så grusomt vi syns det var og så sikkert for oss all verdens grusomheter oppi hodet til denne tanta. ...Sorry, en liten av sporing av det du egentlig spurte om men jeg måtte bare....
Gjest vimse Skrevet 7. desember 2005 #4 Skrevet 7. desember 2005 Noen tips til hvordan man kan senke kravene?? Oj.. Hva er kravene til orden og hvor rent det skal være? Vi er så ulike alle sammen liksom.. Meg selv, som tidligere hadde et hjem som så ut som det ikke bodde noen der... Nå, tja, vasken skulle vært brettet i går, lysene på badet er litt støvete, men altså, de forsvinner ikke. Ikke er det skittent her, jeg vasket gulv i går, toalettet, søpla er tatt ut... Jeg måtte vel bare velge hva som var viktigst for meg, og det er faktisk å bruke litt av min tid på hva jeg har lyst til også, ikke bare gå rundt med fille, som til tider var veldig irriterende for mannen. Dette har selvfølgelig innebært andre krav til han også, han må gjøre mer, og det fungerer greit. Altså, jeg liker å ha det ryddig og rent rundt meg, og jeg liker å gjøre ting som jeg har lyst til, så jeg måtte fire på kravene for å si ja takk begge deler. Det gikk noen runder med meg selv, og ingen simsalabim svosj endret på en uke, men Og, det er ikke så farlig om det er noen sprut på speilen på badet, ei heller om en lodott kommer fykende når du går forbi seksjonen, det er jo bare bevis på at det er liv i hjemmet ditt
Gjest gjest1 Skrevet 7. desember 2005 #5 Skrevet 7. desember 2005 Hva med å strukturer ryddingen og vaskingen litt. Husket kan jo umulig se helt perfekt ut til enhver tid når man har småbarn og slik som det høres ut fra innlegget ditt så ser det også rimelig greit ut nå. Sett opp en liste da vel over hva du skal gjøre hver dag, slik at du får en fast rutine på det. Når alt på listen er gjort, kan du sette deg ned med god samvittighet for den dagen. Det går vel også an å sende mannen med barnet alene på biblioteket eller at det gjør andre ting utenfor huset uten deg. Så får du arbeidsro og kommer kanskje fortere i mål når du ikke blir forstyrret.
*Heidi* Skrevet 7. desember 2005 #6 Skrevet 7. desember 2005 akkurat sån er jeg oxo.. og jeg skulle ønske jeg klarte å slappe av mer jeg oxo.. bare det ligger en kjekspakke på den ellers strøkne kjøkkenbenken, blir jeg utrolig sliten.. det er ganske slitsomt, for jeg klarer ikke å slappe av med mindre alt er bra.. så jeg henger meg med på denne :icon_neutral:
Gjest Hilde Skrevet 7. desember 2005 #7 Skrevet 7. desember 2005 Ærlig talt så tror jeg de fleste kvinner har det som deg. Men jeg har hverken tid eller lyst til å bruke hver dag til å gjøre rent huset. Selve rengjøringen tar mannen og jeg fredag ettermiddag. Da støvsuger han huset, mens jeg vasker bad og toaletter, pusser speil, glassdører og det som trengs. Vasken på badet tørker jeg over hver morgen når jeg er ferdig dusjet og sminket - da tar jeg det skitne håndkledet og tørker raskt av - slik holder den seg ren uken gjennom. På alle toalettene har jeg stående Domestos WC-vask og har formant mann og barn om at alle har ansvar for å forlate toalettene i prikkfri stand. Kjøkkenet vårt er stort og funksjonelt innredet. Det er lett å rydde og vaske over benkene hver dag etter middag. Jeg har hund, men dusjer bena og under magen etter hver daglige tur - i tillegg bruker jeg en spesiell børste som skjærer av løst hår - på den måten har jeg redusert overskuddspels i trapper og på gulv.
Lassie Skrevet 7. desember 2005 #8 Skrevet 7. desember 2005 Komme til meg og overføre det til meg? Neida, helt ærlig så tror jeg at den beste måten å slappe litt av på det og senke litt på krava er å ta seg selv i nakken. Kanskje.. Har ikke akkurat det problemet, jeg, så jeg vet ærlig talt ikke....
Gjest gjest1 Skrevet 8. desember 2005 #9 Skrevet 8. desember 2005 Ærlig talt så tror jeg de fleste kvinner har det som deg. Men jeg har hverken tid eller lyst til å bruke hver dag til å gjøre rent huset. Selve rengjøringen tar mannen og jeg fredag ettermiddag. Da støvsuger han huset, mens jeg vasker bad og toaletter, pusser speil, glassdører og det som trengs. Vasken på badet tørker jeg over hver morgen når jeg er ferdig dusjet og sminket - da tar jeg det skitne håndkledet og tørker raskt av - slik holder den seg ren uken gjennom. På alle toalettene har jeg stående Domestos WC-vask og har formant mann og barn om at alle har ansvar for å forlate toalettene i prikkfri stand. Kjøkkenet vårt er stort og funksjonelt innredet. Det er lett å rydde og vaske over benkene hver dag etter middag. Jeg har hund, men dusjer bena og under magen etter hver daglige tur - i tillegg bruker jeg en spesiell børste som skjærer av løst hår - på den måten har jeg redusert overskuddspels i trapper og på gulv. ← Dusjer du virkelig hunden etter hver eneste tur?? Det høres jo litt drøyt ut...!
Gjest Kålungen Skrevet 8. desember 2005 #10 Skrevet 8. desember 2005 Det problemet har ikke jeg, her er det ganske laidback. Vasker huset en gang i uka, og drar over med støvsugeren ellers når det er masse bøss. Med barn og diverse dyr i huset kan det ikke se strøkent ut til enhver tid, hvis jeg ikke flyr med vaskefilla konstant. Og det gidder jeg ikke.
Gjest Hilde Skrevet 8. desember 2005 #11 Skrevet 8. desember 2005 Dusjer du virkelig hunden etter hver eneste tur?? Det høres jo litt drøyt ut...! ← Ja, jeg dusjer ham på bena og under magen. Jeg har en hund med helt lys pels så jeg ser veldig godt hvordan han ser ut etter en tur. Den dritten vil ikke jeg ha inne i huset mitt - hva andre hundeeiere velger å gjøre får bli deres business, men hvis du ikke dusjer hunden din etter en tur så har du neppe sett hvor mye dritt det er på pelsen. Har gjort det helt siden jeg begynte å gå tur med ham (for over to år siden) - og han har absolutt ikke tatt noen skade av det ... Men jeg må si jeg grøsser ved tanken på all den dritten hundeeiere får i huset hvis ikke hunden dusjes etter turer.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2005 #12 Skrevet 8. desember 2005 Jeg har ikke det samme problemet, men kjenner følelsen av å ikke kunne slappe av hvis man føler at ting ikke er gjort. Jeg tror det kan være lurt å sette av tid til å gjøre "storrengjøring" i hele huset/leiligheten f eks en gang i uka. Jeg regner med du får hjelp av mannen din også. Når så alt er gjort; alle gulv vasket, alle benker rene og ryddige, kan du si til deg selv at du har lov til å slappe av på dette til neste gang (altså om en uke). Smårydding blir det jo alltid, klesvask også, i hvert fall når man har små barn, men prøv å ta et "rush" for å få unna disse tingene enten tidlig på ettermiddagen eller som det siste du gjør før du legger deg - ikke kast bort tid med å hele tiden legge merke til hver nye flekk eller leke på gulvet, ta det heller på slutten av dagen. Vaskehjelp er også et godt tips, det er ikke dyrt heller. Om du ikke føler du har tid til å bli med ut for å gjøre ting sammen med mannen og barnet ditt synes jeg rett og slett litt synd på deg, om jeg tolket innlegget rett.
Varja Skrevet 8. desember 2005 Forfatter #13 Skrevet 8. desember 2005 Om du ikke føler du har tid til å bli med ut for å gjøre ting sammen med mannen og barnet ditt synes jeg rett og slett litt synd på deg, om jeg tolket innlegget rett. ← Du tolket det feil. Jeg blir med ut, men da blir det ikke ryddig.
Varja Skrevet 8. desember 2005 Forfatter #14 Skrevet 8. desember 2005 (endret) Takk for mange fine svar! Godt å høre at jeg ikke er alene (visste vel det egentlig fra før). Vaskehjelp har vi ikke råd til for øyeblikket, men det er jo noe å tenke på etterhvert. Forøvrig har jeg sluttet å stryke sengetøy og duker. Etter noen uker så synes jeg ikke det gjør noe at sengetøyet ikke er strøket så lenge det henges opp med en gang det er vasket så blir det jo sånn rimelig rett. Endret 8. desember 2005 av Varja
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2005 #15 Skrevet 9. desember 2005 Du tolket det feil. Jeg blir med ut, men da blir det ikke ryddig. ← Bra det, da. Da håper jeg du slapper av mens du er ute, i hvert fall:-) Sikkert lurt å prøve å finne ut hvilke ting som kan gjøres sjeldnere eller på faste dager, så du slipper å stadig legge merke til noe. Ellers høres du nesten litt rastløs ut (ikke vondt ment), kanskje du kan tvinge deg selv til å sette deg ned med en bok, et blad eller en eller få en eller annen hobby. Men det største problemet er vel kanskje at ryddinga også stresser mann og barn litt, og går utover kvalitetstid med dem..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå