AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #1 Skrevet 13. november 2022 Hei! Jeg har tenkt mye på en ting å lurer på hvordan dere opplevde tiden på barselavdelingen hvis dere hadde flermannsrom. Jeg skal føde til neste år på vårt lokale sykehus. Minimalt med rom og mange fødsler. Jeg har en psykisk lidelse som kommer til å bli nevnt mye etter fødsel for å holde meg så frisk som mulig å gi barnet den beste starten. Oddsen for at jeg deler rom med noen etter fødsel er 99%. Sannsynligheten for at jeg vet om dem/kjenner dem er også stor. Har også hørt mye om leger og sykepleiere som driter totalt i taushetsplikt så fort et tynt papirforheng skiller pasientene. Jeg ønsker selvfølgelig ikke hun/familien ved siden skal vite diagnosen min, navn, bosted osv. Har du delt rom på barselavdelingen (eller generelt på sykehus)? Hvordan forholdt legene/sykepleierne seg til taushetsplikt? Skal diskutere med jordmor, men vet jeg bare får beskjed om at jeg kun har hørt de negative sakene og at det ikke fungerer sånn i praksis. Anonymkode: 3469c...76d 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #2 Skrevet 13. november 2022 Tauhetsplikten overholdes generelt ikke på flermannsrom på sykehus, uavhengig av hvorfor man er der. Anonymkode: 6a313...069 7 4
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #3 Skrevet 13. november 2022 Taushetsplikten virker å opphøre totalt når det er legevissit. Jeg lå på tomannsrom etter en operasjon og jeg hadde ingen mulighet til å gå ut av rommet. Så kom det en lege inn og fortalte dama ved siden av meg at kreften hadde spredd seg for mye og de kunne ikke gjøre mer for henne. Damen hadde ikke engang en støtteperson hos seg da den beskjeden ble gitt. Hørte hun gråt veldig, forståelig nok. Ble mye mer gråt utover ettermiddag og kveld da pårørende kom på besøk. Det var faktisk helt grusom å være vitne til og jeg skjønnet ikke hvorfor legevisitten ikke kan være mer human. Anonymkode: d4e75...1eb 7 9 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #4 Skrevet 13. november 2022 Jeg så et sykehus prøve ut at de gav høretelefoner til de andre pasientene når de gikk runden med godt hell. I Norge før korona. Er mye en ikke har så lyst til å dele, og i reportasjen ble det da nevnt bla det med avføring som er relevant for mange som f.eks har operert ikke er noe en vil snakke om i plenum. Hadde vært fint om dette var normalen, men tror ikke det er tatt videre dessverre. Er det noe du kan snakke med avdelingen om på forhånd? Jeg tror dessverre at det er lett at dette her glipper 💛 Hadde prøvd å ta det med i fødebrevet, og generelt tatt det opp så langt som mulig. Mest sannsynlig vil du være ganske sliten etter fødsel og ikke ha så mye kapasitet til å «stå på krava», men om det er noen sykepleiere som skjønner mer så bruk dem for det det er verdt. Jeg har vært med på at jeg har hatt selvmordsforsøk og akutteam kom til meg på flermannsrom og skulle ha vurderingssamtale. En våken sykepleier satte grenser og fant et annet rom. Akutteamet brydde seg ikke. Hatt flere gode sykepleiere som har stilt opp. Min søster fødde i fjor, og fikk faktisk enerom på barsel. Ikke normalen, men ble sånn. Jeg har selv vært mye inn og ut av sykehus på ulike somatiske avdelinger og noen tar hensyn og nevner ikke akkurat hva jeg er inne for eller diagnoser, men kan gjerne si litt rundt det, så lett å gjette for de på rommet da. Prøv å ta det opp på forhånd er nok mitt beste råd. Anonymkode: 6d2fb...bc6 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #5 Skrevet 13. november 2022 Herregud, så viktig er du ikke akkurat 😬 Anonymkode: 6d811...c4a 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #6 Skrevet 13. november 2022 Gi beskjed om at du ikke vil ha legevisitt på rommet. Anonymkode: 38a51...038 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #7 Skrevet 13. november 2022 Finnes ingen taushetsplikt, privatliv eller noe i den duren på et flermannsrom. Sist jeg lå på barsel fikk naboen full gynekologisk undersøkelse mens både jeg og mannen fikk servert alle detaljer om rifter og diverse… Anonymkode: 2f9e3...50c 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #8 Skrevet 13. november 2022 Er det noen mulighet til familierom der? For da hadde jeg heller betalt for det. Anonymkode: 828b9...5b1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #9 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det noen mulighet til familierom der? For da hadde jeg heller betalt for det. Anonymkode: 828b9...5b1 Du tror ikke alle vil ha familierom? Eller at det går an å betale for det? Ok. Anonymkode: 27eff...b39 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #10 Skrevet 13. november 2022 Har hatt enerom ved fødsler,men har blitt operert ved to forskjellige sykehus,der jeg hadde dobbeltrom. Ved det ene sykehuset fikk vi på hodetelefoner ved behov,på det andre hørte man alt som ble sagt. Navn,fødselsnummer,diagnose,hvordan operasjonen hadde gått,temperatur, blodtrykk,smerter,om du hadde vært på toalettet osv. Flere ganger om dagen. Anonymkode: a7a2d...39a 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #11 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Herregud, så viktig er du ikke akkurat 😬 Anonymkode: 6d811...c4a Hva gir det deg egentlig å skrive dette? Du forstår at det ikke gjør noe annet enn å demonstrere at bak skjermen din sitter en sosial amøbe? Og det helt uavhengig av om intensjonen er provokasjon eller om det bare var det første som falt deg i hu. Anonymkode: 6a313...069 10
Mrs Robinson Skrevet 13. november 2022 #12 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Herregud, så viktig er du ikke akkurat 😬 Anonymkode: 6d811...c4a Da jeg lå på sykehus etter operasjon, hadde nabodama nettopp gått gjennom kirurgisk abort. Dette vet jeg ikke fordi jeg kom i samtale med damen, men fordi all informasjon kom frem under legevisitt. Skremmende at sensitive opplysninger ikke behandles mer varsomt. 5 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #13 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du tror ikke alle vil ha familierom? Eller at det går an å betale for det? Ok. Anonymkode: 27eff...b39 Klart alle ønsker det, men med flere nybakte mødre enn tilgjengelige rom så må de prioritere. Kanskje TS kvalifiserer til å prioriteres over mange andre? Ellers er familierom noe man betaler for på mitt lokale sykehus. Anonymkode: a5867...e89 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #14 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Herregud, så viktig er du ikke akkurat 😬 Anonymkode: 6d811...c4a Så lovbrudd er ok for deg? Anonymkode: 66a9b...cbd 6 2
Topsi Skrevet 13. november 2022 #15 Skrevet 13. november 2022 Jeg har hørt mye rart på sykehus. Blant annet ble en medpasient nesten klikka på på visitt da hun fikk KOLS i 30-årene, en annen hadde herpes. Ufattelig at det ikke går an å tenke lengre. Desverre har man kun en moralsk taushetsplikt, ingenting juridisk når man som pasient overhører opplysninger 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #16 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du tror ikke alle vil ha familierom? Eller at det går an å betale for det? Ok. Anonymkode: 27eff...b39 Er bare kjent med Kongsvinger sykehus hvor de har 10 sengeplasser på barsel, og 4 familierom. Der er det stor sjanse for å kunne få familie rom. Men det koster 250 eller noe per døgn. Å man prioriteres ved keisersnitt, og andre ting som gjør at man har ekstra behov for å være alene. Anonymkode: 828b9...5b1 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #17 Skrevet 13. november 2022 Mrs Robinson skrev (36 minutter siden): Da jeg lå på sykehus etter operasjon, hadde nabodama nettopp gått gjennom kirurgisk abort. Dette vet jeg ikke fordi jeg kom i samtale med damen, men fordi all informasjon kom frem under legevisitt. Skremmende at sensitive opplysninger ikke behandles mer varsomt. Og så....? Virkelig? Anonymkode: 6d811...c4a
Mrs Robinson Skrevet 13. november 2022 #18 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Og så....? Virkelig? Anonymkode: 6d811...c4a Og så? Hadde du satt pris på at hvem-som-helst (eller for den saks skyld: din tidligere mobber, sjefens kone eller den sladrete nabokjerringa) kunne fått vite om potensielle: - dødelige sykdommer du akkurat har fått beskjed om er uhelbredelig? - overgrep? - sykdom eller syndrom hos ditt nyfødte barn? Om du forholder deg helt nøytral til dette, burde du ta deg en runde på medmenneskelighet. 3 1
Pølsevann Skrevet 13. november 2022 #19 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Herregud, så viktig er du ikke akkurat 😬 Anonymkode: 6d811...c4a Jo, det er hun faktisk! Alle er viktige og taushetsplikt er viktig. Jeg synes det er helt på trynet at det faktisk er lov å gjøre det på denne måten. 4 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #20 Skrevet 13. november 2022 På nyfødtintensiven fikk jeg høretelefoner når det kom inn ny, syk baby på stua. De var veldig opptatte av taushetsplikten der iallfall. Anonymkode: 19a55...33a 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå