AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #1 Skrevet 13. november 2022 Tenkte jeg burde komme i gang med å spare til pensjon, men usikker på om jeg skal velge vanlig pensjonssparekonto eller IPS? Om jeg velger den ene nå kan man bytte? Anonymkode: 45927...0e1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #2 Skrevet 13. november 2022 Du må sette deg inn i fordeler og ulemper. Selv har jeg valgt vanlig ASK, for jeg ønsker ikke å låse pengene til pensjonsalder. Hvis jeg får kreft og kommer til å dø, kan det hende jeg har lyst til å dra på cruise eller Safari først. Eller kanskje jeg vil bruke pengene på å søke annen behandling i utlandet. Dessuten er IPS egentlig kun gunstig hvis du investerer skattefordelen. Anonymkode: ab5a5...9f9
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #3 Skrevet 13. november 2022 Og nei, du kan ikke bytte fra IPS - pengene der er låst. Anonymkode: ab5a5...9f9
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #4 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Du må sette deg inn i fordeler og ulemper. Selv har jeg valgt vanlig ASK, for jeg ønsker ikke å låse pengene til pensjonsalder. Hvis jeg får kreft og kommer til å dø, kan det hende jeg har lyst til å dra på cruise eller Safari først. Eller kanskje jeg vil bruke pengene på å søke annen behandling i utlandet. Dessuten er IPS egentlig kun gunstig hvis du investerer skattefordelen. Anonymkode: ab5a5...9f9 Det var akkurat dette med skatt jeg synes var litt vanskelig og høres litt styrete ut. Pluss at om jeg faller fra vil jeg jo at mann og eventuelle barn vi får skal kunne få tilgang på dem. Anonymkode: 45927...0e1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #5 Skrevet 13. november 2022 Jeg investerer i fond selv og bruker ASK. Ønsker ikke å binde pengene mine til pensjon. Anonymkode: 1c185...69f
Rucula Skrevet 13. november 2022 #6 Skrevet 13. november 2022 ja takk, begge deler IPS er uansett kun 15 k i året
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #7 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det var akkurat dette med skatt jeg synes var litt vanskelig og høres litt styrete ut. Pluss at om jeg faller fra vil jeg jo at mann og eventuelle barn vi får skal kunne få tilgang på dem. Anonymkode: 45927...0e1 En annen ulempe med IPS er at man må betale skatt (av hele beløpet!) ved uttak, men man aner ikke hvordan skattereglene vil være om 20-30-40 år. Det er en risiko jeg ikke vil ta. Men det er valget som er riktig for meg. Les deg opp om forskjellene (mange gode nettsider som forklarer det godt), og ta valget som er riktig for deg. Anonymkode: ab5a5...9f9
Summeer Skrevet 13. november 2022 #8 Skrevet 13. november 2022 Med Ips er pengene låst til pensjon. Den risikoen vil ikke jeg ta, jeg kan bli syk, barna kan bli syke, samlivsbrudd og jeg må etablere meg på nytt etc. Skattefordelene er heller ikke noe å juble av, så jeg sparer langsiktig på to måter: i fond i en ask portefølje med 50/50 i indexfond og høyrisikofond (for å ha mulighet til å ta ut penger av fond selvom det er litt shaky om jeg MÅ ha pengene ut på et visst tidspunkt) Jeg sparer også ved å betale hardt ned på boliglånet. Da er vi mindre risikoutsatte ved renteheving og vi kan justere levekostnader ytterligere ved å strekke nedbetalingstiden om vi ønsker å gå ned i stilling feks.
Trimmeren Skrevet 13. november 2022 #9 Skrevet 13. november 2022 Summeer skrev (4 timer siden): Med Ips er pengene låst til pensjon. Den risikoen vil ikke jeg ta, jeg kan bli syk, barna kan bli syke, samlivsbrudd og jeg må etablere meg på nytt etc. Skattefordelene er heller ikke noe å juble av, så jeg sparer langsiktig på to måter: i fond i en ask portefølje med 50/50 i indexfond og høyrisikofond (for å ha mulighet til å ta ut penger av fond selvom det er litt shaky om jeg MÅ ha pengene ut på et visst tidspunkt) Jeg sparer også ved å betale hardt ned på boliglånet. Da er vi mindre risikoutsatte ved renteheving og vi kan justere levekostnader ytterligere ved å strekke nedbetalingstiden om vi ønsker å gå ned i stilling feks. ips penger får du utbetalt ved uføre, det er en bra forsikring, som dine etterlate vil Arve etter deg, penga blir ikke bortre
Maskinfører Skrevet 14. november 2022 #10 Skrevet 14. november 2022 (endret) IPS er vel utsatt skatt så går du av med pensjon om 40 år så har vi kanskje en klin gæren regjering med 90% skatt da blir det ikke mye igjen av pensjon jeg setter alt på vanlig sparekonto dvs den pensjonen jeg legger av netto lønn ca 5 000,- pr mnd Endret 14. november 2022 av Maskinfører
newman01 Skrevet 14. november 2022 #11 Skrevet 14. november 2022 Dagens regjering har drept IPS-ordningen ganske effektivt. De har kuttet årlig sparebeløp fra 40'000 til 15'000. Og siden det er utsatt skatt på ordningen veit man ikke hva faktisk skattekostnad blir når pengene kan tas ut når man blir pensjonist. Np har regjeringen økt skattesatsen 20% for aksjer og fond, så ville ikke jublet altfor høyt med en IPS. Man kan risikere at det blir ytterligere skjerpelser i fremtiden hvor utbetaling fra IPS motregnes mot grunnpensjon eller noe sånt. Men det er spekulasjoner for hva som kan skje i fremtiden. Tadjik i AP har i flere intervjuer ytret ønske om å avvikle ordningen, så da kan man risikere at bankene stopper investeringsmuligheten, og da vil man sitte i 40 år og se forvaltningshonorarer spise opp det man har betalt inn i ordningen. For øyeblikket er nok ASK det tryggeste valget for de fleste, da den gir litt fleksibilitet mhp. uttak
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå