AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #1 Skrevet 13. november 2022 Partneren min har en utfordring med alkohol. Han drikke ikke hyppig, men de gangene han drikker på fest blir han for full fordi han ikke stopper i tide. Vi har tre små barn sammen og nå vil han ikke ha det slik lenger. Han vil ikke at barna skal vokse opp med en far som er uforutsigbar. Men hvordan gjør man dette i praksis. Han er jo ikke avhengig av alkohol, men bør man kutte alkohol helt? Det blir jo en liten sorg for meg også, for vi har jo kunnet kose oss med å dele en flaske vin til god mat uten at det har vært et problem. Finnes det hjelpe vi kan snakke med for å få råd? Er det andre som er i lik situasjon eller har kommet seg ut av det? Anonymkode: 07c74...3e1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #2 Skrevet 13. november 2022 Hvis han klarer å kose seg med et glass vin til maten er det vel ikke noe i veien med det? Men han kan og bør droppe å gå ut på byen, fester osv. Hvis dere er bedt i selskap så kan han være sjåfør og derfor holde seg edru Anonymkode: a5361...042 8
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #3 Skrevet 13. november 2022 Skjerp deg. Snakk om å lage problemer. Ungene er vel ikke tilstede på disse festene? Anonymkode: 3c875...903 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #4 Skrevet 13. november 2022 Han kan starte med å snakke med fastlegen sin, da skal han få råd om rådgivning og tilbud for de som opplever problemer med alkohol. Anonymkode: 1764d...e58
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #5 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Skjerp deg. Snakk om å lage problemer. Ungene er vel ikke tilstede på disse festene? Anonymkode: 3c875...903 Det tenkte jeg å😅 Jeg er ikke edru når jeg er på fest, men ungen merker da jaggu ikke om jeg har tatt 1 øl eller 10🤣 Anonymkode: a5361...042 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #6 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Skjerp deg. Snakk om å lage problemer. Ungene er vel ikke tilstede på disse festene? Anonymkode: 3c875...903 Har du noen gang levd med en partner som gjentatte ganger havner i ulike situasjoner på grunn av for mye alkohol? Skjerp deg selv. Anonymkode: 07c74...3e1 7 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #7 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Skjerp deg. Snakk om å lage problemer hun skriver jo at det er han som ikke vil ha det slik lenger. Hun spør jo her bare om råd... Anonymkode: 9fa9f...909 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #8 Skrevet 13. november 2022 Høres ut som din mann er som meg. Trenger ikke drikke, men får tenning etter første glass. Var ikke ofte jeg drakk, men kuttet det helt ut da jeg dessverre ikke er av sorten som kan kose meg med et par glass. Anonymkode: ac8e9...a58
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #9 Skrevet 13. november 2022 Jeg tror første steg er for partneren din å gå litt i seg selv. Jeg har hatt tilsvarende utfordringer med min mann, og det var en ganske lang prosess, men han innrømmet etter hvert (overfor selv selv først, så for meg) at det å dele en flaske vin ikke var så greit som han hadde gitt inntrykk av. For hans del føltes det egentlig meningsløst å drikke alkohol hvis han ikke fikk drikke seg kanakas, og den eneste måten å slutte å drikke seg kanakas på, var å slutte å drikke fullstendig. Det er ikke sikkert det er det samme hos dere, men noe er galt når han aldri klarer å stoppe i tide på fest. Anonymkode: 7bb93...6ab 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #10 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Høres ut som din mann er som meg. Trenger ikke drikke, men får tenning etter første glass. Var ikke ofte jeg drakk, men kuttet det helt ut da jeg dessverre ikke er av sorten som kan kose meg med et par glass. Anonymkode: ac8e9...a58 Hvordan har omgivelsene rundt tatt det med at du har kuttet det helt ut? Får du mye spørsmål? Har du selv valgt Å være åpen om hvorfor du ikke drikker? AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg tror første steg er for partneren din å gå litt i seg selv. Jeg har hatt tilsvarende utfordringer med min mann, og det var en ganske lang prosess, men han innrømmet etter hvert (overfor selv selv først, så for meg) at det å dele en flaske vin ikke var så greit som han hadde gitt inntrykk av. For hans del føltes det egentlig meningsløst å drikke alkohol hvis han ikke fikk drikke seg kanakas, og den eneste måten å slutte å drikke seg kanakas på, var å slutte å drikke fullstendig. Det er ikke sikkert det er det samme hos dere, men noe er galt når han aldri klarer å stoppe i tide på fest. Anonymkode: 7bb93...6ab Takk for deling. Han erkjenner selv at noe er galt, og du har nok helt rett i at han bør analysere hva som trigger at han ikke stopper. Det går jo som sagt stort sett fint når det er bare er oss to. Og som jeg spurte om over, hvordan har omgivelsene rundt håndtert at han har sluttet å drikke? Det er mye sosiale anledninger som er veldig knyttet opp til alkohol, og hvor det kanskje er vanskelig å si nei? Anonymkode: 07c74...3e1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #11 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for deling. Han erkjenner selv at noe er galt, og du har nok helt rett i at han bør analysere hva som trigger at han ikke stopper. Det går jo som sagt stort sett fint når det er bare er oss to. Og som jeg spurte om over, hvordan har omgivelsene rundt håndtert at han har sluttet å drikke? Det er mye sosiale anledninger som er veldig knyttet opp til alkohol, og hvor det kanskje er vanskelig å si nei? Anonymkode: 07c74...3e1 Det har stort sett gått fint når det bare har vært oss to også, men han så seg som sagt nødt til å kutte helt hvis han skulle klare å kutte fyllekulene. Omgivelsene har stort sett tatt det greit. Han har brukt litt tid på hvordan han skal håndtere det selv, noe stigma følger jo med dette. I de fleste anledninger blir det ikke stilt spørsmål om det. På jobbarrangementer bestiller han bare brus istedenfor alkohol, og det er få der som kommenterer det. Blant venner har det blitt litt flere spørsmål om hvorfor han ikke skal drikke, og da har han svart ganske ærlig (noe i retning av at han sluttet fordi det ble for vanskelig å stoppe, uten at jeg vet nøyaktig ordlyd). Anonymkode: 7bb93...6ab 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #12 Skrevet 13. november 2022 Flere med erfaringer? Anonymkode: 07c74...3e1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #13 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (På 13.11.2022 den 15.08): Partneren min har en utfordring med alkohol. Han drikke ikke hyppig, men de gangene han drikker på fest blir han for full fordi han ikke stopper i tide. Vi har tre små barn sammen og nå vil han ikke ha det slik lenger. Han vil ikke at barna skal vokse opp med en far som er uforutsigbar. Men hvordan gjør man dette i praksis. Han er jo ikke avhengig av alkohol, men bør man kutte alkohol helt? Det blir jo en liten sorg for meg også, for vi har jo kunnet kose oss med å dele en flaske vin til god mat uten at det har vært et problem. Finnes det hjelpe vi kan snakke med for å få råd? Er det andre som er i lik situasjon eller har kommet seg ut av det? Anonymkode: 07c74...3e1 er vel bare og slutte og dra ut på byen, di fleste har vel ikke tid til det når dem har unger uansett Anonymkode: 58739...a07
Mt3 Skrevet 15. november 2022 #14 Skrevet 15. november 2022 Dere må jo snakke mer sammen og finne ut av ting. Om han fint klarer å ta kun ett glass vin når dere koser dere med god mat så er det jo godt mulig at det kan fortsette. Om han synes det er vanskelig/umulig å si nei til drikke i selskap/på fest så bør han jo søke hjelp via fastlege, anonyme alkoholikere... for selv om han ikke misbruker jevnlig/fast så kan han få hjelp/råd/støtte til å si nei og til å "eie" sin edruelighet så mas fra andre festdeltakere ikke vipper han av pinnen. Klarer han å forbli edru om han er kveldens sjåfør, kan skylde på medisinering eller bare innrømme at han har bestemt seg for å slutte med alkohol, så er det jo ikke noe problem. Det finnes en god del personer som ikke greier å stoppe inntaket av alkohol i tide, og da er det veldig voksent å bestemme seg for å kutte ut. Og om det da også inkluderer ett glass vin til maten så tenker jeg at gevinsten av avholdenhet uansett er verdt det offeret.
Maskinfører Skrevet 15. november 2022 #15 Skrevet 15. november 2022 (endret) Drikker en del Tronnes Napoleon på helgene pga min traumatiske barndom ( som Gunvald Larsson ) pleide og si er ugift og barnløs så går ikke ut over noen er bare god og snill i fylla Endret 15. november 2022 av Maskinfører
Eloise12345 Skrevet 15. november 2022 #16 Skrevet 15. november 2022 On 11/13/2022 at 3:08 PM, AnonymBruker said: Partneren min har en utfordring med alkohol. Han drikke ikke hyppig, men de gangene han drikker på fest blir han for full fordi han ikke stopper i tide. Vi har tre små barn sammen og nå vil han ikke ha det slik lenger. Han vil ikke at barna skal vokse opp med en far som er uforutsigbar. Men hvordan gjør man dette i praksis. Han er jo ikke avhengig av alkohol, men bør man kutte alkohol helt? Det blir jo en liten sorg for meg også, for vi har jo kunnet kose oss med å dele en flaske vin til god mat uten at det har vært et problem. Finnes det hjelpe vi kan snakke med for å få råd? Er det andre som er i lik situasjon eller har kommet seg ut av det? Anonymkode: 07c74...3e1 Hvis han ikke er avhengig av alkohol burde det ikke være noe problem å stoppe å drikke heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå